پامپئو، سهواً به نقش مخرب ترامپ در تنش‌ با ایران اعتراف کرد

۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۲ کد : ۱۹۸۶۳۵۲ سرخط اخبار

یک وبگاه تحلیلی گزارش کرد، در حالیکه وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه از راهبرد دولت این کشور در قبال ایران دفاع می‌کرد، سهواً اعتراف کرد که تنش‌های اخیر با ایران نتیجه مستقیم اقدامات ترامپ و خروج وی از برجام است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه تحلیلی «بیزنس استاندارد» در گزارشی به اظهارات روز گذشته (چهارشنبه) وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد و نوشت، در حالیکه «مایک پامپئو» روز چهارشنبه از راهبرد دولت ترامپ در قبال ایران دفاع کرد، اما سهواً اعتراف کرد که تنش‌های اخیر در منطقه غرب آسیا با ایران، «نتیجه مستقیم» تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام  و اقدامات وی بوده است.

طبق این گزارش، دولت «دونالد ترامپ» از زمان خروج آمریکا از برجام، کارزاری برای «فشار حداکثری» به ایران به راه انداخته است، به این امید که از طریق تحریم‌های شدید اقتصادی، ایران را به پذیرش شروط خود وادارد.

طبق این گزارش، هدف نهایی دولت ترامپ از تحمیل فشار حداکثری، وادار کردن ایران به بازگشت به میز مذاکره و موافقت با یک نسخه سفت و سخت‌تر از توافق هسته‌ای بوده است، اما تاکنون، راهبرد تند ترامپ در قبال ایران، موفقیتی را به همراه نداشته است و شواهد اندکی وجود دارد که نمایانگر تأثیر این راهبرد بر تغییر رفتار ایران  باشد.

این وبگاه تحلیلی سپس در توضیح اعتراف روز گذشته وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد و نوشت، پامپئو از این رویکرد ترامپ در قبال ایران در جمع خبرنگارانی که با وی به عربستان سعودی سفر کرده بودند، دفاع کرد و گفت: «این مسئله وجود دارد که برخی می‌گویند این راهبرد رئیس‌جمهور که ما اجازه آن را دادیم، کارساز نیست. من عکس آن را استدلال می‌کنم. من استدلال می‌کنم آنچه که اینجا شاهد آن هستید، نتیجه مستقیم معکوس کردن شکست عظیم برجام است».

طبق این گزارش، گرچه پامپئو اعتراف کرد که حمله شنبه هفته جاری به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در «مقیاسی بود که پیش از این دیده نشده بود»، اما ادامه داد که در نبود تحریم‌های دولت ترامپ، ایران به سامانه‌های تسلیحاتی خطرناک‌تری دسترسی پیدا می‌کرد.

علیرغم آنکه انصارالله یمن اعلام کرده است که تأسیسات نفتی عربستان را مورد حمله قرار داده است، دولت آمریکا مدعی است که انصارالله به تجهیزات نظامی که از آنها برای حمله به تأسیسات نفتی آرامکو استفاده شد مجهز نیستند و ایران را پشت پرده این حمله می‌داند و این در حالی است که هیچ‌گونه شواهدی از نقش ایران در این عملیات پهپادی وجود ندارد و ایران نیز هرگونه مشارکت در این حمله را رد کرده است.

ترامپ در حالی از برجام خارج شد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور دائم در گزارش‌های خود، پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام را مورد تأیید قرار داده بود و حتی بعد از خروج آمریکا نیز، ایران همچنان به تعهداتش پایبند باقی مانده بود.

در نهایت، در تابستان سال جاری میلادی، در پی عدم پایبندی کشورهای اروپایی امضاکننده برجام (آلمان، انگلیس، فرانسه) به تعهداتشان ذیل برجام، ایران گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات خود برداشت.

کلید واژه ها: ایران و امریکا مایک پمپئو


( ۱ )

نظر شما :