خون کردها در شیشه احزاب، از اعتراضاتی که هر بار عمیق تر می شود تا ساختاری که بن بست رسیده است

بحران مشروعیت در اقلیم کردستان

۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۹۸۰۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
بی اعتمادی روز افزون جامعه به ساختار کنونی در اقلیم کردستان لزوم در بازتعریف این ساختار را پررنگ تر از گذشته کرده است. زیرا در جامعه‌ای که فاقد سیاست دموکراتیک است، بی‌اعتمادی افراد به نهاد‌های دولتی و مفهوم قانون خود خوانده سیستم روز به روز افزایش می‌یابد و در نهایت کار به بحران مشروعیت کشیده خواهد شد، مرحله ای که به نظر می رسد سال هاست ساختار و سیستم اداری اقلیم کردستان و دو حزاب پارتی و یکیتی با آن دست به گریبان است، اما با به کارگیری اهرم سرکوب، خفقان و امنیتی کردن شرایط تا کنون از آن گریخته اند. 
بحران مشروعیت در اقلیم کردستان

دیپلماسی ایرانی – طی دو هفته اخیر اقلیم کردستان عراق روزهای پرالتهابی را از سر گذارند؛ روزهایی که برای کردهای این کشور چندان غریب نیست. ناکارآمدی مسئولین اقلیم از صدر تا به ذیل، فساد، بی کفایتی، تبعیض، فقر و ...، این روزها مجددا داد کردهای اقلیم را درآورده است. به دیگر بیان اکنون فقدان جلوه این سخن جرمی بنتام که معتقد بود «دولت اعتماد است و هر شاخه‌ای از دولت نیز اعتماد است. پس به عبارتی، اعتماد اجتماعی نتیجهٔ کنش آزاد و مسئولانه شهروندان یک جامعه و شفافیت و پاسخ‌گویی نهاد‌های منتخب آنهاست»، در اقلیم کردستان عراق سبب شده تا شاهد به بن بست رسیدن این سیستم باشیم. 

به هر حال تداوم و حتی تشدید این شرایط اسفبار سبب شده تا هر بار اعتراضات به شکلی عمیق تر، شدیدتر و گسترده تر از دفعات قبل در اقلیم پی گرفته شود. «عمیق تر» از آن جهت که سطح مطالبات، انتقادات و اعتراضات دیگر روی مشکلات معیشتی و عدم پرداخت معوقات و حقوق بر زمین مانده تمرکز ندارد، بلکه هر بار نیم نگاهی درونی تر و ریشه ای تر به ناکارآمدی ساختار اقلیم شکل می گیرد. «شدیدتر» از آن سو که میزان خشونت ها و شدت اعترضات در هر دوره به مراتب بیشتر از دوره قبل خواهد شد و «گسترده تر» بدان معنا که شهرها، استان ها و مناطق بیشتری در بازه زمانی طولانی تری درگیر اعتراضات خواهند بود. اگر آهنگ هر سه پارامتر عمق، شدت و گستردگی اعتراضات در اقلیم کردستان عراق به همین منوال ادامه پیدا کند کار به جایی خواهد رسید که عملا با وجود سرکوب شدید و علیرغم به کارگیری قوه قهریه هم سرنگونی ساختار سیاسی به نام اقلیم کردستان عراق با این شیوه از مدیریت امری محتوم جلوه می کند؛ ساختاری که سال های مدیدی است بی کفایتی و ناکارآمدی خود را به وضوح نشان داده است.

پیرو این نکته دور جدید اعتراضات در اقلیم از روز چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹/دوم دسامبر، شروع شد که شمار بسیاری از معلمان، حقوق بگیران و قشرهای مختلف شهر سلیمانیه در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایای چند ماه گذشته خود، تظاهرات اعتراضی را برگزار کردند، این تظاهرات روز بعد از آن نیز بر پا شده و با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. اما با وقفه ای تقریبا ۹ روزه به دلیل سرکوب شدید، اعتراضات از جمعه گذشته ۲۱ آذر/ ۱۱ دسامبر علاوه بر سلیمانیه و رانیه در شهرهای حلبچه، چمچمال، پیره مگرون، دربندیخان و کلار نیز از سر گرفته شد.

