سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی

سازوکاری با روسیه و چین در کنار سازوکار اروپایی ها در نظر داریم

۰۹ مهر ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۰ کد : ۱۹۷۹۲۸۹ خاورمیانه انتخاب سردبیر
بهرام قاسمی گفت: «ادعاهایی که بیان می شود مبنی بر این که این اقدامات مشابه مبادله نفت در برابر غذای عراق است را رد می کنم، به هیچ وجه چنین نیست و این سازو کاری جدید برای حفظ برجام است.»
سازوکاری با روسیه و چین در کنار سازوکار اروپایی ها در نظر داریم

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود با خبرنگاران به سوال آنها پاسخ گفت.
وی در ابتدای سخنان خود حادثه تروریستی در اهواز را محکوم و ابراز امیدواری کرد که دلارهای نفتی برخی کشورهای نفت خیز مانع از مبارزه با تروریسم نشود. قاسمی همچنین از سیل تسلیت مقامات بین المللی و مجامع جهانی و محکومیت آنها از این حادثه تشکر کرد. 

وی در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره سیستم مالی جدیدی که اروپایی ها برای تعامل با ایران در پی خروج امریکا از برجام گفت: «روند مذاکرات بعد از 18 اردیبهشت یعنی از زمان خروج امریکا از برجام با اروپایی ها و دو کشور دیگر امضاکننده برجام ادامه دارد و به تفاهماتی نزدیک شده ایم. در برخی حوزه ها، بعد از نشست نیویورک میان ایران با 1+4 قرار بر این شد تا کارها تکمیل شود. به دلیل شرایط خاص و فشارهایی که ایالات متحده بر همه طرف ها وارد می کند، سبب شده است تا ساز و کارهایی که طراحی شده زمان ببرد، و به دلیل معاندینی که درصدد تخریب این رابطه و شکل گیری ساز و کارهایی که می تواند به خلاء کارشکنی های امریکا کمک بکند، جزئیات این رابطه بر ملا نخواهد شد.»

وی در ادامه گفت: «ادعاهایی که بیان می شود مبنی بر این که این اقدامات مشابه مبادله نفت در برابر غذای عراق است را رد کرد و گفت به هیچ وجه چنین نیست و این سازو کاری جدید برای حفظ برجام است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به هشدارهای ظریف که گفت اگر سازوکارهای اتحادیه اروپا جواب ندهد، از برجام خارج خواهیم شد گفت: «ما روی این ساز و کارها مدت هاست که کار می کنیم و کارشناسان ما آنها را به طور دقیق بررسی می کنند. جاهایی که سازو کارها مناسب نبوده بررسی های دقیق تری صورت گرفته است. من تایید می کنم که ما در تمامی فرایند حضور داریم و آگاهی کامل داریم. بخش هایی به تفاهم نهایی رسیده و بخش هایی باقی مانده است. با توجه به سختی موضوع و سازوکارهایی که جدید است، مذاکرات را ادامه می دهیم. مشکل این جاست که این بخش باقی مانده نیاز به فرمول هایی دارد که بتواند خواسته جمهوری اسلامی ایران را برآورده کند. اگر نتوانیم به حل این مشکلات برسیم وارد فاز و مرحله جدیدی خواهیم شد. البته ایالات متحده و برخی کشورهای خاص تلاش دارند که این هماهنگی ها میان ما و اروپا و روسیه و چین به نتیجه نرسد که ما تلاش داریم تلاش های آنها را مهار کنیم.»

بهرام قاسمی درباره اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ایران پیگیری می شود، گفت: «رژیم صهیونیستی تلاش دارد با رفتارهای خصمانه خود وجهه جمهوری اسلامی ایران را تخریب کند. این تلاش ها تا کنون ثمره ای برای این رژیم نداشته و رفتارهای نتانیاهو به مضحکه ای علیه او تبدیل شده است. مساله هسته ای رژیم صهیونیستی مساله مهمی است که این وضعیت نمی تواند با این شیوه پایدار بماند و ادامه یابد.»

وی درباره بسته شدن کنسولگری ایالات متحده در بصره با ادعای واهی نگرانی از رفتارهای ایران در این شهر گفت: «مواضع ما روشن است. مواضع ایالات متحده هم کاملا روشن است. ایالات متحده که به اسم ثبات به عراق حمله کرد، اکنون بیش از گذشته مسبب خشونت و ناآرامی در عراق است. هدف ایالات متحده ایجاد مشکلات جدید در برهه های خاص در عراق است. آن هم در حالی که کشور عراق در حال تشکیل دولت جدید است. اتهام زنی از سیاست های بارز ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران است. کنسولگری ایران در بصره خود کانون حمله برخی گروه های خشن و معاند با دخالت طرف های خارجی بوده است. اسناد موجود موید این ادعاست. ظرف روزهای آینده دولت جدید عراق تشکیل خواهد شد و امیدواریم با این اتفاق ثبات و استقرار به عراق بازگردد.»

