سکوتی که می تواند به ضررشان تمام شود

کردها و بلندیهای جولان

۰۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۸۲۴۵۰ اخبار اصلی خاورمیانه
صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در شرایطی که روسیه، چین، اتحادیه اروپا و جهان عربی و اسلامی با تصمیم ترامپ مخالفت کرده اند، موضعگیری کردهای سوری هزینه چندانی برای آنان نخواهد داشت. مضافا بر این تمام هیات حاکمه آمریکا نیز با این تصمیم موافق نیستند و بخش مهمی از لابیها و طرفداران کردها نیز از قضا جزء منتقدان ترامپ محسوب می شوند.
کردها و بلندیهای جولان

نویسنده: صلاح الدین خدیو، کارشناس مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی: فدراسیون دموکراتیک شمال سوریه ــ موجودیت سیاسی کردها در سوریه ــ باید به دلایل زیر بی درنگ تصمیم ترامپ درباره پذیرش الحاق بلندی های جولان به اسرائیل را نفی و بر سوری بودن این ارتفاعات تاکید کند.

▪️ در شرایطی که ترکیه و اتحادیه عرب علیرغم قطع روابطشان با دمشق به دفاع از تمامیت ارضی سوریه برخاسته اند، شایسته نیست کردها با سکوتشان به کردهراسی سازمان یافته و قدیمی  منطقه دامن بزنند. در برابر این فوبیا کردها نباید هیچ فرصتی را برای بیان این حقیقت از دست بدهند که آنها قربانی تجزیه طلبی هستند نه عامل آن و سایس پیکو شاهدی بر این مدعاست.

▪️ فدراسیون دموکراتیک شمال سوریه که بارها بر تعهدش به حفظ تمامیت ارضی کشور متبوعش تاکید کرده است، نمی تواند در برابر نقض حاکمیت سوریه ساکت و بی تفاوت بماند. به عبارت دیگر اکنون، هنگامه نشان دادن تعهد خود در این باره است، حتی اگر این موضعگیری خلاف سیاست متحد راهبردیش یعنی واشنگتن باشد.

▪️ حل و فصل مساله فلسطین و اختلافات عربها و اسرائیل به شیوه ای عادلانه، کلید ورود خاورمیانه به دوران تنش زدایی و ورود از نظم امنیت محور فعلی به نظمی اقتصاد محور و مبتنی بر وفاق و همگرایی است. هنجارشکنی های تیم ترامپ درباره مشروعیت بخشیدن به تصرف عدوانی سرزمین های اشغالی 1967، نه تنها خاورمیانه را از صلح دور می کند، بلکه میانه روترین رژیم های عرب را نیز در نگاه افکار عمومی خلع سلاح کرده و آنها را دچار بحران مشروعیت و مقبولیت می کند. بازگشت به چرخه باطل کسب مشروعیت از نزاع فلسطین ـ اسرائیل به معنای تضعیف روند دمکراتیزاسیون منطقه و ادغام آن در اقتصاد جهانی خواهد بود. پیامدهای منفی این تحول به صورت مشروعیت یافتن حکومتهای نامسئول و اقتدارگرا، همچون گذشته نمی تواند کردها را در بر نگیرد.

▪️ سیاست آمریکا در برابر احترام به اصل حاکمیت دولتها و تمامیت ارضی کشورها ریاکارانه است. پشتیبانی آمریکا از دولت عراق در جریان برگزاری رفراندوم سپتامبر 2017 عامل اصلی شکست کردها بود. اگر سیاست مشروعیت دادن به اشغال نظامی کشورها به رویه تبدیل شود، نمی توان مانع کشورهای قوی شد تا به طرف های ضعیف تر زور نگویند. با این منطق نمی توان اشغال و الحاق کریمه به روسیه را محکوم کرد و یا چراغ سبزی به دولت ترکیه نداد که با اشغال درازمدت عفرین به تدریج از حق آب و گل در آن برخوردار شود و به فکر الحاق آن بیفتد. 
مقبولیت سیاست قدرت در منازعات منطقه ای صد در صد به زیان کردهاست که در میان رقبای قویتر قرار گرفته اند. مثال روشن آن اوکراین و گرجستان است که علیرغم هم نوایی با غرب و ناتو، مقهور سیاست قدرت شدند و تمامیت ارضی شان مخدوش شد. پیامد طبیعی چنین وضعی چیزی نیست جز بازگشت به عصر ماقبل دولت ـ ملت و نظم امپراطوری که نسبت به امروز‌ "وضع طبیعی" محسوب می شود.

