گزارش دیپلماسی ایرانی از جلسه هفتگی سخگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

واکنش ها به اظهارات وزیر خارجه درباره پولشویی تعجب آور است/ شایعه استعفای ظریف توسط جریان های خاص دنبال می شود

۲۸ آبان ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۷ کد : ۱۹۸۰۱۷۶ خاورمیانه انتخاب سردبیر
چنین اظهاراتی را در سطوح مختلف مطرح کرده بودند و آقای ظریف نیز دوباره به این معضل اشاره کردند. این چیز تازه ای نیست. آقای ظریف نه ارگان یا نه فرد خاصی را متهم کردند و فقط به یک بیماری در اقتصاد کشور اشاره کردند. من تعجب می کنم که چرا چنین گفتاری با واکنش تند و عجیب برخی از سیاستمداران روبه رو شده است. / به شدت تکذیب می شود، این اظهارات از سوی بعضی جریان های خاص بیان می شود. این نوع شایعات حساب شده و دقیق است که هدفش در نهایت تضغیف وزارت امور خارجه و شخص وزیر خارجه است.
واکنش ها به اظهارات وزیر خارجه درباره پولشویی تعجب آور است/ شایعه استعفای ظریف توسط جریان های خاص دنبال می شود

دیپلماسی ایرانی: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در مقر وزارت امور خارجه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سازوکار اروپایی ها برای حفظ برجام و این که هنوز کشوری میزبانی این سازوکار را نپذیرفته است، گفت: اراده اروپا، به خصوص سه کشور اروپایی عضو برجام، سه کشوری هستند که متعهد به برجام هستند و می خواهند تعهدات خود را به اجرا بگذارند، این توقع وجود دارد که آنها هر چه سریع تر سازو کار مورد نیاز و مورد انتظار جمهوری اسلامی ایران را فراهم کنند و شرایطی را به وجود آورند تا به مرحله اجرایی شدن برسد. متاسفانه این روند به دلایل مختلف با کندی مواجه است و توقع ما از سه کشور اروپایی عضو 4+1 که در واقع خواستار استمرار برجام و متعهد به برجام و بیان کننده این اصل بودند که ایران در برجام بماند و آنها هم متقابلا تعهدات خود را بعد از خروج امریکا از برجام به مرحله اجرا بگذارند. از سوی دیگر ما با پدیده نوینی رو به رو هستیم که می خواهند سازوکاری که از قبل وجود نداشته است را به اجرا بگذارند، این سازوکار جدیدی است که برای نهایی شدن آن برخی ابهامات هنوز وجود دارد ولی هیچ کدام از این مسائل دلیلی نخواهد بود که اروپا در رفتار و اقدامات خود از سرعت لازم برخوردار نباشد. امیدواریم که اروپا بتواند در این مقطع مهم توانایی خودش را در کنار اراده مثبت نشان دهد و بتواند این سازو کار را میان خودشان به مرحله اجرا بگذارند. قطعا این یک توافق درون اروپایی است که نتیجه رایزنی ها و توافقات و تفاهمات این اروپایی هاست. ما هنوز امیدواریم که این سه کشور بتوانند توانایی خود را در این برهه از زمان نشان دهد و اروپا بتواند