اختلاف نظرهای کاخ سفید و دموکرات های کنگره ادامه دارد ​​​​​​​

جدال ترامپ و شومر بر سر ایران ​​​​​​​

۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۱ کد : ۱۹۸۱۵۷۲ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
در آستانه سخنرانی سالانه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کنگره با هدف تشریح «وضعیت عمومی کشور»، جدال لفظی او با چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنا خبرساز شده است. ترامپ، شومر را متهم کرده که موضع ضعیفی در قبال ایران اتخاذ کرده و این در حالی است که شومر حتی در میان طرفداران اولیه ورود ایالات متحده به توافق چندجانبه هسته ای ایران نبوده است. با این حال، شومر با تاکید بر نهادهای اطلاعاتی گزارشی مبنی بر نقض توافق توسط ایران نداده اند، از ترامپ انتقاد کرده و اظهارات او درباره جامعه اطلاعاتی آمریکا را غیر قابل قبول دانسته است.
جدال ترامپ و شومر بر سر ایران ​​​​​​​

نویسنده: ربکا مورین

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اخیر چاک شومر، رهبر اقلیت مجلس سنای ایالات متحده و دیگر دموکرات ها را متهم کرده که در قبال ایران رویکردی «ضعیف و منفعل» داشته اند؛ توهین ترامپ به این مقامات درست چند روز پس از آن صورت گرفت که یک مقام ارشد جامعه اطلاعاتی آمریکا دیدگاهی متناقض با رئیس جمهوری درباره قابلیت های هسته ای جمهوری اسلامی بیان کرده است.

ترامپ در توئیتی نوشت: «شومر و دموکرات طرفداران بزرگ رویکرد ضعیف و منفعل در قبال ایران هستند. آنها هیچ اطلاعی از ضربه ای که به کشورمان می زنند ندارند. آشفتگی مالی کنونی ایران به دلیل تحریم ها و پایان ساقتن توافق هسته ای این کشور است. دموکرات ها ما را در موقعیت بدی قرار دادند - اما اکنون شرایطمان خوب است.» سخنگوی شومر از اظهارنظر درباره این تویئت خودداری کرد.

این سناتور ایالت نیویورک چند هفته گذشته را به انتقاد از دشمنی عیان ترامپ و جامعه اطلاعاتی آمریکا گذرانده است. او اخیرا و پس از آنکه ترامپ به مقامات ارشد اطلاعاتی ایالات متحده توهین کرد، در نامه ای به دن کوتز، رئیس اداره اطلاعات ملی نامه ای ارسال و از او درخواست کرد که از جینا هاسپل، رئیس سیا و کریس وری، رئیس اف بی آی بخواهد که بر «برگزاری جلسه ای فوری» با ترامپ اصرار ورزند.

شومر در این نامه نوشت: «نمی توانید در برابر توصیه های نادرست و اظهارات غیر قابل توجیه رئیس جمهوری بی تفاوت بمانید. او شما و همکارانتان را در موقعیت نامناسبی قرار می دهد و در این روند، به منافع ملی ایالات متحده آسیب می زند. باید راهی برای بیان واضح این مساله به او بیابید.»

کوتز حدود یک هفته پیش گفته بود که ایران هیچ گامی برای تولید تسلیحات هسته ای بر نداشته است. او در عین حال به این مساله اشاره کرده بود که مقامات ایران «آشکارا» به «گذشتن از مرزها و محدودیت ها»ی توافق هسته ای در صورتی که نتوانند از مزایای آن برخوردار شوند، تهدید کرده اند. اما رئیس جمهوری روز بعد از این ارزیابی، آن را نادرست خواند و گفت: «مقامات اطلاعاتی باید از نو سر کلاس های درس بنشینند.»

اگرچه ترامپ رهبر اقلیت دموکرات در سنا را به اتخاذ موضعی ضعیف در قبال ایران متهم کرده، اما شومر در سال 2015 از ورود ایالات متحده به توافق چندجانبه هسته ای ایران حمایت نکرده است. در این توافق ایران متعهد شد در ازای تسهیل تحریم های غرب، برنامه هسته ای خود را محدود کند. این توافق که دولت ترامپ در ماه مه گذشته از آن خارج شد، توسط دولت دموکرات باراک اوباما به دست آمده بود.

دیگر امضاکنندگان برجام که گروهی متشکل از 4 عضو دائم دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان هستند، همچنان در توافق هسته ای با ایران باقی مانده و از تصمیم آمریکا برای خروج از این توافق انتقاد کرده اند.

رییس جمهوری آمریکا اصرار دارد که به رغم حصول برجام و به رغم تعهد کامل ایران به اجرای مفاد مورد توافق، این کشور همچنان یک تهدید هسته ای باقی مانده و فعالیت های غیر هسته ای آن از جمله حمایت از گروه هایی که ایالات متحده سازمان های تروریستی می نامد، به معنای وجود تهدید برای امنیت ملی آن است.

شومر اگرچه در میان حامیان و طرفداران توافق هسته ای ایران در زمان حصول آن نبود، اما در زمان خروج ترامپ از آن از رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرد به این دلیل که ایران تماما به توافق پایبند مانده و هنوز هیچ گزارشی مبنی بر نقض توافق توسط ایران منتشر نشده است.

منبع: پولیتیکو / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: اختلافات دموکرات ها و ترامپ توافق هسته ای ایران خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران انتقاد دموکرات ها از خروج ترامپ از برجام جامعه اطلاعاتی آمریکا اختلاف نظر ترامپ و جامعه اطلاعاتی آمریکا تایید تعهد ایران به برجام توسط جامعه اطلاعاتی آمریکا جدال لفظی شومر و ترامپ


( ۵ )

نظر شما :

خسرو ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۰:۲۰
باید قبول کنیم که برجام دیگر کارآیی نخواهد داشت وسراغ تدابیر دیگری برای ادامه راه باشیم ، دولت منتخب موظف است از منافع ملت دفاع کند اگر نمی تواند باید صادقانه به ملت اعلام کند
ابراهیم قدیمی ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۳
ایران نه در سیستم اجتماعی داخلی ونه در اقتصاد داخلی و خارجی شباهت هائی به کره شمالی ندارد. مرغی که انجیر میخورد نوک ان کج است. ایران تولید کننده وفروشنده نفت است و مشتری نفت بیشتر غربی است ومروزه چین وهند به ان افزوده شده اند. احترام به مشتری در کسبه لازم است.