نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

مکانیسم ماشه مرده است/تهدید اروپایی ها کاملا مردود و غیرقابل قبول است

۰۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۱ کد : ۱۹۸۶۵۸۳ پرونده هسته ای خاورمیانه انتخاب سردبیر
موسوی درباره احتمال اقدام اسنپ بک یا مکانیسم ماشه از سوی اروپا در مقابل اقدامات جبرانی ما غیرقابل قبول است و ما آن را رد می کنیم. ما اقدامات تلافی جویانه در صورت بدعهدی های طرف مقابل را پیش بینی کرده بودیم و حالا که شاهد این مساله هستیم نمی توانیم بپذیریم در مقابل اقدامات ما به دلیل بدعهدی های طرف مقابل که در چارچوب برجام انجام می شود آنها بخواهند از مکانیسم ماشه استفاده کنند، غیرقابل پذیرش و کاملا مردود است. 
مکانیسم ماشه مرده است/تهدید اروپایی ها کاملا مردود و غیرقابل قبول است

دیپلماسی ایرانی: سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ گفت.

موسوی درباره احتمال اقدام اسنپ بک یا مکانیسم ماشه از سوی اروپا در مقابل اقدامات جبرانی ما غیرقابل قبول است و ما آن را رد می کنیم. ما اقدامات تلافی جویانه در صورت بدعهدی های طرف مقابل را پیش بینی کرده بودیم و حالا که شاهد این مساله هستیم نمی توانیم بپذیریم در مقابل اقدامات ما به دلیل بدعهدی های طرف مقابل که در چارچوب برجام انجام می شود آنها بخواهند از مکانیسم ماشه استفاده کنند، غیرقابل پذیرش و کاملا مردود است. 

وی تاکید کرد که طرح مکانیسم ماشه مرده است و امکان انجام آن وجود ندارد. 

وی درباره احتمال سفر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق به ایران بعد از سفرش به عربستان سعودی گفت: همیشه امکان حل اختلاف از طریق گفت و گو وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش های کشورهایی که به دنبال رفع بی ثباتی و تنش هستند را رد نمی کند. دوستان ما هم با حسن نیت تلاش می کنند که میان ما میانجی گری کنند، ما این تلاش ها را رد نمی کنیم. اما کشورهای بسیاری هستند از جمله کشورهای شرق آسیا نیز تلاش های مشابهی انجام می دهند. اما طرف مقابل این آمادگی را ندارد و هر وقت طرف مقابل این آمادگی را داشته باشد ما نیز آماده حل اختلافات هستیم. 

موسوی درباره گفت وگوهای ظریف با برخی نمایندگان کنگره امریکا و محور این گفت وگوها گفت: گفت وگو با نمایندگان کنگره امریکا که در دولت نیستند همیشه وجود داشته و چیز پنهانی نیست. اما بعد از تحریم، خود آنها تماس هایشان را محدود کردند و تلاش کردند بیشتر این گفت وگوها از طریق تلفنی باشد نه دیدار مستقیم. محور گفت وگوها نیز بیشتر درباره روابط دوجانبه خواهد بود. 

وی تاکید کرد، متاسفانه دیدارها و تلاش ها در نیویورک که می توانست منجر به گشایش در بسیاری از پرونده ها شود، بیشتر برای دیدار آقای روحانی با آقای ترامپ متمرکز بود. در حالی که ما چنین چیزی را نمی پذیریم. در حال حاضر گفت وگوهای ما بر گفت وگو با کشورهای اروپایی متمرکز است. طرف های اروپایی تا کنون نتوانسته اند به تعهدات خود عمل کنند و حتی درباره وعده ای که برای گشایش در بن بست برجام به ایران داده بودند نیز متاسفانه منتظر اجازه امریکا ماند که این خیلی بد و خجالت آور است قاره ای کهن با پیشینه دیرینه برای یک اقدام کوچک منتظر اجازه امریکا باشد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: استراتژی ما در حال حاضر مقاومت دیپلماتیک است و مطمئنیم می توانیم به نتیجه مطلوب برسیم. 

