دلایل بروز اختلافات موجود در شرق دریای مدیترانه

ترکیه به دنبال اصلاح یک فاجعه تاریخی است

۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۹۵۱۳۲ اخبار اصلی اروپا
می توان درگیری کنونی را در سه نکته اصلی خلاصه کرد: ظلم تاریخی، نقش گاز و در آخر رهبری منطقه. برخی از طرف ها در برخی موضوعات و نکات حضور دارند و در برخی دیگر حضور ندارند، اما ترکیه در هر سه مسئله حضور دارد.
ترکیه به دنبال اصلاح یک فاجعه تاریخی است

نویسنده: حسین مجدوبی

دیپلماسی ایرانی: در شرق دریای مدیترانه شاهد دور جدیدی از تنش های سیاسی هستیم. این کشمکش بر سر منابع طبیعی مانند گاز است، اما در اصل قیامی علیه ظلم تاریخی در حق ترکیه پس از تجزیه امپراطوری عثمانی است. عنوان آن فاجعه "کاستلوریزو" است که ترکیه خواهان تصحیح آن است.

در این منطقه شاهد ائتلاف هایی غیرطبیعی هستیم. در یک طرف یونان با حمایت فرانسه، مصر، اسرائیل و قبرس قرار دارد و در طرف دیگر ترکیه که از همدردی نسبی آمریکا و برخی کشورهای عربی مانند قطر و الجزایر برخوردار است.

این درگیری بر سر تعیین آب های منطقه ای در مکانی مملو از کشورهاست که باعث تداخل آب های منطقه ای آنها می شود. به گونه ای که قانون دریانوردی بین المللی از ارائه پاسخ ناتوان است. این اوضاع با پیدا شدن گاز طبیعی تشدید یافته است. این درگیری به علت پافشاری ترکیه بر راه حل قاطعانه از جمله نظامی قابلیت انفجار در هر لحظه را دارد.

می توان درگیری کنونی را در سه نکته اصلی خلاصه کرد: ظلم تاریخی، نقش گاز و در آخر رهبری منطقه. برخی از طرف ها در برخی موضوعات و نکات حضور دارند و در برخی دیگر حضور ندارند، اما ترکیه در هر سه مسئله حضور دارد.

ظلم تاریخی: بسیاری از کشورهایی که در معرض استعمار یا توطئه بوده اند از ستمی که بر آنها در جریان امضا یا تحمیل توافقنامه ها رفته است شکایت دارند. این مسئله درباره ترکیه صادق است و عنوان آن جزیره "کاستلوریزو" است. این جزیره با وجود این که 550 کیلومتر از یونان فاصله دارد به این کشور تعلق دارد. در حالی که فاصله آن با ترکیه تنها سه کیلومتر است.

نقش گاز: گاز ثروتی طبیعی است که انگیزه اصلی در ائتلاف های ژئوپلتیک کنونی به شمار می رود. اتحادیه اروپا از یونان در این درگیری با ترکیه حمایت می کند به امید این که پیروزی آتن در مالیکت چاه های گاز از فشار برخی کشورها به ویژه روسیه کم کند. در صدر این راهبرد فرانسه و به میزان کمتری ایتالیا و آلمان قرار دارند.

رهبری منطقه ای: در دهه هشتاد هیئت حاکمه ترکیه دشواری پیوستن به اتحادیه اروپا را متوجه شد و دریافت که معضل بزرگی در برابرش قرار دارد: یا رهبری شرق دریای مدیترانه یا ادامه دنباله روی و وابستگی به غرب و اتحادیه اروپا، که البته تصمیم گزینه نخست بود. ترک ها مدت هاست روی این طرح کار می کنند و نقش رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تسریع این روند است. وی از جهش اقتصادی و نظامی کشور و نیز تضادهای ژئوپلیتک منطقه بهره می برد و این طرح وابسته به یک فرد و بود و نبود او نیست و با رفتن وی متوقف نخواهد شد. ممکن است اردوغان تندرو باشد یا آرزوی امپراطوری عثمانی را در سر داشته باشد؛ اما اگر درباره عرصه موجود نزاع منطقه ای فکر کنیم به این نتیجه می رسیم: این جزیره تنها سه کیلومتر با ترکیه فاصله دارد با این وجود تحت حاکمیت یونان قرار گرفته است و ثروت گازی فراوانی در آن وجود دارد. شاید کشورهای عربی با چنین وضعیت استثنایی روبه رو نباشند؛ اما تمام کشورهایی که در معرض استعمار و تجزیه قرار گرفتند با چنین مسائلی دست و پنجه نرم می کنند بنابراین تاریخ باید اصلاح شود.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان دریای مدیترانه ترکیه و یونان ترکیه و امریکا ترکیه و اروپا گاز دریای مدیترانه


( ۹۱ )

نظر شما :

امیر ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۵
ترکیه یا بهتر بگیم عثمانی در جنگ جهانی اول به خیلی کشورها منجمله یونان حمله کرد و طمع کشورگشایی داشت اما شکست خورد و زمین هایش را از دست داست. ظلم تاریخی؟ بچه پنج ساله هم به این حرف میخندد! چطور آنزمان که عثمانی به همه همسایگانش حمله میکرد ظلم نبود؟
