از توهم تجزیه دیگر کشورها تا دیوار کشی دور ترکیه

سخنان «رجاله ای» که نباید بی پاسخ بماند

۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۷۹۷۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
اگر چه حفظ، تداوم و تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران با ترکیه به عنوان یکی از سه قدرت منطقه خاورمیانه از اهمیت بسیاری برای تهران برخوردار ست و ذیل این اهمیت بسیار زیاد، مقامات کشور هر از گاهی از مواضع، اقدامات و تصمیمات سران ترکیه در برابر منافع جمهوری اسلامی چشم پوشی می کنند، اما بی شک گزافه گویی دیروز پنج شنبه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مراسم رژه مشترک در باکو پیرامون ایران، جزو آن دسته از سخنانی است که علیرغم تمام اقتضائات در روابط تهران – آنکارا نباید بی پاسخ بماند.
سخنان «رجاله ای» که نباید بی پاسخ بماند

دیپلماسی ایرانی -  با وجود آن که در صحنه پیچیده منطقه و جهان و رفتار پیچیده تر بازیگرانی چون ترکیه، «تعامل هوشمند» تنها راهکار پیش روی تهران در مقابل آنکارا است؛ تعاملی که موضوع رقابت تاریخی و شرایط جدید را کاملا مورد توجه قرار دهد. اما به واقع منافع ملی اقتضاء می کند که در خصوص برخی عملکردها، واکنش متفاوتی از خود نشان دهیم. اگر چه حفظ، تداوم و تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران با ترکیه به عنوان یکی از سه قدرت منطقه خاورمیانه از اهمیت بسیاری برای تهران برخوردار ست و ذیل این اهمیت بسیار زیاد، مقامات کشور هر از گاهی از مواضع، اقدامات و تصمیمات سران ترکیه در برابر منافع جمهوری اسلامی چشم پوشی می کنند، اما بی شک گزافه گویی دیروز پنج شنبه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مراسم رژه مشترک در باکو پیرامون ایران، جزو آن دسته از سخنانی است که علیرغم تمام اقتضائات در روابط تهران – آنکارا نباید بی پاسخ بماند.  

رئیس جمهوری ترکیه دیروز پنج شنبه در جشن پیروزی جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ، شعری در رابطه با رود ارس خواند و در آن شعر خطاب به مردم آذربایجان ایران اعلام کرد: « ارس را جدا کردند و آن را با میله های آهنی و سنگ پر کردند/من از تو جدا نمی شدم، ما را به زور جدا کردند و گفت که ارس بزودی قدرت می‌گیرد». این اقدام دیروز اردوغان در رژه نظامی باکو مبنی بر بازخوانی بیتی از آهنگ «آراز آراز» از آن جهت اهمیت دارد که برای پان‌ترک‌ها سمبل جدایی دو سوی «ارس» و رمز تجزیه ایران است. به هر حال این شعر از جمله اشعاری است که در حوزه ادبیات تجزیه طلبانه قلمداد می شود که می تواند تحریک احساسات ناسیونالیستی و تبعات امنیتی به دنبال داشته باشد.

هر چند که حضور رئیس جمهوری ترکیه در کنار الهام علی اف، همتای خود در جمهوری آذربایجان و ارتش این کشور (ترکیه) در قلب جمهوری آذربایجان، آن هم در رژه پیروزی این کشور در جنگ ۴۵ روزه قره باغ از نگاه پان ترک ها یادآور رژه سال ۱۹۱۹ بعد از نبرد باکو است، ولی بی شک رژه مشترک ارتش دو کشور در قلب جمهوری اذربایجان پیام های جدی تری، هم برای تهران و هم برای ایروان دربر دارد. کما این که اتفاقا در سخنان حماسی اثنای رژه نیز از سوی مجری به «ارک تبریز» و«کوه سبلان» اشاره شد که ارتباطی با جمهوری آذربایجان نداشته و نام بردن از این اماکن تحریک آمیز قلمداد می شود. شاید در مقام دفاع این گونه مطرح شود که انتخاب این شعر از روی سهو و نتیجه کج سلیقگی ناخواسته بوده است، چون خط قرمز کشور در خصوص سخن و یا اقدامی با رنگ و بوی تجزیه طلبی عیان است. اگر این فرض را هم بپذیریم، بدا به حال کشوری که سرانش در چنین مراسم های مهمی نمی دانند چه بگویند یا بهتر بگوییم چه نگویند! اما به نظر می رسد که این سخنان اردوغان، نه از روی سهو و ناخواسته، بلکه به عمد مطرح شده است. کما این که وی و همتای آذربایجانی اش مکرر به تحقیر ارمنستان پرداختند. 