▪️ هدف اصلی ترامپ از تقدیم جولان در سینی طلایی به اسرائیل، کمک به بهبود موقعیت انتخاباتی نتانیاهو و افزایش شانس او برای کسب دوباره منصب نخست وزیری است. نوعی دوپینگ سیاسی که مشخصه سیاستمداران پوپولیست راستگرا در سیاست داخلی و خارجی است. ارکستر سیاستمداران راستگرای پوپولیست حاکم بر دولتهای غربی و دولتهای مهمی نظیر روسیه و ترکیه و ... تاکنون، کم سیاست بین المللی را آلوده نکرده است. ملی گرایی و مذهب گرایی افراطی، تروریسم، اسلام هراسی، نژاد پرستی، بحران و مسائل مهاجرت و ... همه نشانه های زوال سیاست در جهان پوپولیسم راست هستند. کناره گیری آمریکا از نقش سنتی و ظاهریش در مقام میانجی میان عربها و اسرائیل و تبدیل شدن به " شر خر" این کشور، جهان و منطقه را بیشتر به سمت افراط گرایی های دینی و قومی می برد. 
تجربه ترور و وحشت داعش و نژادپرستی فزاینده در کشورهای غربی، در وهله اول ریشه در عدم تعادلهایی دارند که سیاست بین المللی مسئول آن است.
کردها در سالهای گذشته یکی از اصلی ترین اهداف و قربانیان افراط گرایی مذهبی بودند و بالطبع باید نگران تقویت زمینه های آن باشند.

▪️ در شرایطی که روسیه، چین، اتحادیه اروپا و جهان عربی و اسلامی با تصمیم ترامپ مخالفت کرده اند، موضعگیری کردهای سوری هزینه چندانی برای آنان نخواهد داشت. مضافا بر این تمام هیات حاکمه آمریکا نیز با این تصمیم موافق نیستند و بخش مهمی از لابیها و طرفداران کردها نیز از قضا جزء منتقدان ترامپ محسوب می شوند.
 

کلید واژه ها: بلندی های جولان سوریه کردهای سوریه


( ۲۰ )

نظر شما :

