لزوم آمادگی برای تعامل با وضعیت فردی که چیزی برای از دست دادن ندارد

ابتلای ترامپ به کرونا تهدیدی برای ایران است!

۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۵۹۹۴ اخبار اصلی آمریکا
اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر خلاف برخی موضع گیری ها، به نظر می رسد ابتلای ترامپ به کرونا چندان به نفع جمهوری اسلامی ایران نیست؛ بلکه تهدیدی است که هوشیاری بیشتر می طلبد و نشان می دهد ایران باید برای برخورد با ترامپی که چیزی برای از دست دادن ندارد، آماده باشد.   
ابتلای ترامپ به کرونا تهدیدی برای ایران است!

نویسنده: دکتر اعظم ملایی، محقق و پژوهشگر روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی: مبتلا شدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به کرونا آن هم درست به فاصله دو روز بعد از اینکه در نخستین مناظره تلویزیونی اش با جو بایدن، نامزد دموکرات ها، او را به خاطر ماندن در خانه و استفاده همیشگی از ماسک به سخره گرفت، شاید بزرگ‌ترین ضد تبلیغ علیه رئیس جمهوری آمریکا بود! ترامپ که از زمان شیوع کرونا رویکردی غیر منطقی و ضد علمی نسبت به شیوع این بیماری و نحوه مواجهه با آن در پیش گرفته است، حال باید سرنوشت سازترین روزهای زندگی سیاسی اش را در بیمارستان بگذراند. 

هر چند با وجود آبروریزی که دو کاندید ریاست جمهوری آمریکا در مناظره نخست راه انداختند، برای اعتبار آمریکا و شخص ترامپ بهتر است که دیگر مناظره ای انجام ندهد، اما به نظر می رسد در مقطع کنونی بیماری و قرنطینه دو هفته ای وی می تواند تبعات داخلی و خارجی متعددی داشته باشد. 

پزشکان و متخصصان تخمین می زنند که رئیس جمهوری 74 ساله آمریکا به دلیل کهولت سن و اضافه وزن موقعیت چندان مناسبی برای مقابله با ویروس کرونا ندارد و به همین دلیل بود که قرنطینه خانگی ترامپ در کاخ سفید یک روز بیشتر به درازا نکشید و رئیس جمهوری آمریکا بلافاصله به بیمارستان منتقل شد. هر چند ایالات متحده آمریکا تا کنون بالاترین میزان مرگ و میر کرونا در جهان را از آن خود کرده است، اما به نظر می رسد به دلیل مراقبت های اختصاصی و داروهای ویژه ای که به رئیس جمهوری این کشور تعلق می گیرد و مردم عادی آمریکا از آن محرومند، احتمال مرگ ترامپ بر اثر کرونا بسیار اندک است. با این وجود، چنانکه این اتفاق رخ دهد، مایک پنس، معاون اول ترامپ تا زمان انتخابات ریاست جمهوری جانشین وی می شود، اما آنچه قضیه را پیچیده تر می کند، نزدیک بودن موعد انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است. 

طبق قانون اساسی آمریکا، در صورتی که نامزد هر یک از دو حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بمیرد یا از ادامه رقابت انصراف دهد، تصمیم‌گیری درباره ادامه روند انتخابات به عهده «کمیته‌ ملی حزب دموکرات» یا «کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه» است. با این حال این کمیته‌ها برای تعیین نامزد جدید به حداقل چند ماه زمان نیاز دارند؛  این در حالی است تنها حدود یک ماه به انتخابات باقی مانده، برگه‌های رأی گیری آماده و نام نامزدها روی آنها درج شده و حتی رأی‌گیری زودهنگام در برخی ایالت‌ها آغاز شده است. در چنین شرایطی در صورت مرگ ترامپ باید منتظر معطل ماندن چند ماهه اعلام نتیجه انتخابات و نوعی هرج و مرج در این کشور باشیم. 

البته مردم آمریکا تنها کسانی نیستند که از وقوع چنین حادثه ای متأثر می شوند، در عرصه خارجی نیز جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین تأثیر را از سیاست های خصمانه دونالد ترامپ متحمل شده و در صورت مرگ رئیس جمهوری فعلی آمریکا نیز شرایط در کوتاه مدت چندان به نفع ایران رقم نخواهد خورد. همانطور که گفته شد، چنانکه دونالد ترامپ نتواند در برابر بیماری کرونا تاب بیاورد، مایک پنس جانشین او خواهد که در نفرت و سختگیری به ایران، از ترامپ پیشتازتر است. 