حامد ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۳
این نویسنده بهتر است درباره جنگ جهانی اول و آن چیزی که ظلم به ترکیه نامیده است بیشتر مطالعه کند و دیپلماسی ایرانی هم بهتر است مطالبی را انتشار دهد که واقعیات را تحریف نمیکنند. عثمانی با محوریت ترکها بر مناطق وسیعی حکومت میکرد که اصولا حتی اقلیتی از ترکها هم در آنها وجود نداشتند. اینکه عثمانی تجزیه میشد یک موضوع اجتناب ناپذیر بوده است. بعد از جنگ جهانی و با شکست عثمانی ابتدا پیمانی به عنوان سور تهیه شد و عثمانی هم آن را امضا کرد. در این معاهده این کشور تنها به مناطقی محدود شد که ترکها اکثریت جمعیتی آن را تشکیل میدادند که این حدود یک پنجم خاک ترکیه کنونی است. بعد از این ملی گرایان ترک و گروه های پانترک و نژادپرست با حملاتی که به مناطق مجاور ارمنی نشین، کردنشین و یونانی نشین داشتند و با توجه به عدم جدیت متفقین، بر روی یک پیمان دیگر تاکید کردند که به معاهده لوزان انجامید که حدود فعلی ترکیه را ایجاد کرد. نکته مهم اینجاست که ترکیه با فرآیند ترکسازی در واقع مفاد پیمان لوزان را نقض کرده است و اینکه از نظر حقوق بین الملل پیمان سور هیچگاه لغو نشده است چون در لوزان بر روی لغو آن توافقی صورت نگرفته است. از نظر بین المللی حتی امروز هم این امکان حقوقی وجود دارد که با توجه به نقض پیمان لوزان از طریق مصادره اموال و جابه جایی اجباری اقوام غیر ترک، طرق مقابل کلا این معاهده رو لغو کند. به خصوص بعد از اشغال شمال قبرس، شمال سوریه در چند مرحله، و مسایلی که در مدیترانه شاهد هستیم، در واقع این طرف اروپایی است که به ترکیه لطف کرده است. بهتر است مقالاتی که منتشر میشود از نظر حقوق بین الملل بهتر بررسی شوند. اینها صرفا شعار و خواب و خیال است و نه تنها کشورهای مجاور مدیترانه زیر بار آن نمیروند بلکه پایه حقوقی هم ندارد که ترکیه به آن استناد کند. این که یک کشور شکست میخورد و سرزمینش کاهش می یابد مطمینا از طرف شهروندان آن سخت پذیرفته میشود ولی مگر ما هم امروز میتوانیم به بازگشت قفقاز که نتیجه شکست از روسیه بود تاکید کنیم!؟ هرچند که در اینجا حتی تا حدی به نفع ترکیه کار شده است.
خسرو ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۶
یونان به همراه بیشترکشورهای بالکان نزدیک هفتصد سال در قالب دولتهای ترک و بخصوص عثمانی بودند و دراوایل قرن نوزدهم یونان با کمک کلوپ کشورهای مسیحی در 20درصد از سرزمین فعلی اش تاسیس شد و درست مثل اسراییل با کشتار و آواره کردن مسلمانان ، در طی 150 سال به وضعیت فعلی رسید ، وبا کمک نظامی المان و فرانسه و انگلیس تا به حال سرپا بوده است ، نویسنده محترم یک جزیره را نام برده است ولی دهها جزیره وجود دارند که کمتر از ده کیلومتر با ترکیه فاصله دارند و لااقل پانصد کیلومتر با یونان فاصله دارند ، در ضمن یونان ساحلی در مدیترانه شرقی ندارد ولی می خواهد با پشتیبانی غربیها ، و به ناحق نصف مدیترانه شرقی را تصاحب کند ، تصور کنید که کویت بخواهد جزیره قشم و قسمتی از دریای عمان را تصاحب کند ، اجازه میدهیم؟
علی ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۷
یکی از معدود مقالات دیپلماسی ایرانی را که حداقلی از مطالب منصفانه را درمورد ترکیه نوشته است شاهدیم . ضمن تشکر از نویسنده ی محترم امیدواریم با حمایت دستگاه دیپلماسی خارجی کشورمان از ترکیه در این موضوع ، حمایت ترکیه را نیز در مسائل مشابه مثل مسائل منطقه ای وبین المللی از کشورمان شاهد باشیم . چراکه کشورهای مسلمان فقط می توانند دوست هم باشند نه کشورهایی مثل روسیه یا چین . ترکیه طرف حق در این مسئله است این را همه ی اروپاییان می دانند ولی با جلو انداختن کشور ضعیفی مانند یونان وحمایت مقطعی از این کشور می خواهند ترکیه را به عقب نشینی وادار کنند ولی آنچه که مسلم است ترکیه به بهای رو در رویی نظامی هم عقب نخواهد نشست و از موضعی منطقی برخوردار است .
