گزارش دیپلماسی ایرانی از جلسه هفتگی سخگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

قاسمی در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی: سه شنبه مدیرکل امریکای وزارت خارجه برای رایزنی درباره مسائل ونزوئلا به مسکو می رود

۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۵ کد : ۱۹۸۲۰۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
این نوع سفرها در این سطح با توجه به حواشی که می تواند داشته باشد و با توجه به حساسیت های امنیتی و سیاسی که دارد، معمولا از قبل اعلام نمی شود. شیوه انجام سفر صحیح بود و باید به همین شکل انجام می شد. کسانی که باید از این سفر خبر داشته باشند، خبر داشته اند، شایعات و بیاناتی که در این رابطه زده می شود را نباید جدی تلقی کرد.
قاسمی در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی: سه شنبه مدیرکل امریکای وزارت خارجه برای رایزنی درباره مسائل ونزوئلا به مسکو می رود

دیپلماسی ایرانی: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود با خبرنگاران به سوال آنها پاسخ گفت.

وی درباره استعفای ظریف و بازگشت ایشان با اکراه به دلیل اختلاف نظرش با رئیس جمهور گفت: «در این باره توضیحات لازم داده شده. بحث استعفای دکتر ظریف به دلیل اختلاف نظر با دولت نبود. ایشان با توجه با تجربه ای که در دوره پیشین و این دوره داشتند، اعتقاد داشتند وزارت امور خارجه باید بتواند وظایف ذاتی خود را در زمان لازم انجام بده و نیاز به هماهنگی ها و اقتدار بیشتر دارد. این خواسته ما در وزارت امور خارجه هم بود که برای رسیدن به یک سیاست خارجی توانمند که بتواند از منافع جمهوری اسلامی ایران دفاع بکند وزارت خارجه باید جایگاه واقعی خود را داشته باشد. شایعاتی که مطرح می شود بیشتر اظهاراتی بی ربط و حتی دشمنی با شخص رئیس جمهوری و بیشتر سیاسی با اهداف سیاسی است. ایشان هماهنگی کامل با آقای رئیس جمهور داشته اند و خواهند داشت.»

قاسمی درباره روابط ایران و پاکستان نیز گفت: «روابط ایران و پاکستان روابطی دیرینه و پایداری است. این روابط ادامه خواهد داشت. مشکلاتی که در این زمینه به وجود می آید الزاما به معنای تخریب روابط تلقی نمی شود اگر چه ما از آنها خواسته ایم با جدیت بیشتر بحث تامین امنیت در مرزهای دو کشور را تلاش بکنند. اگرچه ما گلایگی هایی از آنها داریم اما این به معنای تخریب روابط نیست و همین چند روز پیش بود که وزرای امور خارجه دو کشور با یکدیگر تلفنی گفت وگو کردند و برای حل مسائل پیش آمده رایزنی کردند.»

وی درباره افزایش تنش میان دو کشور هند و پاکستان نیز گفت: «با توجه به تنش های پیش آمده میان این دو کشور، جمهوری اسلامی ایران افزایش تنش را به مصلحت منطقه نمی داند برای همین از آنها خواسته ایم از ابزارهای دیپلماتیک برای کاهش تنش تلاش کنند و با نشستن پشت میز مذاکره مشکلاتشان را حل کنند. در همین رابطه هر گونه کمکی از ما خواسته شود بررسی می کنیم و از دادن هر گونه کمکی ابا نخواهیم کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعاهای روزنامه الشرق الاوسط درباره شروط چهار کشور عربی با ایران گفت: «چنین شروطی را تنها در رسانه ها دیده ام. ما مواضع خود را به کشورهای عربی گفته ایم، و تلاش کرده ایم به آنها تفهیم بکنیم که نفوذ ایران که در منطقه صورت می گیرد در برابر اقدامات اسرائیل است، نفوذ ایران بیشتر جنبه ذاتی و معنوی و مردمی دارد. نفوذ منطقه ای ایران چیزی نیست که با خواست یک یا دو کشور کاهش یا افزایش یابد. این به پیوستگی های جغرافیایی و فرهنگی ما در منطقه باز می گردد. کشورهای اروپایی می دانند که ما کشور شرط پذیری نیستیم و درباره مسائل داخلی و خارجی خود از کسی اجازه نمی گیریم و با توجه به هزینه هایی که ملت ایران پرداخت کرده اند روی پای خود سیاست خود را بنا می کنیم.»