با وجود آن که مقامات اقلیم عنوان داشته اند که علت عدم پرداخت معوقه دو ماهه حقوق بگیران و نیز عدم وصول حقوق پنج ماه از سال جاری (۲۰۲۰) به کسری بودجه شدید باز می گردد و در این باره سخنگوی رسمی دولت اقلیم کردستان، اعلام کرده که میزان در آمدهای اقلیم در ماه به ۴۰۰ میلیون دلار می رسد که دولت برای جبران کسری بودجه ۳۵۵ میلیارد دیناری پرداخت حقوق کارمندان و حقوق بگیران اقدام به استقراض ۲۰۵ میلیون دلار وام می کند، اما این بار بدون در نظر گرفتن این نکات، روند اعتراضات مسیر جدیدی را تجربه کرد و معترضان ذیل همان نگاه «عمیق تر» با مسئول دانستن احزاب اصلی اقلیم در بروز شرایط کنونی و مشکلاتشان از جمله بحران اقتصادی و معیشتی، علیه آن چه فساد گسترده اقتصادی احزاب و مقامات حاکم اقدام  به آتش زدن دفاتر احزاب از جمله حزب دمکرات کردستان (پارتی)، اتحادیه میهنی (یکیتی)، جنبش تغییر(گوران)، اتحاد اسلامی، جماعت اسلامی و حزب سوسیال دمکرات کردستان کردند. 

در ادامه «شدت» و «گستردگی» اعتراضات به جایی رسید که معترضان به جز دفاتر حزبی، به ساختمان های دولتی از جمله فرمانداری سید صادق، اداره برق دربندیخان، ادارات ثبت احوال، پلیس راهنمایی و رانندگی و حتی مراکز فرهنگی و هنری در شهرهای مختلف حمله برده و آن ها را به آتش کشیدند. در نتیجه این حجم از اعتراضات شاهد خشونت تقریبا بی سایقه نیروهای امنیتی اقلیم در سرکوب مردم بودیم که به کشته شدن ۱۱ معترض از جمله یک کودک یازده ساله و دو نیروی پیشمرگ، مجروج شدن یک صد تن و خسارت به بیش از ۱۵۰ ساختمان دولتی و حزبی انجامید. شدت سرکوب به حدی بود که در این بین علاوه بر برهم صالح، رئیس جمهوری و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، سفارت فرانسه در این کشور نیز نسبت به شدت خشوت اعمال شده نیروهای امنیتی اقلیم علیه معترضین به شدت ابراز نگرانی کرد. 

با وجود آن که شورای امنیت اقلیم کردستان، نهادی امنیتی است که از دل ادغام (پاراستن و زانیاری) نهادهای امنیتی وابسته‌ به‌ دو حزب حاکم (پارتی و یکیتی) در اقلیم کردستان و با هدف وجود یک نهاد اطلاعاتی ملی غیر حزبی در راستای تامین امنیت اقلیم کردستان به وجود آمده است، ولی یقینا سیطره چند ساله مسرور بارزانی، نخست وزیر کنونی اقلیم کردستان بر شورای امنیت که کارنامه ای غیر قابل دفاع را در سرکوب مخالفین، امنیتی کردن فضای جامعه و بازداشت های مکرر و بی شمار اهل قلم و روزنامه نگاران، منتقدین سیاست های پدرش، مسعود بارزانی و حتی ترورهای خاموش دولتی برای وی رقم زده است، نشان از نگاه امنیتی و تمامیت خواهانه فرزند مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان دارد که این میزان از سرکوب را در دور جدید اعتراضات رقم زد. 

به هر تقدیر فرهنگ دموکراسی در هزاره سوم و قرن ۲۱ باید این توفیق اجباری را به سیستم سیاسی فدرالی کنونی کُردی در عراق هم تزریق کند که جامعه باید از نگاه قائل به فرد، ولو افراد مفید، کاراء و کازیرماتیک عبور کند و در ادامه به گفتمان دموکراسی خواهی و توجه به آرای همه اعضای حزب و در قالب کلان تر جامعه احترام بگذارد تا بتواند شاهد چرخش قدرت و تحقق واقعی فرهنگ و گفتمان دموکراسی  بود و در ادامه از سکون و قبضه قدرت توسط فرد یا افراد مشخصی به واسطه برخی خدمات و صبغه خانوادگی جلوگیری کرد. 

