تهران واقعا طرف کیست؟

سیاست کجدار و مریز ایران در لیبی

۲۱ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۹۳۱۱۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
یران در خصوص لیبی موضع روشنی اتخاذ نکرده است و به هر طرف مناقشه در لیبی، آنچه را که دوست دارد بشنود می گوید. روشن است که ایران دیپلماتیک رفتار می کند زیرا وقتی روسیه و ترکیه هر کدام از یک طرف جنگ در لیبی حمایت می کنند، ایران نمی تواند در موضوع لیبی هم با ترکیه باشد هم با روسیه!
سیاست کجدار و مریز ایران در لیبی

نویسنده: علی حسین باقر

دیپلماسی ایرانی: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از سفر به ترکیه گفت کشورش دیدگاهی مشترک با ترکیه درباره حل بحران در لیبی دارد. برخی سایت های خبری سخنان ظریف را این گونه تفسر کردند که او از دولت وفاق ملی لیبی که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده حمایت کرده است. اما فقط یک روز بعد، ظریف در سفر به مسکو گفت تهران از تلاش هایی که روسیه و ترکیه برای حل بحران لیبی انجام می دهند حمایت می کند!

ایران در خصوص لیبی موضع روشنی اتخاذ نکرده است و به هر طرف مناقشه در لیبی، آنچه را که دوست دارد بشنود می گوید. روشن است که ایران دیپلماتیک رفتار می کند زیرا وقتی روسیه و ترکیه هر کدام از یک طرف جنگ در لیبی حمایت می کنند، ایران نمی تواند در موضوع لیبی هم با ترکیه باشد هم با روسیه!

رسانه های طرفدار امارات با تفسیر سخنان ظریف به عنوان حمایت او از دولت وفاق لیبی، چنین نتیجه گیری کردند که ایران با اخوان المسلمین است و تلاش کردند از این مسئله برای کوبیدن دولت وفاق لیبی در سطح بین المللی بهره برداری و دیگران را به حمایت از خلیفه حفتر تشویق کنند به این بهانه که ایران حامی دولت وفاق است و باید با اسلام گرایان و تندروها که در یک اردوگاه قرار گرفته اند مقابله کرد.

حسین دهقان، مشاور امور نظامی و دفاعی رهبر انقلاب ایران در مصاحبه با الجزیره از به رسمیت شناختن دولت وفاق ملی لیبی سخن گفت و تاکید کرد ایران در لیبی حضور ندارد و هیچ حمایتی از خلیفه حفتر نکرده است. اما واقعیت چیز دیگری است چرا که گزارش ها نشان می دهد هواپیماهای روسی که اخیرا برای حفتر فرستاده و مانع پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی به سوی شهر سرت شدند، از طریق فرودگاه نظامی همدان (نوژه) به لیبی فرستاده شده اند. همچنین کشتی هایی که نظام اسد به بنغازی ارسال می کند، از بندر لاذقیه به حرکت در می آیند که دست کم از سال گذشته تحت سیطره سپاه پاسداران قرار دارد. (هیچ منبع خبری رسمی ای ادعاها را تایید نکرده است.)

اگر بپذیریم که موضع کنونی ایران به دولت وفاق لیبی نزدیک تر است به احتمال زیاد این مسئله دو علت دارد: نخست، شکست نیروهای حفتر که مورد حمایت متحدان ایران (بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و روسیه) است در غرب و مرکز لیبی. دوم، اسنادی که اسرائیل ادعا می کند درباره استفاده شبه نظامیان خلیفه حفتر از سلاح های ساخت ایران در اختیار سازمان ملل متحد قرار داده است. این اسناد در شرایطی حساس و در حالی ارسال شد که فقط سه ماه تا پایان تحریم تسلیحاتی ایران باقی مانده است و واشنگتن برای تمدید آن تلاش می کند.