وی درباره اظهارات ظریف که گفته است با تصویب اف ای تی اف مشکلات اقتصادی کشور حل می شود در حالی که در ماه مهر با حضور رئیس جمهور گفته بود که با تصویب این لوایح مشکلات اقتصادی کشور حل نمی شود، گفت: «آن چه مسلم است ما در روابط بانکی خارجی خود به یکسری ابزارها و نرم های خارجی و جهانی نیازمندیم، یکی از آنها به هر صورت همین مسائلی است که در مجمع مطرح است و امیدوار هستم که با توجه به مسئولیتی که مرجع دارد و باید مسئولیت و عواقب هر تصمیمی که در مسیر خیر و صلاح کشور باشد، بپذیرد. به هر حال ما برای تعاملات خارجیمان مجبوریم بعضی از ابزارهای خارجی و بین المللی را بپذیریم، و اگرچه برخی تحفظاتی داشته باشیم. این که این موضوع می تواند همه مشکلات اقتصادی ما را حل کند، من چنین برداشتی ندارم، من در ذهن دکتر ظریف نیستیم ولی قطعا ایشان هم چنین اعتقادی ندارد. پیوستن در شرایط کنونی بهتر از نپیوستن است و با این کار می توانیم جلوی برخی از مشکلات را بگیریم.»

وی درباره این که آیا دولت از سفر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به ایران خبر داشته است یا خیر گفت: «این نوع سفرها در این سطح با توجه به حواشی که می تواند داشته باشد و با توجه به حساسیت های امنیتی و سیاسی که دارد، معمولا از قبل اعلام نمی شود. شیوه انجام سفر صحیح بود و باید به همین شکل انجام می شد. کسانی که باید از این سفر خبر داشته باشند، خبر داشته اند، شایعات و بیاناتی که در این رابطه زده می شود را نباید جدی تلقی کرد. سفر بسیار مهمی بود و اثرات بسیار موثری را خواهد داشت. یکی از اهداف آن هم تشکر ملت و دولت سوریه از جمهوری اسلامی ایران برای کمک مستشاری ایران به دولت سوریه در مبارزه با تروریسم بود.»

قاسمی درباره سفر نتانیاهو به روسیه و خبر تشکیل کارگروه برای خروج نیروهای خارجی از سوریه گفت: «مقامات رژیم اشغالگر قدس معمولا عادتی دارد که نمی توانند آن را ترک کنند، آن هم دروغ گویی است، این ها ایجاد یک فضای خاص برای تحت تاثیر قرار دادن روابط ایران با روسیه است. به ویژه که روابط مستحکمی میان ایران و روسیه در طول بحران سوریه به وجود آورده است. چنین شایعات و دروغ هایی همیشه وجود داشته است. روابط ایران و روسیه مستحکم تر از این حرف هاست، و چنین فضاسازی هایی نمی تواند تاثیری بر این روابط بگذارد. حضور ما در سوریه مستشاری و به تقاضای دولت سوریه بوده و تا هر زمانی که این کشور نیاز داشته باشد در این کشور می مانیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پرونده آقای اسدی، دیپلمات بازداشت شده در اروپا گفت: «تلاش ها در این زمینه ادامه دارد. و اداره های ذیربط در حال پیگیری پرونده هستند. خبر جدیدی در این رابطه در دست نیست اما امیدواریم در نهایت حقانیت بیگناهی ایشان اثبات شود و او بتواند هر چه زودتر به ایران بازگردد.»

وی درباره محور سفر رئیس جمهور به عراق گفت: «این سفر از پیش تعیین شده است. و در ادامه رایزنی های گسترده ایران با کشور همسایه، عراق است. مات در سطوح مختلف تلاش های دوجانبه بسیاری داشته ایم. رفت و آمدهای بسیاری در حوزه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی میان دو کشور وجود داشته است. زمینه های بسیاری برای گسترش این همکاری ها وجود دارد. به ویژه بعد از این که دولت عراق توانست تجربه شکست تروریست ها را از سر بگذارند و کشورش را از لوث آنها پاک بکند، زمینه ها برای توسعه روابط بیش از پیش فراهم شد. با توجه به سفری که قبلا دکتر ظریف به عراق داشت، امید می رود این سفر دستاوردهایی در زمینه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشته باشد و امیدواریم بتوانیم جهشی در جهت گسترش روابط رقم بزند. جزئیات آن در زمان مناسبت از سوی دفتر ریاست جمهوری اعلام خواهد داشت.»

قاسمی در پاسخ به ادعای عادل الجبیر که ایران را به طولانی تر شدن جنگ در یمن متهم کرده است، گفت: «ایشان دوباره به سخنان بی ربط خود درباره جمهوری اسلامی ایران بعد از وقفه ای بازگشته است. به هر حال بعد از اتفاقاتی که در یمن افتاد و اتفاقاتی که در درون عربستان روی داد، از ایشان خواسته شده بود سکوت کند اما الآن دوباره به دروغ پردازی رو آورده و اظهارات بی ربطی را بیان می کند. حقایق بیش از آن که بتوانند پنهانش بکنند روشن و نمایان است. ایشان نمی تواند این حقایق را مخفی کند و به دروغ پردازی ادامه بدهد.»