ميلان ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۳
ظلم تاریخی اونم در حق کشوری که پایه هاش بر اساس قتل عام و اشغالگری درست شه کنستانتین یا قسطنطنیه رو که یونانی ها اشغال نکردن
پویا علامه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۱
من همه تحلیل ها رو میخونم. از اول تا آخر این متن فکر میکردم نویسنده کاملا یک طرفه نوشته و از طرفداران اخوان المسلمین است.
محمد ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۰:۴۱
ترک های سلجوقی پس از مهاجرت از آسیای مرکزی به ایران وسپس ترکیه رفتند و پس از شکست حکام محلی زبان و سپس خط و تاریخ مردم این منطقه را تغیر داده و هویت جعلی برای مردم منطقه آسیای سغیر ایجاد نمودن حالا جزیره یونانی نشین در سه کیلومتری غرب آسیای سغیر که یونانی ها برای هزاران سال در آن ساکن بودن و نژاد اصلی مردم غرب ترکیه امروزی هم به آن ها بر می گردد اصلا جای تعجب ندارد.
حمیدرضا ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۰:۴۲
آمیرآقا وقتی سواد نداری مجبور نیستی که نظر بدی! بابا تو فرق اوایل دوره عثمانی رو با اواخر دوره عثمانی نمی دونی اونوقت اومدی میگی عثمانی به یونان حمله کرد! عزیز من اون حملاتی که تو می گی مربوط به اوایل عثمانی و نهایتا اواسط این دوران بود. اتفاقا این یونان بود که در اواخر عثمانی به همراهی انگلیس و فرانسه به ترکیه حمله کرد! تقصیری نداری البته همش از این و اون شنیدی دیگه خودت که مطالعه نداری!!!
علی ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۲
آناتولی بیش از 30 میلیون کورد دارد، و کورد ها بزرگترین قوم آناتولی بالاتر از ترکها و عربها ، ارمنی ها ، و چرکس ها و ..... هستند و بدون شک این منابع حق طبیعی مردم مسلمان کورد آناتولی هست
ابراهیم ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰
خسرو جان دید قومیتی بزار کنار ترکیه امروزی قبل از مهاجرت ترکها دست یونانیها و ایرانیها بوده و دست به دست میشده و حالت حایل و مرز قرار داشته نسل کشی که اتاترک کرده یونان در تاریخش صورت نداده از کشتار علویان درسیم و تونجالی تا نسل کشی ارامنه ها و کردها و تشکیل کلونیها و مهاجرات ترک اسیای میانه و جایگزینی با ارامنه ها و کردهای بومی
م. راد ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۷
ترکیه یک کشور بزرگ اسلامی و دارای تاریخ و فرهنگ و اقتصاد غنی ست، و به همراه پاکستان، مالزی، اندونزی و ایران پتانسیل آن را دارد که یک بلوک قدرتمند برای ایجاد موزنه ی قوا در برابر جبهه ی عربستان، امارات، اسرائیل تشکیل دهد. به عنوان یک کرد کرمانشاهی عرض می کنم، مسئولان و ملت ایران نیازمند آنند که از رفتارها و نگرش قوم گرایانه عبور کنند و مصلحت ملی را در اولویت قرار دهند. دوستی و نزدیکی ایران و ترکیه قطعا به خیر و صلاح هر دو دولت و ملت و کل منطقه است.
كامران ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۷
مقاله واقع بینانه و منصفانه ای است. بعضی از طرفداران گروه های ترور کردی و ارمنی که به ارزوهای خود نرسیده اند با نظرات غیر واقعی در صدد وارونه جلوه دادن خیلی از حوادث جنگ جهانی اول هستند ، در جواب ان اقایی که معاهده sevre را مطرح کردند عرض کنم قرار داد بسیار ناحقی بود که میخواستند به عثمانی تحمیل کنند و ان را در منطقه محدودی از اناتولی حبس کنند و مردم مسلمان ترک را همچون بالکان بکشند و اواره کنند و این نکته مبنی بر این نیست که ترکها فقط در ان مناطق میزیسته اند !!! بعد ها با نبرد تاریخی چاناک کاله به همت ملت ترک و حتی داوطلبان مسلمان از اقصی نقاط جهان شکست سنگینی بر ارتش متفقین تحمیل شد و منجر به قرارداد لوزان شد که باز نقاط ضعف و ایرادات فراوانی به یادگار گذاشت ولی حداقل اناتولی از مطامع انها در امان ماند. و یکی از نواقص بزرگ این قرار داد جزایر کوچکی هستند که نزدیک خاک ترکیه قرار دارند و متعلق به یونان است. کشور یونان از مراجعه به دیوان بین المللی لاهه خودداری میکند چون با اثبات حقانیت ترکیه در مدیترانه احتمال تسری ان به ۱۲ جزیره دریای اژه که بعد از جنگ جهانی اول در تصرف ایتالیا بود و در سال ۱۹۴۶ به صورت غیر قانونی و خارج از توافقات به یونان داده شد وجود دارد.
