اتفاقی که در همه ابعاد تروریستی است

چند نکته درباره نامه ایران به آژانس در محکومیت حادثه نطنز

۰۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۲۷۰۳ پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی به بررسی نامه اخیر ایران به آژانس درباره حادثه انفجار در تاسیسات هسته ای نطنز پرداخته و با برشمردن چند دلیل حقوقی محکومیت آن را بررسی کرده است.
چند نکته درباره نامه ایران به آژانس در محکومیت حادثه نطنز

نویسنده: مسعود نوری، کارشناس ارشد حقوق بین الملل

دیپلماسی ایرانی: متعاقب وقوع انفجار اخیر در مرکز غنی سازی شهید احمدی روشن (نطنز)، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس طی نامه مورخ 30 آوریل 2021، ملاحظات و مراتب اعتراض خود را نسبت به بی توجهی مجامع بین المللی به حادثه مذکور اعلام کرد که نکات قابل توجه آن به شرح ذیل است:

-    تاکید مجدد ایران بر تروریستی بودن حادثه مذکور که می توانست به یک فاجعه انسانی و زیست محیطی مبدل شود.

-    لزوم محکومیت شدید این حاثه تروریستی، با توجه به حمایت ضمنی مقامات رژیم صهیونیستی از حادثه مذکور و نقش امریکا در خرابکاری های سایبری علیه تاسیسات هسته ای ایران من جمله استفاده از ویروس Stuxnet.

-    ایران بدنبال بهره گیری از ترتیبات پیشگیرانه (Preventive measures) اتخاذ شده از سوی آژانس و کشورهای عضو آن علیه چنین اقدامات بیرحمانه است.

-    آژانس باید سریعاٌ حادثه نطنز را نه تنها در قالب حفاظت از تاسیسات هسته ای در مقابل حوادث مشابه بلکه همچنین دفاع از اعتبار خود، مورد بررسی و توجه قرار دهد.

-    ایران براساس حقوق بین الملل و با اتخاذ تمامی ترتیبات ضروری، از شهروندان، منافع و تاسیسات در برابر هرگونه اعمال تروریستی (Terrorist acts) یا خرابکارانه (Sabotage) دفاع خواهد کرد.

همچنین، حادثه تروریستی نظنز از نظر حقوق بین الملل و قواعد عرفی مورد پذیرش نیز محکوم و مطرود است. اسناد فروانی برای اثبات این محکومیت قابل احصاء است که مواردی به شرح ذیل مطرح می شود:

-    قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت تهدید یا اقدام نظامی علیه تاسیات هسته ای.

-    قطعنامه های کنفرانس عمومی آژانس در برسمیت شناختن حمله علیه تاسیسات هسته ای به مثابه "عملی خلاف حقوق بین الملل".

-    قطعنامه "منع تمام حملات نظامی علیه تاسیسات هسته ای مختص اهداف صلح آمیز تحت ساخت یا بهره برداری شده". قابل توجه است که پیش نویس این قطعنامه توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه و ارائه شده بود.

-    تصمیم مورخ 18 سپتامبر 2009 کنفرانس عمومی آژانس در زمینه بررسی" ممنوعیت تهدید به حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای در طول بهره برداری یا ساخت".

-    نامه وزیر امور خارجه ایران مورخ 12 آوریل 2021 به دبیرکل سازمان ملل و تاکید بر مسئولیت مرتکبان و همدستان این عمل ناجوانمردانه.

-    نامه مورخ 5 فوریه 2021 ایران به رئیس شورای امنیت سازمان ملل و تاکید مجدد بر مسئولیت آن شورا بر برقراری صلح و امنت بین المللی و اصرار بر مقابله شور با سیاست های بی ثبات کننده رژیم اسرائیل و وادار ساختن این رژیم برای توقف اقدامات خطرناک در منطقه.

کلید واژه ها: انفجار در نطنز تاسیسات هسته ای نطنز خرابکاری در نطنز ایران و آژانس ایران و اسرائیل


( ۱ )

نظر شما :