سریال تصمیم های فاجعه آمیز ترامپ ادامه دارد

از خروج از برجام تا خروج از پیمان هسته ای با روسیه و دخالت در ونزوئلا

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۱۵۶۶ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
نویسنده خبر: احمد عبدالتواب
احمد عبدالتواب می‌نویسد: شت این سیاست تنش آفرین، هوشمندی ویژه ای از او را می بینیم، دلیل آن هم مهارت فوق العاده او در پیچیده کرده محاسباتی است که جلوی هر گونه بررسی و پیش بینی و احتمالات را می گیرد، در حالی که به نظر می رسد خودش از این مشکلات رها است و به راحتی سخنرانی می کند و یکی پس از دیگری فاجعه می آفریند. 
از خروج از برجام تا خروج از پیمان هسته ای با روسیه و دخالت در ونزوئلا

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا توانسته است افکار عمومی در ایالات متحده و خارج از آن را از سیاست های فاجعه آمیزش که به زودی نشانه های آن بروز می کند، منحرف کند. همچنین موفق شده است تا جلوی افرادی که از این سیاست ها آسیب و ضرر دیده اند، بگیرد تا نگذارد جبهه ای برای غلبه بر او تشکیل دهند. چرا که کار آنها به ظرفیت و وقت کافی نیاز دارد، در حالی که ماشین قدرتمند و ویرانگر او توانسته زمام امور را به دست بگیرد و یکی پس از دیگری مشکلات تازه به وجود بیاورد و به سرعت همه چیز را در بحران قرار دهد. این در حالی است که مشکلات قدیم همچنان به قوت خود باقی هستند. با این وجود او اصرار دارد که مشکلات جدید به وجود آورد و حتی آنها را به اولویت های خود تبدیل کرده است! 

پشت این سیاست تنش آفرین، هوشمندی ویژه ای از او را می بینیم، دلیل آن هم مهارت فوق العاده او در پیچیده کرده محاسباتی است که جلوی هر گونه بررسی و پیش بینی و احتمالات را می گیرد، در حالی که به نظر می رسد خودش از این مشکلات رها است و به راحتی سخنرانی می کند و یکی پس از دیگری فاجعه می آفریند. 

در این جا اشاره کوتاه و گذرایی به سلسله فجایعی که در این مدت پشت سر هم ایجاد کرده است، می کنیم: در دسامبر 2017 تصمیم گرفت که سفارت امریکا را از تل آویو به بیت المقدس انتقال دهد، به این ترتیب به راحتی حقوق فلسطینیان را زیر پا گذاشت و بدون هیچ درنگی به قوانین بین المللی و مشکلاتی که برای دنیا به ویژه شرکای اروپایی اش ایجاد می کند، پشت پا زد! اما، در حالی که به سرعت جامعه جهانی تصمیم او را رد می کرد، در مارس 2018 معرکه دیگری را شعله ور کرد و تعرفه های گمرکی برای کالاهای آلومینیوم و آهن که به امریکا وارد می شوند، وضع کرد. حتی هم پیمانان تاریخی امریکا را هم از قلم نینداخت، و اظهار داشت که تنش های بیشتری را برای همه به وجود خواهد آورد، برای این که حق دارد میزان تعرفه ها را به دلخواه خودش بالا و پایین ببرد. البته تاکید کرد که برای هر کشوری به حد خودش این کار را انجام خواهد داد، و شخصا این حق را دارد که کشورهایی را مستثنا کند یا کشورهایی را به این جمع بیفزاید. هنوز طوفان این تنش ها فروکش نکرده بود که در مه 2018 تصمیم هولناکی گرفت و اعلام کرد که ایالات متحده به طور یکجانبه از توافق هسته ای با ایران خارج می شود، و تحریم هایی را وضع کرد که تا کنون سابقه نداشته است، شرکت های بزرگ چند ملیتی غیرامریکایی از این اقدام ترامپ شوکه شدند و خود را برای رهایی از این تصمیم ناتوان دیدند برای این که هم وام های کلان از بانک های امریکایی گرفته اند و هم ارتباطات بسیار نزدیکی با شرکت های امریکایی دارند، برای همین همه آنها مجبورند که سیاست های ترامپ برای قطع همکاری با ایران را بپذیرند! سلسله این فجایع اخیرا به ونزوئلا رسیده است، او چند روزی است که سیاست خصمانه ای را در برابر این کشور اتخاذ کرده و به موازت آن به طور ناگهانی تصمیم به خروج یکجانبه از توافق تسلیحات هسته ای با روسیه گرفته است!

عقل می گوید هنوز کارهای شوک آور او پایان نیافته است! و سلسله فجایع همچنان ادامه دارد!

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

احمد عبدالتواب

نویسنده خبر

احمد عبدالتواب، سرهنگ بازنشسته ارتش مصر است که در حال حاضر نماینده مجلس این کشور است. وی در مرکز مطالعات استراتژیک الاهرام نیز فعال است و از ستون نویس ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا برجام روسیه ونزوئلا


( ۴ )

نظر شما :