حقیقت ترور فخری زاده

نفوذی ها چگونه تا عمق سیستم پیش می روند؟

۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۹۸۰۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
غلامرضا مصدق در یادداشتی می نویسد: اطلاعات لازم برای موفقیت عملیات هایی از این سنخ صرفا‌ً از طریق ماهواره های جاسوسی و یا شنود ارتباطات تلفنی و رادیوئی امکان پذیر نیست، هنوز هم هیچ تکنولوژی شناخته شده ای نتوانسته بکارگیری عوامل و منابع انسانی در عملیات  جاسوسی و خرابکاری را منتفی کند و تا اطلاع ثانوی وجود و حضور عامل انسانی در کشور هدف در کنار تکنولوژی های پیشرفته جاسوسی ضرورتی انکارناپذیر است.
نفوذی ها چگونه تا عمق سیستم پیش می روند؟

نویسنده: غلامرضا مصدق، استاد دانشگاه و مدیرکل و رئیس سابق سازمان صنایع و معادن استان لرستان 

دیپلماسی ایرانی: کیفیت و پیچیدگی دو عملیات تروریستی اخیر (ترور شهید فخری زاده و خرابکاری در تاسیسات سایت هسته ای  نطنز) تردیدی باقی نمی گذارد که اسرائیل و دیگر دشمنان ایران در نهادهای امنیتی و‌ دیگر سازمان های ما عوامل نفوذی زیادی جا داده اند. 

اطلاعات لازم برای موفقیت عملیات هایی از این سنخ صرفا‌ً از طریق ماهواره های جاسوسی و یا شنود ارتباطات تلفنی و رادیوئی امکان پذیر نیست، هنوز هم هیچ تکنولوژی شناخته شده ای نتوانسته بکارگیری عوامل و منابع انسانی در عملیات  جاسوسی و خرابکاری را منتفی کند و تا اطلاع ثانوی وجود و حضور عامل انسانی در کشور هدف در کنار تکنولوژی های پیشرفته جاسوسی ضرورتی انکارناپذیر است.

مطمئنا این عوامل نفوذی، از اتباع  خارجی نیستند بلکه ایرانیانی وطن فروش با انگیزه های مادی یا براندازانی کور هستند که برای براندازی جمهوری اسلامی حاضرند ایران را هم از بن براندازند. پرسش این است که این نفوذی ها چطور خود را به چنین موقعیت های حساسی می رسانند و به راحتی به سری ترین اطلاعات هدف دسترسی پیدا می‌کنند؟ 

دو معیار اصلی و غیرقابل اغماض برای گزینش افراد در نظام وجود دارد و هر چقدر که جایگاه مورد نظر حساس‌تر باشد به همان نسبت سختگیری در اعمال این دو معیار بیشتر می‌شود. اول عمل به مناسک دینی و تطبیق داشتن با ظواهر دینی، دوم ابراز وفاداری به نظام؛ هر فرد دغلکار و متظاهری با دارا بودن کمی استعداد در ریاکاری می‌تواند به راحتی خود را واجد تام و تمام هر دو معیار نشان دهد، زیرا تظاهر کردن مستلزم دارا بودن توانایی و سرمایه خاصی نیست. 

ممکن است عده ای مدعی شوند به این سادگی هم نیست، علاوه بر دو معیار مذکور، سوابق داوطلبان بویژه برای مشاغل حساس به دقت بررسی می‌شود. در جواب باید گفت، سازمان جاسوسی قدرتمندی چون موساد که قصد نفوذ دادن نیروهایش را دارد و یا به دنبال جذب افراد شاغل در این سازمان هاست، بی گدار به آب نمی زند، حتما برای نفوذ دادن نفوذی های خود هم افراد بدون سوء سابقه را انتخاب می کند و هم حسابی حوصله به خرج می دهد، شاید لازم باشد برای نفوذ دادن یک جاسوس سال‌ها صبر پیشه کند. 

فاجعه بارتر از تفکری که دو معیار مذکور را برای پذیرش افراد مبنا قرار داده، تفکری است که سیستم ضد جاسوسی آن در جستجوی جاسوسان درمیان کراواتی ها، بدحجاب ها و منتقدین است! در حالی که ورود چنین افرادی حتی به عنوان ارباب رجوع به بعضی ادارات و سازمان های دولتی معمولی بعضاً با‌ مشکل مواجه می‌شود، چطور ممکن است این سنخ افراد که مغایر بودن شرایط و ظواهرشان با معیارهای رسمی پذیرش نظام کاملاً تابلو است، به سازمان ها و نهادهای حساس نفوذ کنند؟

منتقدی آزاده که از سر دلسوزی به قصد اصلاح امور منتقد عملکرد مقامات و نهادها است و  با علم به هزینه زا بودن انتقاد کردن، قبول محرومیت از بعضی حقوق اجتماعی خود مثل استخدام در سازمان های دولتی و عدم دریافت پاداش بابت منتقد بودن، همچنان اصرار به انجام تکلیف شرعی، اخلاقی و ملی خود در قبال کشور را دارد، منطقاً باید بیشتر مورد استقبال قرار گیرد تا چاپلوسی که با تایید بی چون و چرای عملکرد صاحبان قدرت با ریاکاری فقط در پی حفظ منافع خود است، اما فعلاً بر اساس رویه جاری چاپلوسان قدر می یابند و منتقدان طرد می‌شوند.

