احساس یک واقعیت

کرونا، تنهایی ما و تحقیری که احساس می کنیم!

۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۸۹۷۹۴ آسیا و آفریقا خاورمیانه انتخاب سردبیر
علی موسوی خلخالی می نویسد: در حالی که کشورهای هم مرز با ما به سرعت مرزهای خود را بستند، کشورهای همسایه جنوبی ما نظیر امارات و قطر و بحرین که اگر دغدغه ای داشته باشند کمتر از کویت نیست، یا روسیه و قزاقستان و آذربایجان همانند ترکیه و ارمنستان مرزهایشان را به روی ما نبستند. یا حتی همانند گرجستان، فرودگاه های خود را برای شهروندان ایرانی تعطیل نکردند. در حالی که اگر دغدغه ای باشد که حتما هست، کمتر از دغدغه دیگر کشورها نیست. 
کرونا، تنهایی ما و تحقیری که احساس می کنیم!

نویسنده: سید علی موسوی خلخالی، سردبیر دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی: بروز ویروس کرونا در ایران مثل بسیاری دیگر از وقایع این روزهای ما، واقعیت هایی را به ما نشان داد. نشان داد که تنهاییم و دوستان و همسایگانمان خیلی راحت می توانند ما را تنها بگذارند بدون این که از بابت چیزی نگران باشند یا از بابت رفتارشان احساس غبن کنند. حتی افغانستان که در پایین‌ترین سطح رفاه و ثبات است و نیروهای خارجی در آن حضور دارند و خود درگیر جنگ داخلی است نیز راحت مرزهایش را به روی ما می بندد بدون این که از چیزی واهمه داشته باشد. یا حتی عراقی که گمان می کنیم دولت آن دوست و نزدیک ماست، ابایی ندارد بدون هماهنگی با ما مرزهای زمینی و هوایی اش را به رویمان ببندد.

قبل از هر چیز لازم به یادآوری است که این طبیعی است هر کشوری برای تامین امنیت و سلامت خاک و مردم خود اقداماتی را که گمان می کند، لازم است، انجام دهد. شکی نیست هر کس برای در امان نگه داشتن مردم خود حق دارد، هر تدبیری که لازم می بیند را انجام دهد، حالا چه افغانستان باشد، چه عراق چه جای دیگر. اما مساله نوع این گونه برخوردهاست طوری که گمان نکنیم در برابر رفتار آنها تحقیر شده ایم. همان طور که آنها از ما انتظار دارند با آنها به گونه ای برخورد نکنیم که از رفتار ما احساس حقارت کنند.

در حالی که کشورهای هم مرز با ما به سرعت مرزهای خود را بستند، کشورهای همسایه جنوبی ما نظیر امارات و قطر و بحرین که اگر دغدغه ای داشته باشند کمتر از کویت نیست، یا روسیه و قزاقستان و آذربایجان همانند ترکیه و ارمنستان مرزهایشان را به روی ما نبستند. یا حتی همانند گرجستان، فرودگاه های خود را برای شهروندان ایرانی تعطیل نکردند. در حالی که اگر دغدغه ای باشد که حتما هست، کمتر از دغدغه دیگر کشورها نیست. 

این همه در حالی است که وزارت بهداشت کشورمان می گوید سازمان بهداشت جهانی اذعان دارد که ایران یکی از بهترین و پیشرفته ترین کشورها در خاورمیانه در تامین بهداشت مردم و نیازهای پزشکیشان است و در میان کشورهای آسیایی نیز از رده خوبی برخوردار است و در بسیاری از شاخص ها در رتبه های بالای جهانی است. شاهد این ادعا اقدامات فعلی وزارت بهداشت در ضدعفونی کردن اماکن عمومی، اتوبوس ها و واگن های مترو است. کدام یک از کشورهای همسایه ما همانند ایران چنین اقداماتی را انجام داده است؟!

