گزارش دیپلماسی ایرانی از جلسه هفتگی سخگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

قاسمی: خبر تصمیم مبادله نفت در برابر کالا با روسیه را تایید نمی کنم / خبر گفت وگوی غیرمستقیم ایران و اسرائیل مضحک است

۲۵ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۲ کد : ۱۹۷۷۸۳۰ اخبار اصلی خاورمیانه
این خبر را طرف روسی گفته و هیچ کدام از مقامات ایرانی تا کنون چیزی درباره این مساله نگفته اند. طبیعتا چنین تصمیمی اگر بخواهد گرفته شود بعد از جلسات کارشناسی با حضور کارشناسان مربوطه خواهد بود. ممکن است طرفی که این خبر را داده اهداف سیاسی خاص خودش را داشته باشد.
قاسمی: خبر تصمیم مبادله نفت در برابر کالا با روسیه را تایید نمی کنم / خبر گفت وگوی غیرمستقیم ایران و اسرائیل مضحک است

دیپلماسی ایرانی: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در مقر وزارت امور خارجه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی درباره دیدار دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین در فنلاند و این که گفته می شود پوتین پیامی از ایران برای ترامپ دارد، گفت: «چنین چیزی نیست. ما هیچ پیامی برای ترامپ نداریم و این نشست دستورالعمل های خاص خودش را دارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره محتوای مذاکرات دکتر علی اکبر ولایتی در مسکو با ولادیمیر پوتین گفت: «چیزی از صورت و محتوای مذاکرات منتشر نشده است. این دو دو ساعت با یکدیگر گفت وگو کردند که محتوای آن منتشر نشده است. آن چه در رسانه ها از این مذاکرات رسانه ها منتشر کردند درباره مسائل اقتصادی بود که هر کدام از طرفین مطابق با دیدگاه خود اخباری در این باره منتشر کردند.»

وی درباره این که آیا سفر ولایتی به روسیه موازی کاری با وزارت امور خارجه نیست، گفت: «چنین چیزی نیست. ما کمترین موازی کاری را با یکدیگر داریم. هماهنگی های لازم در سطوح مختلف در این رابطه انجام می شود و ابتکار عمل دست وزارت امور خارجه است. با توجه به حساسیت ها رسانه ها اخباری را در این باره منتشر می کنند. بعد از خروج ترامپ از برجام تصمیم گرفته شد که پیام جمهوری اسلامی ایران به اشکال مختلف به مقامات کشورهای جهان انتقال یابد. بخش عمده ای از این پیام ها توسط سفرا انجام می شود. برای سفرهای ویژه ای نیز نمایندگان ویژه ای انتخاب شدند تا این پیام ها را برسانند تا آثار مخرب خروج ترامپ از برجام را توضیح دهند. این موضوع غریبی نیست. ما در جمهوری اسلامی ایران در مقاطع مختلف به خصوص در زمان دفاع مقدس و در نیمه اول دهه هشتاد و در زمان حملات امریکا به عراق تعداد زیادی فرستادگان ویژه داشتیم که تعدادی از آنها از سفرای وزرات امور خارجه بودند برخی نیز نمایندگان ویژه سیاسی. بعضی از این سفرها تا کنون انجام شده است بخشی دیگر نیز به زودی انجام می شود. بعضی از این سفرها را آقای کمال خرازی انجام دادند که پیام های ایران را به واتیکان، ایتالیا، آلمان و اسپانیا بردند و خانم ابتکار به مالزی و اندونزی بردند. سفر آقای ولایتی به مسکو آخرین آنها بود که خبرساز شد. لذا سفر دکتر ولایتی در چارچوب تصمیم دستگاه دیپلماسی و دولت و به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به مسکو صورت پذیرفت. البته آقای ولایتی پیام مقام معظم رهبری را نیز برای آقای پوتین منتقل کرد.»

وی درباره پیشنهاد مبادله نفت و کالا میان ایران و روسیه نیز گفت: «این خبر را طرف روسی گفته و هیچ کدام از مقامات ایرانی تا کنون چیزی درباره این مساله نگفته اند. طبیعتا چنین تصمیمی اگر بخواهد گرفته شود بعد از جلسات کارشناسی با حضور کارشناسان مربوطه خواهد بود. ممکن است طرفی که این خبر را داده اهداف سیاسی خاص خودش را داشته باشد.»

بهرام قاسمی درباره بسته پیشنهادی اروپا به ایران برای حفظ برجام و تصمیم ایران در این باره گفت: «بعد از خروج امریکا از برجام و تمایل و علاقه بسیار کشورهای اروپایی و مجامع بین المللی و کشورهای آسیایی برای حفظ برجام به عنوان یک دستاورد بزرگ و مهم بین المللی، بنا شد مقرر شود تا ایران همچنان بتواند از یک سری امتیازاتی که در برجام برای ایران در نظر گرفته شده است، بهره مند شود. بعد از آن مذاکرات آقای ظریف در پکن، مسکو و بروکسل آغاز شد. جلسه ای نیز در تهران برگزار شد که تمامی نمایندگان کشورهای طرف مذاکره در آن حضور داشتند. نهایتا دو هفته پیش در وین در مذاکرات در سطح وزرا این موضوع مجددا بحث شد و مسائلی مطرح شد و بنا شد تا کشورها روی مواردی که ایران نسبت به آنها تاکید دارد، همچنین به بعضی اعتراض های ایران نسبت به بعضی پیشنهادها، مجددا مذاکره بکنند. فرصت کوتاه است و ما نمی توانیم اقتصاد کشور را در گرو تصمیم دیگر اعضای برجام بگذاریم. نهایتا فرصت داده شد تا تلاش های بیشتری روی این بسته صورت بگیرد و تا آن جا که ممکن است آنها رضایت ایران را جلب بکنند. امیدواریم در روزهای آینده شاهد بسته ای باشیم که بتواند ایران را در همه عرصه هایی که در طول مذاکرات مطرح کردیم و برایمان اهمیت دارد، جلب بکنیم. امیدواریم بتوانیم در این رابطه به یک تفاهم منصفانه برسیم و در وضعیت بهتر روند را ادامه بدهیم. همه چیز به این می گردد که تصمیم نهایی چگونه باشد و پیشنهادهای نهایی تا چه حد راضی کننده و قانع کننده باشد و این که ایران چگونه می تواند از برجام بهره ببرد. بعد از همه اینها درباره برجام نظر نهایی خود را اعلام می کنیم.  البته ضرب الاجلی برای این مذاکرات برای این که در زمان مشخصی همه چیز پایان یابد در نظر گرفته نشده است اما ما اقتصاد و امور خود را منتظر نتیجه این مذاکرات نمی گذاریم و تصمیم های لازم خود را خواهیم گرفت.»