با این حال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم در واکنشی توئیتری به سخنان نسنجیده رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نوشت که «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در  باکو  خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادری شان ایران است!، آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.» در کنار آن شاهد واکنش محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه توئیترش با این عبارات بودیم که «اگر آقای اردوغان از خواندن شعر ارس منظورش ایران بزرگ است، درست است. زیرا آذربایجان در قلب ملت ایران و در کنار برادران دیگرش از قوم، لر و کرد و بلوچ و عرب قرار دارد. اگر نظرش تکرار تجربه شکست خورده داعش در سوریه است، حرف غلطی است.» مضافا دیگر مقامات داخلی از جمله جهرمی، وزیر ارتباطات، بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش و جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت و بسیاری از مقامات دولتی و حکومتی نیز در واکنش هایی این اظهارات اردوغان را محکوم کردند. 

اگر چه این واکنش های قابل دفاع و نیز فراخواندن دریا اورس، سفیر ترکیه در تهران و بازخواست از وی به دلیل مواضع رجب طیب اردوغان می تواند پاسخی مقتضی از جانب تهران به این توهمات اردوغان باشد، اما بی شک پاسخ کافی نخواهد بود. خصوصا که در این بین سکوت تلخ و انفعال معنادار سیدعباس موسوی، سفیر ایران در باکو بیش از همه خودنمایی می کند، کما این که نباید وادادگی دیپلماتیک گزنده محمد فرازمند، سفیر ایران در آنکارا را هم نادیده گرفت.

از توهم تجزیه دیگر کشورها تا دیوار کشی دور ترکیه

۵ دسامبر/ ۱۵ آذر ماه بود که سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه با انتشار تصویری از دیوار مرزی در توئیتر خود از تکمیل شدن این دیوار ۵۰ مایلی (۸۱ کیلومتری) در مرز  ۵۳۴ کیلومتری مشترک با ایران خبر داد؛ عملیاتی که در سال ۲۰۱۷/۱۳۹۵ آغاز شد تا راه چهار استان آغاری، آیگدیر، حاکاری و وان با شهراستان های استان آذربایجان غربی مسدود شود و تنها از ۱۵ دالان تعبیه شده در این دیورا مرزی با طول سه متر و عرض دو متر، ترددها صورت گیرد. این در حالی است که ترکیه در سال ۲۰۱۸ نیز ساخت دیوار بتونی ۷۶۴ کیلومتری در امتداد مرز مشترک خود با سوریه را به پایان رساند. در کنار آن ۲۶۸ کیلومتر مرز مشترک با ارمنستان نیز سال هاست که بسته است. در طول ۳۵۲ کیلومتر مرز مشترک ترکیه با عراق که عمدتا در امتداد خط مرزی اقلیم کردستان عراق می گذرد هم اقتضائات خاص امنیتی حکمفرما است. شرایط خاص مرزی ۲۰۶ کلیومتری یونان و ترکیه هم که بماند. 

این وصف حال ترکیه، کشوری است که به دلیل توهمات پان ترکیستی نئوعثمانی گری سران و مقامات آنکارا، خود را محصور در دیوار مرزی می بیند؛ دیواری که هیچ گونه نفعی برای ترکیه در پی نخواهد داشت. مادامی که این اندایشه ها محور عملکرد دولت اردوغان باشد و کارنامه او با تلاش برای دخالت در دیگر کشورها پر شود یقینا دیوارکشی دورتا دور ترکیه هم نمی تواند امنیت این کشور را تامین و تضمین کند. چرا که خود این دیوارکشی نتیجه مستقیم و فوری دخالت و تجویز نسخه برای دیگر کشورها است؛ به هر حال بر کسی پوشیده نیست که جهان‌ بینی، مرام و آرمان های رهبران هر کشوری نقش مهمی در ساخت شالوده سیاست داخلی و خارجی آن کشورها دارد. پیرو این نکته رجب طیب اردوغان با نگاه توسعه طلبانه خود از لیبی تا سوریه از قره باغ تا قبرس، از عراق تا یونان و ...، سیاست داخلی و خارجی ترکیه را به شدت درگیر کرده، غافل از این که کشورش طی این مدت با تلاطمات عدیده ای دست به گریبان بوده است.