کوروش ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۹
جناب نویسنده مبدا این ظلمی که میگید رو کجا گرفتید؟ اگه به زمانی که ترکان عثمانی به منطقه اومدن برگردیم چی؟ اگه به زمان اشغال سرزمین اعراب و ارامنه و کردها و یونانیها و... برگردیم چی؟ اگه به نسل کشی ارامنه، کشتار کردها و علویها در درسیم و... برسیم چی‌؟ این دیدگاه از طرف شماست که به ترکیه ظلم شده، وگرنه همه این ملتها در اصل تجزیه عثمانی رو جبران بخشی از ظلم تاریخی میدونن که بهشون شده. اگه این قضیه رو از سمت اعرابی ببینیم که از جنوب ترکیه و اسکندرون اخراج شدن، از طرف کردهایی که هنوز هم غیرنظامیهاشون کشته میشن، از طرف ارامنه ای که نسل کشی شدن و از طرف یونانیهایی که از غرب ترکیه و شمال قبرس اشغال شدن نگاه کنیم نه تنها ظلم زیادی بهشون شده بلکه هنوز هم فکر میکنن که حقوقشون پایمال شده و باید احقاق بشن. اصلا در مورد کشور خودمون بحث کنیم در زمان حمله اسکندر هم به ما ظلم تاریخی شده، حالا باید از چین تا اروپا برگرده به کشور ما دیگه! یا در زمان حمله اعراب، یا در زمان قاجار که شمال غرب و شمال شرق و شرق کشور رو از دست دادیم. اصلا در مورد همین ترکیه که یک توافقی با ایران کردن در مورد معاوضه روستای قطور با کوهستان آرارات، الان این هم ظلم به ماست. لطف کنن روستا رو پس بگیرن، منطقه آرارات رو بدن به ما.
ایرانی ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۲
ترکیه توی دو منطقه از مدیترانه داره اکتشاف میکنه که اولی در سواحل قبرس شمالیه که با توجه به اینکه اینجا از نظر بین المللی تحت نظر قبرس باید باشه و قبرس شمالی رو هیچ کشوری و همینطور سازمان ملل به عنوان یک کشور مستقل به‌رسمیت نمیشناسه مبنای بین المللی نداره و حتی دولت قبرس جلوی احداث خیلی زیرساخت‌ها رو در قسمت شمالی گرفته. ولی اوضاع دومی خیلی بدتر هست و عملا نزدیک سواحل قبرس یونانی و خیلی دورتر از سواحل ترکیه است. اگه به نقشه ادعایی ترکیه دقت کنیم محدوده مورد نظرشون رو تا جنوب تا محدوده دریایی مصر و اسرائیل هم گسترش دادن که این نه مبنای قانونی داره و نه با عقل جور درمیاد. یونان اینجا مساله اش خیلی کمتره و اصلا بحثش با ترکیه بر اساس گاز نیست چون منابع گازی مدیترانه اصلا جدی نیستن ولی اینکه چون یک جزیره نزدیک خاک ترکیه قرار گرفته پس باید متعلق به ترکیه باشه مسخره ست. الان بعضی جزایر ایرانی خلیج فارس هم نزدیکتر به کشورهای جنوبی عرب هستن. پس باید به اونها داده بشن!؟ این بدعت‌های مسخره ترکیه اگه جا بیافته در منطقه هرچند سال باید یک جنگ تمام عیار ببینیم.