وی همچنین اقدام امریکا در تحریم شرکت های چینی بابت خرید نفت از ایران گفت: این نشان می دهد آنها خیلی روی حربه قدرت اقتصادی خود حساب بازکرده اند در حالی که تداوم این روند در نهایت به ضرر خودشان تمام خواهد شد. تیغ این حربه به زودی کند خواهد شد و نتایج عکسی را به دنبال خواهد داشت. ما به جامعه جهانی هم هشدار داده ایم که اگر جلوی این روند گرفته نشود دامنه این یکجانبه گرایی امریکا دامن کشورهای دیگر را نیز خواهد گرفت. خوشبختانه تجار و طرف های چینی واکنش مناسبی به این رفتار امریکایی ها دادند. چین مثل کشورهای دیگر نیست، از خود اراده دارد و بر اساس اراده خود تصمیم می گیرد و روابط خود را با کشورها تعریف می کند.

وی درباره دیدار جابری انصاری با سید عمار حکیم نیز گفت: آقای جابری انصاری در چارچوب وظایفشان سفری به عراق داشتند. آنها به مناسبت اربعین مسئولیتی در این زمینه دارند و چارچوب این ماموریتشان سفری به عراق داشتند و در همین راستا ملاقاتی نیز با مقامات و مسئولین عراقی داشتند که یک دیدار معمولی و روتین بود.

موسوی درباره سفر هیئت اماراتی به ایران و روابط آنها با ایران در حالی که اعلام کرده اند به ائتلاف دریایی امریکا می پیوندند گفت: کشورها بر اساس منافع خود تصمیم می گیرند. ما اعلام آمادگی کرده ایم که حاضر حل اختلافات با همه کشورها و پیگیری روابط دوجانبه هستیم. این که اعلام کرده اند به آن ائتلاف می پیوندند تصمیم خودشان است اما جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد برای حل اختلافات گام بردارد و اطمینان لازم را برای تامین امنیت منطقه بدهد. این مساله را به طرف اماراتی نیز گفته ایم و امیدواریم آنها نیز در جهت کاهش تنش و بهبود روابط گام بردارند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق که گفته بود در صورت حمله به ایران منافع امریکایی ها در همه جا از جمله در عراق در معرض تهدید خواهد بود، گفت: «امیدواریم در منطقه ما جنگی رخ نداد. اما امنیت و تمامیت ارضی عراق برای ایران مهم و از اولویت برخوردار است. ما روابط بسیار خوبی را با ملت و دولت عراق داریم و برخی جوسازی ها نمی تواند بر روابط گرم دو کشور تاثیر بگذارد. این موضع جمهوری اسلامی ایران است. عامل بی ثباتی حضور بیگانگان در کشورهای همسایه ماست که امیدواریم این حضور هر چه سریعتر خاتمه پیدا کند تا این بی ثباتی پایان یابد.»

موسوی درباره گفته بوریس جانسون که گفته بود باید به دنبال برجام جدیدی با ایران باشیم نیز گفت: پاسخ من به آقای جانسون این است که فعلا شما همین برجام را اجرا کنید تا بعد ببینیم چه پیش خواهد آمد.

وی درباره پیشنهاد رئیس جمهور که گفته بود جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در مفاد برجام تغییرات جزئی انجام دهد، آیا این پیشنهاد با دیگر ارکان کشور از جمله مجلس هماهنگ شده بود، گفت: او به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران با تمام ارکان نظام برای ارائه این پیشنهاد هماهنگ کرده بود.

موسوی درباره پیشنهاد نخست وزیر ژاپن نیز گفت: در دیدارهای مختلفی که میان مقامات ما با آقای آبه شینزو داشتند، ایشان برای جبران بدعهدی طرف های برجام طرحی را پیشنهاد داده بودند به این ترتیب که آنها نفت ما را بخرند و در مقابل آنها خط اعتباری را به ایران اختصاص دهند. این طرح قابلیت اجرایی دارد و قابل پیگیری هست. البته به شرطی که منوط به کسب اجازه از امریکا نشود. ایران و ژاپن روابط دیرینه با یکدیگر دارند و آقای آبه بر اساس حسن نیت این طرح را پیشنهاد کردند که اگر تایید شود ایران از استقبال خواهد کرد.  

