تبحر ایران در جنگ های نامتقارن

چهار سلاح ایرانی که امریکا باید از آنها بترسد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۳۳۳۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
ایالات متحده آمریکا نه تنها با ایجاد پایگاه های نظامی در کشورهای منطقه، تهران را محاصره کرده بلکه هزینه نظامی آمریکا در سال های اخیر دو برابر حجم تولید ناخالص داخلی ایران بوده است. در مقابل جمهوری اسلامی ایران دکترین نظامی مبتنی بر بازدارندگی بر اساس سه توانمندی زرادخانه موشک های بالستیک گسترده، جنگ دریایی نامتقارن (به خصوص تهدید به مسدودسازی تنگه هرمز) و ارتباط با گروه های شبه نظامی غیردولتی را تعقیب کرده است.
چهار سلاح ایرانی که امریکا باید از آنها بترسد


زاخاری کک

دیپلماسی ایرانی: به استثنای کره شمالی؛ در دوران پساجنگ سرد هیچ کشوری به اندازه ایران به دنبال به چالش کشیدن آمریکا نبوده است. ایران درخاورمیانه، آسیای مرکزی تا آمریکای لاتین، هیچ فرصتی را برای دشمنی و محدودسازی نفوذ آمریکا از دست نداده است. استراتژی اتخاذ شده توسط ایران ذاتا مخاطره آمیز است. ایالات متحده آمریکا نه تنها با ایجاد پایگاه های نظامی در کشورهای منطقه، تهران را محاصره کرده بلکه هزینه نظامی آمریکا در سال های اخیر دو برابر حجم تولید ناخالص داخلی ایران بوده است. در مقابل جمهوری اسلامی ایران دکترین نظامی مبتنی بر بازدارندگی بر اساس سه توانمندی زرادخانه موشک های بالستیک گسترده، جنگ دریایی نامتقارن (به خصوص تهدید به مسدودسازی تنگه هرمز) و ارتباط با گروه های شبه نظامی غیردولتی را تعقیب کرده است. 

چهار سلاحی که می تواند به آمریکا خسارت وارد کند:

موشک سجیل

مهم ترین ابزار دکترین نظامی ایران؛ حجم وسیع موشک های بالستیک ایران است. شناخته ترین نوع موشک های بالستیک از خانواده شهاب هستند که بر اساس طراحی موشک های کره شمالی ساخته شده اند. سجیل نسلی از موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران است. این موشک زمین‌به‌زمین دو مرحله‌ای، ۲ موتور سوخت جامد مرکب و بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر بُرد دارد که ایران در سال 2008 آن را مورد آزمایش قرار داده است. موشک سجیل بر خلاف موشک های شهاب، با سوخت جامد تا حد قابل توجهی زمان پرتاب را کمتر و قدرت مانور را افزایش داده است. رابرت گیتس، وزیر دفاع اسبق آمریکا در سال 2009 گفت: «موشک سجیل دارای برد تقریبا 2000 تا 2500 کیلومتر است. سجیل می تواند کلاهک هایی را تا محدوده 750 کیلومتری به اسرائیل و حتی بخش هایی از جنوب شرقی اروپا پرتاب کند. این موشک می تواند کلاهک های هسته ای را با خود حمل کند.»

موشک سجیلِ دو برای نخستین بار در سال 2009 مورد آزمایش قرار گرفت. طبق دیدگاه گلوبال سکیوریتی: «سجیل دو توانایی برد 2510 کیلومتر با حمل کلاهک سه مخروطی به میزان 650 کیلومتر را دارد. این میزان می تواند از 1000 تا 2000 کیلومتر ارتقا پیدا کند.» بزرگترین دستاورد در موشک های بالستیک از بعد دقت را می توان موشک سجیل دو دانست که در مقایسه با سجیل یک؛ به سیستم ناوبری جدید و سنسورهای دقیق و پیشرفته مجهز است. 

