سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت وگوی هفتگی خود با خبرنگاران

خطیب زاده: ۳:۳۰ بامداد ۲۷ مهر شکست تاریخی امریکا رقم می خورد/امریکایی‌ها در خواب هم شکست تحریم نفتی ایران را نمی‌دیدند

۲۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۰ کد : ۱۹۹۶۲۲۹ اخبار اصلی خاورمیانه
سعید خطیب زاده گفت: هفته بعد در ۲۷ مهر یعنی ۱۷ اکتبر در ساعت ۰۳:۱۳ بامداد محدودیت های تسلیحاتی که مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ است ملغی می‌شوند. با استناد به ضمیمه ۵ برجام و ضمیمه ۲ قطعنامه ۲۲۳۱، پنج سال پس از تصویب برجام این اتفاق[رفع محدودیت‌های تسلیحاتی] می‌افتد. پنجمین سالگرد تصویب برجام است و ۲۷ مهر دو اتفاق مهم می‌افتد. اول اینکه نظام مجوزخواهی صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی به مقصد ایران به صورت خودکار ملغی می‌شود و دوم اینکه خاتمه محدودیت سفر ۲۳ شخص حقوقی موضوع فهرست ۲۲۳۱ وفق شق ۵ بند ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ اتفاق می‌افتد که این هم از ابعاد مختلف حائز اهمیت است. اما مهمترین بُعد ۲۷ مهرماه در ساعت ۰۳:۳۰ دقیقه به وقت تهران باور شکست تاریخی مجدد ایالات متحده است که به رغم تمامی گردنکشی‌ها، حیله گری‌ها و اقدامات فراقانونی نتوانست کار خود را پیش ببرد و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نشان داد آمریکا آنقدر هم که ادعا می‌کند قدر قدرت نیست.
خطیب زاده: ۳:۳۰ بامداد ۲۷ مهر شکست تاریخی امریکا رقم می خورد/امریکایی‌ها در خواب هم شکست تحریم نفتی ایران را نمی‌دیدند

دیپلماسی ایرانی: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روز ۲۷ مهر ساعت ۳:۱۳ بامداد تحریم‌ها و محدودیت‌های تسلیحاتی ملغی می‌شوند.

وی در نشست خبری با اشاره به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ذیل قطعنامه ۲۲۳۱، اظهار کرد: هفته بعد در ۲۷ مهر یعنی ۱۷ اکتبر در ساعت ۰۳:۱۳ بامداد محدودیت های تسلیحاتی که مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ است ملغی می‌شوند. با استناد به ضمیمه ۵ برجام و ضمیمه ۲ قطعنامه ۲۲۳۱، پنج سال پس از تصویب برجام این اتفاق[رفع محدودیت‌های تسلیحاتی] می‌افتد. پنجمین سالگرد تصویب برجام است و ۲۷ مهر دو اتفاق مهم می‌افتد. اول اینکه نظام مجوزخواهی صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی به مقصد ایران به صورت خودکار ملغی می‌شود و دوم اینکه خاتمه محدودیت سفر ۲۳ شخص حقوقی موضوع فهرست ۲۲۳۱ وفق شق ۵ بند ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ اتفاق می‌افتد که این هم از ابعاد مختلف حائز اهمیت است. اما مهمترین بُعد ۲۷ مهرماه در ساعت ۰۳:۳۰ دقیقه به وقت تهران باور شکست تاریخی مجدد ایالات متحده است که به رغم تمامی گردنکشی‌ها، حیله گری‌ها و اقدامات فراقانونی نتوانست کار خود را پیش ببرد و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نشان داد آمریکا آنقدر هم که ادعا می‌کند قدر قدرت نیست.

به گزارش مهر، خطیب‌زاده با اشاره به سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به چین خاطرنشان کرد: این سفر دارای ابعاد مختلف است. موانع مشخصی در برخی مراودات عادی پیش آمده بود که سفر ظریف به صورت مشخص برای برطرف کردن این موانع بود. گفت‌وگوهای خوبی انجام شد و در مسیر ارتقای روابط دوجانبه در ابعاد تجاری و اقتصادی بود. هر دو طرف نگاه یکسانی به غیرقانونی بودن تحریم‌های یک جانبه و فراسرزمینی آمریکا دارند. این سفر ابعاد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم داشت. چین همانند روسیه طرحی درباره خلیج فارس ارائه کرده است. ایران از هر طرحی که واقعیت‌های منطقه را شناخته و به دنبال برقراری گفتگوی درون منطقه‌ای باشد و سازوکارهای فراگیر را شامل شود، استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنیم طرح ایران جامع‌تر بوده و ساختاردارترین طرح ارائه شده است، طرح صلح هرمز طرح جامع و دارای ابعاد مختلف است که امیدواریم کشورهای دیگر به دنبال گفت وگو باشند.

