ای کاش کشورهای عربی درک می کردند

تصمیم ترامپ برسر جولان و تهدید جنگ های آبی

۱۲ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۸۲۵۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
جنگ محیط زیست خطرناک ترینِ جنگ هاست، این جنگ فقط ارتش ها را در جبهه های جنگ تهدید نمی کند، بلکه سرنوشت نسل های بشری را نیز مورد تهدید قرار می دهد و به آنها مرگ یا فقر تحمیل می کند، حال چه با دستبُرد زدن به ذخایر آنها چه با ضمیمه کردن سرزمین هایشان با استفاده از زور چه با مسموم کردن آنها. 
تصمیم ترامپ برسر جولان و تهدید جنگ های آبی

نویسنده: فوزی عبدالحلیم

دیپلماسی ایرانی: با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان اشغالی، خاورمیانه وارد مرحله جدیدی از جنگ آب شده است. اسرائیل در سال 1991 قانون ویژه ای را در این رابطه به تصویب رساند. 

واقعیت امر این است که اسرائیل بارها گفته و تکرار کرده است که به هیچ وجه از بلندی های جولان که یکی از مهمترین منابع تامین کننده آب اسرائیل است کوتاه نمی آید. این در حالی است که اسرائیل در کنار این آب ها بر آب های زیرزمینی اردن و لبنان و اراضی اشغالی فلسطین نیز مستولی است. اسرائیل با تکیه بر این آب ها به تولید محصولات کشاورزی می پردازد و میوه تولید می کند. وابستگی این محصولات به این آب ها نزدیک به 40 درصد است که شامل بعضی میوه های مرکبات و زیتون و غیره می شود. 

جنگ محیط زیست خطرناک ترینِ جنگ هاست، این جنگ فقط ارتش ها را در جبهه های جنگ تهدید نمی کند، بلکه سرنوشت نسل های بشری را نیز مورد تهدید قرار می دهد و به آنها مرگ یا فقر تحمیل می کند، حال چه با دستبُرد زدن به ذخایر آنها چه با ضمیمه کردن سرزمین هایشان با استفاده از زور چه با مسموم کردن آنها. 

اسرائیل بزرگترین نمونه زمین دزدی در تاریخ است، اسرائیل ابایی ندارد که از نفرت انگیزترین ابزارها برای اعمال دشمنی علیه محیط زیست کشورهای عرب همسایه اش استفاده کند. در این رابطه ضعف کشورهای عربی و مشغولیت های درونی آنها و درگیری های طایفه ای و قبیله ایشان یا فتنه های داخلی و دخالت قدرت های خارجی در گسترش این فتنه گری، به آن کمک می کند تا به رفتارهای خصمانه اش بیش از پیش ادامه دهد.

در حال حاضر رودهای نیل و دجله و فرات و اردن و لیطانی و آب های جوفیه در فلسطین در معرض مخاطرات عظیمی هستند که می تواند ویرانی زیست محیطی به دنبال داشته باشد و فرصت های زندگی ملت های عربی را به مرز هشدار رسانده است، به گونه ای که کمبود آب در منطقه عربی روز به روز شدیدتر می شود، عملا قدرت خارجی یا نبود اداره قدرتمند و مستحکمی برای اداره این آب ها نیز به این فاجعه کمک می کند. در عین حال خشکسالی و گسترش بیابان ها و شوری آب ها و آلودگی و تغییرات آب وهوایی نیز به بغرنج تر شدن بحران آب در منطقه خاورمیانه کمک شایانی می کنند.  