بهرام قاسمی درباره اقدامات دیپلماتیک حقوقی وزارت امور خارجه با هدف عدم تکرار حادثه تروریستی اهواز گفت: «تمامی اقدامات لازم از جمله مراجعه به مجامع بین المللی و برخی کشورهای خاص برای بازگرداندن تروریست هایی که در کشورشان هستند، انجام شده است. ما اجازه نخواهیم داد در این مورد هیچ حقی از مردم ما ضایع شود. مصمم هستیم که با جدیت تمام کارمان را ادامه بدهیم. امیدوار هستیم با جمع آوری اسناد که مشخصا مربوط به وزارت امور خارجه باشد اقدامات خود را دنبال بکنیم. امیدواریم کشورهای دیگر با تیزبینی بیشتری برای مبارزه با تروریسم اقدام کنند و جلوی فعالیت تروریست هایی که در کشورهایشان هست بگیرند. این موضوع موضوعی نیست که نهایتا جمهوری اسلامی ایران به سادگی از آن بگذرد.»

وی درباره ادعای روسیه که گفته است که میان ایران و اسرائیل میانجی گری می کند، گفت: «همه می دانند مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال رژیم غیرمشروع رژیم صهیونیستی چیست.»

قاسمی درباره اقدام کنگره در صدور قطعنامه علیه ایران برای ادعای حمایت ایران از جبهه پولیساریو گفت: «این نشان می دهد که آنها هیچ اطلاعی از پولیساریو ندارند و گمان می کنیم که این اقدام از سوی لابی هایی مثل مراکش است که چنین قطعنامه هایی صادر شده است. مراکش به جای ارائه اسناد محکم و پیگیری این موضوع اقدام به قطع روابط با ایران کرد که به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره قرارداد نفتی ایران و اروپا که آقای ظریف خبر آن را داد، گفت: «بحث نفت یکی از موضوعات اساسی ما با اروپا بوده است. مذاکرات و پیشرفت های خوبی داشته ایم. ساز و کارها تا حد زیادی نهایی شده و یکی از بخش هایی است که در گفت وگوهای ما با اتحادیه به خوبی پیش رفته است. امیداورم این موضوع به شکل مطلوب در آینده اجرایی شود.»

وی درباره این که در صورت عدم تصویب fatf در مجلس آیا این مساله می تواند بر سازوکارهای اروپایی ها در تعامل با ایران تاثیر بگذارد گفت: «با توجه به کار کارشناسی وسیعی که طی ماه های اخیر در دولت و خارج از دولت انجام شد، خوش بینی بسیاری برای تصویب این لایحه وجود دارد. با توجه به وجود مخالفان تصویب این لایحه اما رای اکثریت بر این است که تصویب این لوایح به سود کشور است. باید ببینیم که مجلس و نمایندگان محترم چه تصمیمی در این زمینه خواهند گرفت.»

قاسمی درباره دستاوردهای معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: «این معاونت بر اساس یک ضرورت ایجاد شد. تشکیل آن با آغاز تحریم های ظالمانه آمریکا آغاز شد. در مورد عملکرد آن در طول نه ماه گذشته نیاز به فرصت و وقت طولانی دارد. امکان ارائه گزارش درباره عملکرد این معاونت به این راحتی امکان پذیر نیست.»

وی هر گونه تقاضای دیداری از سوی دونالد ترامپ برای دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان را رد کرد و گفت: «فکر می کنم خود ترامپ از مواضع ایران آگاه است و می داند تا چه اندازه با توجه به رفتارهایش طرف ایرانی به او بی اعتماد است.»

قاسمی درباره مذاکرات ایران و طرف فرانسوی در نیویورک گفت: «مباحث بسیاری میان ما و طرف فرانسوی وجود دارد. یکی از آنها برجام و روابط ایران با کشورهای اروپایی در شرایط فعلی و آینده نزدیک و همچنین اقدامات دوجانبه است. در خصوص مسائل منطقه ای نیز ما صحبت هایی با هم داشته ایم.»

وی در مورد اعزام سفیر از سوی ایران به فرانسه و بالعکس گفت: «مسائل بسیاری در این زمینه وجود دارد. برخی از آنها گمانه زنی های رسانه ای است. کشورها بر اساس منافع خود در مسائل مختلف تصمیم گیری می کنند. سفیر قبلی فرانسه در ایران سمت جدیدی در الیزه دریافت کرده است.»

وی در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی مبنی بر این که آیا روسیه و چین سازوکاری جدای از اروپا برای تعامل با ایران دارند، گفت: «هم بله هم نه. همه کشورهای 4+1 سازوکارهایی برای تعامل با ایران دارند. با توجه به روابط ویژه ما با روسیه و چین طبیعتا ما در کنار سازوکارهای اروپا سازوکارهایی را میان روسیه و چین داشته باشیم. چنین چیزی در گذشته وجود داشته و اکنون هم می تواند این مکانیسم ها به ما برای تعامل بیشتر با آنها کمک کند.»

کلید واژه ها: بهرام قاسمی جلسه سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


( ۲ )

نظر شما :

امیر ۰۹ مهر ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۱
" آیا روسیه و چین سازوکاری جدای از اروپا برای تعامل با ایران دارند، گفت: «هم بله هم نه." جدا نکردن این ترتیب مالی و وارد کردن مبادلات مالی چین و روسیه در این مسیر، اشتباهی استراتژیک است. آمریکاییها در یک معامله ( احتمالا بر سر تعرفه های تجاری) اولین خواسته شان قطع این مسیر مالی جدید خواهد بود. آیا می دانید بهای خریدن وفاداری اروپاییها چقدر است؟ اگر نمی دانید، تمام تخم مرغ ها را در سبد اروپا به گروگان نگذارید.