وی درباره مواضع اخیر لندن در گنجاندن حزب الله در فهرست گروه های تروریستی خود گفت: «در یک حالت خوشبینیانه لندن دچار یک اشتباه استراتژیک شد که دیگر کشورها آن را تایید نکردند. در نگاه بدبنیانه این مواضع در جهت زیاده خواهی های بریتانیا در منطقه است. حزب الله بخش مهمی از حاکمیت و دولت و پارلمان لبنان است. این حزب بخش مهمی از مبارزه با تروریسم بوده و تا حد وسیعی توانسته در سرکوب و گسترش تروریسم حتی به خاک اروپا موفق عمل کند. بنابراین حزب الله باید مورد تشویق قرار بگیرد نه با بی مهری هایی نظیر اقدامات لندن باشیم. این یک خطای راهبری و استراتژیک است که می تواند پیامدهای تلخی داشته باشد و لندن باید مسئولیت آن را بپذیرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات عملی برای عملی شدن اینستکس از سوی اروپایی ها گفت: «این سازوکار در گام نخست ثبت شد، البته دیرهنگام اما اقدامی مهم بود. در داخل ایران دستگاه های ذیربط در حال انجام وظایف خود در این رابطه هستند. سیستم بانکی کشور در حال انجام کارهای خود در این زمینه است. طی روزهای آینده ما میزبان هیئتی از اروپا برای هماهنگی با کارشناسان و بانکداران ما خواهیم بود تا گام های عملی برای اجرایی شدن این سازوکار برداشته شود. این سازوکار در حال حاضر مسیر طبیعی خود را طی می کند. فکر می کنم با آمدن هیئت اروپایی بتوانیم گام های بلندتری در این رابطه برداریم. این هیئت در سطح عالی رتبه سیاسی نیست، کارشناسان ارشدی هستند که بتوانند نهایتا سازوکار متناظری که در حال ایجاد هست را بتوانند با هم تنظیم کنند و به اجرا بگذارند.»

قاسمی درباره حملات جدید اسرائیل به مواضع ایران در بلندی های جولان گفت: «من اطلاع دقیقی در این زمینه ندارم. پیش از این اسرائیلی ها در جهت ایجاد فشار و جنگ روانی برای ایجاد شکاف در روند آستانه چنین اقداماتی را انجام داده بودند. گمان می کنم ادامه این اقدامات در همین چارچوب باشد.»

وی در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره حوادث ونزوئلا و سفر معاون وزیر امور خارجه این کشور به ایران گفت: «ما به طور دقیق تحولات ونزوئلا را رصد می کنیم. همان طور که گفتید معاون وزیر امور خارجه ونزوئلا در ایران بود و جزئیات را برای ما کاملا روشن بیان کرد. ایالات متحده هنوز نیاموخته نباید در امور داخلی یک کشور مستقل دخالت کند. نباید اجازه داد دخالت های بیجا و اقدامات ایالات متحده موفق شوند. ارتش و دولت و مردم ونزوئلا هماهنگی های لازم را با یکدیگر داشته اند و در برابر دخالت های خارجی ایستاده اند. ما با سفارت خود در ونزوئلا در تماس هستیم. بخش ونزوئلا در وزارت امور خارجه پیگیر امور است و کاملا در جریان مسائل قرار دارد. در همین رابطه مدیرکل امریکای وزارت امور خارجه کشورمان سه شنبه به مسکو سفر می کند و به طور مشخص درباره ونزوئلا گفت وگو خواهد کرد. ما با تمامی طرف هایی که به نوعی درگیر پرونده ونزوئلا هستند رایزنی هایی خواهیم داشت و مشورت خواهیم کرد. ما مخالف هر گونه دخالت در امور داخلی ونزوئلا هستیم. آقای بولتون حق ندارند آن اظهاراتی را که علیه دولت قانونی ونزوئلا بیان کرد را بیان کند. ونزوئلا کشور مستقلی است که خود برای آینده خود تصمیم می گیرد.»  

کلید واژه ها: بهرام قاسمی جلسه سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


نظر شما :

عین الله ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۴:۴۳
برنامه واضح است . روسیه می خواهد حکومت ونزوئلا را حفظ کند برا کم کردن روی امریکا ولی البته با پول ایران. که ان شاالله موفق نخواهد بود