اگر چه اردوغان سعی داشته و دارد تا رفتار خود در سوریه، عراق، لیبی، قره باغ را متاثر از تصمیم مستقل و منافع ملی ترکیه تعریف نماید، اما چه کسی باور می‌کند که رفتار فاجعه آمیز آنکارا خصوصا در سوریه با منافع ملی دراز مدت ترکیه در منطقه همخوانی دارد. فارغ از این که حضور میلیون‌ها مهاجر (از جمله عوامل داعش و تندروان وابسته به دیگر جریانات معارض مسلح سوری) به چه چالش های جدی در ترکیه منجر شده است؟ مرزهای ناامن و پرتنشی که ترکیه در طول مرزهای مشترکش با عراق و سوریه برای خود ساخته چه تبعاتی در پی دارد؟ ایجاد درگیری مداوم و ریشه دار با کردهای عراق و سوریه چه تاثیری بر منافع ملی دراز مدت این کشور خواهد داشت؟ و این که چه عملکردی سبب شده بزرگ ترین اقلیت قومی کُرد سابقه سال‌ها مبارزه با دولت مرکزی را در کارنامه خود داشته باشد؟ فقط باید به این نکته اشاره کرد که مخرج مشترک تمام این چالش ها متاثر از نگاه دولت اردوغان است.

در این بین تناقضات حل نشده در حوزه داخلی، سیاست خارجی این کشور را هم به شدت متشتت کرده است. پیرو این نکته و در یک نگاه کلی به صحنه منطقه نقش ترکیه و تحرکاتش در منطقه سردرگم است؛ داشتن ارتباط با رژیم صهیونیستی از یک سو و حملات پر حرارت به امارات برای شروع همین روابط، خرید تجهیزات نظامی از روسیه و مذاکرات مداوم با آن کشور و نیز ایران در عین تداوم حمایت از داعش و دخالت در سوریه، تنش با یونان و اروپا و حفظ روابط قوی با آمریکا بخش کوچکی از این پاردایم پارادوکسیکال در دیپلماسی ترکیه به شمار می رود. 

البته بررسی وضعیت داخلی این کشور هم از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به خصوص بعد از کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی که فضای داخلی ترکیه را به‌شدت بسته تر کرد، خود بحث مفصل می طلبد؛ اما ترکیه ای که روزی سودای پیوستن به اتحادیه اروپا را در سر داشت اکنون با همین عملکرد به جایی رسیده که پیوستن به اتحادیه اروپا که هیچ، اکنون با تحریم های این اتحادیه مواجه شده است. کما این که رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بامداد امروز (جمعه) به وقت تهران در نشستی، با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ترکیه موافقت کردند. در این شرایط اردوغان دم از تجزیه دیگر کشورها می زند و نیم نگاهی به ایران دارد. شاید با واکنش های امروز در داخل کشور نسبت به این سخنان حساسیت برانگیز و احضار سفیر ترکیه شاهد عقب نشینی آنکارا باشیم و حتی کار به عذر خواهی رسمی هم بکشد، چرا که بی شک به همان اندازه که تهران نیازمند همسویی ترکیه با خود است، آنکارا نیز به همراهی تهران نیاز دارد. لذا اهمیت مناسبات دو طرف، خصوصا برای آنکارا ایجاب می کند که تنش دیپلماتیک، ذیل مواضع نسنجیده رجب طیب اردوغان، متحد مهمی مانند ایران را از ترکیه دریغ نکند.  

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: رجب طیب اردوغان محمدجواد ظریف ایران ترکیه


( ۳۱ )

نظر شما :