كامران ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۱
اکراد که همیشه در عثمانی بخش مهمی از نیروهای نظامی بوده اند و در قضاوت در مورد عثمانی چه خوب چه بد سهیم هستند. در مورد ارامنه نقش فراتر و جایگاه رفیعی نسبت به جمعیت خود داشتند و دوره ای وزیر خارجه عثمانی یک ارمنی بود و به سبب خیانت و جنایاتشان در اناتولی مجبور به مهاجرت شدند و این داستان مزحک قتل عام ۱.۵ میلیون ارامنی را تکرار نکنید که بنابر امار غربی ها کل جمعیت ارامنه در عثمانی ۱.۲ میلیون بودند. و اگر قتل عام شدند ۸ میلیون یا به ادعای خود ارامنه ۱۰ میلیون ارمنی موجود که ۹۰ درصد منشا عثمانی دارند از کجا امده اند؟؟ نکند به وسیله بذر تکثیر شده اند!! در مورد یونانی هم هم اینطور از بالاترین ازادی ها در عثمانی برخوردار بودند و خیلی از انها که وجدان دارند معترف به ان هستند مانند این کشیش که از عملکرد انها دفاع میکند https://m.youtube.com/watch?v=X7yW6Y1X3HQ&t=20s
كامران ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۴
اقای ایرانی صحبت از فاصله جزایر ایرانی بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس متفاوت با این مسئله است دورترین جزیره ایران جزیره فارسی با فاصله ۱۲۰ کیلومتری از ایران و فاصله ۹۰ کیلومتری از عربستان است ، برای درک بهتر این موضوع باید این مثال را برای شما بزنم ، مثلا جزیره هرمز که در ۴ کیاومتری بندر عباس قرار دارد توسط انگلیس اشغال شود و بعد به صورت غیر قانونی به امارات داده شود که صدها کیلومتر دورتر از ان است و امارات ان را مبنای تقسیم خلیج فارس قرار دهد و ابهای نزدیک بندر عباس و بیشتر خلیج فارس را مال خود بداند ایا ما قبول میکنیم؟؟؟ کما اینکه اصولا یونان خط ساحل اصلی به مدیترانه ندارد و یک جزیره کوچک را مبنای تصاحب بیشتر مدیترانه شرقی قرار داده است. در مورد قبرس هم طرح صلح قبرس که متضمن تامیین حقوق هر دو قومیت ترک و یونانی در قالب یک کشور فدراتیو موسوم به طرح کوفی عنان بود با رای منفی بخش یونانی قبرس به موفقیت نرسید و طرف ترک نمیتواند با عناد و لجبازی کودکانه انها تا اخر مماشات کند.
ایرج ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۰
مسیحیان از شمال غربی به ایران وارد شدند و کهن ترین کلیساها در این منطقه است و آذربایجان غربی با تعداد زیاد و قدمت بالا اما جمعیت آنها کجاست ؟؟!!! یا نسل کشی شده اند یا اخراج توسط چه حکومتی ؟؟!!!هنوز همشهریان کردها را مهاجر میداند و همان نقشه سر قوم ارامنه دارند ۷پیام منو حذف کردید تحریریه دیپلماسی ایرانی سر یک ناراحتی خوانندگان تان
حامد ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۶
کاربر کامران، شما هم بد نیست سواد و اطلاعات تاریخی تان را بالا ببرید و به جای اطلاع گرفتن از سایت‌های قومگرا، کتاب بخوانید. معاهده سور بعد از جنگ چاناک قلعه در سال 1920 امضا شده است. جنگ در سال 1915 بوده است!
ایران ما ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۲
نون خودت رو می خوری و حلیم حاج عباس رو هم میزنی. این دوستانی که سنگ کشور همسایه رو به سینه میزنن دقیقن گواه روشن این مثل زبانزد ایرانی هستند. واقعن موجب شرمندگی هستید که آب و نان و نامت رو از ایران داری بعد در دکان همسایه رو بالا میدی. بخدا اگر تو همان کشور برای شما ها ارزشی و پشیزی قایل باشن. پاشید بریداونجا ببینید با این رگ گردن باد کردن ها تون یه نون مجانی بهتون میدن. فقط پول رو میشناسن. پولدار دشمنشونم باشه خم میشن. بخدا قسم هموطن آذری تو تهران با هامون کار میکرد بچه ماکو بود دقیقن بچه روستای لب مرز بهش گفتم چرا اون ور نمیری برای کار، اینجا اینقدر سختی میکشی ارزش پولش بیشتره زبان شون رو تقریبن مسلطی و تورم کمتره و... گفت اون ور کار کردم هیچ جا خونه خود آدم ایران خودمون نمیشه. من شرمنده سوالم شدم دیدم ازمن ایرانی تره. خدا رو شکر شاه اسماعیل و شاه عباس و شیخ صفی اردبیلی نیستن ببین شماها با میراث شون چکار میکنید. بخدا سر قدرت اردوغان به مردم خودشم هم رحم نکرد و تو کودتا چقدر ارتشی و معلم و کارمند رو از هستی ساقط کرد و تو زندان ها منتظر دادرسی هستن. هنوزم داره تصفیه میکنه. بخدا افغانستانی هایی که فقط ایران بی چشمداشت بهشون پناه داد سرشونم برا ایران میدن. نمونه اش جنگ ایران و عراق و....مظلوم ایران عزیزمان.
