رئیس اسبق موساد ادعا کرد:

در برابر فرصتی تاریخی برای جا به جایی مرزهای خاورمیانه هستیم!

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۹۸۱۵۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
به نظر شاویت، مرحله مرزبندی های «سایس پیکو» دیگر تمام شده و خاورمیانه جدید دیگر ربطی به «سایس پیکو» نخواهد داشت، «ما در آستانه یک فرصت تاریخی برای تغییر مرزهای خاورمیانه هستیم که فقط یک بار پیش می آید، عراق دیگر همان عراق نخواهد ماند، سوریه دیگر همان سوریه نخواهد بود، کردها فرصتی خوب برای استقلال پیدا می کنند».
در برابر فرصتی تاریخی برای جا به جایی مرزهای خاورمیانه هستیم!

دیپلماسی ایرانی: «شبتای شاویت»، رئیس اسبق موساد تأکید کرد که کشورهای عربی «معتدل» به رهبری عربستان سعودی می توانند فلسطینیان را به پذیرش «معامله قرن» مجبور کنند.

به گزارش «الرأی الیوم» شاویت در مصاحبه ای که در ژوئیه 2018 انجام شده و قرار است در کتاب «از اوسلو تا قدس» ازسوی انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شود در پاسخ به این پرسش که آیا ابتکار عمل عربی برای صلح در خاورمیانه می تواند مبنای مناسبی برای مذاکرات باشد، گفت که این ابتکار عمل یکی از عناصر اصلی مذاکرات برای حل منازعه اعراب و اسرائیل است زیرا مطرح کننده آن عربستان سعودی است و 22 کشور عربی آن را تأیید کرده اند.

به نظر شاویت، مرحله مرزبندی های «سایس پیکو» دیگر تمام شده و خاورمیانه جدید دیگر ربطی به «سایس پیکو» نخواهد داشت، «ما در آستانه یک فرصت تاریخی برای تغییر مرزهای خاورمیانه هستیم که فقط یک بار پیش می آید، عراق دیگر همان عراق نخواهد ماند، سوریه دیگر همان سوریه نخواهد بود، کردها فرصتی خوب برای استقلال پیدا می کنند».

به گفته شاویت عملیات چینش دوباره کشورها در خاورمیانه 5 تا 10 سال طول خواهد کشید و این فرصتی برای حل نزاع اسرائیل و فلسطین خواهد بود.

به گزارش میدل ایست نیوز، او امریکا را کلید همه این برنامه ها دانست و تأکید کرد که بدون دخالت امریکا این عملیات موفق نخواهد بود؛ «الآن نزاع میان شیعه و سنی را داریم، بین اسلام رادیکال و اسلام اعتدالی، اما اسرائیل معاهدات صلحی با اردن و مصر و عربستان و کشورهای خلیج فارس دارد، امریکا می تواند ائتلافی از این کشورها برای رهبری عملیات صلح با فلسطین تشکیل دهد».

شاویت تأکید کرد: «چون همه چیز محرمانه است امریکا باید سراغ هر یک از اینها جداگانه برود، مثلا برود پیش محمد بن سلمان و بگوید: گفته بودی طرح را آماده کنید ابومازن با من، این طرح، اگر منطقی بود بقیه را هم می آوریم و وقتی همه توافق کردیم ابومازن را می آوریم و می گوییم این از طرح ما، یا قبول می کنی یا همه کشورهای عربی تو را کنار می گذارند».

او گفت که این کشورها می توانند فلسطینیان را به رسیدن به راه حل وادار کنند.

شاویت موضوع پناهجویان فلسطینی را راحت ترین بخش مسئله دانست: «این را با پول می توانیم حل کنیم، آنهایی که تعریف پناهنده درباره آنها صدق کند زیاد نیستند و می توان زیر نظر سازمان ملل با آنها تعامل کرد».

او درباره مسئله حماس نیز گفت که هدف اسرائیل فاصله انداختن میان شهروندان عادی با حماس در غزه است، تا کار به جایی برسد که مردم به حماس بگویند «تو را نمی خواهیم».

شاویت درباره قدس نیز گفت: «نمی دانم کدام امت می تواند از گوهر وجودی اش صرف نظر کند، به هر حال باید اسرائیل انعطاف نشان دهد».

شبتای شاویت میان سال های 1989 – 1996 رئیس موساد بوده است.

کلید واژه ها: خاورمیانه مذاکرات صلح خاورمیانه معامله قرن ایالات متحده امریکا


( ۱۷ )

نظر شما :

خسرو ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۹
مخاطب این نوشته کیست؟ میخواهد زمینه سازی کند یا تابوها رابشکند؟ معتقدم اصلا نیازی به این مطلب نبود نه تحلیلی است ونه علمی وسیاسی ، فقط تبلیغ تجزیه است
ابراهیم قدیمی ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۱:۴۱
برخی کشورها تصور دارند که زیرک هستند. علاقمندی های خود را بعنوان حرکت منطقه به ان جهت مطرح وتبلیغ میکنند.خواسته های خود را از زبان دیگران میگویند. منطقه در حال شناخت واقعی راه حل غیرنظامی منطقه است.راه حل غیر نظامی وسازنده منطقه در همبستگی وپیوند نزدیک ایران ،ترکیه،سوریه وعراق است ولاغیر.
ابراهیم قدیمی ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۹
ای بسا هندو وترک ( ایرانی وکردو عرب ) هم زبان ای بسا دو ترک ( دوعرب وکرد وایرانی ) چون بیگانگان. پس زبان هم دلی خود دیگر است. هم دلیاز هم زبانی بهتر است.ایا عرب هم زبان داعشی ساخته وپرداخته برخی اعراب با سوریه وعراق هم دل اند؟
زیتون ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۰:۱۱
زر زر نکن .....حکم تخلیه جولان را فرشته عدالت خاورمیانه(ایران) صادر کرده ....جول و پلاست را جمع کن بزن به چاک.....