اینها علاوه بر آن است که تداوم نگاه های غیر دموکراتیک حزبی و نگرش ها قائل به فرد در میان احزاب و جامعه کردی هم سبب شد تا علاوه بر تشدید قبضه قدرت که در اختیار عده ای معدودی از احزاب و شخصیت ها، به خصوص دو خانواده بارزانی و طالبانی است، دامنه این فساد سیاسی و تمامیت خواهی به لایه بزرگ تری از مدیریت اقلیم کردستان عراق و در سطح دولت بغداد هم کشیده شود چرا که دیگر احزاب اقلیم کردستان با فشار و ارعاب طالبانی ها و بارزانی ها، عملا دو حزب اتحادیه میهنی (یکیتی) و حزب دموکرات کردستان (پارتی) را نماینده و سخنگوی خود در جریان مذاکرات سیاسی تشکیل دولت جدید عراق قرار داده اند و این دو حزب عملا به اسم نمایندگی کل «کردها» به بغداد رفته و هم بر آینده مذاکرات و در دیگر مواقع برای انتصاب وزرای حزبی منتسب به خود تلاش می کنند. به هر حال سیر قبض قدرت، هم در سطح فدرال در اقلیم کردستان عراق و هم در سطح کلان تر در دولت مرکزی بغداد تنها و تنها به دو خانواده بارزانی و طالبانی و به تبع آن دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق تعلق دارد و دیگر احزاب حق مشارکت در تعیین ساختار درست قدرت را، هم در حوزه کردی و هم در حوزه عراقی ندارند که در نهایت این میزان از اعتراضات را در میان جامعه کردی به دنبال داشته باشد.

در این میان فرهنگ اپوزیسیون سیاسی در اقلیم هم عملا کارآمدی خود را از دست داده است، چرا که احزاب اپوزیسیون با محوریت حزبی چون گوران هم در جهت تبیین و تعمیق گفتمان دموکراسی خواهی تلاش ندارد. پیرو این نکته اگر چه در سال ۲۰۰۶ با شکل گیری حزب گوران (جنبش تغییر) احساس شد که گفتمان دموکراسی خواهی توانسته است یک گام کوچک رو به جلویی را در اقلیم کردستان در اعتراض به آن‌چه که فساد اصلاح‌ناپذیر، دفاع از آزادی و دموکراسی، مخالفت با فساد گسترده و سیستماتیک رهبران با محوریت جلال طالبانی و مسعود بارزانی بردارد و اتفاقا با همین گفتمان در اولین انتخابات پارلمانی اقلیم بعد از آغاز حیات سیاسی خود در سال  ۲۰۰۹ به عنوان جدی ترین حزب اپوزیسیون ائتلاف اقلیم، متشکل از اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان موفق به کسب ۲۵ کرسی از ۱۱۱ کرسی شود، اما عملکرد و کارنامه این حزب هم در ادامه نشان داد که تمامی تلاش های انوشیروان مصطفی، بنیانگذار این حزب که خود از بنیانگذاران و رهبران حزب اتحادبه میهنی کردستان عراق به شمار می رفت، با این هدف بوده است که با ایجاد یک انشعاب سیاسی و شکل دادن جریان اپوزیسیون به نام دموکراسی خواهی و عدالت پروری در برابر دو حزب اصلی اقلیم کردستان عراق قد علم کند تا سهم بیشتری از قدرت سیاسی و ثروت به دست آورد.

در مجموع بی اعتمادی روز افزون جامعه به ساختار کنونی در اقلیم کردستان لزوم در بازتعریف این ساختار را پررنگ تر از گذشته کرده است. زیرا در جامعه‌ای که فاقد سیاست دموکراتیک است، بی‌اعتمادی افراد به نهاد‌های دولتی و مفهوم قانون خود خوانده سیستم روز به روز افزایش می‌یابد و در نهایت کار به بحران مشروعیت کشیده خواهد شد، مرحله ای که به نظر می رسد سال هاست ساختار و سیستم اداری اقلیم کردستان و دو حزاب پارتی و یکیتی با آن دست به گریبان است، اما با به کارگیری اهرم سرکوب، خفقان و امنیتی کردن شرایط تا کنون از آن گریخته اند. 

