مشاور امنیت ملی آمریکا: ناتو در آستانه فروپاشی است

۲۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۳ کد : ۱۹۸۷۴۵۰ سرخط اخبار

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، آلمان و سایر کشورهای عضو ناتو که سهم عادلانه خود را نمی‌پردازند بیش از تهاجم کنونی ترکیه به شمال سوریه، به این ائتلاف ضربه وارد کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نوشته مجله نیوزویک، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد، واشنگتن هنوز به تعهداتش به ائتلاف ۷۰ ساله ناتو پایبند است.

انتقاد مشاور امنیت ملی آمریکا در بحبوحه عدم توازن سهم کشورهای عضو ناتو در هزینه‌های دفاعی مطرح شده است. اوبراین و سایر رهبران ناتو امیدوارند چنین مسائلی را در نشست روزهای آتی روسای کشورهای عضو در لندن مورد بررسی قرار دهند.

وی به برنامه "رودر رو با ملت" شبکه خبری سی.بی.اس گفت: ناتو یک ائتلاف مهم برای ما به شمار می‌رود اما فکر می‌کنم اختلافاتی که در این ائتلاف به وجود آمده به دلیل این است که ما کشورهایی را در آن داریم که سهم عادلانه خود را برای هزینه‌های دفاعی پرداخت نمی‌کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قرار است در روزهای آتی میزبان ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در واشنگتن باشد و درباره پیشرفت متحدان ناتو در افزایش هزینه‌های دفاعی و تضمین اشتراک منصفانه در هزینه‌ها گفت‌وگو کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین گفت: مالیات‌دهندگان آمریکایی و هشت کشور عضو ناتو بیش از دو درصد برای هزینه‌های ملی خود می‌پردازند ما چهار درصد پرداخت می‌کنیم. آنها کار درست را انجام می‌دهند. اما برخی از کشورها که آلمان شاملشان می‌شود، هزینه‌های عادلانه‌ای برای امور دفاعی خود پرداخت نمی‌کنند. این حق مالیات‌دهندگان آمریکایی نیست که به دفاع از کشورهایی بپردازند که خودشان برای امور دفاعی‌اشان هزینه‌ای نمی‌پردازند.

اوبراین ادامه داد، از زمان روی کار آمدن ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷، ایالات متحده ۱۰۰ میلیارد دلار در هزینه‌های دفاعی جدید ناتو پرداخت کرده است.

کلید واژه ها: ناتو ایالات متحده امریکا


( ۱ )

نظر شما :