پویا علامه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۷
خیلی ناراحتم. از آن حمایت غلط از آذربایجان در نبرد با ارمنستان تا امروز و این همه وادادگی و کاری نکردن. میترسم از روزی که صدام دوباره در شمال غرب ایران زنده شود.
ایرانی ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۷
عرضه دارید جواب اردوغان را بدید. ایرانی جماعت بخصوص پانفارس ها فقط حرف می زنند و در عمل صفر.ایرانی جماعت عقب خواهد ماند تا ظهر می خوابن ایرانی ها و پول مفت می خان در بیارن برعکس ترک ها
سامان ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۶
خاک ترکیه و آذربایجان باید به مام میهنشان ایران برگردد.
علی ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۶
باز هم عبدالرحمن و سخنان ناشی از بی اطلاعی او ازفرهنگ و تمدن وتاریخ آذربایجان و صرفاٌ برای اختلاف افکنی و تورک ستیزی او. ترانه ی " آراز " اشاره به جدایی دوقسمت آذربایجان که به زیر قیمومیت روسها رفت وقسمت دیگر که در مالکیت ممالک محروسه ماند می باشد که در متن ترانه می گوید این دو قسمت را به زور آزهم دیگر جداکردندمثل اینکه بگویید کره ی شمالی وجنوبی را به زور اهم جداکردند و هرگونه معانی دیگر در این رابطه نادرست است.جهت اطلاع می گویم که اردوغان دراین رژه ی پیروزی کشورهای ایران ، ارمنستان ، روسیه ، گرجستان و آذربایجان را به همکاری منطقه ای دعوت وحتی اعلام کرد درصورت عمل ارمنستان به مفاد توافقنامه می توانند مرزهای خود با ارمنستان را هم باز کرده وباعث پیشرفت این کشور گردند. در مورددیوار کشی در مرزها هم باید گفت ترکیه در مواجهه با هجوم تروریستهای کوردی مختلف در منطقه و حفظ مردم خود از شر این تروریستها اقدام به این کار کرده است اگر کشورهای همسایه ی ترکیه به توافقات خود در رابطه با تروریستها عمل می کردند به چنین سرمایه گذاری احتیاجی نبود .
تبریزی ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۵
باز دم اردوغان گرم باعث شد آذربایجان دوباره در مرکز توجه قرار گیرد لذا لطفا تلویزیون سراسری به ترکی یا روزنامه سراسری به ترکی که قول داده بودین پیگیر شین لطفا از آثار تاریخی آذربایجان در پول چاپ کنید لطفا دو واحد زبان ترکی در دانشگاه قرار دهید بودجه دریاچه اورمیه برابر بودجه پرسپولیس قرار دهید
جامی ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۷
دم شما گرم اما شما خیلی آرام برخورد می‌کنید.تجربه ثابت کرده هر کشوری که یک قدم در مقابل این مهاجران دشت قبچاق کوتاه آمده آنان وقیحتر شدند.جای منطقه پرواز ممنوع در شرق آناتولی خالی است تا برادران و خواهران هم تبارمان خودشان کار اینها را یک‌سره کنند.
احسان ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۸
اردوغان سیاست مداری است که بیش از آنچه به منافع بلند مدت ترکی اندیشه کند به منافع و عقاید حزبی و اخوانی خود پرداخته و تاوان این نگاه از منافع ملی ترکیه پرداخت شده است طی سالیان گذشته ترکیه همواره در محاسبات خود در مسائل مهم منطقه ای آشفته و سرگردان و گاها بی محاباعمل نموده است آنچنان که این رفتارکه از اشتباهات مکرر محاسباتی حاصل شده ترکیه را در ورطه ای بحرانی قرار داده است با نگاهی گذرا به وضعیت اقتصادی و سیاسی ترکیه درمیابیم افکار اردوغان بیش از آنکه موجب اعتلا وپیشرفت ترکیه باشد در واقع باعث ایجاد اختلافات درونی و بحران های سیاست خارجی بوده است گرچه سخنان اردوغان در رژه باکو گرچه حاصل افکار ویرانگر این سیاست مدار در حوزه نئوعثمانی گری است اما نباید نقش شکست های دردناک این کشور طی ماههای گذشته در سوریه را در بروز این رفتار نادیده گرفت در واقع این سخنان همان ناله های پس از زخم خوردن های متوالی است که البته از سوی ایران و روسیه در سوریه به افکار اردوغان وارد آمده است در واقع قصد اردوغان با ورود به جنگ قره باغ علاوه بر ایجاد کریدور مطمئن جهت رسیدن به نفت باکو فشار بر روسیه وایران بوده و هست در این راه هم با همراهی اسرائیل و رژیم باکو توانسته به اندک اهدافی برسدوموفقیت هایی کسب کند و حالا سرمست از پیروزی مقطعی بادی