نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

موسوی در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی: ارقامی که درباره سرمایه گذاری چین در ایران گفته می شود واقعی نیست/دیدار رئیس جمهور با ترامپ بعید است

۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۸ کد : ۱۹۸۶۲۷۳ خاورمیانه انتخاب سردبیر
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال ملاقات رئیس جمهوری ایران با ترامپ نیز گفت: «من چنین چیزی را تایید نمی کنم، و بعید می دانم چنین دیداری صورت بگیرد. همان طور که آقای رئیس جمهور گفته اند ما دیدار برای دیدار را قبول نداریم. اینها تنها پروپگانداست که قابل اعتنا نیست. اعلام کرده ایم اگر امریکایی ها تروریسم اقتصادی را متوقف کنند و به عضویت برجام برگردند آنگاه می توانند در چارچوب ۱+۵ به عنوان یک عضو برجام با ایران مذاکره کنند.»
موسوی در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی: ارقامی که درباره سرمایه گذاری چین در ایران گفته می شود واقعی نیست/دیدار رئیس جمهور با ترامپ بعید است

دیپلماسی ایرانی: سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خود با خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد. 

وی در ابتدای سخنان خود به تحرکات دیپلماتیک اخیر کشور اشاره کرد و گفت: «در هفته ها و روزهای اخیر تحرکات دیپلماتیک زیادی را چه در سطح وزیر امور خارجه و چه در سطح روسای قوه به ویژه رئیس جمهور شاهد بودیم که در همین راستا رئیس جمهوری کشورمان برای شرکت در نشست سه جانبه ضامن روند آستانه به آنکارا سفر کرده است. همچنین سفر آقای دکتر ظریف به مناطق مختلف جهان را شاهد بودیم که شامل چین، ژاپن، بنگلادش و اندونزی بوده و اگر شرایط مساعد باشد به زودی به همراه رئیس جمهوری به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سفر خواهد کرد. در نیویورک دیدارها و گفت وگوها با مقامات کشورهای دوست برقرار است و انشاء الله به موقع اطلاع رسانی خواهد شد.»

وی درباره حمله پهپادی یمنی ها به پالایشگاه آرامکوی عربستان سعودی و اظهارات مایک پمپئو که ایران را متهم به انجام این حملات کرده است، گفت: «پنج سال است که یمن درگیر جنگ خونین با سعودی ها و متحدان غربی است. ائتلاف عربستان و متحدان غربی اش جنایات سنگینی را در یمن مرتکب شده است. ما این حملات را عملیاتی دفاعی می دانیم و حق مردم یمن قلمداد می کنیم. این که وزیر امور خارجه امریکا ایران را متهم به این حمله می کند، فرافکنی است، چیز تازه ای نیست و دروغ حداکثری است. آنها این حرف ها را می زنند تا همچنان به دوشیدن از متحدان عربشان ادامه دهند. این حرف ها محکوم و غیرقابل پذیرش و از بیخ و بن بی اساس است.»

موسوی در پاسخ به سوالی درباره جوسازی های بی بی سی فارسی علیه جمهوری اسلامی ایران درباره پرونده مازیار ابراهیمی گفت: «من وارد بحث های امنیتی ریز نمی شوم. همین قدر می دانم که در سال های گذشته متهمینی را به اتهامات امنیتی دستگیر کردند و بر اساس اسناد و مدارک از آنها بازجویی شد. طبیعی است که همه نمی توانند مظنون باشند. نظام به عنوان یک نظام پویا دست به اصلاحات خود زده و اگر حقی ضایع شده را احیا کرده است. طبیعی است عده ای اتهاماتی را در این باره بزنند. مسائل حقوقی را نهادهای ذی ربط در این باره دنبال خواهند کرد.» 

موسوی درباره اقداماتی که ایران در جهت کاهش تعهدات خود در برجام انجام داده و همچنین گفت وگوهای ایران و فرانسه که در این رابطه در حال انجام است، گفت: «جمهوری اسلامی ایران در راستای بدعهدی طرف های برجام اقداماتی را انجام داده است. تلاش های فرانسه نیز در همین رابطه قابل ارزیابی است. این که کشورها باید برای انجام تعهدات خودشان از کشورهای دیگر اجازه بگیرند بسیار تعجب برانگیز و غیرقابل قبول است. به هر حال کشورهای اروپایی باید اقداماتی را انجام دهند تا ایران راضی شود به کاهش تعهداتش در برجام را متوقف کند. به ما ربطی ندارد که ترامپ به اروپایی ها اجازه داده است تا خط اعتباری را به ایران اختصاص دهد یا خیر، این به خود آنها باز می گردد، اروپایی ها باید تعهدات خود را انجام دهند تا ایران راضی به بازگشت از اقدامات خود در جهت کاهش تعهداتش شود.» 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال ملاقات رئیس جمهوری ایران با ترامپ نیز گفت: «من چنین چیزی را تایید نمی کنم، و بعید می دانم چنین دیداری صورت بگیرد. همان طور که آقای رئیس جمهور گفته اند ما دیدار برای دیدار را قبول نداریم. اینها تنها پروپگانداست که قابل اعتنا نیست. اعلام کرده ایم اگر امریکایی ها تروریسم اقتصادی را متوقف کنند و به عضویت برجام برگردند آنگاه می توانند در چارچوب 1+5 به عنوان یک عضو برجام با ایران مذاکره کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مکانیسم پولی ایران و روسیه نیز گفت: «با توجه به استفاده ابزاری ایالات متحده از دلار، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است با کشورهای دوست که با آنها مراواده دارد با ارزهای ملی کار کند. این مکانیسم جدید میان ایران و روسیه نیز در همین چارچوب است و امیدواریم به کشورهای دیگر نیز تسری یابد.» 