وی درباره واگذاری بندر لاذقیه از سوی سوریه به ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران به تقاضای دولت قانونی و مستقر در سوریه کمک سیاسی به این کشور کرده است، اگر دولت سوریه تقاضای کمک اقتصادی از ایران کند نیز جمهوری اسلامی ایران قطعا این کمک را خواهد کرد که این اقدام هم به سود جمهوری اسلامی ایران است هم به سود دولت و مردم سوریه.

موسوی درباره سفر رئیس جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: هرچند طرف امریکایی تلاش کرد تا در سفر مقامات ایران به این مجمع کارشکنی کند و حواشی ای در این نشست شکل گرفت اما این سفر بسیار پرثمر بود و اقتدار دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران را نشان داد. 

موسوی تاکید کرد، آنچه در داخل ایالات متحده اتفاق می افتد مربوط به دولت و ملت امریکاست ما در محاسبات خود این مسائل را لحاظ نمی کنیم. اما آقای ترامپ ادعاهای متناقض و بسیاری را مطرح می کند. او در حالی که خواهان دیدار با رئیس جمهوری اسلامی ایران هست در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل می گوید که نه تنها تحریم ها را لغو نمی کند بلکه آن را تشدید می کند. این نشان از تشتت و بی ثباتی در داخل دولت امریکاست. اما اتفاقاتی که در درون دولت امریکا می افتد تاثیری بر محسابات ما ندارد. همان طور که تغییر جان بولتون را جابه جایی مهره هایی در درون دولت امریکا می دانیم که ارتباطی به ما ندارد.

وی درباره شرط امریکایی ها برای دیدار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با مجید تخت روانچی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: این اوج رذالت امریکایی ها بود که یک مساله انسانی را به یک مساله بدیهی حقوقی، قضایی و امنیتی گره زدند که از سقوط اخلاق در امریکا نشان دارد. آنها دیدار آقای ظریف با دوست چهل ساله اش را منوط به آزادی یکی از محکومان امنیتی در ایران کردند که این شرط غیراخلاقی و غیرعملی بود که جمهوری اسلامی ایران نپذیرفت. ما امیدواریم که آقای روانچی که از دیپلمات های حرفه ای و اخلاق مدار و از کادرهای مجرب ما هستند هر چه سریعتر بهبود یابند و انشاء الله سلامتی کامل به این دیپلمات ارزنده کشورمان بازگردد.

کلید واژه ها: نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


( ۱ )

نظر شما :

احسان ۰۸ مهر ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۵
طبق متن برجام اجرای مکانیزم ماشه باتصویب تمام اعضای برجام که با ایران به توافق رسیده اند صورت میگرد وعملا با خروج آمریکا از این توافق این بند غیر قابل اجراست البته نکته ای در این مورد وجود دارد ما با جمعی که هنوز حاضر در برجام هستند چند نشست برگزار کرده ایم که هیچ منفعتی برای ما نداشته اما برای این جماعت پرسود است زیرا عملا ما با شرکت در این نشست های رسمی جمع باقی مانده را به رسمیت شناخته ایم و این نکته میتواند پاشنه آشیل ما باشد اما در باب آنکه عنوان میشوداین تهدید غیر قابل قبول و ناممکن است باید بپذیریم واقعیت چیز دیگری است جهان کنونی جهان اخلاق نیست جهان قدرت است که دراین مرحله کمیت مان می لنگداما حتی اگر به مرحله ورود به شورای امنیت هم برسیم که البته بعید است زیرا پیش از آن همه گونه سعی در فریب ومذاکره مجدد برای مذاکرات بعدی از سوی دشمن صورت خواهد گرفت اتفاق خاصی رخ نخواهد داد زیرا همکنون در سقف تحریم ها قرار داریم و جز اثر انک روانی تحریم های شورای امنیت اثر چندانی نخواهد داشت