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۵ )

نظر شما :

کاوه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۷
ذهن مردم کردستان توسعه یافته ، و این برای مقابله مشترک با پانترکا بسیار مفید خواهد بود
علی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵
انتظار مردمان بیچاره ی کورد از رهبران اقلیم به مانند یک دولت حقیقی ، از کسانی که با چراغ سبز کشورهای دیگر به روی کار آمده است خواسته ی نابجایی است . وقتی سیستم از درون خود مردم نباشند شاید وقتی دیگر ، اما آن وقت آن فراخواهد رسید که مثل قزافی و صدام و .... با اردنگی انها را به زباله دان ، جایی که سزاوار آنهاست بیاندازند. آفرین برعبدالرحمن همین طور در مورد چیزهایی بنویس که بلدی و از آنهایی .
خسرو ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۸
اصل قضیه هماهنگی دولت عراق با مسوولین محلی اربیل و اقلیم برای بیرون راندن پ ک ک از سنجار و قندیل و... هست که پ ک ک با هواداران محلی خود در مقابل دولت ، مقاومت می کند ، ولی دیر یا زود مردم مظلوم منطقه باید از دست پ ک ک نجات پیدا کنند ، توجه کنید که شورش ها فقط در مناطقی است که پ ک ک نفوذ دارد و البته بیشتر مردم طرفدار دولت و ثبات و امنیت هستند
مولانا ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰
خلاصه اینکه از خانه گرسنه صدا بلند خواهد شد دیر یا زود
علی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۰
برای جوامعی مثل شما ل عراق،هنوز خیلی زود است،که حرفهایی همچون دموکراسی،حقوق انسانی،ازادی اندیشه ووو چون در مرحله عشیره ای وقبیله ای،وسیستم فیودالی،برده داری،هستند،وزمانی لااقل ۲۰۰ سال طول میکشد،تا فرهنگ مردم رشد کند،وعقلش به این جور مسایل برسد.،،بهتراست،مثل سابق یک رژیم دیکتا بالاسرشان باشد،ویا نهایتا فردی مثل ملا مسعود بارزانی دوره خان‌خانی. را طی کنند،تا به مرحله پایان ۲۰۰ ساله برسند،وصحبت دموکراسی کنند.
بابک ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۳
دوستی آشوری دارم کتابی تاریخی دارد که،در مورد آسوریان ونقشه سرزمین آسوریان را از قبل از میلاد تا امروز قید کرده بود،. که من بعد از مطالعه و نگاهی به نقشه ها پرسیدم که این مناطق که شما مدعی آن هستید،الان توسط اکراد تصرف شده،چطو ر ممکن است اکراد را اخراج دوباره صاحب شوید،که اشاره به اسراییل کرد،وگفت دم جهان خیلی دراز است،،،،،،،،من گفتم ارامنه هم ادعای سرزمین تصرفی اکراد ترکیه را دارند آنها چه کار کنند،که گفت،عثمانی هم ۸۰۰ سال نصف اروپا را در تصرف داشت،،،،،که بعد از آن هرموقع.سرنوشت اقوام مختلف منطقه را،که چرا وبرای،چه چنین ظلمی بر هم میکنند،عذابم میدهد،. آیا فریادرسی خواهد امد؟
ميلان ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۹
به عنوان یک کرد اینو می گم با ذهنیت عشیره ای نمی شه حکومت داری کرد احزاب یکتی و پارتی نماینده دو خانواده ن نه مردم کورد
سام ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۹
جناب اقای خسرو منطقه باید از دست اتش افروزیهای ترکیه که حامی تروریسم هست خلاص شود نه پ ک ک جناب اقای علی حداقل و به بحق در طول صد سال گذشته هیچ ملتی به اندازه کوردها خواهان ایجاد دموکراسی و عدالت اجتماعی نبوده و برای اون مبارزه نکرده و شهید نداده اینو با مطالعه حداقل صد سال گذشته کوردها با دیکتاتوریهای منطقه میشه فهمید در اینکه جنوب کوردستان دارای مشکلات عدیده هست شکی نیست ولی به همین صورت هم نمیمونه
علی ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۷
بله کردها از دوره ساسانی در مناطق آشورستان و ارمنستان و سرزمین مادمستقر شدند البته گویش سورانی نشانه های از زبان اشکانی رو داره اما هورامی و زازایی کردی نیستند ایجاد حس قومی کرد مربوط به دوران بعد از مغول است انا بیشتر کردها ریشه پارسی دارند تا مادی و اشکانی کردستان سرزمینی است بیشترین جنگهای ایران و روم در ان روی داد