وی درباره برکناری بولتون نیز گفت: «این موضوع به خود امریکایی ها مربوط است و این موضوع را یک موضوع داخلی ایالات متحده می داند. افراد در دولت ترامپ می آیند و می روند و دائما اعضای دولت او در حال تغییر هستند. ملاک برای ما عمل است و کاری به این تغییرات نداریم.»

موسوی درباره این که چقدر به اروپایی ها  امید است تا بتوانند خط اعتباری مالی مد نظر خود را به ایران اختصاص دهند تا برجام حفظ شود، گفت: «امیدواری همیشه است اما ما خیلی به آنها دل نبسته ایم. اروپایی ها مطابق مفاد برجام باید تعهداتی که خود پذیرفته اند را انجام دهند. اما تجربه 15 ماه گذشته به ما نشان می دهد که خیلی جای امیدواری نیست اما جمهوری اسلامی ایران پنجره دیپلماسی را همچنان باز نگه داشته است و در صورتی که آنها به تعهدات خود عمل کنند ایران نیز در کاهش تعهدات خود در برجام تجدید نظر خواهد کرد.» 

وی درباره سفر مقتدی صدر به ایران گفت: «آقای مقتدی صدر به ایران سفر نمی کند، ایشان دائما به ایران رفت و آمد می کند. افراد دوست همیشه به ایران رفت و آمد دارند. سفر ایشان به ایران پیام خاصی ندارد و همیشه وجود داشته است. ایشان دوست ماست و حضورشان در ایران برای ما غنیمت است.»

موسوی درباره توقیف نفتکش انگلیسی در ایران نیز گفت: «روند حقوقی نفتکش انگلیسی در مراحل پایانی است. دو سه کار بوروکراتیک آن باقی مانده که در حال انجام است. این کشتی دو سه تخلف محرز داشته که به تخلفاتش رسیدگی شده است و به زودی رفع توقیف می شود.»

وی درباره دست داشتن هلند در خرابکاری ها در تاسیسات هسته ای نظنز گفت: «نهادهای ذیربط در حال بررسی این موضوع هستند که این پیگیری ها ادامه دارد.»

موسوی درباره گام سوم در جهت کاهش تعهدات ایران در برجام گفت: «ایران در حال انجام گام سوم است. گام چهارم هم طراحی شده است. هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است تا ایران گام سوم را عملی نکند. در صورتی که طرف اروپایی اقدامات لازم را انجام ندهد گام چهارم نیز عملیاتی خواهد شد.»

وی درباره دیدار نتانیاهو با پوتین که در آن نخست وزیر اسرائیل از رئیس جمهوری روسیه خواسته است که به این رژیم برای مقابله با ایران در عراق و سوریه آزادی عمل بدهد، گفت: «این حرف گزافی است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی همیشه می زند. او به این گونه اظهارات در در ایام انتخابات نیاز دارد و نباید به آنها زیاد توجه کرد.»

وی در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی مبنی بر امضای سند جامع مشارکت استراتژیک ایران و چین و این که گفته می شود رقم سرمایه گذاری چین در ایران مطابق با این سند به 250 میلیارد تا 400 میلیارد دلار خواهد رسید، گفت: «ما یک سند جامع راهبردی با چین در سال 1394 امضا کردیم که آن سند به تمامی زمینه های همکاری های راهبری ما با چین اشاره و تاکید شده است. چین شریک اول تجاری ماست. در سفر اخیری که آقای دکتر ظریف، وزیر محترم امور خارجه به چین داشتند، پیشنهاد یک سند جامع 25 ساله ارائه شد که در حاال بررسی است. طبیعی است که در این سند به زمینه های سرمایه گذاری مشترک در ایران و چین اشاره شود. اما اعداد و ارقامی که گفته می شود و بنده هم در جاهای مختلف دیده ام واقعی نیست و بسیار دور از ذهن است. اما اصل سرمایه گذاری وجود دارد و حتما انجام خواهد شد.»

کلید واژه ها: نشست موسوی با خبرنگاران کنفرانس خبری سید عباس موسوی با خبرنگاران سید عباس موسوی


( ۲ )

نظر شما :