جایگاه واقعی خود را همان طور که در گفتار بیان کرده در خصوص ایران عملی نیز کند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که اگر اروپا نتواند سازوکار جدید را راه اندازی کند قدم بعدی ایران چه خواهد بود، گفت: ما امیدواریم که این سه کشور بتوانند به تعهداتشان در این زمینه عمل کنند. آنها اراده سیاسی این کار را دارند و امیدوارم این اراده همچنان ادامه داشته باشد. درباره این سازوکار تجربه جدیدی است که باید چالش های موجود در برابر آن مرتفع شود. جمهوری اسلامی ایران همان گونه که رهبران کشور در گذشته به درستی بیان کردند اشاره کردند که با اروپایی ها صحبت بکنید ولی منتظر دیگران نمانید و استفاده از تمامی ظرفیت های داخلی و امکاناتی که در کشور وجود دارد مسائل اقتصادی کشور را دنبال کنید. ما قطعا منتظر هیچ کشوری نخواهیم بود، ما تمامی امکانات و توانایی خود را بر امکانات مردمی و پتانسیل های داخلی خود تکیه خواهیم داد. ما اگر بدانیم که طرف های برجامی ما نمی توانند یا نمی خواهند در جهت حفظ برجام گام بردارند از تمامی ابزارها و گزینه ها و انتخاب های خود را حفظ خواهیم کرد. ما زمان مشخص نمی کنیم. در مسائل دیپلماتیک و مسائل غامض و نو ما نمی توانیم زمان و تاریخ تعیین کنیم. در این مورد نیز تاریخ مشخصی اعلام نمی کنیم. آن چه جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند تاریخ نیست، آن چه جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است، دستاورد است. اگر مصلحت ایجاب کند تاریخ تعیین می کنیم اما الآن تاریخ مشخص نمی کنیم، چرا که موضوع را پیچیده می دانیم و مشکلات درون اتحادیه اروپا را می فهمیم ولی مصالح خود را هم در نظر می گیریم و مطابق با مصالح خود تصمیم می گیریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگر درباره اظهارات اژه ای که خواستار ارائه مستندات از سوی وزارت امور خارجه برای موضوع پولشویی که وزیر امور خارجه به آن اشاره کرد و همچنین اظهارات کریمی قدوسی، نماینده مجلس درباره موضوع پولشویی گفت: «چنین تقاضایی از ما نشده است و آن نماینده نیز سوء تفاهم یا توهمی در این رابطه ندارد. درباره اظهار نظر پولشویی که وزیر امور خارجه به آن اشاره کرد نیز باید بگویم این واقعیتی است که به اقتصاد ایران آسیب زده است و این نخستین باری نیست که چنین اظهار نظری بیان می شود، در گذشته مقامات دیگر نیز چنین اظهاراتی را در سطوح مختلف مطرح کرده بودند و آقای ظریف نیز دوباره به این معضل اشاره کردند. این چیز تازه ای نیست. آقای ظریف نه ارگان یا نه فرد خاصی را متهم کردند و فقط به یک بیماری در اقتصاد کشور اشاره کردند. من تعجب می کنم که چرا چنین گفتاری با واکنش تند و عجیب برخی از سیاستمداران روبه رو شده است.»  

