ترامپ اگر با ایران مذاکره نکند دق می‌کند

۰۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۳ کد : ۱۹۷۸۰۵۴ سرخط اخبار
فرارو- حمیدرضا آصفی، کارشناس سیاست خارجی مواضع اخیر حسن روحانی نسبت به آمریکا را مواضع منطقی و قاطع ارزیابی می‌کند.
 
او به فرارو می‌گوید: برخی روی مواضع رئیس جمهور دقیق نشدند. آقای روحانی اعلام کردند صلح با ایران صلح با مادرصلح هاست و جنگ با ایران مادر همه جنگ ها. این حرف، حرف متوازنی است و بوی تهدید نمی‌دهد بلکه ایشان اشاره کردند که راه صلح را انتخاب کنید. اینکه ایشان گفتند با دم شیر بازی نکنید هم تهدید نیست. بلکه به آمریکایی‌ها می‌گوید که حد و حدود خودشان را بشناسند. اگر آمریکایی‌ها حد و حدود خود را نمی‌شناسند و می‌خواهند در هر جا مداخله کنند به مواضع آقای روحانی ارتباطی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات ادامه می‌دهد: راهبرد آقای روحانی نسبت به سال‌های گذشته بدون تغییر بود بلکه ادبیات ایشان تغییر کرده است. این هم ربطی به آقای روحانی ندارد، بلکه از اقدامات غلط دولت آمریکا ناشی می‌شود. وقتی دولت آمریکا از برجام خارج می‌شود، تهدید می‌کند که اجازه صادرات نفت به ایران را نمی‌دهد و شرکت‌های خارجی را زیر فشار قرار می‌دهد که از ایران خارج شوند آیا جمهوری اسلامی و آقای روحانی باید به آن‌ها جایزه دهند؟ معلوم است که ایران متناسب با عملکرد دولت آمریکا عملکرد خود را تغییر می‌دهد.

آصفی در پاسخ به اینکه افزایش قیمت دلار بعد از توئیت ترامپ چقدر با تهدیدات او مرتبط بود می‌گوید: بخشی از آن افزایش قیمت به خاطر این بود که در ابتدا اعلام شد ارز مسافری قطع می‌شود، اما بانک مرکزی این خبر را اصلاح کرد. مضاف بر این بعد از موضع گیری آقای روحانی ترامپ اظهارات تندی بر زبان آورد، اما دوباره تغییر لحن داد و لحن مسالمت جویانه به کار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات می‌گوید: من بار‌ها این را گفته ام که ترامپ عاشق مذاکره با ایران است. مذاکره با ایران برای ترامپ خیلی اهمیت دارد. اگر ترامپ با ایران مذاکره نکند دق می‌کند. او برای مذاکره با ایران به انواع و اقسام کار‌ها دست می‌زند.

آصفی معتقد است: بخشی از آشفتدگی بازار ارز به تهدید‌های آمریکا باز می‌گردد. بخشی دیگر از آن هم به دور اول تحریم‌ها مربوط می‌شود که از چند روز دیگر آغاز می‌شود. بخشی نیز به سوء تدبیر خودمان برمی‌گردد. ما درباره مسائل مختلف اقتصادی سوء مدیریت داشتیم.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان آنکه آمریکا به دنبال جنگ نظامی با ایران نیست می‌گوید: آمریکا می‌داند سرانجام جنگ نظامی با ایران شکست است. ایالات متحده از اول انقلاب به دنبال جنگ مستقیم نظامی با ایران نبود. البته در یک برهه عراق را تحریک کرد که از این جنگ نتیجه سیاسی نگرفت و تنها نتیجه‌ای که از این جنگ به دست آورد افزایش صادرات تسلیحات خود به عراق و منطقه بود.

آصفی با بیان آنکه آمریکا به دنبال جنگ اقتصادی و فرهنگی با ایران است می‌گوید: آمریکا دنبال ایجاد شکاف در مردم است. می‌خواهد مردم را نسبت به نظام بدبین کند. همین مساله هم نگران کننده است. راهکار مناسب آن است که ما باید انسجام داخلی داشته باشیم و تلاش کنیم اعتماد مردم به مسئولین بیشتر از هر زمانی شود. همچنین باید به مقاوم سازی اقتصاد در داخل نیز روی بیاوریم.

کلید واژه ها: امریکا ایران حمیدرضا آصفی دونالد ترامپ


( ۶ )

نظر شما :