ایرانی ۰۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۰:۱۲
حتی حوزه نفوذ کشورهایی مثل ترکیه به بلندیهای جولان نمیرسد، چه برسد به کردها که با داشتن اقلیمی نیمه خودمختار در عراق و ساختاری ضعیفتر و غیر رسمی در سوریه بخواهند موضع گیری کنند! سرنوشت موضوع جولان را نهایتا سوریه و اسرائیل و چند قدرت جهانی، کشورهای عربی، و تا حدی ایران تعیین خواهند کرد. ضمن اینکه مگر حکومت سوریه تا کنون چه کاری برای کردها کرده است که بخواهد آن حمایت را قطع کند؟ مگر غیر این است که طرح کمربند عربی را اجرا کردند؟ آمریکاییها و حتی بسیاری از کشورهای منطقه مبارزه کردها با داعش را چندان مهم نمیدانند که اگر نبود بسیاری از آنها لب مرزهایشان با داعش درگیر بودند، حالا میخواهید به حمایت یا عدم حمایت کردها از موضوع جولان اهمیت دهند؟ ضمن اینکه کسانی مانند اردوغان چه کردها ضد حمایت ترامپ از اشغال جولان موضع بگیرند یا نه، زمان انتخابات که شود، به اصطلاح کردهراسی را استارت خواهند زد و حتی احزاب قانونی کرد را تروریست خواهند نامید. علاوه بر این در اشغال جولان توسط اسرائیل، و اشغال اسکندرون و عفرین توسط ترکیه، نفاوت چندانی وجود ندارد. خنده دار است که به موضع گیری ترکیه که خودش بخشی از خاک سوریه را تحت اشغال دارد، استناد کنیم.
محمد ۰۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۳:۴۸
ترکیه خاک سوریه را اشغال نکرده بلکه کریدوری که توسط کلوب مسیحیت و لابی اسرائیل تدارک دیده شده بود را شخم زد تا موضوع ارض موعود را به خاک بسپارد و آرزوی اسرائیل را دفن کند و اگر این کار را نمی کرد حال کردها پرچم اسرائیل را به سمت قدس پهن کرده بودند و نماز میخواندند و اسرائیل و کلوب مسیحیت هم با آنکه میدانست سکان در دست اسرائیل خواهد بود و کردها هم هم در امر آنها به خدمت مشغول میشدند
حامد ۰۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۵
کردها خودشون قربانی تفکرات نژادپرستانه و افراطی کسایی مانند صدام و اردوغان هستن. اینکه در وضعیت فعلی انتظار داشته باشیم کردها بخوان قاطی دعوای بقیه بشن درست نیست. ضمن اینکه حمایت کلامی ترکیه از سوریه خودش یک ژست ریاکارانست، وگرنه ترکیه بیشترین روابط اقتصادی و بعضا امنیتی رو در منطقه با اسرائیل داره، درحالی‌که خود کردهای ترکیه از مخالفین رابطه با اسرائیل هستن. اصولا خود اردوغان با حمایت کردن گروه های تکفیری مقصر این وضعیت سوریه ست که به اسرائیل و ترامپ این جرات رو داده که جولان رو رسما بگیرن. حرفهای اخیر اردوغان هم برای تحریک هوادارهاش به رای دادن هست، و مطمئنا بعد انتخابات دوباره رفیق اسرائیل میشه البته به صورت پشت پرده و دوباره به پای آمریکا و اروپا می افته که بهشون اف 35 بدن یا معافیت‌های تجاری بگیرن.
فرهاد ۰۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۶
سیاست ترکیه بعضا کثیفتر از اسرائیل است، همانطوری که منافق خطرناکتر از کافر شناخته میشود. تکلیف کشورها با اسرائیل مشخص است، ولی ترکها به هر طرف که باد بیاید میچرخند و اردوغان هم سردمدار این رفتارهاست. نمونه این کارهای خباثت آمیز را در تحریمهای قبلی ضد کشورمان شاهد بودیم. کسانی که یک میلیون ارمنی و هزاران علوی و کرد و آشوری و یونانی را قتل عام کرده اند و به آن افتخار هم میکنند، معیار مناسبی برای تحلیل نیستند. اینها هنوز هم در اعماق تفکراتشان فکر میکنند که از گرگ بوجود آمده اند! ترکیه تنها کشوری در منطقه و حتی در دنیاست که نژادپرستان آزادانه فعالیت میکنند، به اقوام دیگر توهین میکنند و در ورزشگاه شعار میدهند، درحالیکه همه این اقدامات امروز در دنیا جرم هستند. بنابراین رفتار چنین کسانی ملاک مناسبی برای تحلیل کردن نیست، شاید تاثیرگذار باشد ولی قابل اتکا نیست کشوری که خودش به سران داعش اجازه عبور برای جنگیدن در عراق و سوریه داده است و هزینه های گزاف برای این دو کشور ایجاد کرده است، بیاید از اسرائیلی انتقاد کند که از این اقدامات ترکیه بیشترین سود را در قضیه جولان برده است. اینها جنگ زرگری بین ترکها و صهیونیستهاست که اردوغان و نتانیاهو در نزدیکی انتخابات از آنها بهره میبرند و بعد از آن هم به قراردادهایشان ادامه میدهند تا جاسوسهای اسرائیلی در ترکیه و آذربایجان علیه ما کار کنند و پهباد بفرستند. در چنین وضعیتی، اردوغانی که مساجد را هم در مناطق کردنشین خودش بمباران کرده و بزرگترین زندان روزنامه نگاران جهان را ایجاد کرده است، چه اهمیتی میدهد که کردها چه موضعی در برابر جولان دارند. حتی شاید خبر خوبی باشد که روزی کردهای چپگرای ترکیه و سوریه با اسرائیل رابطه هم داشته باشند، اگرچه در ظاهر اظهار ناراحتی کند. او مطالب برگرفته از پانترکیسم خودش را برای جمع آوری رای از کسانی که با او متحد شده اند را خواهد گفت و حتی اگر لازم باشد برای پیروزی کودتایی هم ترتیب میدهد! تا مخالفانش را تصفیه کند. اگر لازم باشد مثل دور قبلی تحریمها سمت آمریکا هم غش خواهد کرد و حتی چکمه های سربازهای آمریکایی در اینجرلیک را پولیش هم خواهد زد و همزمان ما را هم برادر خود خواهند خواند! چنین موجوداتی به نظرات دیگران اهمیتی نمیدهد که بخواهیم اصلا راجع به موضع گیری درباره جولان صحبت کنیم.
محمد ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۲:۰۸
کردها هنوز ملت نشده اند و در قرن بیست و یکم هم به همان تفکر عشیره ای خود در این میان بازیچه قدرتهای فرامنطقه ای شده اند و این ترکیه بود که در تشکیل همان نیم بند خودمختاری را در شمال عراق موثر بود ولی با کمی پول نفت خود را باختند و به اسرائیل پناه بردند که ایران توسط حشد الشعبی از جنوب و ترکیه توسط ارتش از شرق هم پرچم آنها و آنهم پرچم اسرائیل را لوله کردند و به زیر بغل کردها دادند و هنوز کردها نفهمیدند که. غیر از ایران و ترکیه کسی را ندارند که به داد آنها برسد و اگر ترکیه وارد شمال سوریه نمی شد حال جاسوسان اسرائیل در شمال سوریه تاخت و تاز میکردند و اما در مورد قتل و عام کذایی ارامنه بیهوده خودتان را خسته نکنید اردوغان بارها گفته با مدرک حرف بزنید و بدون مدرک و سند بیهوده حرافی نکنید و اما تروریستهای پ ک ک و پژاک سالها است که انگل ایران و ترکیه هستند و همه سلاح های خود را هم از اسرائیل و اروپا تامین میکنند
اصغر ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۲:۴۸
ترکیه یک کشور نژادپرست است و کسانی هم که از اقدامات ترکیه حمایت میکنند هم نژادپرستند حال چه نسل کشی ارامنه باشد چ کردها