به گلو بیندازد تا ضعف ها و شکست های داخلی و خارجی را پوشش دهد و اخطاری هم به روسیه و ایران بدهد که کارت ها برنده ای در اختیار دارد حتی در این مسیر بعید نیست که اتحاد مخفی با اسرائیل را علنی ر هم بنماید اما در نهایت به نظر میرسد اوضاع سیاسی در خارج و درون ترکیه به آن سمت می رودکه کم کم باید با ترکیه اردوغان هم خداحافظی کنیم همچنین باید این نکته را به یاد داشته باشیم که رژیم باکو به زودی و شاید در آینده نزدیک تاوان اتحاد و البته بخوانید تابعیت بی چون و چرا از ترکیه و اسرائیل را خواهد پرداخت و به زودی و با همین فرمان مستعمره خاموش ترکیه تمامیت ارضی خودش را از دست خواهد داد!!!!!
داریوش ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۳
از ۳۰ میلیون ملت ستم کشیده کورد آناتولی حمایت کنید ، از برادران جدا شده خود حمایت کنید ، کسی هست پرچم کاوه اهنگر را دوباره بلند کند ؟
پان صفوی ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۵
نئو صفوی را در مقابل نئوی عثمانی علم کنید ، یاد شاه عباس را زنده کنید
داریوش ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۶
با توجه به تحریم های ترکیه توسط اروپا ، فرصت خوبی برای فشار تهاجمی بر ترکیه برای ایران بدست آمده، خیلی وقته دارن از تحریم ایران کاسبی میکنن ترکا ، باید فشار بر پانترک ها و هر وابسته اردوغان در ایران زیاد بشه ، باید حضور سپاه مازندران در آذربایجانات که یادآور سیاست های شاه عباس و نادر شاه بزرگ هستند ، حفظ و تقویت شوند،باید از مورد های آناتولی حمایت شود ، تسویه حساب ها با پانترکا که چند سالی در حال زهر پاشی در ایران هستند ، باید نقد شود
پرور ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۰
عبرت ار تاریخ با مطالعه گذار بر تاربخ ایران متوجه میشویم که در طول تاریخ شکست ها وناکامی های تاریخی در دو مقوله(-تحلیل نادرست از قدرت دورونی-عدم شناخت تهدیدات پیرامونی) خلاصه میشوند که باعث آسیب های جدی به فرهنگ واز دست دادن سرزمین در جغرافیای ایران گردیده است به نظر می رسد حاکمان امروز ایران نیز وارث همین دو مشکل گردیده اند تا جایی که هر روز شاهد پر رنگ شدن رنگ تجزیه طلبانی می شویم که نرم افزار وسخت افزار آنها توسط دشمنان ورقیبان این مرز وبوم طراحی وتدوین میشود وشوربختانه در بسیاری از موارد سیاست گذاریها فعلی نیز خواسته وناخواسته باعث تسهیل شرایط برنامه های رقیبان ودشمنان واقعی سرزمین ایران گردیده در شرایطی که ایران میتواند با ظرفیت سازی ورشد ونمو پتانسیل قومی ،تاریخی،تمدنی،ودینی میدان را برای رقبا تنگ کند استفاده وتحکیم جغرافیای اربعین گرچه خوب وتلاشی مثمر است ولی جهت مثمر ثمر شدن نیاز به تکمیل شدن با ظرفیت عظیم جغرافیای نوروز وجغرافیای فردوسی وخراسان و..دارد همچنین حمایت از اقوام ایرانی کرد ،بلوچ،طالشی،آذری ،تاجیک،ایغورو..تحت هیچ شرایطی نباید تحت تاثیر قرا گرفته ورها شود.این ظرفیت وپتانسیل خوشبختانه فقط در دست ایران است وهیچ کدام از کشورهای منطقه نمیتوانند از این ظرفیت ها به اندازه ایران بهره ببرند اعراب در شناخت تهدیدها باهوش تر از ما بنظر میرسند وترکیه عثمانی واخوانی رو تهدید اول برای خود لحاظ کرده اند کما اینکه دوستی با اسرایئل نیز ریشه در همین تحلیل دارد به نظر میرسد امروز تجدید نظر در سیاست ها ورفع سو تفاهم دشمنی با غرب که نه در ظرفیت ونه درتوان ماست ودرک اهمیت اسرایئل برای غرب نسبت به رفع تنش های بی مورد کرده و نسبت به تشکیل اتاق عملیات متشکل از نخبگان نسبت به ارتقاء وقوی کردن(فرهنگ ودموکراسی -اقتصاد وقدرت نظامی)به دور از شعار زدگی نیاز فوری کشور میباشد چنانچه حاکمان کشور برنامه های خود رااصلاح نکنند وبرنامه وسیاست خارجی مدون ومنطبق با واقعیت های تاریخی وجغرافیایی منطقه سوای هر گونه شعار زدگی واستوار بر پتانسیل های درونی جامعه وظرفیت اقوام ایرانی تهیه نکنند بدون شک با توجه به اوضاع جهان وافول وظهور قدرت های جدید با چالش های اساسی سرزمینی مواجهه خواهیم شد
عبدالرضا ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۹