ای کاش حکومت های عربی درک می کرد و متوجه می شد که عمق خطرات چقدر است و به صف واحدی می پیوست و به جای صرف هزینه برای جنگ ها و درگیری های داخلی خود، این هزینه ها را صرف پشتیبانی از ثروت های خود و حفظ آنها می کرد تا در حد ممکن خود را از این بلایا نجات دهد.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بلندی های جولان دونالد ترامپ اسرائیل سوریه جنگ آب خاورمیانه


( ۱۰ )

نظر شما :

کشورم ایران ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۵
از قومی که دختران را زنده بگور میکردند توقع نداشته باشید که انیشتن باشند ، با جاهلیت باید مبارزه و فقط اسلام راستین جوابگوی آن است نه چیز دیگر ، در حال حاضر کشورهای عربی در بدترین شرایط فکری زلت وخواری بسر میبرند و فریب صهیونیسم را خوردند .
م. ب ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۳:۰۰
اعراب پیش از اسلام تنها دختران خود را زنده به گور نمی کردند، بلکه پسران هم به همین روش دفن می شدند و اصولاً اعراب و همه ملتهای سامی قربانی انسانی داشتند. تصور کنید که اعراب ضعیف نبودند آیا اتحاد احتمالی آنها با همدیگر و یا با ترکیه و اسرائیل ایران را تهدید نمی کرد؟ در ضمن ذلت را زلت نمی نویسند.
ع دهقانی ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۳:۲۰
من بعید میبینم اسلام راستین را ما از خود اعراب بهتر بفهمیم. اسلام در آن منطقه و با آن زبان و برای آن فرهنگ نازل شده است. چگونه ممکن است که ما از آنها بدانیم؟ بهتر است روی زمین راه برویم نه در آسمان.
ابراهیم قدیمی ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۰:۴۸
امروزه اعراب به گروهی ازمسلمانان اطلاق میگردد که در شبه جزیره عربستان وخاورمیانه وشمال افریقا با فرهنگ وسابقه تاریخی بسیارمختلف ومتنوع زندگی میکنند ووجه مشترک انها پیرو اسلام و تکلم به زبان عربی است.این سئوال را میتوان مطرح کرد ایا برخی مستعمرات سابق انگلستان مثلا هند را که چندین صدسال هم مستعمره بود وتقریبا زبان علمی وسیاسی ومطبوعاتی و....انها انگلیسی است میتوان انگلیسی نامید.ایا اطلاق این عربی بودن بر برخی تحمیلی واز روی اشتباه ترکهای عثمانی واروپائیان مستعمره دار نیست. در این کشورها مسیحیان ویا سایر ادیانی هستند که عربی صحبت میکنند ولی خود را عرب معرفی نمیکنند. ویا مسلمانانی وجود دارند که عربی صحبت؟نمی کنند وخود را عرب نمیدانند. مانند کردها.اسلام برخلاف یهودیت و زرتشتیگری دین نژاد گرائی نیست.گروههای مختلف نژادی میتوانند مسلمان باشند پس این عربیت انها بخاطر چیست؟ هم عربها وهم مصریان وهم فلسطینیان وهم بین النحرین وشمال افریقا فرهنگ های غنی خود رادارند. فرهنک انها کمی از فرهنگ؟ایرانی ندارد.عربهای کناره دریای سرخ انسانهای بافرهنگی بوده اند .خط وشعر ونثر فارسی حتی تا امروزاز انهاتاثیر گرفته است.تصور من این است که ناسیونالیسم عربی پس از رحلت حضرت رسول که باعث فتوحات اسلامی سالهای بعد شدهم دین عرضه کرد وهم ملیت عربی در طول زمان طولانی به برخی داد. این ملیت عربی بعلل قابل بررسی توسط ایرانیان و ترکهاو هندوان پذیرفته نشد.مطمئنا ترکها در این عدم پذیرش نقشی دارند. هندوها توسطترکها به اسلام گرویدند و ترکهادر زمان صدارت خلیفه بغداد در ایران حاکم شدند. این تغییرمدیریت فرهنگ وزبان ایرانی را حفظ کرد.زمانی ترکها به مصر وفلسطین وخاورمیانه رسیدند که زبان انها انها عربی شده بود.