جالب است که وزیر بهداشت عراق در تماس با همتای ایرانی خود از او می خواهد که به دلیل کمبود امکانات و خدمات در عراق و آمادگی کمتر در برخورد با ویروس کرونا، بیماران عراقی مبتلا به این ویروس به ایران منتقل شوند، اما می بینیم که آقای وزیر حدود 10 روز بعد از این تماس خود بخشنامه می دهد و از دولت می خواهد راه های ارتباطی با ایران را ببندد. یا وزیر بهداشت ترکیه در تماس با وزیر بهداشت ایران به او یادآور می شود که طی همین دو هفته گذشته حداقل 22 هزار گردشگر چینی وارد خاک ترکیه شده اند و تاکید می کند به دلیل مسائل اقتصادی ترکیه نمی تواند مراودات خود را با چین تحت تاثیر ویروس کرونا قرار دهد و ترجیح می دهد به جای آن تدابیر بهداشتی خود را تقویت کند، اما دولت همین آقای وزیر ورود شهروندان ایرانی به خاک ترکیه را محدود می کند، مرزهایش را به روی ایران می بندد و پروازهای ایران به ترکیه را متوقف می کند. یا در حالی که اتباع اکثر کشورهای همسایه از ترکیه و عراق گرفته تا پاکستان و افغانستان و ترکمنستان برای درمان به ایران می آیند و به پیشرفت های پزشکی و بهداشتی ایران اذعان دارند، همین کشورها مرزهایشان را به روی ما می بندند! افغانستان و پاکستان در حالی مرزهای خود را به روی ایران بسته اند که هیچ محدودیتی نسبت به مرزهای شرقی خود با چین اعمال نکرده اند! این رفتارها برای ما ایرانی ها برخورنده است. 

شکی نیست که همه این ایرادها متوجه همسایگانمان نیست. خودمان هم مقصریم. وقتی که نقش اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی کمتر از یک درصد باشد، یا میزان مراودات اقتصادی ایران با همسایگانش جزء پنج اولویت اصلی آن کشورها نباشد، یا وقتی مراودات فرهنگی و اجتماعی ما با کشورها به گونه ای نباشد که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد و مردم آن کشورها را وادار نکند که جلوی چنین رفتارهایی را توسط دولت هایشان بگیرند یا آنها را تحت فشار بگذارند، یا هنگامی که مراودات سیاسی ما با تمامی همسایگانمان در سطح "اتحاد" به مفهوم "اتحاد" نباشد یا به گونه ای نباشد که دولت آن کشورها نسبت به همکاری سیاسی با ایران احساس نیاز کنند یا خود را ملزم به حفظ احترام کشورمان کنند، یا جایگاه شایسته خود را در مناسبات جهانی و بین المللی نداشته باشیم، طبیعی است چنین اتفاقی می افتد. 

کلید واژه ها: ایران ویروس کرونا ایران و عراق ایران و ترکیه ایران و افغانستان ایران و ارمنستان ایران و گرجستان ایران و پاکستان تحقیر


( ۱۱۰ )

نظر شما :