اردوغان وسیاستمدار بزرگی است که حرف بیربطی نمی زند اکنون اماده حرکت به سوی ترکستان است و مانع ان قره باغ و ازربایجان جنوبی است که اولی تا حدودی حل شد که البته اگر کامل هم حل شود باز مشکلاتی خواهد داشت ولی دومی راه حل کاملی خواهد بود
ایرانی ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۹
به علی اگر تو ترکیه ایی که هیچ اگر ایرانی مراقب باش حرفات کار دستت نده
خلیفه اردوغان ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۶
به نظر من باید حمایت علنی ایران از کوردهای ترکیه شروع بشه تا اونا دخل خلیفه اردوغان و نفله های اینورو بیارن
ک ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۰
#اردوغان_غلط_کرد
خاقانی ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۴
خون مخور، ترکی مکن، تازان مشو
lkjl ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۶
وقتی خودمون هویت خودمون انکار میکنیم بی هویت میشیم و یکی مثل اردوغان برامون شاخ میشه وقتی شاه عباس شاه اسماعیل نادر شاه و جلال الدین خوارزمشاهی رو عمدا از ذهن ملت محو میکنیم پان ترک ها اونارو مصادره میکنن و در مقابل ایران قرار میدن مواظب باشیم که بین دین و ملیت تعادل برقرار کنیم اشتباه پهلوی رو مرتکب نشیم که فقط بر ایرانیت تاکید داشت باید شاه عباس دوباره به کسانیکه رویای عثمانی دارن یادآور بشیم ترک ایرانی که پوزه عثمانی هارو به خاک مالید منتشر کنید نترسید از طرف یک ایرانی آذربایجانی عاشق ایران و انقلاب و آقا
سجاد ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۹
چرا باید یه پان فارس به عنوان کارشناس مطلب بنویسه وای به حال ایران که ما باید به این پان های کارشناس نما بگیم هموطن
Mj ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۱
الان وقته عادی سازی روابط با امریکا و تحریم ترکیه است که زیادم دور از انتظار نیست روابطه شکراب شده ترکیه با اروپا و امریکا گواهه حرفم
ترکپارس ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۱
در جواب کاربر با نام ایرانی: سایت دیپلماسی ارث بابای کسی نیست.ولی فکر میکردم کسانی این سایت را مطالعه میکنند که حداقل سواد کلاس پنجم رو داشته باشند و توی دو خط نوشته غلط املایی نداشته باشند.به عنوان یک نیمه فارس و نیمه تورک باید بگویم غیر از یک مشت احمق که در امریکا و اروپا زندگی میکنند و مجموعشان به هزار نفر هم نمیرسد و صرفا در شبکه های ماهواره ای دلقک بازی میکنند هنوز در کل عمرم که نزدیک به چهل سال است یک جانور بنام پان فارس ندیده ام.پس لطفا دنبال یک موجود خیالی برای توجیه اغلاط خودتان نگردید.
حسام ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۳
باز هم رجاله ای به نام رجب عثمانیچی‌ با رویای سلطان سلیم و سلطان سلیمان شدن دور برداشت. کاش به جای اصطلاحاتی مثل «امت»، بیشتر روی مفهوم «ایران فرهنگی» در رسانه های جمهوری اسلامی تبلیغ بشه. نسل جوان و نوجوان ایران جدا در خطر جهل به تاریخ خودش قرار داره.
كامران ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۶
متاسفانه پس از عملکرد ضعیف سیاست خارجی در مورد قره باغ ، این گاف وزارت خارجه و تهییج بی مورد افکار عمومی ایران جای سوال دارد. و تنها باعث خشنودی و عقده گشایی معاندان خواهد شد ، جهت اطلاع عرض کنم کلیت شعری که اردوغان خواند از جدایی و اشغال قره باغ بود و مصرعی نیز اشاره به رود ارس دارد ، که در فرهنگ شفاهی و مکتوب ۲۰۰ سال اخیر ایران و اذربایجان نشان از اندوه جدایی مردم پس از اشغال روس است و اگر تعبییری یا تفسیری داشته باشد در جهت منافع ایران است ، و برداشت برعکس ان تنها ناشی از نا اگاهی است ، و متاسفانه دستاویزی برای افراد و جریانات مغرض است و مقالاتی چنین شتابزده تنها از این دید قابل تفسیر است.
ایرانی ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۵