ایرانی ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۹
به علی نمیدونم شما همونی که ضد ایران مینویسین یا نه خیلی بی ادب هستین کلا کردا چون بزرگترین چالش ترکیه هستند اینطور راجع بشون حرف میزنی اقای خلخالی شما خودتون باید نظرات رو تایید کنید پس یه نکته ایی رو بگم خدمتتون کسایی که مدام کامنت میزارن مشکوکن ( خود من مهندس شبکه هستم و کارم دورکاری و نظارت هست بنابراین هم سرکارم هم تقریبا سرم شلوغ نیست و مطالعه زیاد میکنم به همین خاطر کامنتام زیاده ) چرا مدام تو سایت شمان همشونم چند تا خصوصیت مشترک دارند :1) سعی میکنند حرف عامیانه نزنند و کتابی مینویسن 2) همشون سعی میکنند بگن ترکیه منزه و کردا مشکل دارند 3) همشون تقریبا دنبال فدرالیزم در خوشبینانه حالت و تجزیه اذربایجانات هستند 4) همشون به زبان فارسی و ایران باستان حمله میکنند (نقاط ضعف ترکیه ) 5) تحقیر ایران و بزرگ کردن ترکیه در حالیکه میدونیم منابع ایران جغرافیای ایران و موقعیت ممتاز منطقه ایش برای همه رشک برانگیزه خلاصه اینکه این افراد اموزش دیدن که تو سایتای مهم ایرانی جو ایجاد کنند بارها جملاتی ازشون دیدم که مثلا تو مقالات انصاف نیوز و دیدار نیوز و حتی روزنامه شرق بوده یه جورایی ترسناکه کاش شما که دسترسی بیشتری دارین به مسئولین اطلاع بدین بیشتر رصد کنند خسرو کامران علی دریا سی سی حسن البته اگر یه نفر نباشن حتما اجنبی هستند اونم از نوع جاسوس به اندازه کافی درگیری داریم اینا دیگه زیاده از حدن
خسرو ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۳
برخی ها وقتی احساساتی می شوند عنان اختیار ازدست می دهند ، پ ک ک و پژاک گروه تروریستی تجزیه طلب و جنایتکار است که دستش به خون مردم ایران و بخصوص کردها آلوده است و مطلب ربطی به ترکیه ندارد
مهدي ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۸
در جواب خسرو قرار نیست از روی کینه نسبت به مردم هر حرف بی معنی که به ذهنت می رسرو بگی ترکیه بزرگترین تروریسم دولتی تو منطقه ست تو تاریخش چیزی جز قتل عامو تجاوز نداره
سام ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۹
جناب خسرو شما نمیخواد بما بگید کی تروریسته ما تروریستو خوب میشناسیم و شما نگران خون کوردها نباش اقا علی هم که یه پروژه هویت سازی جدید برای کوردها شروع کرد خسته نباشید
خسرو ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۹
مهدی و سام که طرفدار پ ک ک و پژاک هستید ، چرا طرفداری شما از احزاب تجزیه طلب منتسب به کردها باید دوستی و محبت محسوب شود؟ چرا حمایت من از دولتم و نیروهای نظامی ایران را بر نمی تابید و بالاخره شخصی که بانام ایرانی نوشته و نمی دانم که همان پیرمرد پانفارس خارج نشین هست یا دوست همدانی ؟ تهمت و افترا به هموطن کمتر از خیانت نیست ، ما آذربایجانیها و ترکهای ایران در همیشه تاریخ ، گارانتی تمامیت ایران هستیم ، چون در همه جای ایران زندگی می کنیم و حضور داریم ، در کامنت های من مطالبی است که در صدا وسیما و کتابهای داخل ایران و محافل دانشگاهی طرح وبحث شده است ، و به نظرم طرح نظرات مختلف کمک به بهبود محتوای فکری همه مان میشود ،توصیه می کنم مطالعه کنید به دام پانها نیافتید
کاوه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۵
قطعا ظرف چندصد سال آینده کل دنیا به یک زبان حرف خواهند زد آنچه میماند روسیاهی مغول و تتمه‌ی مغول است که در تاریخ جز قتل و غارت و تجاوز چیزی ندارن، کما اینکه فارس و کرد و عرب و یونانی و ارمنی هزاران سال درکنار هم زندگی کردن و هیچ وقت علیه هم نسل کشی در مقیاس مغولی راه انداختن، شرم بر مغول که افتخارش چنگیز با 37میلیون قتله