الله یار ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۴:۱۰
به کورش۱۵:۱۹_____ به مصاحبه رییس جمهور سابق ارمنی سرکیسیان با خبرنگار روس که با یک سرچ ساده درنت میتوانید ببینید:: سرکیسیان میگوید سرزمین ارامنه در واقع در خاک ترکیه است که توسط اکراد تصرف گردیده شده« مناطق وان،دیاربکر،بیتلس...» ولی چون در سال ۱۹۱۷ در روسیه انقلاب بولشویکی شد و امکان ایجاد ارمنستان در سرزمینهای فوق الذکر امکانپذیر نبود لذا روس‌ها ناچارا،ودر عناد به ترکیه در سرزمینهای آذربایجان برای ارامنه کشور درست کردند!!!!! که بعد از گذشت صد سال از این رویداد هنوز هم درگیری با آذربایجان ادامه دارد._____ ولی یونانیان هم در پی توافق نامه تبادل جمعیت ترک،با یونان نزدیک دو میلیون ترک از یونان به ترکیه و همچنین دو میلیون یونانی از ترکیه به یونان تغیر مکان کردند، البته در این نقل مکانها تعدادی از طرفین هم در مسیر راه ودشوا بهای دیگر ازبین رفته اند، _____ ولی فلسفه وجودی دولت عثمانی محافظت از کشورهای مسلمان وهمکیش بوده ونمیتوانست اعراب یا اکراد را بکشد،بلکه برعکس در ازای محافظت از آنها در عرض نزدیک هزار سال یعنی از سال ۱۰۷۴تا ۱۹۲۱ میلیونها شهید داده تا مسیحیان نابودشان نکنند، وحتی امروز تمام کشورهای زیر مجموعه عثمانی بغیر از چند تا از عملکرد کشورداری ترکان رضایت دارند،بطوریکه بازهم بعد از گذشت یک قرن،مردم لیبی،سومالی،بوسنی،کوزوو،قطر،مقدونیه،البانی،وسایر مسلمانان اورپا وشمال آفریقا از ترکیه طلب یاری میکنند._______ وموضوع کشتار درسیم هم که اشاره کردی، اولا اهالی درسیم ۵۰ در صدش زازا هستند و۵۰ در صدش هم ارمنی تغییر دین داده وظاهرا مسلمان« فرمالیته» که به بهانه برچیدن مقام خلافت در ترکیه شورش میکردند به رهبری سید رضا نام که بعد از مرگش معلوم شد ارمنی بوده نه مسلمان کرد« ختنه نشده ،وعلامت صلیب در بدنش موجود،وکتابهای ارمنی در منزلش پیدا شده بود» ودر واقع ستون پنجم انگلیس بود._____ ولی موضوع تروریست‌های آسالا، وpkk,pyd, که از طرف کل دنیا تروریست می‌باشند تنها چاره نابودیشان است. مثل داعش که ادعای نمایندگی مسلمانان را داشت ولی در واقع دشمن اصلی اسلام بود،مصداق تروریست‌های پژاک و پ. ک .ک .که ادعای نمایندگی اکراد را میکنند ،ولی دشمن اصلی اکراد هستند،. والا اگر به کارنامه امپراتوریهای روس انگلیس فرانسه....نگاه کنیم میبینیم در مقایسه با عثمانی چه ظلم هایی به اقوام زیر دستشان کرده اند مثل،الجزایر،رواندا،سرخپوستان،ابورجانها،مایوریها،......که چنان جانماز به آب میکشند ،تا به چشم مردم فرشته نجات جلوه کنند. ولی اطلاعات غلط کورش ها هر گز نخواهد توانست واقعیت‌های تاریخ را کتمان کند.وطرفداران تروریستها مامورند،کامنتهای باب میل اربابانشان ،بنویسند،والا حقوقشان قطع میشود.
سجاد ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۲
چقد کارشناس تاریخ داشتیم نمیدونستیم
كامران ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۸
در جواب کاربر حامد ، بنده تاریخ ها را پس و پیش گفتم اما این دلیل بر حقانیت حرف شما در مورد قرار داد sevre نیست شما ادعا کردی ترکها فقط در یک پنجم اناتولی میزیسته اند که حرف شما کاملا باطل است و غربیها میخواستند با تحمیل این قرارداد و نابودی کامل عثمانی کشورهای مزدور منطقه ای ایجاد کنند که موفق نشدند و با تغییر تاکتیک الان با ایجاد گروههای ترور مثل pkk درصدد اجرای امیال خود هستند.
كامران ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۴
اقای ایرج جامی ارمنی ، خیلی سعی کردی در این چند وقت هویت خودت رو مخفی نگه داری، اغازگر فتنه و درگیری در اذربایجان و اناتولی ارامنه بودند . به هوای تاسیس کشور ارمنی حداقل ۳۰۰ هزار شهروند اذربایجان ایرانی را کشتید . در قفقاز و اناتولی هم همینکار را کردید و پس از شکست دروغ پردازی کردید.هم اینک قره باغ را در اشغال دارید و یک میلیون اذربایجانی از خانه و کاشانه خود اواره کرده اید .باز هم درس نگرفته اید.