حتی یک دلیل برای اثبات این ادعا که ایران دولت وفاق ملی لیبی را به رسمیت می شناسد و از آن حمایت می کند وجود ندارد و تا زمانی که اسد و روسیه از حفتر حمایت می کنند، امکان تغییر واقعی در موضع عملی ایران در خصوصی لیبی وجود ندارد.

این احتمال وجود دارد که سخنان مقامات ایرانی درباره به رسمیت شناختن دولت وفاق لیبی، مانوری سیاسی برای تضعیف دولت وفاق باشد زیرا غربی ها درباره هر طرفی که ایران از آن حمایت کند یا به آن نزدیک شود حساس هستند و دیگر از آن حمایت نمی کنند.

سخنان مقامات ایرانی را همواره باید با عملکرد واقعی آنها سنجید و وقتی پای منافع ایران در میان باشد، این کشور هیچ ابایی از هم پیمان شدن با هیچ کس ندارد چه رسد به هم پیمان شدن با آمریکا و امارات.

منبع: عربی 21 / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار این مطلب صرفا برای آگاهی خوانندگان دیپلماسی ایرانی است و انتشار آن به معنای تایید آن نیست.

کلید واژه ها: ایران لیبی ایران و لیبی روسیه ترکیه


( ۲۹ )

نظر شما :