به نظرم اقای اردوغان منظوری نداشتند و بیشتر احساساتی شدن وگرنه خودشون میدونن که تشیع اونقد عامل قوی هست که شاید بشه به جرات گفت تنها مرزایی که دولت شیعه تهران خیالش ازشون راحت مرزای شمال غرب که شیعیان دو اتیشه اذری از اون مراقبت میکنن ، مگه میشه دولت شیعه تهران رو در برابر سنی ها تنها بگذارند تبریز لنگر قفقازه ، تبریز عروس قفقازه ، تبریز پایتخت دوم ایرانه ، وقتی سایر شهر در ابتدای وطن پرستی هستند تبریز نه تنها به انتهاش رسیده بلکه یه دورم استراحت کرده اسم ارس اومد بهتره به منطقه کثیری ارس هم اشاره کنیم ، منطقه ایی که به نام ستوان ارتش ایران از تبریزه که برای تعیین مرز با روس و اثبات عمیق بودن رود ارس در سمت ایران با اسبش بی مهابا به اب میزنه و کلا زیر اب میره و توسط مرزبانی ایران نجات پیدا میکنه داغ قفقاز هنوز زندس ، هنوز هم همراه عباس میرزا ایران گریه میکنه اگر بر کرانه ارس بنشینیم حتما سوز گریه ایران بانو رو از جدایی فرزندانش میشنویم و نهایت سه سرباز مرزدار و داستانشون .....
مسعود ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۰۱:۴۷
عبدالرحمن بهتر است در نوشتارهای خود نزاکت و ادب را رعایت کنید! شما دارید از رییس جمهور یک کشور دوست و برادر صحبت میکنید که منافع مشترک فراوانی با کشور ما دارد ! همچنانچه وزیر محترم خارجه ی کشورمان اشاره فرمودند جناب اردوغان "نعل وارونه " زدند ما با دیپلماسی ایشان را ملتفت اشتباه ادراکیشان خواهیم کرد !فقط یک سوال برای من و شاید خیلی از دوستان پیش آمده باشد که " اشک تمساح" برای کردهای لابد مظلوم ترکیه و سوریه برای چیست ؟ پیاده شو عزیزم باهم بریم!!؟؟
عبد الرحمن رجلزاده اصل. ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۰۲:۲۰
بی ادب تنها نه خودراداشت بد. بلکه آتش در همه آفاق زد. نامیدن ریس جمهور یک کشور همسایه،ومسلمان،که نماینده رسمی ۸۳ میلیون مسلمان نیز است،با رکیکترین کلمه که حتی از یک ولگرد چاله میدانی هم بعید است ((رجاله))،وانهم در زمانی است که اردوغان در همین سخنرانی از اتحاد ۶ کشور منطقه(روسیه،ترکیه،ایران،گرجستان،اذربایجان،واگر بخواهند ارمنستان) سخن بمیان اورد،ونوید یک پیمان تجاری،منطقه ای را داد ،که بیشتر به نفع ایران تحریم شده هم است،،،،وحتی دولت آذربایجان از محدود مهمانانی که به این جشن پیروزی دعوت کرده بود ایران بود ( که آقای ظریف معاون خودش را فرستاده بود)،،وعلی آف چند روز پیش به مرز رود ارس امد،وگفتند اینجا هم مرز مان با ایران است،مرز دوستی وبرادری،( با اینهمه که ایران ۳۰ سال در کنار ارمنی ها بود)،،ولی تنها به بهانه شعری که مربوط به صد سال پیش است،ودر آن شعر هم از حسرت آذریهای شمال ارس که در اثر جنگ روس با ایران،مجبورا از جنوبی‌ها جدا شده بودند،وگلایه از بخت وطالع یک ملت است که به چنین سرنوشتی دچار شده. وتا به حال صدها ترانه بر روی این اشعار سروده شده،وتقریبا همه مردم آذربایجان آنرا حفظ هستند، واردوغان هم با یادی از اشعار ترانه (آراز) ،که چاشنی کلامش بود،شروع کرد،،،وحتی از ارمنیان هم دعوت کرد که بازیچه دول دیگر نشوند،وبیایند باهم فصل جدید دوستی باز کنیم،ومرزهایمان را باز کنیم، وراه پیشرفت و ترقی را انتخاب کنیم،ودشمنیها را پایان دهیم.
حسین ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۰۲:۳۹
متاسفانه اردوغان پست فطرت در حال و هوای امپراطوری عثمانی می‌باشد ولی میداند درگیر شدن با ایران میتواند موقعیت ترکیه را به خطر بیندازد و این حرکت ترکیه نشان از گرفتن امتیازاتی از روسیه و ایران در مذاکرات آستانه برای تامین منافع ترکیه در سوریه می‌باشد چون میداند نمی‌تواند مدت زیادی به اشغال قسمتی از سوریه و عراق ادامه دهد و دست خالی از آنجا خارج شود و این خزعبلات تجزیه طلبی به خاطر امتیاز گیری است.ترکیه یکی از کشورهایی بود که می خواست با همکاری عربستان و اسراییل و امارت و قطر خاورمیانه تجزیه شود و لبنان وسوریه و عراق بین اسراییل و ترکیه و عربستان تقسیم و یمن به عربستان و امارات و قطر برسد ولی با دخالت ایران نقشه هایشان به هم ریخت و زمانی که ترکیه نفس‌هایش در ادلب به شمارش افتاد و نیروهای ایران و سوریه روسیه بدنبال اجرای عملیات وسیع باز پس گیری ادلب بودند با چراغ سبز به الهام علی آف جنگ ارمنستان و آذربایجان آغاز شد تا روسیه و ایران را درگیر این جنگ نماید تا نتوانند نیروهای ترک را از اراضی اشغالی سوریه بیرون کنند و با امنیتی کردن مرز‌های شمالی ایران در صدد است تا با مشغول کردن ایران نیروهای خود را در سوریه و عراق تقویت نموده و این اهرم فشاری شود تا در مذاکرات آستانه بتواند از ایران و روسیه امتیازاتی بگیرد و منافع او در کشور عراق و سوریه تامین شود.با تشکر از سایت دیپلماسی