در پاسخ به خسرو ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۱
ایران حامی میخواهد نه قومیتگرا نژادی ترک گروهک‌های تکفیری تروریستی ازبک وایغور چچن و ترکمن و تاتار و....کم جنایت نکردن آنهم با حمایت ترکیه .این قومیت شما چه طور گارانتی تمامیت ارضی ایران شده ؟؟؟!!!نکند همسایگی با تروریست‌های تکفیری ترکمنی سوریه میگی در امتداد مرز ایران ؟؟!!!!یا لشکر کشی ترکیه با بهانه نظارت بر آتش بس ؟؟؟!!!یا تسلیحات اسراییلی ترکیه ای و اسراییلی باکو و استقرار پاسگاههای جاسوسی و شنود در مرز ایران ؟؟؟!!!!یا افتخارات حکومت قاجار در بذل و بخشش خاک ایران (ارث پدرانشان نیست )؟؟؟!!یا افتخار همشهریان و همفکران قومیتگرا (نماد گرگ .زوزه گرگ .و توهین و اهانت‌ها به حین قرایت قرآن در ورزشگاه یادگار امام تبریز واقوام ایرانی و خلیج فارس و....تاریخ ایران باستان ) ؟؟؟؟!!! آخر نفهمیدم این گارانتی تمامیت ارضی ایران برایم باز کن موضوع را ؟؟؟!!!
ایرانی ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۷
در پاسخ به خسرو : گارانتی نه پشتیبان زبان ملیمون رو پاس بداریم ،،،، من ایرانیم و در همدان زندگی میکنم و قومیتم اذریست ،،، اقای محترم اون اذری که پشتیبان تمامیت سرزمینی ایران هست من هستم ، منی که وارث شاه خطاییم که شاهنامه رو ترویج داد ، وارث شاه عباس که زبان رسمی رو پارسی اعلام کرد و ایران رو یکپارچه کرد ، وارث عباس میرزا که مظلومانه با روس جنگید وارث نادر شاه که توپال عثمانی رو در هم کوبید و دودمان روس رو به فنا داد ، بله من اذری هستم پشتیبان تمامیت ایران من وارث قزلباشها هستم ارتش، مقتدر ایران ،،، من اذریم اما متعهد به ایران قدرت ایران شاه ایران فرهنگ ایران و ملت فرهنگی ایران هستم ،،،،، من سرخط از ایرام ترکیه نمیگیرم ننگ برای من هست ،،، فراموش نکنید جمله ستارخان بزرگ رو : وقتی ایشان با پیشنهاد سفارت روس برای پشتیبانی مواجه شد فرمود من میخوام هفت دولت زیر پرچم ایران باشند ، بله من ستارخانی هستم من وارثش هستم ،،،، اگر در ایرانم هستید و ایرانی از ایرام ترکیه سرخط نگیرید حرفهای شما اگر اون سایت رو ببینید تا حتی هفتاد درصد دقیقا شبیه این موسس است . البته من با فعالیتش مشکلی ندارم و ترسی هم ندارم چون مرا عهدی است با جانان( برای من اینجا جانان ایران هست ) که تا جان در بدن دارم هوادارن کویش را چو جان خویشتن دارم ، پرسولیس شنبه بازی داره به امید پیروزیش ( من طرفدار تراکتورم اما اینجا موضوع ملی هست و پرسپولیس یعنی ایران ،،،،، میدونید چرا حتی در شرایطی که استقلالیها دارن از رقیب پرسپولیس دفاع میکنند باز من طرفدار پرسپولیس هستم ،،، چون اذریم بله اذریم )
کرد ایرانی ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۶
خطاب به خسرو پانترک واقعا تو خسته نمیشی از این همه اراجیف گفتن ؟! ضدیت با کردها رو پیشه خودت کردی ؟! نکنه مامور میت ترکیه ای ؟!!! برو از ایرانی آذری همدانی یاد بگیر که چقدر با شوق و ذوق از ایرانی بودنش میگه ! آدم کیف می کنه همچین هموطنهایی داره درود بر شرفش که میگه " مرا عهدی است با جانان ( ایران ) که تا جان در بدن دارم هواداران کویش را چوجان خویشتن دارم ." برو وطن پرستی و ایران دوستی رو از اون یاد بگیر . البته ممکنه از نظر شما اون فرد خائن باشه !!! بله اون خائن به مرام پلید "پانترکیسم" است و خادم به مرام " وطن پرستی و ایران دوستی " . برو ایران رو بچسب و ترکیه و باکو رو ول کن و کمی وطن پرست باش ! دست از ضدیت با کردها و فارسها و ارمنی ها بردار ! البته نمی تونید چون از کوزه همان تراود که در اوست . پانترکها کرد و فارس و ارمنی و یونانی و همه رو دشمن خودشون می دونن ! معلوم نیست پس دوستاشون کیان ؟!