وی درباره ادعای مطرح شده توسط روزنامه الکویته مبنی بر میزبانی مذاکرات غیرمستقیم ایران و اسرائیل توسط روسیه با توجه به سفر هم زمان آقای ولایتی و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به مسکو گفت: «چنین جریده ها و رسانه هایی در کار تولید حرف های جعلی و مسموم هستند. این خبر دروغ است و هم زمانی این سفر هیچ معنایی نمی دهد. هم زمانی این سفر تصادفی بوده و به هیچ عنوان به معنای مذاکره مستقیم نیست. انتشار چنین اخباری مضحک و خنده آور است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعاهای ترامپ و احتمال مذاکره میان ایران و امریکا گفت: «رفتارهای ترامپ نسبت به ایران خصمانه بوده و همچنان این رفتار خصمانه در ابعاد مختلف دیده می شود. این که او می گوید ما در ایران برای مذاکره با امریکایی ها تماس خواهیم گرفت، فکر می کنم شوخی باشد، ممکن است بعدا خود او تماس بگیرد و خواستار مذاکره با ایران شود.»

وی درباره احتمال بهبود روابط ایران و عربستان با توجه به آغاز موسم حج گفت: «بحث حج از مسائل و روابط دو جانبه مجزاست. کما این که پارسال هم حجاج سفر کردند و مشکلی پیش نیامد و امیدواریم امسال هم این سفر به خوبی انجام شود. هنوز عربستانی ها دیدگاه صحیحی نسبت به ایران ندارند و امیدوارم روزی طرف های عربستانی درک کنند که صلح برای همه خوب است و باید از رفتارهای تک رویه پرهیز کرد.»

بهرام قاسمی درباره اعتراض های اخیر عراق و شعارهایی که علیه ایران سر داده شده است، گفت: «عراق کشوری مستقل، مهم و همسایه است. ما هیچ دخالتی در امور داخلی عراق نداریم. دیدارهایی میان مقامات مربوطه دو طرف انجام شده است که هیچ ربطی به برخی ادعاهای مطرح شده ندارد. مسائلی هم که بر سر صدور روادید برای ایرانی ها پیش آمده است نیز باید بگویم عراقی ها یک سری دستور العمل ها برای همه کشورها در نظر گرفته اند و فقط شامل ایران نیست اما آن طور که می دانیم چنین دستورالعملی برای ایران تا کنون اعمال نشده است.»

وی درباره چگونگی پیوستن ایران به FATF و تصمیم ایران برای پیوستن به آن گفت: «این بحث، بحث پیچیده و حساسی است. در مجلس مباحثی مطرح بوده و این مباحث ادامه دارد. درباره بخش هایی وضعیت روشن است، درباره بخش های دیگر نیز بحث ادامه دارد. زمان کافی وجود دارد و نمایندگان مجلس در حال بحث روی این موضوع هستند تا بهترین تصمیم درباره آن گرفته شود.»

وی درباره سفر محمد جواد ظریف به عمان و حرف هایی مبنی بر احتمال وساطت عمان میان ایران و امریکا نیز گفت: «روابط ایران و عمان در سطح خوبی است. پیش از آن هم مقامات دیگری از سوی دو طرف به پایتخت های یکدیگر سفر کرده اند. ما روابط خوب و حسنه ای با یکدیگر داشته ایم. ما نمی توانیم درباره این سفر گمانه زنی کنیم و آن چه هم گفته می شود بیشتر گمانه زنی های رسانه ای است و قابل تایید نیست.»

وی درباره روابط ایران و کانادا بعد از تصویب توقف همکاری ها برای ارتقای روابط میان ایران و کانادا توسط پارلمان این کشور گفت: «هیچ تحول تازه ای صورت نگرفته، وضعیت روابط کما فی السابق است، و درباره آینده روابط هم هیچ ارزیابی ای نمی کنم و هیچ چیزی را هم پیش بینی نمی کنم.»

کلید واژه ها: بهرام قاسمی جلسه سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


( ۲ )

نظر شما :

حسینی ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۶:۵۶
بایستی نفت رونصف قیمت به روسیه بدیم و اونهم کالاهاش رو دو برابر قیمت بهمون بده بعد یه مدت دوباره همین کالاهارو هم به شرطی میدن که از سوریه خارج بشیم وحاضر بشیم دوباره بشینیم مذاکره کنیم در مورد هسته ای وموشکی و...