وی درباره رایزنی ظریف در چین درباره سند راهبردی تهران و پکن اظهار داشت: سند مشارکت راهبردی ایران و چین، یک نقشه راه میان دو کشور است که در این سفر در مورد ابعاد مختلف آن رایزنی شد. اجماع جدی در داخل ایران و چین وجود دارد که این اجماع، بسیار ارزشمند است تا روابط دو کشور به سطح مشارکت راهبردی ارتقا یابد.

خطیب‌زاده درباره سند ۲۵ سال ایران و چین گفت: این طرح یک سند و راهبرد است و مربوط به موضوعات روز نیست، در خصوص مسائل فروش نفت ما روزانه تمام تلاش خود را به کار گرفته و به موفقیت های بسیاری هم رسیده ایم و آمریکایی ها نیز در خواب هم نمی‌دیدند که در حوزه تحریم نفت تا این اندازه شکست بخورند.

خطیب زاده درباره گفت وگوی تلفنی ظریف و وزیر امور خارجه انگلیس گفت: گفت وگوی تلفنی مرسوم است و در این گفت وگو نیز موضوعات مختلف و مورد علاقه بحث شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره رأی دادگاهی در آمریکا علیه ایران و محکوم کردن ایران به پرداخت غرامت، گفت: این اقدام آنها خنده دار است. فرد گم‌شده مورد اشاره دولت آمریکا، به اعتراف وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده از ایران خارج شده و جای دیگری باید دنبال آن باشند، اقدام اخیر دادگاه آمریکا نیز در راستای زیاده خواهی‌های آمریکا و قلدری آنهاست.

خطیب‌زاده درباره روند آستانه گفت: این روند، روند زنده‌ای است و ما تا پایان اکتبر به دنبال برگزاری نشست دیگری در سطح معاونان وزرای کشورهای عضو روند آستانه هستیم. در این اجلاس قرار است موضوعاتی مانند قانون اساسی و اوضاع شرق فرات مطرح شود.

وی درباره نقض آتش بس میان آذربایجان و ارمنستان گفت: موضع ایران در این خصوص روشن است. ما معتقدیم که راه حل مشکلات تنها از طریق گفتگو و سیاسی است. طرح ایران هم بر همین اساس است، ما نقض آتش بس و هدف قرار دادن مناطق مسکونی را محکوم می کنیم و معتقدیم هرچه سریعتر باید به این مناقشات پایان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مراودات با کردستان عراق گفت: مرزهای ایران باز است.

خطیب‌زاده درباره احتمال رفع تحریم‌های دارویی و غذایی در 27 مهر ماه همزمان با رفع محدودیت‌های تسلیحاتی گفت: تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا جدا از محدودیت‌های تسلیحاتی است. آمریکا تلاش کرد که جلوی رفع این محدودیت‌ها را بگیرد اما نتوانست. غذا، دارو و تجارت، تحریم نیست اما دولت آمریکا می‌خواهد پلیس، قاضی و دادستان و مجری احکام دنیا باشد اما ایران پاسخ یکسانی داده است. اما طرف سومی هم وجود دارد که از تحریم‌ها وحشت دارد. این تحریم‌ها و ارعاب علیه شرکت‌ها کار را سخت می‌کند اما مسئولیت حاکمیت ما را کم نمی‌کند.

خطیب زاده با بیان اینکه حاکمیت ایران پاسخگو است، خاطر نشان کرد: مسئولان به مسئولیت‌های خود واقف هستند که آن، تامین نیازهای مردم است. علیرغم همه فشارها، دولت با جدیت کارها را انجام می‌دهد اما قصد ما اعلام نمایشی و تبلیغاتی نیست چراکه فکر می‌کنیم در جنگ جدی اقتصادی با آمریکا و اذنابش هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آمادگی وزارت امور خارجه برای پرداخت طلب برانکو، مربی سابق پرسپولیس گفت: ما در وزارت امور خارجه نه فقط در مورد فوتبال و باشگاه‌ها، بلکه در ایام تحریم آماده کمک کردن به همه هستیم اما اگر درخواست مستقیمی از ما شود. بخشی در وزارت امور خارجه در این باره وجود دارد. پرسپولیس و استقلال و سایر باشگاه‌ها برای ما مهم هستند و آماده نهایت همکاری هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت طرح ایران برای حل بحران قره‌باغ نیز گفت: از آتش بس در قره‌باغ استقبال کردیم اما از نقض آتش‌بس از سوی دو طرف عمیقا متاسفیم. ما بمباران مناطق مسکونی و زیرساخت‌ها را شدیدا محکوم می‌کنیم. کشتار غیرنظامیان از نظر ما مردود است. طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت کرده و فکر می‌کنیم از طریق گفت وگوهای سیاسی، احترام به تمامیت ارضی و خروج از مناطق اشغالی به صلح پایدار کمک می‌کند. طرح ایران براساس این موارد است اما وقتی طرفین آماده پذیرش باشند، ما آن را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برگزاری نشست آشتی گروه‌های فلسطینی در مسکو و احتمال برگزاری دور بعدی آن در تهران نیز گفت: برگزاری نشست آشتی عاقلانه‌ترین کار است. از همه ظرفیت خود برای به نتیجه رسیدن این گفت وگوها استفاده می‌کنیم و اگر وقت هم باشد، تلاش می‌کنیم آن نشست در تهران هم برگزار شود.