کوروش ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۵
جناب الله یار مسئول هر کشتاری در زمان عثمانی، حکومت عثمانی هست نه مردم محلی. این یک قانونه و در دادگاه های بین المللی هم یقه حکومت ها رو میگیرن. وگرنه اینطوری همه از زیر بار جنایت فرار میکنن. این نسل کشی هم توسط عثمانی برنامه ریزی شده. حالا کردها هم توش شرکت داشتن یا نه، مسئولیت رو از ترکهای عثمانی برنمیداره چون کردها حکومتی نداشتن. ضمنا احزاب کرد بارها به خاطر همون نقش هم عذرخواهی کردن. ولی دولت ترکیه همین حالا اون وقایع رو جشن میگیره و اصلا زیر بار نمیره که این اتفاق حالا به دست هرکسی در خاک این کشور اتفاق افتاده چون میدونه نهایتا خودشون باید جبرانش کنن. قبرس هم کردها اشغال کردن؟ اسکندرون رو کردها اشغال کردن؟ الان یونان و قبرس با کردها مشکل دارن؟
حامد ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۴
بقیه اطلاعات تان هم مثل تاریخ تان اشتباه است متاسفانه. البته شاید خودتان هم بدانید! در هر صورت توصیه ای جز کتاب خواندن به شما و نویسنده این مطلب نمی‌توان کرد.
ایرج ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۱
کامران جان من ایرج و مسلمان شیعه ام چرا در برابر واقعیت‌های تلخ تاریخی مقاومت میکنید و من را جامی و ارمنی خطاب می‌کنی جنگ قره باغ جنگ قومیتی و نژادی بود و بیشتر سر اراضی و مشکلات بعد فروپاشی شوروی بوده ربطی به ایران نداشته است اما چرا باکو با خرید تجهیزات نظامی میلیاردی نتوانست آزاد کند قره باغ و ایران را بانی شکست میداند چرا ؟؟؟!!!در حالیکه حزب اله لبنان با کمک ایران جنوب لبنان را آزاد کرد آنهم با جنگ با ارتش بسیار پیشرفته و مجهز اسراییل و حمایت تسلیحاتی غرب و آمریکا آیا اشغال قره باغ تضمین کننده حکومت علی یف است ؟؟!!!بله ایران صرف وظیفه مسلمانی و شیعه از باکو حمایت کرد ولی امثال شما و توران پرستان و ابوالفضل ایلچی کمکهای ایران را کمرنگ و انکار کردید و بر طبل توران بزرگ با همکاری حکومت ترکیه پرداختید حتی هواپیمای c130ایران توسط پدافند ارمنستان ساقط شد اینها در اینترنت موجود است کشتار و اشغال خود را گردن ایران میندازی مطالب شما و خسرو سراسر افکار قومیتی مخفی پشت نقاب اسلام در تمام آرشیو خبرها موجود است
كامران ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۹
تاسف برای کسانی خواهد بود که چشمشان بر روی طرحهای غربیها برای نابودی کشور های مسلمان منطقه بسته اند یا شاید هم میدانند !!
كامران ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۴
اقای ایرج چرا افترا میزنی!! من کی گفتم اشغال قره باغ یا کشتار مردم اذربایجان کار ایرانه !!! جل الخالق شما برای توجیه نظرات خود متوسل به هر چیزی میشوی. کشیشان ارمنی در تمام جبهه قره باغ حضور دارند و دائم در حال تقدیس و تشویق سربازان اشغالگر هستند ، رهبر کلیسای گریگوری رادیکال ترین اظهار نظر ها را در مورد قره باغ دارد و خواهان الحاق تمامی مناطق اشغالی از جمله خود قره باغ و هفت شهرستان اطراف ان است ، هیچ دعوت به صلحی از جانب کلیسا وجود ندارد ، انوقت شما این جنگ را نژادی میدانی نه مذهبی!!!
ایرج ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۸
کامران جان لطفاً متن بخوان بعد نظر بده من نگفتم تقصیر ایران است اما گردن ایران انداختن حماقت و شکست خود را از ارامنه ها .نظرات حزب مساوات و رسانه های همسوی جریان غرب و پان‌ترکی گواه این مدعاست
امیر در جواب حمیدرضا ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۸
آقای حمیدرضا که من رو به بی سوادی متهم میکنی و میگی این اتفاقات مربوط به اوایل امپراطوری عثمانی بود! عثمانی ۶۰۰ سال قدمت داره! من راجع به جنگ جهانی اول صحبت میکنم که مال عصر معاصر هست! عثمانی در روز ۲۹ اکتبر سال ۱۹۱۴ جنگ رو بصورت یکطرفه در دریای سیاه آغاز کرد و متحد آلمان بود. بعد هم با یونان و دیگر کشورهای اروپایی درگیر شد. حتما توقع داری بقیه کشورهای اروپایی متحد بشینن تا آلمان و عثمانی بیان یکی یکی اونها رو نابود کنن؟ عثمانی آغازگر جنگ بود و یونان هم از خودش دفاع کرد.