فدوی ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰
آقای نویسنده نمک به زخممان نپاش لطفا ... شما خودت را نگاه کن آیا نگاهت به دو برادرت که یکی ثروتمند و دیگری فقیر است ، یکی می باشد ؟ ( البته در مثال مناقشه نیست ) البته که هنوز هم از بسیاری از کشورهای همسایه خود ، وضعمان در بسیاری جهات بهتر است اما ... اما چیزی داریم به اسم تبلیغات آن هم در سطح جهانی ... سیاه جلوه دادن وضع ایران ، حدود چهل سال است که در حال وقوع است و آن هم سیاهی مطلق ... برادر عزیر حتی من و شمای شهروند ایران نیز ته دلمان ایران را ( باز هم به دلیل همان تبلیغات ) قبول نداریم ، از خارجی جماعت چه انتظاری داری ... وقتی عموم مردم مطالب فلان شبکه مجهول اجتماعی یا فلان مجری معلوم الحال خارج نشین را بر حرفهای وزیر بهداشت خودمان که از قضا پزشک هم هست ، ترجیح می دهند ، از همسایه افغانی و ترک و عرب چه انتظاری داری ... آره داداش همونطور که گفتی خیلی تنهاییم حتی در داخل و در معاشرت با خودمان ... شاید روزی برسد که در ایران صاحبان قدرت بیاموزند که مملکت داری با عقل است نه با دل و احساسات ... شاید
. ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۲
مگه زمان هشت سال جنگ تنها نبودیم سیاست مهربونی توش نیست فقط سود رو میبینه
دارا ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۸:۵۳
از پیشرفت پزشکی کشورمان همین بس که در مورد بیماری که تنهادو درصدکشته میدهد از دو مبتلا، دو کشته میدهد. دولتچین ثابت کرد که چقدر مسولانه نسبت به کشور خود و دیگران عمل میکند و مسولان کشور ما همواره ثابت کردند که چقدر سهل انگار و پنهانکار و بی مسئولیتند
حامد ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۳
ما ایرانیا خودمون به خودمون رحم نمیکنیم،الان ماسک،محلولهای ضد عفونی، لیمو ترش،زنجبیل و.....چقدر گرون شده، با ما چه کردن که به اینجا رسیدیم، تا زمانی که خودمون اصلاح نشدیم و عقاید غلطمون از کسی نباید انتظار داشته باشیم.
سهند ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۳
می دانم نشر نمی دهی بارها این ظرفیت را آزموده ام چه اینکه انچه می نمایی نیستی به نویسنده برسان به عنوان یک روان شناس سیاسی حقارت شخصیتی خودت را در ماجرا یافته ای!! مثلا ما که پروازهایمان را به چین قطع نکردیم چینی ها احساس غرور کردند و یا ما تخم دوزرده کردیم اینهم شیوه ای است در زدن ساز از سر گشاد....
سعید ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۷
با سلام . مسئله علیرغم اینکه به ظاهر پیچیده می آید و تبعیض و تحقیر علیه کشور ما را نمایان می‌کند کاملا روشن است. مسئله بی اعتمادی به متولیان و مسئولان چه در داخل و چه خارج از کشور است. اگر صداقت در گفتار رویه غالب در این کشور بود طبعا امروز نیز باورمندی عمومی مردم به مسئولان را می توانستیم ببینیم. نظر به اینکه شایعات و اخبار صفحات مجازی توانایی اقناع مردم را توانسته اند پیدا کنند روشن می شود که حاکمیت رسمی در این کشور خدشه دار شده و عملا فاقد توانایی برای اقناع افکار عمومی می باشد. با در نظر گرفتن فقدان اعتماد عمومی، رویه حاضر نشان دهنده ضعف و کاهش اقتدار نهاد حاکمیت می باشد.
تندر ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۵۰
هر کشوری برای نجات جان مردمش ممکنه واکنش های مختلفی نشون بده همینطور که ما پروازهامون رو به روی چین بستیم همون حس حقارت رو حتما اون روز چینی ها هم داشتن . و چه حرکت بزرگی اون دانشجوی ایرانی انجام داد برای بهبود چهره هشتاد میلیون ایرانی ولی هیچ موجی برای اون حرکت بزرگش راه نیفتاد. ما کمی هم دچار افراط در زمینه کرونا و عدم خود باوری هستیم سیستم بهداشتی امریکا برای آنفلانزای نوع b شانزده هزار کشته داده و ایران بین صد تا 200 مورد. شانزده هزار کشته یعنی بیش از هفت برابر کشته های کرونا در چین در حالی که جمعیت چین باز چندین برابر امریکاست ولی هیچگاه کشورشون رو تعطیل نکردن کلا علاقه داریم اخبار بد رو بشنویم و یه عده برای چهارتالایک و کامنت سوار این موجها می شن. تو کل چین 78000 نفر بیماریشون تائید شده و از این 78000 نفر تنها 2000 نفر فوت کردن شما یه درصد بگیرین که این چند درصد از جمعیت یک میلیاردی چین هستش ما آمار تروما مون به مراتب وحشتناک تر از این مسائل هستش و ای کاش نسبت به جاده ها و سایر مسائل مهمتر نصف کرونا حساس می شدیم.
پارسی ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۴
آورین آورین ، استاد عزیز مگر نه این است که باید همه چیزمون به هم بیاد ؟!!! بسیار خوب در جریان ویروس کرونا هم ما باید به فرموده رکورد بزنیم ، که زدیم .
