عربستان به دنبال ترغیب پاکستان به ائتلاف علیه ایران

عمران خان به ناتوی عربی می پیوندد؟

۰۸ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۷۸۶۲۴ اخبار اصلی خاورمیانه
عمران خان نخست وزیر جدید پاکستان در اولین سفر خارجی خود به ایران می آید و پس از آن به عربستان سعودی می رود. اسلام آباد از دیرباز نزدیکی زیادی با ریاض داشته و اکنون بسیاری در منطقه روی کار آمدن عمران خان با گرایش های ایران دوستانه را شکستی برای سعودی ها می دانند. در عین حال، خبرها از تلاش های آل سعود برای حفظ نزدیکی با متحد دیرینه حکایت دارند.
عمران خان به ناتوی عربی می پیوندد؟

دیپلماسی ایرانی: ریاض می خواهد اسلام آباد آشکارا از ائتلاف ضد تروریستی نظامی اسلامی (ناتو عربی) حمایت کند. منابع آگاه دیپلماتیک می گویند که مقامات سعودی در دیدار اخیر خود با نخست وزیر جدید پاکستان در این باره گفت و گو کرده اند. جدیدترین ابراز تمایل در این زمینه نیز در دیدار محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با ژنرال قمر جواد بجوا رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان صورت گرفته است. ریاض تمایل دارد که به دولت جدید پاکستان نزدیک تر شود.
یک دیپلمات ارشد به آسیا تایمز گفت: «دولت سعودی می خواهد که عمران خان نخست وزیر پاکستان آشکارا از ائتلاف عربی حمایت کند که فکر می کنند حمایت کسی با آوازه بین المللی او از ائتلاف می تواند اعتبار بیشتری به آن ببخشد و این در حالی است که ناتوی عربی به داشتن رنگ و بوی فرقه ای متهم شده است. عدم تمایل سعودی ها به حضور ایران و عراق در این ائتلاف نظامی اسلامی بیشتر به دلیل اختلافات سیاسی است تا مذهبی و ایدئولوژیکی و ریاض بر این باور است که حمایت اسلام آباد به ویژه باتوجه به پیشرفت های دیپلماتیک اخیر، در دفاع از وجهه ائتلاف موثر خواهد بود.»
ائتلاف ضد تروریستی یا ضد ایرانی؟
عربستان سعودی در دسامبر 2015 از برنامه ایجاد ائتلاف ضد تروریستی خبر داد و داعش را یک بیماری توصیف کرد که اعتقاد مسلمانان را لکه دار کرده است. با این حال، منتقدان می گویند که این ائتلاف که حدود 40 عضو دارد، بیشتر از گروه های تروریستی، با هدف مقابله با ایران تشکیل شده است.
عربستان سعودی اخیرا سفیر کانادا را به دلیل درخواست دولت این کشور برای آزادی فعالان حقوق بشر، اخراج کرد. دولت پاکستان بلافاصله در پیامی اعلام کرد که در مناقشات با کانادا، حامی عربستان است. این پیام توسط دولت موقت ارسال شد، اما ریاض امیدوار است که دولت عمران خان نیز همین اندازه حامی ریاض باشد.
هفته گذشته محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در تماس تلفنی پیروزی عمران خان در انتخابات را تبریک گفت و از او برای سفر به عربستان دعوت کرد. نخست وزیر پاکستان این دعوت را پذیرفته است و انتظار می رود روابط دوجانبه ریاض و اسلام اباد و همچنین نقش پاکستان در ناتوی عربی مورد بحث قرار گیرد.
یک افسر بازنشسته ارتش پاکستان با اشاره به مخالفت پیشین کشورش با درگیر شدن در جنگ سعودی در یمن، گفت: «پس از دیدار ماه سپتامبر عمران خان خواهد گفت که پاکستان از عربستان سعودی حمایت می کند و هرچه در توان دارد برای محافظت از مکه و مدینه در برابر حملات به کار می گیرد که عمدتا به معنای اعلام بی طرفی است، اما برداشت سعودی ها این خواهد بود که پاکستان برای هرگونه همکاری نظامی آماده است. اما در عین حال، این حمایت پاکستان از ائتلاف است که دریافت میلیاردها دلار از سعودی ها را تضمین می کند.»
پاکستان برای رسیدگی به بحران بازپرداخت بدهی ها به وام چهار میلیارد دلاری چشم دوخته که قرار است از بانک توسعه اسلامی تحت حمایت عربستان سعودی دریافت کند. بسته به همراهی اسلام آباد با اهداف ریاض، سعودی ها ممکن است کمک های اقتصادی بیشتری به عمران خان پیشنهاد دهند. دست کم در خصوص نواز شریف که شرایط اینگونه بود. اما موضع گیری شریف در حمایت از عربستان و اتحادهای حزب تحریک انصاف به رهبری او با گروه‌ های فرقه ای در پنجاب به این معناست که حزب عمران خان از حمایت عمده جمعیت شیعه پاکستان (حدود یک پنجم کل جمعیت کشور) برخوردار است. شمیم اختر تحلیلگر کارکشته سیاست خارجی گفت: «برخلاف نواز شریف، عمران خان در موقعیت بهتری برای ایجاد توازن در روابط با ایران و عربستان سعودی قرار دارد که هدف دیرینه سیاست خارجی پاکستان محسوب می‌ شده است. عمران خان هیچ تعهد فردی به سعودی ها ندارد و اگر قرار باشد چیزی او را به سمت ریاض سوق دهد، آن حمایت اقتصادی سعودی هاست.»
منبع: آسیا تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: ایران و پاکستان عمران خان پاکستان و عربستان ناتوی عربی ائتلاف نظامی اسلامی


( ۵ )

نظر شما :

ایرانی ۰۸ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۳
مسلمان واقعی کسی است که در برابر ظلم بایستد نه اینکه پول دریافت کند و سکوت کند ، این روزها بچه های دبستانی بیشتر از دولتمردان پاکستان آگاهی دارند ، پاکستان با فتنه انگلیس از هند جدا شد که به استقلال برسد اما به اضمحلال رسید نه رابطه خوبی با هند دارد و نه با افغانستان ، و همیشه باید کاسه گدائی در دست داشته باشند تا از گرسنگی نمیرند و اسمش را استقلال میگذارند در حالیکه همیشه جیره خوار وهابی های عربستان بودند .