علی ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۲
در جواب امیر۱۷:۴۵__وحمید رضا___ عزیزان من جنگ جهانی اول ۱۹۱۴__۱۹۱۸ بود که بعد از امضای صلح نامه سور با طرفین، ولی چون آتا ترک پیمان صلح سور را قبول نکرد و اعلان مجدد جنگ کرد نیروهای یونانی با پشتیبانی انگلیس وارد خاک ترکیه شدند ،که ادامه جنگ تا سال ۱۹۲۳ ادامه یافت و نهایتا یونان ( انگلیس) شکست خوردند وسربازان یونان راهمهگی به دریای مدیترانه ریختند،ونهایتا با امضای پیمان صلح لوزان جنگ تمام شد.وقرارداد صلح سور هم اتوماتیک باطل شد.
خسرو ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۶
پانفارسهای واقعی ، اگر سواد داشته باشند باید طرفدار ایران متحد و قوی باشند از طرف دیگر فلسفه وجود پانکردها ، تجزیه ایران و عراق و سوریه و ترکیه و تاسیس کردستان خیالی است من در عجبم که حال چگونه پانکردها و پانفارسها در برابر ترکهای شیعه ایرانی که همیشه ضمانت یکپارچگی ایران بوده اند ،در دشمنی یکپارچه عمل میکنند ؟در حالی که باید دشمن خونی همدیگر باشند ، یا اینایی که می نویسند همه پانکرد هستند و دارند فریبکاری می کنند ؟در کشور ترکیه کوهی به نام آرارات وجود ندارد تا به ایران بدهند بلکه کوه موصوف آغری داغی می باشد که قسمتی از کوهپایه آن جهت داشتن ارتباط زمینی ترکیه و نخجوان توسط رضاخان به ترکیه واگذار شد وآرارات نامی(مثل اینکه کسی به البرز یک نام روسی بگذارد ) است که ارمنی ها به آن داده اند ودر ارزو های دور و درازشان ، میخواهند آنرا تصاحب کنند ، دوستانی که نظرات ما را قوم گرایانه ارزیابی می کنند بهتر است نگاهی به نظرات قوم گرایانه واقعی که از طرف پانفارسها و پانکردها نوشته می شود نگاهی بکنند
ایرانی ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۷
پس در ایران هم جایی به اسم آذربایجان نداریم، آذربایجان شرقی و غربی داریم که البته خیلی از همین مناطق هم آذری نشین نیست. این هم جواب با منطق خودتون!
امید ۰۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۱
دوستان مغرض خودشان به یک واقعیت در اینجا اعتراف کردند عثمانی ها یا ترکان پانصد سال بر کردستان و یونان و بلغارستان و رومانی و صربستان و مجارستان و چند تا کشور اروپایی و حتی عربی حکومت کردند اگر اینها مثل شما نزادپرست و پان بودند کلیه این کشورها جزو جهان ترک و زبانشان مثل یاوه گویی های شما درباره ازربایجانیها ترکزبان بودند
ترکیه یا یونانیه؟ ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۶
خود کشور ترکیه بر روی زمین‌های یونانی‌نشین آناتولی (جدا از سرزمین‌های ارمنی شرق و کردی جنوب) بنا شده است. بنابراین این جزیره هم باقیمانده صاحبش یعنی یونان است مثل بحرین ایران که نزدیک عربستان است
ایران دوست ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۵
ترکها بعد از مهاجرت صرفا در 20 درصد خاک آناتولی اکثریت محلی بوده اند که ان حدود به خوبی در معاهده سور مشخص شده اند. اینکه قسمتهای تحت حکومت عثمانیها ترک زبان نشده اند از لطف آنها نبوده است، به خاطر این بوده که بیشتر از آن نمیتوانستند کشتار و جا به جایی قومی ایجاد کنند. وگرنه همین حالا ترکیه محدود به همان 20 درصد بود. بگذزیم از اینکه عثمانی به بسیاری از مناطق عرب نشین و کردنشین و... اصولا حکومت نمیکرده اند که بخواهند جنایت کنند.
سعید ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۱
کشور ترکیه در جنگ جهانی اول با حیله های کشورهای فرانسه انگلستان ودر راس یهودیان یونان بعداز شکست دولت عثمانی در شرایطی این پیمان ها را قبول کردن که میشود گفت اوج نامردی به ترکها تحمیل شد اما امروز نه ترکها همان کشور نه کشورهای نام برده همان قدرت ها هستند قوانین بین‌المللی میگویند جزیره های مختلف مصلق به کشوری هستن که نزدیک ترین به سرزمین اصلی هستند حال جزیره‌ای که سه کیلومتر با کشور ترکیه امروزی وبا ۵۵۰کیلومتر با کشور یونان مصلق به کدام کشور میباشد میشه جایی هیچ گونه حرفی برای گفت و گو نباشد حال ترکها به آن قدرت نظامی و منطقی تبدیل شده و حق همه جور دادخواهی و حق خواهی که دشمنان شان در گذشته بر ترکها شد است را بی جواب نه گذاشته به هر حال ترکها امروز وزنی سنگین در منطقه شدن چه قدرتهای نام برده دوست داشته باشن یا نداشته باشن با احترام