وی درباره پاسخ ایران به احتمال عدم رفع محدودیت‌های تسلیحاتی گفت: زبان ایران حقوقی و بین‌المللی است. گروه‌های ضدایرانی در واشنگتن تمام تلاش خود را کرده و می‌کنند. آنها تلاش می‌کنند جنگ روانی علیه ملت ایران به راه بیندازند. ایران نشان داده با صبوری، محاسبه‌گری و دقت مباحث خود را جلو می‌برد. پاسخ ایران در برابر هر اقدامی که منافعش را نادیده بگیرد، قطعی، بدون مکث و جامع بوده که ابلاغ شده و آنها هم می‌دانند ما درباره منافع، حیثیت، تمامیت ارضی و اقتدار  خود با کسی شوخی نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره عدم تمدید اقامت دانشجویان ایران در اوکراین گفت: گزارش‌هایی در این باره دریافت کردیم. هم سفیر و هم بخش کنسولی ایران در کی‌یف به صورت جدی پیگیر موضوعات مرتبط هستند. ما نیز در تهران این موضوع را پیگیری می‌کنیم. این پیگیری مختص به اوکراین نیست بلکه در سایر کشورها نیز همینطور است. با حساسیت در مورد موضوعات اتباع خود پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی در مورد تحریم‌های اخیر آمریکا با توجه به رفع محدودیت‌های تسلیحاتی از اواخر مهر ماه گفت: ایران دولت مسئولی است که از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده کرده و می‌کند تا صلح و امنیت در فضای بین‌المللی را تامین کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: اتفاق هفته بعد و پایان تحریم تسلیحاتی ایران هم چیزی فراتر از آن نیست بلکه محدودیت‌های ناروا برداشته می‌شود. ایران در مورد مسئولیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در چارچوب دولت مسئولیت‌پذیر عمل می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تحریم‌های اخیر آمریکا به شکلی است که هر چیزی جستجو کردند و اسم بانک داشته است را تحریم کرده‌اند و به قولی یکی از دوستان کم مانده پاور بانک را هم تحریم کنند. اینها خسارت جدی برای سیستم پولی و مالی ما داشته است. دولت آمریکا مسئول جدی جبران این خسارت‌هاست که به فهرست خسارت‌هایی که آمریکا باید بدهد، اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات ایران تصریح کرد: برای جلوگیری از این شوک‌ها، ماه‌هاست که تلاش می‌کنیم اما این تحریم‌ها زیر و زبر نمی‌کند. یک کارزار ضداطلاعاتی و تبلیغاتی است. آنها هر اقدامی کردند جواب نگرفته‌اند و به جنون رسیده‌اند. بعید نمی‌دانم چیزهایی که تصور نمی‌کنید بعدا تحریم شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه  در خصوص رایزنی تلفنی ظریف با همتای انگلیسی و ارتباط آن با طلب تهران از لندن و آزادی نازنین زاغری گفت: انگلیس بدهی قطعی به ایران دارد و هر روز هم این بدهی به خاطر تاخیر در بازپرداخت آن بیشتر می‌شود. این تاخیرها هم غیرقابل پذیرش است. در مورد زاغری حکم دادگاه وجود دارد. قوه قضاییه ایران مستقل است و ایشان هم براساس محکومیت حکم دارد و دوران محکومیت خود را سپری می‌کند.

خطیب‌زاده درباره تلاش برخی از سناتورهای جمهوریخواه برای حذف ایران از سوییفت گفت: از این موارد تا انتخابات آمریکا زیاد خواهید شنید. اینها بعد داخلی برای آنها دارد.

وی بابیان اینکه تندروها در آمریکا دولت ترامپ را پنجره فرصتی برای خود می‌بینند، گفت: آمریکا از پنجره ترامپ منزوی‌تر شده است. آنچه آنها فرصت تاکتیکی می‌بینند یک شکست راهبردی برای آمریکا در عرصه سیاست خارجی است.

کلید واژه ها: سعید خطیب زاده نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و امریکا پایان تحریم تسلیحاتی ایران فروش نفت ایران شکست تحریم تحریم نفت ایران


( ۷ )

نظر شما :