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال احتمال استعفای وزیر امور خارجه گفت: «به شدت تکذیب می شود، این اظهارات از سوی بعضی جریان های خاص بیان می شود. این نوع شایعات حساب شده و دقیق است که هدفش در نهایت تضغیف وزارت امور خارجه و شخص وزیر خارجه است. آقای وزیر با قدرت به کار خود در مقام وزیر امور خارجه ادامه می دهند. حتی دیروز در جلسه شورای عالی امنیت ملی حضور داشتند و امروز نیز برنامه های خود را دنبال می کنند. این نخستین باری نیست که چنین اظهاراتی بیان می شود. حتی در بخشی از خبرگزاری های رسمی چنین خبرهای نادرستی منتشر شده است.»

وی درباره سفر وزیر امور خارجه انگلیس به تهران گفت: آقای هانت بامداد امروز وارد تهران شد و ساعت 12 جلسه خود را با آقای دکتر ظریف آغاز می کند. فکر می کنم مسائل بین المللی و روابط دو جانبه موضوعات اصلی این مذاکرات است. درباره جزئیات این مذاکرات باید صبر کرد، بعد از مذاکرات شاید بتوان درباره جزئیات بحث و به آنها اشاره کرد.

قاسمی درباره دستاوردهای سفر برهم صالح، رئیس جمهوری عراق به ایران و این که آیا پیام خاصی را از ایران به عربستان برده است، گفت: «خیر، پیام خاصی را ایشان از ایران نبردند. سفر بسیار پربار و خوبی بود که در زمان درست آن انجام شد. درباره بسیاری از مسائل مورد علاقه دو طرف بحث و تبادل نظر بسیار خوب و مثمرثمری شد. در برخی موضوعات تفاهماتی انجام شد که قرار شد هیئت های دو کشور درباره آنها به رایزنی بپردازند از جمله درباره راه آهن و مسائل حمل و نقل. باید اشاره کنم آقای برهم صالح شخصیت بسیار برجسته ای هستند و با شناختی که ما از ایشان پیدا کردیم، با وجود ایشان ما می توانیم به تحکیم روابط میان ایران و عراق بپردازیم و به گسترش و تحکیم روابط بیش از پیش فکر کنیم. همکاری های نزدیک ایران و عراق می تواند ضمن گسترش مناسبات اقتصادی منطقه برای حفط امنیت در منطقه نیز بسیار موثر باشد.» 

وی درباره توافقنامه اقلیمی پاریس و این که گفته می شود این توافقنامه باعث کاهش رشد اقتصادی برخی کشورهای اروپایی و امریکایی می شود و این که وزارت امور خارجه خواستار پیوستن به آن شده است، گفت: «این توافقنامه درباره تجارت تولیدکننده کم کربن و تقویت دیپلماسی زیست محیطی است. هیچ چیزی درباره این که عدم پیوستن به آن می تواند به ضرر ایران باشد اشاره ای نشده است. اما ما باید برای پیوستن به این کنوانسیون گام برداریم و از مزایای آن بهره ببریم. آن چه برخی گفته اند که عدم پیوستن به آن می تواند برای ما در شورای امنیت مشکل ایجاد کند را رد می کنم. در سال 2015 هم زمانی که خواستیم عضویت خود را در آن اعلام کنیم گفتیم درصورتی در آن می پیوندیم که تحریم ها علیه ایران لغو شوند تا بتوانیم ما نیز از مزایای آن استفاده کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره ارتباط سفر وزیر امور خارجه انگلیس هم زمان با نشست اروپایی ها برای تصمیم گیری درباره سازوکار اروپایی ها گفت: «طبیعتا یکی از محورهای گفت وگوهای طرف انگلیسی در تهران سازوکار اقتصادی اروپایی ها برای حفظ برجام نیز خواهد بود. به هر حال درباره سازوکار اروپایی باید تصمیم گیری شود و انگلیس نیز یکی از طرف های اصلی آن است، بنابراین در تهران نیز با وزیر امور خارجه انگلیس نیز درباره آن صحبت خواهد شد.» 

وی درباره سوالی درباره این که گفته می شود ایران و روسیه قرار است سوئیفت تازه ای راه اندازی بکنند و کشورهای دیگر نظیر ترکیه به آن بپیوندند، گفت: «من نمی توانم تمامی تدابیر خود را برای ناکام گذاشتن تدابیر امریکا برای اعمال تحریم های یک جانبه را بیان کنم. ما با روسیه به عنوان یکی از شرکای مهم ما در حال بررسی ابزارهایی برای دنبال منافع خود هستیم اما از جزئیات هیچ چیز نمی گویم و نخواهم گفت که چه تدابیری در این رابطه اندیشیده ایم.»

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره این که گفته می شود سندی که از جانب وزارت امور خارجه به مجلس درباره fatf ارائه شده و گفته می شود غلط ترجمه ای دارد گفت: من به هیچ وجه این خبر را تایید نمی کنم. هیچ غلط ترجمه ای در سندی که وزارت امور خارجه به مجلس درباره fatf ارائه شده است وجود ندارد. استنباط و اطلاعات ما نشان می دهد که غلط تایپی در متن نبوده. نمایندگان مجلس اظهارنظرهایی می کنند، من نمی دانم آنها چقدر به اسناد دسترسی داشته اند و چقدر به موضوع اشراف دارند، اما اطلاعات من نشان می دهد که غلطی در میان نبوده است. با کمی صبوری حقایق روشن خواهد شد و جزئیات این مساله مشخص خواهد شد.» 

کلید واژه ها: بهرام قاسمی جلسه سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


نظر شما :