زیردریایی های کلاس غدیر

شاید بتوان بزرگترین عامل تهدید بازدارنده ایران در زمینه تهدید محموله های نفتی در تنگه هرمز را زیردریایی های با کلاس های غدیر نامید. بر اساس برخی از برآوردها، ایالات متحده آمریکا از سال 1976 تا کنون حدود 8 تریلیون دلار برای حفاظت از تنگه هرمز هزینه کرده است. بنابراین این زیردریایی ها برای ایران در مسدود سازی تنگه هرمز ارزشمند هستند. موسسه مطالعات جنگ تبیین کرد: «نیروهای نظامی خطوط ارتباط دریایی و کشتی های تجاری که مسیرهای آنها قابل پیش بینی است، طمعه های آسانی برای زیردریایی ها هستند.»

زیردریایی ایرانی غدیر که عرض بدنه آن حدود ۲متر و ۷۵ سانتیمتر است قابلیت شلیک اژدر از دو مقر جلویی، رهاسازی انواع مین دریایی، حمل نیروهای تکاور و موشک‌های دوش پرتاب را داشته و امکانات لازم برای خروج نیروهای غواص در زیر آب برای اجرای عملیات در آن قرار داده شده‌است. ناوگان رو به رشد 150 تنی زیردریایی کلاس غدیر در هر جنگی مرگبار خواهد بود. از قابلیت قرارگیری در بستر دریا برخوردار است و سامانه‌های راداری توانایی ردگیری آن را ندارند. 

کریس هامر، متخصص نظامی موسسه مطالعات جنگ در سال 2013 گفت: « ساکت‌ترین زیردریایی‌ها در جهان آنهایی هستند که بر روی بستر شنی دریا قرار گرفته و بی‌حرکت می‌مانند. این همان کاری است که زیردریایی‌های غدیر در ایران انجام می‌دهند. از بنادر حرکت کرده به عمق دریا رفته و در بستر خلیج‌فارس روی شن موضع می‌گیرند و منتظر اهداف خود می‌مانند.»

موشک خلیج فارس

مولفه دیگر از قابلیت های دریایی نامتقارن ایران، موشک بالستیک ضد کشتی خلیج فارس است. این موشک یک موشک بالستیک ضد کشتی با سوخت جامد تک مرحله‌ای و سرعت مافوق صوت با برد ۳۰۰ کیلومتر است که بر اساس موشک فاتح ۱۱۰ طراحی و ساخته شده‌است. این موشک با یک کلاهک انفجاری ۶۵۰ کیلوگرمی تجهیز شده که از ترکیبی از سیستم‌های هدایت شونده بهره می‌برد که از رهگیری آن جلوگیری می‌کند. رسانه های خبری ایران؛ موشک بالستیک ضد کشتی ایران را «پیشرفته و مهم ترین موشک نیروی دریایی سپاه پاسدران انقلاب اسلامی» توصیف کرده اند. ویژگی متمایز این موشک به سرعت مافوق آن بر می گردد و این موشک به صورت عمودی پرتاب و با سرعت مافوق صوت هدف را شناسایی کرده، روی آن قفل و به آن اصابت می‌کند. خبرگزاری فارس هدف موشک خلیج فارس را «تخریب اهداف و نیروهای دشمن در دریا» دانسته است. مجید باکویی، معاون وزیر دفاع ایران در همین رابطه تاکید کرد: «ما پس از اولین آزمایش موشک خلیج فارس شاهد عقب نشینی ناوگان دریایی آمریکا بودیم.»

حزب الله

در اوایل دهه 1980، برای کمک به ایجاد مقاومت علیه اشغالگری اسرائیل، مقامات سپاه پاسداران به لبنان فرستاده شدند. در آن دوران ایران نه تنها در لبنان نفوذی نداشت بلکه درگیر جنگ مرگبار با صدام حسین در عراق بود. درک تصمیم نفوذ در لبنان یک نبوغ استراتژیک به نظرمی رسد زیرا حزب الله هدیه ای است که در راستای اهداف ایران عمل می کند. حزب الله بارها ثابت کرده که موثرترین و قابل استفاده ترین زرادخانه ایران است. پس از تهاجم آمریکا به عراق در سال 2003، از حزب الله برای آموزش گروه های شبه نظامی شیعه عراق استفاده شد و همچنین آنها به آموزش حوثی ها در یمن پرداختند. همچنین از سال 2011 حزب الله  در حفظ دولت بشار اسد نقش تعیین کننده ای داشته است.

