گزارشی از برنامه های ظریف در عراق از یکشنبه تا کنون

تجلیل ایاد علاوی از ظریف/چهار محور اصلی گفت وگوهای ظریف در بغداد+تصاویر

۲۴ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۲۱ کد : ۱۹۸۱۱۲۴ خاورمیانه انتخاب سردبیر
ظریف دوشنبه شب با برهم صالح، رئیس جمهوری عراق دیدار خواهد کرد و شام را نزد او خواهد بود.
تجلیل ایاد علاوی از ظریف/چهار محور اصلی گفت وگوهای ظریف در بغداد+تصاویر

دیپلماسی ایرانی: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، عصر دیروز یکشنبه در راس یک هیئت سیاسی و اقتصادی راهی بغداد شد تا یکی از مهمترین سفرهای منطقه ای خود را بعد از هند رقم بزند. همان طور که سفر هند دستاوردهای مهم اقتصادی به دنبال داشت و در گسترش روابط دو کشور بسیار مهم بود و سفری موفقیت آمیز محسوب می شود، این سفر نیز می تواند سفری موفقیت آمیز باشد. در این سفر 50 فعال اقتصادی، کارآفرین، بازرگان و تولیدکننده وزیر امور خارجه کشورمان و هیئت همراهش را همراهی می کنند.

ظریف در بدو ورود به عراق مورد استقبال نزار خیرالله، قائم مقام وزیر امور خارجه عراق و همچنین ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق و تعدادی دیگر از مقامات نمایندگی ایران در این کشور همسایه قرار گرفت. بعد از آن ظریف به وزارت امور خارجه عراق رفت و توسط محمد علی حکیم به طور رسمی از او استقبال شد. 

محورهای اصلی گفت وگوها

پایگاه خبری الفرات نیوز به نقل از منابع آگاه ایرانی درباره محورهای مذاکرات محمدجواد ظریف با مقامات عراقی خبر داد که این سفر در راستای رویارویی با برنامه امریکا برای به انزوا کشیدن ایران در منطقه و تأکید بر استحکام روابط تهران – بغداد صورت گرفته است. این منابع به الفرات نیوز گفته اند که چهار محور اصلی مذاکرات ظریف در بغداد شامل مبادلات مالی دو کشور، توافق بر سازوکارهای این مبادلات، لغو روادید برای شهروندان دو کشور، بررسی سازوکار تکمیل خط آهن شلمچه – بصره و همکاری در بخش نفت است.

همچنین منابع مطلع خبر دادند که این سفر قرار بود روز دوشنبه انجام شود اما یک روز جلو افتاد و قرار است پنج روز و تا پایان هفته به طول بکشد.

دیدار با نخست وزیر عراق

ظریف بعد از دیدار با محمد علی حکیم با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق دیدار کرد. عبدالمهدی در این دیدار گفت: «سیاست عراق برقراری بهترین روابط با همه همسایگان است و بغداد در رابطه با آینده روابط دوجانبه با ایران امیدوار است که بهترین روابط را با این کشور داشته باشد.»

نخست وزیر عراق در این دیدار با ابراز خرسندی از گفت‌وگوهای موفقیت آمیز رئیس جمهور این کشور در تهران، اعلام کرد که بغداد امیدوار است سفرهای متقابل مقامات دو کشور به گسترش روابط دوجانبه منجر شود.

محمد جواد ظریف هم در این دیدار با اعلام اینکه حامل درودهای گرم و صمیمانه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به نخست وزیر عراق است، تاکید کرد: «ایران در کنار دولت و ملت عراق و تلاش های این کشور برای تقویت نظام سیاسی و دموکراتیک ایستاده است و تلاش می کند روابط دوجانبه در همه زمینه ها گسترش یابد.»

دیدار با رهبر ائتلاف اصلاح و سازندگی و ایاد علاوی

ظریف و هیئت همراه او در بغداد شام را میهمان سید عمار حکیم، رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی در پارلمان عراق و رئیس جریان حکمت ملی بود. 

ظریف و هیئت همراه با سید عمار حکیم دیدار و در خصوص وضعیت سیاسی و اقتصادی عراق و ایران به رایزنی پرداختند، در این دیدار دیگر رهبران ائتلاف اصلاح و سازندگی از جمله ایاد علاوی نیز حضور داشتند.

بر اساس گزارش شبکه الفرات، هیئت ایرانی درباره مراودات مالی فیمابین و استفاده از یورو در این مراودات به بحث و تبادل نظر پرداخت.

