واکنش رئیس جمهوری عراق به سخنان ترامپ

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۸۱۵۳۲ سرخط اخبار

رئیس جمهوری عراق به سخنان رئیس جمهور آمریکا در خصوص باقی ماندن نظامیان این کشور در عراق واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درخواستی برای موافقت بغداد در خصوص باقی ماندن نظامیان آمریکایی در عراق نداده است.

وی در ادامه افزود: نظامیان آمریکایی به موجب توافقنامه میان واشنگتن و بغداد در عراق حضور دارند و وظیفه آنها مبارزه با تروریسم است. دولت عراق پیشتر درخواست داده بود تا توضیحاتی در خصوص تعداد نظامیان آمریکایی و مأموریت آنها دریافت کند.

ترامپ روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس»، با بیان اینکه قصد ندارد نیروهای نظامی آمریکا را از عراق خارج کند، گفت: «ما برای ساخت این پایگاه [در عراق] هزینه هنگفتی کرده‌ایم. می‌خواهیم آن را حفظ کنیم. یکی از دلایلی که می‌خواهم این پایگاه را نگه دارم، این است که می‌خواهم کمی حواسمان به ایران هم باشد، چون ایران یک مشکل واقعی است».

او در پاسخ به این سوال که آیا این به آن معنی است که آمریکا قصد حمله به ایران را دارد، گفت: «نه. دلیلش این است که می‌خواهم بتوانیم ایران را تحت نظر داشته باشیم. تنها چیزی که می‌خواهم، این است که بتوانیم [ایران را] تحت نظر داشته باشیم. ما در عراق یک پایگاه نظامی باورنکردنی و گران ساخته‌ایم. این پایگاه کاملا برای اینکه خاورمیانه پر از دردسر را زیر نظر داشته باشیم، مناسب است».

طی روزهای گذشته برخی از احزاب و نمایندگان پارلمان عراق بر لزوم اشغالگر دانستن نیروهای نظامی آمریکا تاکید کرده و خواستار اخراج آنها شده‌اند.

کلید واژه ها: برهم صالح دونالد ترامپ


نظر شما :