محمد ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۹
خنده دار اینکه مسئولان ما حاضرند با تمام قوا با امریکا بجنگند اما درگیر اخم اردوغان نشوند .
رضا ۲۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۳
باید در ظاهر بی طرف اما در باطن با درگیر کردن بیشتر ترکیه نیرو و توان ترکیه تحلیل رود
جامی ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۶
این پاراگراف اگر واقعیت داشته باشه بسیار بسیار هوشمندانه و جالب است: «این احتمال وجود دارد که سخنان مقامات ایرانی درباره به رسمیت شناختن دولت وفاق لیبی، مانوری سیاسی برای تضعیف دولت وفاق باشد زیرا غربی ها درباره هر طرفی که ایران از آن حمایت کند یا به آن نزدیک شود حساس هستند و دیگر از آن حمایت نمی کنند.»
H ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۴
ایران چیکار به لیبی داره. کرونا و دلار و سکه را کنترل کنه.
كامران ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۹
جنابان مفسر !! اگر نیروی ترکیه تحلیل برود کارد صهیونیست ها و غربی ها بر گلوی ایران خواهد بود، تحلیل های کودکانه اتان را برای خود نگه دارید، هر چقدر کشورهای بزرگتر منطقه مثل ایران , ترکیه ، مصر، پاکستان قوی تر باشند تضمین امنیت منطقه محکم تر خواهد بود ، با خارج شدن هر یک از این کشورها مطامع صهیونیسم قابل دسترس تر میشود .اولین قدم انها خرد کردن کشورهای بزرگ اسلامی به کشورهای کوچکتر خواهد بود' و اولین حصاری که توانستند بشکنند و جای پایی در منطقه ایجاد کنند شکست عثمانی و تجزیه ان بود' البته از افراد معلوم الحالی که در توصیف تمدن بزرگ اسلامی اندلس از واژه اشغال سرزمین های اروپایی توسط بنی امیه یاد میکنند توقع درک مسائل به این بزرگی رو ندارم . قسمت اخر مخاطب خاص داشت!!!
رضا ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۹
آقا کامران خود ترکیه مجریبرنامه های آمریکا و اسراییل در منطقه است بهانه های زیادی هم دارد قومی مذهبی تاریخی و.... تا ترکیه هست اسراییل نمیاد جلو
دکتر ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۵
ترکیه خودش پوتین سربازهای اسرائیلی رو واکس میزنه. چه تقابلی بین ترکیه و اسرائیل وجود داره وقتی روابط تجاری بالا، خریدهای نظامی و همکاری های امنیتی و جاسوسی بین شون وجود داره. ترکیه خیلی وقته عمله آمریکا و اسرائیله و اگه غیر این بود اسرائیلیها به هیج وجه اجازه نمیدادن ترکها وارد برنامه های نظامی مثل ساخت اف 35 بشن. اسرائیل کوچکترین تهدیدی از طرف ترکیه احساس نمیکنه و بالعکس اون رو یک شریک میبینه. حرفهای اردوغان در مورد غزه و اسرائیل فقط جنبه مصرف داخلی و طرفدار جمع کردن داره وگرنه اسرائیلیها دیگه همکاریهاشون رو مثل سابق مخفی هم نمیکنن.
خسرو ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۳
سیاست به معنی تامین منافع ملی کشورها ، برای هر کشوری مفید و عاقلانه و ضروری است ، اگر دیپلمات های ایران به جای در گیر شدن ، با تدابیر سیاسی در لیبی یا هر جای دیگری منافع ملی ایران را تامین کنند مایه سرافرازی است ،دولت فعلی ترکیه از هر جهت نزدیکترین دولت به جمهوری اسلامی بوده است ، و در ضمن مقبولیت گسترده ای در ترکیه دارد ، اگر احزاب مخالف به حکومت برسند از ایران ، دورتر وبه امریکا و اسراییل نزدیکتر خواهند شد ، برخی ها که طرفدار پ ک ک هستند و مامور ، در هر صورت دشمنی با ترکیه را تلقین خواهند کرد با اینکه ترکیه به همراه ایران ، بیشترین حمایت را از فلسطین می کند ، ودر مورد روابط اقتصادی و نظامی ترکیه با اسراییل ، اسراییل مجبور به رعایت مصالح کشورهای بزرگ منطقه مانند ایران و ترکیه و مصر و پاکستان است ، و روابط اسراییل با ترکیه اونطوری که دکتر قلابی گفته نیست ولی خب اون هم وطایفی داره
به دکتر ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۹
جناب دکتر توجه داشته باشید که خود اسراییل در پروژه ساخت اف ۳۵ هیچ نقشی ندارد و هیچ عددی نیست در حالی که ترکیه نزدیک ۱۱۰۰ قطعه از آف ۳۵ را تولید می کند . اسراییل خودش با رای موافق ترکیه توانست یک مشاور نظامی به ناتو بفرستد و در پروژه اف ۳۵ این ترکیه است مقر اصلی پشتیبانی جنگنده های اروپا است ، اسراییل در حدی نیست که ترکیه را وارد پروژه جنگنده بکند یا نکند. کمی مطالعه کنید تا به عریان گویی نیوفتید
علی ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۸
فعلا منطقه شده محل ترک تازی عثمانی واخوان به ظاهر مسلم منفعت ایران فعلا در درگیر کردن این جبهه و به فرسایش کشاندن آن است که غیر از ایران و ترکیه و اسراییل و عربستان بقیه کشورها یا پیرو یا خنثی
علی ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۵
عجیبه ارتقا تانگ و هواپیمای ترکیه اسراییل انجام میده اما ترکیه در پروژه آف ۳۵تامین قطعات داره اولین آف ۳۵ به اسراییل و ایتالیا رسید و هنوز ترکیه ندارد
خسرو ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۰
حالا باز کرد تازی طرفداران پژاک و پ ک ک شروع میشه چون حرف حساب ندارن ، و عامل فرامین اسراییل و تجزیه طلبان هستند ، توجه کنید که نوشته در مورد سیاست ایران در لیبی هست
ارسلان ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۱
شما اصلا متوجه نیستید در حالی که نقش های اصلی در لیبی را ترکیه و روسیه بازی میکنند و این تنش ها ظاهری هست وگرنه چطور ممکنه ترکیه و روسیه نیروهای نیابتی شون در لیبی همدیگر را بکشند ولی سربازانشون در سوریه کنار هم گشت نگهبانی بدن!در ضمن شما نگاه کن هم آقای حفتر و نمایندگانش و هم دولت وفاق ملی و رییس مجلسش هر هفته دارن به مسکو میرن و با پوتین خوش و بش میکنن همه اینها یک معنی داره:اونم اینکه روسیه داره لیبی رو مثل سوریه تحت سلطه خود قرار میده.