ابی ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۹
برای صحبت شما عزیز دل شما رو دعوت میکنم به طبیعت رفتار آدما درمقابل دارا ندار ، اگه نگاهی به کلونی پنگوئن ها تو قطب بندازی که چطور تو اون سرما همدیگرو زنجیر وار گرم نگه میدارن مفهوم با هم بودن رو بهتر میتونی درک کنی سالهاست نظام ایران ایزولست گناه ترکیه و کشور های دیگه نیست ما مثل اون پنگوئنی میمونیم که از کلونی طرد شدیم و تنها توی سرما هستیم دغدغه شما به عنوان ایرانی قشنگه اما برای تصمیم سازان این مرزو بوم اولویت چیزه دیگه ای هست
مهربان ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۷
از ماست که بر ماست مناسباتمون رو براساس عناصری قرار دادیم که در اولویت ملت های جهان نیست حداقل اطرافمون نیست شعار زمانی پیروزه که شعوری که از عقلانیت منهای احساس اونو پیش ببره شکمی که گشنس و عقلی که شبا تو قاب تلویزیون اون ور ابی غذای گرم چرب میبینه استکبار مفهومی انتزاعی صرف و دشمن رو زاده تفکر متوهم میبینه ملتی به ستوه امده از رانت و اختلاس و آقازاده های شمال شهری در بردگی ثروتمندان متکبر برای ناموس خود هم توان غیرت ندارند چه برسد به اب و خاک
hiwa ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۱:۳۴
جناب موسوی وقتی کشوری خود را معرض تحریم و فشار قرار دهد انهم برای پافشاری بیش از حد بر موضعش در مسئله عرب و اسراییل ، نتیجه اش همین است. دنیای امروز برای کشورهایی که خود را در مسیر توسعه قرار ندهند ارزشی قائل نیست. مهم نیست که مواصع شما درباره فلسطین یا اویغورستان یا کسمیر چیست کما اینکه حتی حماس نیز در بزنگاه ، شورشیان سنی از جمله دواعش را بر دولت سوریه و ایران و حزب الله ترجیح داد.
من موافقم با این متن جایگاه ایران در جامعه کنونی جهانی بسیار ضعیفه است متاسفانه ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۴
موافقم و جای بسی تاسف دارد
خسرو ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۰:۱۸
نویسنده محترم ، وقتی خودمان را تافته جدا بافته می دانیم وقتی عرب و ترک وبلوچ و...را تحقیر می کنیم که ما آریایی ها ...بادی به غبغب می اندازیم وقتی که در مواقع خوشی اورپایی ها را به همسایه ها ترجیح می دهیم ،وقتی که خودمان را گل سرسبد .... می شماریم وبه خود تلقین می کنیم ، آن وقت از رفتار منطقی دیگران آزرده می شویم ، ما هم باید مثل همه از همان اول پروازهای چین را لغو می گردیم از ورود چینی ها و سفر ایرانی ها به چین جلو گیری می کردیم و..
پارسا ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۰:۲۸
اما در خبر ها آمده بود روسیه که شما اشاره کردید مرزهایش را روی ایران نبسته، صدور ویزا را متوقف کرده است!!!!
Amir ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۲
عزیزم ما افغانستانی ها چ گناهی داریم دولت ما سر اعتراض ها مون رومون تفنگ میکشه و میکشن شما نمی فهمید ی سرچ کوچیک بکن و بنویس سرکوب شدن در افغانستان و خودت میدونی ک دولت ما دست نشانده آمریکاست و ما اگر قدرتی داشتیم مثل ایران بیرون میکردیم چ توقعی از ما مردم افغانستان داری ما خودمون هم از دولت میخوریم هم از طالبان میدونم حق داری شما اگه ب مردم ما بد کردید اگه هر کاری کردید ولی در عوض نون و نمک تونو خوردیم جدا از فرهنگ و اینا بازم خوبی زیاد کردید ولی یکم عادلانه فک کن اینایی ک مینویسی با نوع نوشتنت چ فرهنگی میسازه؟
شیداسب ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۷:۲۲
پیشنهاد میکنم به جای امید بستن به فانتزی هایتان به علت رنج توده های مستضعف جهان بیندیشید در این صورت به شما قول می دهم که دیگر احساس تنهایی و تحقیر نمی کنید
محمد ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۳:۲۲
نظرات بعضی آقایون و رسانه های خارجی رو که می‌خونم به چشمام هم شک می کنم. تا پریروز که آمارشو دارم تعداد تلفات ایران و ایتالیا هر دو ۱۰۷ نفر بوده درحالی که مبتلایان ایران ۱۵۰۰ نفر بیشتر از ایتالیاست. بعدشم نماینده سازمان بهداشت جهانی تا حالا چندبار با زبون خودش اعلام کرده که وزارت بهداشت ایران آمار رو شفاف اعلام میکنه. با این حال بازم بعضیا دست بر نمیدارن. دیگه کم مونده بگن این اظهارات آقای هملمن هم از روی شکنجه بوده راستی افغانستان هم روزی مرزهاشو بست که دیروزش یکی از مقامات کرونارو گردن افغانستانیا انداخت درحالیکه اصلا کرونا تا اون موقع به افغانستان نرسیده بود اولین موردش هم از ایران رفته بود دو روز بعد هم خودشون مرز رو باز کردن