پنس هر چند یک سیاستمدار سنتی و کهنه کار است و امکان دارد در حوزه سیاست خارجی نسبت به ترامپ هوشمندانه تر رفتار کند، اما در مجموع وی نیز حامی سرسخت اسرائیل و دشمن درجه یک ایران است، کشورمان را حامی تروریسم می داند و همواره از اتخاذ رویکرد سخت گیرانه تر نسبت به ایران دفاع کرده است. بنابراین چنانکه تحت هر شرایطی معاون اول کنونی ترامپ به ریاست جمهوری برسد، به ضرر ایران خواهد بود؛ زیرا قطعا تحریم ها و فشارهای کنونی اعمال شده از سوی دولت آمریکا، در دوران وی نیز ادامه خواهد یافت. تعلیق انتخابات، طولانی شدن فرایند اعلام نتیجه این انتخابات و ایجاد بلاتکلیفی در فضای سیاسی آمریکا نیز به معنای تداوم شرایط کنونی برای ایران خواهد بود.

اما چنانکه دونالد ترامپ از این بیماری جان سالم به در ببرد و بعد از پشت سر گذاشتن دوهفته که روال عادی قرنطینه کروناست، به کارزارهای انتخاباتی باز گردد، باز هم شرایط نه در آمریکا و نه برای ایران چندان مطلوب نخواهد بود. ترامپ بعد از مرخص شدن از بیمارستان خود را با چالش های جدیدی مواجه می بیند که برای عبور از آنها دست به هر کاری خواهد زد و این یعنی یک ترامپ خطرناک تر، قلدرتر و غیر قابل کنترل تر! 

ترامپ می داند که به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی و به سخره گرفتن جو بایدن به دلیل ماسک زدن و در نهایت با ابتلا به کرونا وجهه و اعتبارش را تا حد زیادی از دست داده، همچنین او بر این نکته واقف است که در روزهایی که او در بیمارستان خوابیده بود و با بیماری دست و پنجه نرم می کرد، رقیب دموکراتش به کمپین انتخاباتی خود ادامه می داده و این امر ممکن است ورق را به نفع دموکرات ها برگرداند. از سوی دیگر کرونا دست ترامپ را برای ارائه یک «سورپرایز اکتبر» دندان گیر که به احتمال زیاد قرار بود در عرصه غرب آسیا رقم بخورد، بست. بنابراین ترامپ بعد از مرخص شدن از بیمارستان خود را در شرایطی می بیند که دیگر چیز زیادی برای از دست دادن ندارد و همین امر او را در موضع تهاجمی قرار خواهد داد. 

پیش‌بینی می شود که این رویکرد سبب شود تا  ترامپ همچون گذشته در گام نخست بر تعویق انتخابات پافشاری کند و چنانکه کنگره با این درخواست وی موافقت نکند، بهانه بی اعتباری رای گیری پستی و باطل بودن آرای برخی ایالت ها را مطرح و کار را به دادگاه هایی بکشاند که قضات منصوب وی در آنجا هوایش را خواهند داشت. 

چنین رویکردی چنانکه به نتیجه برسد، خوشایند جمهوری اسلامی ایران نیز نخواهد بود، چرا که طولانی شدن روند انتخابات در آمریکا و تداوم قدرت جمهوری خواهان به معنای ادامه «سخت ترین تحریم های تاریخ» علیه کشورمان نیز خواهد بود. در ضمن چنانکه ترامپ بعد از دو هفته از بیمارستان مرخص شود و به این جمع بندی برسد که این بیماری او را نسبت به رقیب دموکراتش در موضع ضعف قرار داده، این احتمال تقویت می شود که او تلاش کند در دو هفته منتهی به انتخابات با یک مانور قدرت در عرصه خارجی و ایجاد احساسات ناسیونالیستی، آرای مردم آمریکا را به سمت خود بازگرداند و طبیعتا جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری خواهد بود که هدف ترکش‌های ترامپ تهاجمی قرار خواهد گرفت. 

بنابراین بر خلاف برخی موضع گیری ها، به نظر می رسد ابتلای ترامپ به کرونا چندان به نفع جمهوری اسلامی ایران نیست؛ بلکه تهدیدی است که هوشیاری بیشتر می طلبد و نشان می دهد ایران باید برای برخورد با ترامپی که چیزی برای از دست دادن ندارد، آماده باشد.   

کلید واژه ها: دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری امریکا ویروس کرونا شیوع کرونا جو بایدن ابتلای ترامپ به کرونا


( ۱۷ )

نظر شما :

دریا ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۵
جالب بود