ظریف در ادامه با خطاب قرار دادن سید عمار حکیم گفت: «شما از خاندانی هستید که از بطن ملت عراق به دنیا آمده است و هر کسی که مسئولیتی به عهده داشته باشد همچون شما در معرض سیاه نمایی ها قرار می گیرد، ما سخن شما را سخن مردم عراق می دانیم.»

سید عمار حکیم، رهبر ائتلاف اصلاح و سازندگی نیز در این دیدار در رابطه با وضعیت عراق، روند تکمیل کابینه و مستحکم سازی روابط دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداخت.
علاوی نخست وزیر پیشین عراق نیز در این دیدار صمیمانه با ظریف و هیات همراه او طی سخنانی خطاب به ظریف گفت: «آقای ظریف! شما در گسترش صلح جهانی نقش مهمی ایفا کرده اید.»

به گزارش پایگاه خبرنگاران جوان، وی به تلاش های دیپلماتیک سال های اخیر جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل و نقش ظریف در آن اشاره کرد و گفت: «به همین دلیل اکنون نیز یک رسالت دیگر دارید و آن این که شما می توانید به خوبی پیام های اطمینان بخش به همه کشورهای منطقه بدهید. همه ما باید در این جهت تلاش کنیم که تاریخ پر از تنش در این منطقه را پشت سر بگذاریم. بر همین اساس از ضرورت کاستن از تنش ها و دسته بندی های منطقه ای سخن می گویم.»

معاون رئیس جمهوری پیشین عراق گفت: «باید ابتکار جدی برای برقراری دوستی و صلح به جای تنش در منطقه داشته باشیم و عراق نیز می تواند عمق عربی و اسلامی منطقه باشد و در این روند موثر باشد. جایگاه عراق در منطقه به گونه ای است که آرامش یا ناآرامی در منطقه، به عراق نیز کشیده می شود و عکس این امر هم صادق است.

وی گفت: «در ملاقات ها یا نشست هایی که در کشورهای اروپایی، عربی یا آمریکا داشتم نسبت به ضرورت رفتن به سمت کاهش تنش ها سخن گفتم و این که باید گفت وگوی سازنده و صلح جایگزین فشار و تحریم شود.»

نخست وزیر اسبق عراق گفت که منطقه در آستانه ظهور نسل سوم تروریست هاست و از این جهت همه کشورها باید به اهمیت کاهش تنش ها و گسترش صلح در منطقه در سایه گفت وگو و همکاری میان کشورهای پی ببرند.

وی گفت: «منطقه از بحران ها آسیب جدی می بیند و فرصت را برای مداخله خارجی و دامن زدن به بحران ها فراهم می کند.»

علاوی خطاب به ظریف همچنین گفت: شما با نقش مهمی که در گسترش صلح جهانی ایفا کرده اید می توانید در این زمینه هم بسیار موثر باشید.»

دومین روز سفر

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در دومین روز از دیدار رسمی خود از عراق، در دیدارهایی جداگانه با روساء و نمایندگان گروهها، سازمانها و نهادهای مذهبی، سیاسی، فرهنگی، قومی و اجتماعی این کشور ، از جمله رئیس و اعضای وقف سنی و نمایندگان اقلیت های مسیحی، صائبی، ترکمان و ایزدی دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان، در این دیدارها بر روابط عمیق برادرانه و مبتنی بر احترام میان مردم کشورمان و مردم عراق تاکید کرد و افزود: روابط نزدیک ملت های ما، یک نقطه امید و نمونه ای عالی از روابط ملت های منطقه ماست.

شیخ عبدالطیف همیم، رئیس وقف سنی در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان، دفاع از جمهوری اسلامی ایران در مقابل تحریم های ظالمانه آمریکا را واجب شرعی خواند.
نمایندگان نهادهای مذهبی و اجتماعی عراق در این دیدارها، بر اشتیاق خود برای استمرار و تعمیق روابط نزدیک و دوستانه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

در همین رابطه ظریف روز دوشنبه اعلام کرد که سفر «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران به بغداد در ۱۱ مارس و در راستای گسترش مناسبات انجام خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران سپس با حضور در مقر مجلس نمایندگان عراق با اعضای هیئت رئیسه و سران تشکل های سیاسی و گروهی از نمایندگان مجلس نشستی برگزار کرد.
در آغاز این نشست، حسن الکعبی، نایب رئیس اول مجلس عراق تأکید کرد که عراق در پی گسترش روابط خود با ایران در همه عرصه هاست و باید دو کشور در مبارزه با تهدیدهای مشترک با یکدیگر هماهنگی و همکاری داشته باشند.