تا زمانی که منحصراً معیار خودی و معتمد بودن، صرفا داشتن ظاهری متشرع، عامل بودن به مناسک دینی و وفاداری به نظام است و حوزه استحفاظی برای بستن راه نفوذ نفوذی ها طرد منتقدین و تمرکز بر کراواتی هاست، هر جاسوسی با تظاهر غلیظ به معیارها مورد قبول و دوری کردن از معیارهای غیر قابل قبول قادر است به راحتی در حساس‌ترین نهادها و سازمان های ما جا خوش کند.

کلید واژه ها: انفجار در نطنز ترور شهید فخری زاده ایران و اسرائیل نفوذ مقابله با نفوذ


( ۵۵ )

نظر شما :

خسرو ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۲
از بخت بد ما ، دشمنان ایران سازمان های جاسوسی قدرتمندی دارند ، ولی وزارت اطلاعات ایران هم ظرفیتهای لازم برای مقابله با دشمنان را دارد ، فقط باید ما هم در داخل کشورهای رقیب و دشمن با برنامه ریزی بلند مدت نفوذ کنیم تا از حمله آنها پیشگیری نماییم
نئو صفوی ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۰
پانترکا چه امثال خسرو ناراحت شوند یا نشوند ، تبدیل به یکی از عوامل اصلی خنجر زدن به مملکت و خورد خون ملت از داخل شده اند ، در واقعیت در صحنه نباید تشکیک ایجاد کرد.
کاوه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۲
دوره این قبیل توصیه ها برای دهه شصت بوده. خیلی حرفه که هنوز باید این توصیه ها را بشنویم!
یک ایرانی ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۹
مشکل کنترل و تکونولوژی نیست کما اینکه ترور کنندگان آنقدر گستاخ شده اند که قشنگ اظهار کرده و مایه مباهات خود گردانیده اند پس مشکل ، تعریف اشتباه از امنیت و گزاره های آن و به اصطلاح دکترین دولت مستقر هست کرچه شکست خورده اما باز مصرانه براشتباه خود هست از ضعف شخصیتی و مرعوب شدن و نداشتن عزت نفس و عدم برخورد با دشمن ، عافیت طلبی و کوبیدن بر طبل صلح خواهی است به قول ضرب المثل محلی ما : از دست بی دین، بی ایمان برمی آید اگر زدی فبها اگر نزدی فقط خواهی خورد . باز قربون سپاه و ارتش برویم که دست خاتمی ها و احمدی نژادها و حسن روحانی ها نیست وگرنه هم اکنون هم آثاری از تمدن مان نمانده بود
مسعود ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۹
"ازکرامات شیخ ما عجب پنجه را وا کرد گفت وجب" نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ما شایسته ترین و کارامدترین و ورزیده ترین و باایمانترین هستند و لیکن دشمنان ماهم به قولی قسم خورده اند و همانهای هستند که توانستند و از خشم خدا نترسیدندو امام علی شیر خدا (علیه السلام) را در محراب عبادت شهید کردند و فرزند عزیزش را مسموم و دیگری را در صحرای خشک کربلا با اهل و عیال سر بریدند!؟ ما با شیاطین انس و جن طرف هستیم و آنهایی که به این فرمایش الهی بی توجه اند بدانند که ما با دشمنان سفاک و حیله گر و هفت خطی طرف هستیم که باید همیشه انتظار ضربه خوردن را از روزنه های حتی خیلی کوچک و ریز را هم داشته باشیم ! ما اینجا برخلاف پیشنهاد تلویحی شما نه به به اصطلاح پاکسازی و قلع و قمع نیروهای وفادار خودی نداریم بلکه نیاز به اتحاد و انسجام و هماهنگی و آموزش و تجهیز نیروهایمان به بهترین و مدرنترین ادوات کار اطلاعاتی مطالعاتی و تحقیقاتی داریم !یک نکته ی کوچک را به شما و خوانندگان عزیز یادآور می شوم که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ما در جریان جنگ 8 ساله باعراق وزیر عراقی را جاسوس ایران کرده بودند و همچنین به اعتراف دولت اسراییل یکی از وزرای دولت اسراییل برای ایران جاسوسی کرده است که این مطلب اخیر درتمام تاریخ دولت اسراییل و قوم یهود اگر نگویم تنها مورد بسیار نادر بوده است !ما باید پشتیبان نیروهای خدوم و وفادار خویش باشیم آنها را تقویت کنیم و در عین حال مواظب باشیم که دشمن صفوف ما را متزلزل و مقفرق نکند !؟ انشاالله خداوند سبحان راه درست را به مانشان داده و پشتیبان ایران اسلامی و رهبر عزیز و فرزانه مان باشد.
میلاد ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۶
یک جورهایی غم نامه ای سیاسی بود بدون ارائه راه حل ،دوست عزیز همه افراد نفوذی از اول برانداز کور یا اسرائیلی نبودن خیلی ها افراد سالمی بودند که وقتی دشمن به موقعیت راهبردیشان پی برده با عملیات روانی آن ها را جذب کرده است جدای از این همه واقعا انتظار داری دستگاه امنیتی تصفیه نیروهای خود را علنی کند؟! به هر حال امیدواریم که دشمنان نظام و ملت در اهداف جنایت کارانه ی بعدیشان شکست بخورند.