فدوی ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۰۷:۲۳
زمانی که ایران اف چهارده داشت ، همسایه ی نوکیسه آرزوی تماشا کردن از نزدیک اون رو داشت و حالا فخرفروشی می کنه از بابت داشتن بهترین سلاح های قدرتهای شرقی و غربی . از صدقه سری انقلاب چنان عزتی پیدا کردیم که برای دفاع از تمامیت عرضی کشورمان باید بگونه ای صحبت کنیم که به بعضیها بر نخورد ... عزت زیادیشم خوب نیست
علي ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۸
بیتی از آهنگ «آراز آراز» از آن جهت اهمیت دارد که برای پان‌ترک‌ها سمبل جدایی دو سوی «ارس» و رمز تجزیه ایران است وقاخت و توهین به ملت اذربایجان از جملات نویسنده میبارد
Boran Zanganeh ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۱
ایران و بلغارستان این دو کشور مانده اند که اردوغان خودرا نکشیده باشد با برخورد و دردسرى. وان هم در اینده نزدیک خواهیم دید.
ایران دوست ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۸
جالبه پانترکها باز هم میخوان گندکاری های اردوغان رو ماله بکشن ولی این دفعه دیگه نمیشه.
سورنا تبریزی ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۹
حمایت از سی میلیون کرد مظلوم در ترکیه و ایجاد نقشی جدی تر در قفقاز جنوبی (جمهوری آذربایجان و ارمنستان) که بعد از عادی سازی روابط با قوم یهود و امریکا انجام خواهیم داد مشت محکمی است بر دهان خلیفه ی عثمانی . ما در این خصوص منافع مشترکی با فرانسه و عربستان و امارات و یونان و قبرس داریم. روح شاه عباس شاد باد . شمشیر نادر پاینده باد .
خسرو ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۹
بی خودی دور برداشتید اون شعر مال دویست سال پیش و حسرت جدایی از ایران بود و اردوغان خطاب به آذربایجان ایران نخوانده است ، وقتی ظریف کلید این هیاهو را زد برای اعتراض به دعوت نشدن ایران به جشن پیروزی ، آن را شروع کرد و حق داشت ، با وجود دقت زیاد باکو در دیپلماسی ، اینبار خطا کرد ، باید روحانی را به جشن پیروزی دعوت می کردند ، ولی این نوشته عبدالرحمن هم خالی از منطق و دیدگاه سیاسی بود و بیشتر شبیه نوشته های ذوالقدر پور بود
علی ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۱
به ایرانی : کجای نوشته های من نادرست است اگر جمله ی نادرستی می بینی بگو وگرنه .....
امیر ۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۱
خطاب شعر آراز اردوغان پانترکها و قومیتگراست بعضی ها(پانترکها) قصد دارند عادی این شعر را بیان کند(انتظار واکنش صریح مردم و مسولان ایران را نداشتند )رژه‌ای که با مارش عثمانی و بردن اسامی تبریز و سبلان باشد و شعر آراز باشد مصداق تجزیه طلبی نیست ؟؟؟!!نکند انتظار دارید پرچم ایران را آتش بزند ؟؟؟!!تا متوجه شوید صدام هم آرزوی خوزستان داشت آنهم پشتیبانی غرب و شرق و کشورهای عربی سرنوشتش چه شد ؟؟؟!!!حال مهاجر دشت قبچاق هم آینده ای بهتر نخواهد داشت آنهم با مخالفان و دشمنان خارجی و داخلی ترکیه (زلزله ای بر دل پانترکها و قومیتگرا ها افتاد (چه ترکیه ای باکو و ایرانی )
به علی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۶
آخه علی جون شما ترکها استانهایی مثل قزوین و گیلان و همدان و مرکزی و قم و هم خاک آذرباییجان جنوبیتون میدونید اگه فقط بحثتون سر آذرباییجان شرقی و غربی و اردبیل و زنجان بود که بحثی نبود محض اطلاعت یه بار زدیم سلطه ترکها رو از قزوین و اون تقسیمات مسخره ای که قزوین که هیچ ربطی به زنجان نداشت و برده بود زیر یوغ زنجان و ترکها از سرمون کم کردیم شما لطف کنید جاهای مازاد و نخواید کسی کاری با آذرباییجان جنوبیتون نداره اما گویا اراده کردید حتما احادیث آتشی که از آذرباییجان برمیخیزد و محقق کنید