منبع: نشنال اینترست / ترجمه: علیرضا علیپور

کلید واژه ها: ایران و امریکا موشک های بالستیک موشک های ایران جنگ با ایران


( ۹۶۹ )

نظر شما :

محسن نوروزی ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۸:۱۷
درود بر سربازان وطن ...
مهدی روحی ۱۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۷
بسیارغرورانگیز وباعث تحسین همه مسلمانان وهموطنان میباشد
یوسف مومنی ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۴
بنام خدا درود بر ایران قدرتمند وایرانی سرافراز که بدون پشتیبانی از هیچ کشوری خارجی 8 سال در مقابل صدام ملعون وحامیانش ایستاد وحتی یک وجب از کشور را ازدست نداد ودر حال حاضر یکی از قدرت های برتر دنیا از نظر نظامی است.
ابراهیم خوش نگاه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۵۲
فقط میگم دمتون گرم حال کردم من عموم تو جنگ ۸سال دفاع مقدس شهید شد و خودمم هر زمان رهبر دستور جهاد بده آماده ی دفاع از خاک و ناموس کشور عزیزم ایرانم شهادت افتخار ماست لبیک.....
شیرزاد ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۳
باسلام:ایکاش زمانی برسد که کشتی های جنگی ابر قدرتها ،بخصوص امریکا برای ورود به خلیج فارس دلیل قانع کننده آورده و عوارض بدهد و با پرچم جمهوری اسلامی ورود و خروج کند.وایران را با افتخار بعنوان عضو جدید شورای امنیت بپذیرند.
عباس ۰۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۵
قوی هست ولی بردش خیلی کمه روسیه یه موشک با برد 11هزار کیلومتر ساخته
براز ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۲:۵۲
خداقوت دلاوران
محمد ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۴
عشق جونم ایرانم
صادق ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۹
عشق است ایران
سعید اسفندیاری ۲۶ دی ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۴
درود بر نیروهای توانمند نظانی ایران اسلامی ارتش و سپاه پاسداران و نیروهای فرامرزی ایران مایه سربلندی وغرور ملی
سید ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۳
عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
هما صهبازاده ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۹:۲۷
درود بر کشور توانمند ایران
ایرانی ۱۲ساله ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۲
عشق است ایران که جلو همه سختی ها ایستاده بوده و هم هست و درود به بسیج
سینا ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۴
عشقم ایرانم
رضا ۱۳ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۴
ماشالاه به ایران خداکنه سایه رهبربالاسرمون باشه درسته خیلی ها ناراضی ان ازکشور حتی خود من ولی نبایدنامردهم باشیم به امنیتی که ایجاد کردند واسمون هم بایدفکرکنیم امنیت نباشه بقیه چیزا هیچ ارزشی ندارند دمتون گرم بازم جمهوری اسلامی ایران افتخارمیکنم ب ایرانی بودنم
جواد ۲۸ دی ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۹
درود برارتش وسپاه عزیزرا که دشمن ازاسمش وحشت داره
جواد ۲۸ دی ۱۴۰۱ | ۲۱:۱۴
ایران وسپاه راهرچه بیشترتحریم کنیدبدانیدکه قویترمیشن اسراییل بادم شیربازی نکن نابودمیشی خلاصه ازماگفتن
جواد ۲۸ دی ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۳
این راکشورهای اروپایی بدانند که سپاه ازخداشه که جز تروریست بدانند بعداروپایی رانخواهید دیدوشنید پرچم ایران رابه امیدخدادربالای کاخ سفیدخواهیم دید
حامد ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۹
ماشالا سپاه
وحید ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۴
پیروز این نبرد حزب‌الله است ❤❤❤
محسن برزگر ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۰
زنده باد رهبری مقتدر ، جانم فدای رهبر
نوید ۰۳ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۵۸
عالی