کعبی بر ضرورت یکپارچگی دیدگاه های کشورهای منطقه برای تثبیت امنیت و ثبات و خشک کردن ریشه های تروریسم تأکید و ابراز امیدواری کرد که دیدار ظریف از عراق سرشار از موفقیت باشد.

بشیر حداد، نایب رئیس دوم مجلس عراق نیز ضمن خوشامدگویی به وزیر امور خارجه ایران و هیئت همراه وی با ابراز امیدواری برای موفقیت آمیز بودن این سفر، تأکید کرد که عراق در پی روابطی گسترده تر از پیش با ایران است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این روابط به سود دو کشور و منطقه باشد.

محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار بر اهمیت حل مسئله مرزهای آبی دو کشور تأکید کرد. او تأکید کرد که عراق در پی آن است که پل ارتباطی میان کشورها باشد و روابطش را با همه کشورهای همسایه و منطقه بر اساس اصل احترام متقابل به استقلال برقرار می کند. وی همچنین خواست که دو کشور به مشورت ها و همکاری های خود در حوزه انرژی ادامه دهند. رئیس مجلس عراق همچنین خواستار تقویت روابط پارلمانی دو کشور شد.

دکتر ظریف نیز در این دیدار با اشاره به روابط خوب دو کشور، به ویژه روابط پارلمانی دو کشور در سال های اخیر، افزود: «دیدار ۷ میلیون ایرانی و عراقی در سال از کشورهای یکدیگر، یک ملاک برجسته در نزدیکی دو ملت بزرگ ماست.»

در این دیدار، روسای فراکسیون های پارلمانی عراق نیز، نظرات و دیدگاه های خود را در خصوص تقویت و پیشبرد روابط با ایران و حمایت از آن مطرح و اعلام ٱمادگی کردند از ظرفیت های پارلمانی نیز برای توسعه و تعمیق روابط دو کشور استفاده کنند.

دیدار با رئیس ائتلاف بنا

دکتر محمد جواد ظریف، عصر امروز و در ادامه دیدارها و رایزنی‌های خود با مقامات عراقی، با آقای هادی عامری، رییس فراکسیون ائتلاف سازندگی و نمایندگان این فراکسیون، دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، آقای عامری با اشاره به تلاش فراکسیون سازندگی در انتخابات اخیر این کشور برای عبور از طایفه گرایی، افزود: این فراکسیون در برگیرنده اعضایی از همه مذاهب و اقوام مختلف عراق است و با اقبالی که مردم عراق از این ائتلاف داشتند، نشان داده شد که مطالبه مردم عبور از طائفه گرایی است.

عامری با اشاره به تحرکات اخیر در پایتخت عراق گفت این دیدارها و تحرکات، بیانگر آن است که عراق به ثبات و استقرار قابل توجهی دست یافته است. وی افزود: عراق یک کشور مهم منطقه است و اگر نتواند نقش منطقه ای خود را ایفا کند، به ضرر منطقه خواهد بود. 

وزیر امور خارجه کشورمان نیز با ابراز خشنودی از دیدار با فراکسیون سازندگی گفت این اقدام شما، نمونه بارز پیروزی مقاومت و مردم سالاری در عراق است.

دکتر ظریف، نقش فعال مرجعیت و رهبران جهادی و مردم عراق را باعث پیروزی بر تروریسم خواند و افزود: در نتیجه همین پیروزی بود که بغداد، امروز به یک پایتخت مهم در منطقه برای دیدارهای هیات های مختلف سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است و دیدگاههای منطقه ای رئیس جمهور و نخست وزیر مورد حمایت ماست.

دکتر ظریف افزود: کسانی که ۷ تریلیون دلار در منطقه خرج کردند، برای امنیت و ثبات منطقه هزینه نکردند، بلکه برای منافع یک جانبه خود خرج کردند.

آقای جمال کربولی، از رهبران ائتلاف سازندگی با تقدیر از نقش سازنده ایران در کمک به مردم عراق برای مبارزه با داعش، سیاست تحریم ملتها را رد کرد.

اعضای فراکسیون سازندگی از وزیر خارجه کشورمان درخواست کردند، همانطور که جمهوری اسلامی ایران در جنگ با داعش در کنار ملت عراق بود، در مرحله بازسازی نیز در کنار مردم و دولت عراق باشد.

بعد از آن همایش تجاری مشترک ایران و عراق با حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد.

ظریف دوشنبه شب با برهم صالح، رئیس جمهوری عراق دیدار خواهد کرد و شام را نزد او خواهد بود.
 

کلید واژه ها: عراق ایران و عراق محمود جواد ظریف


( ۱ )

نظر شما :