بعد از حدود ۱۵ سال

روزهای پایانی نتانیاهو نزدیک است؟

۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۰ کد : ۲۰۰۲۹۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
صابر گلعنبری در یادداشتی می نویسد: بنا به اخبار قرار است لاپید به رئون ریولین اعلام کند که موفق به تشکیل کابینه شده است که اگر چنین شود به ۱۵ سال نخست وزیری نتانیاهو پایان خواهد داد.
روزهای پایانی نتانیاهو نزدیک است؟

نویسنده: صابر گل‌عنبری، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل

دیپلماسی ایرانی: ساعات پیش‌رو در اسرائیل بسیار حساس است. اگر اتفاق خاصی نیفتد مخالفان بنیامین نتانیاهو به تشکیل دولت برای کنار زدن وی بسیار نزدیک شده‌اند. این اتفاق احتمالی نتیجه چرخش مجدد نفتالی بنت به سمت جبهه مخالف نتانیاهو یعنی ائتلاف تغییر است.

بنت پس از درگیری‌های اخیر میان عرب‌ها و یهودیان از ائتلاف با راست میانه و چپ‌ها فاصله گرفت و به نتانیاهو متمایل شد و همین تنها دستاورد بی بی از اتفاقات اخیر بود، اما همین رهاورد تحت الشعاع نارضایتی عمومی اسرائیلی‌ها از نتایج جنگ غزه و انتقادات تند از نتانیاهو کأن لم یکن شد و در سایه چنین وضعیتی، بنت بار دیگر عطای شراکت با بی بی را به لقای ائتلاف با جبهه مخالف وی بخشید و کفه این جبهه سنگین شد. چون هدف حذف نتانیاهو از قدرت به هر شیوه ممکن است، لاپید پذیرفت که دوره نخست‌وزیری را با نفتالی بنت تقسیم کند و دو سال اول نخست وزیری را به بنت بسپارد که پیشنهاد وسوسه‌برانگیزی بود و رئیس یمینا توانست اعضای مخالف حزب خود همچون ایلیت شاکید را راضی کند، البته گویا امیخای شیکلی نماینده کنست همچنان ناراضی است.

به هر حال، بنا به اخبار قرار است لاپید به رئون ریولین اعلام کند که موفق به تشکیل کابینه شده است که اگر چنین شود به ۱۵ سال نخست وزیری نتانیاهو پایان خواهد داد.

ائتلاف تغییر تشکلی بسیار ناهمگون و متشکل از ایدئولوژی‌ها و تفکرات ضد و نقیض است و تنها وجه مشترک آن‌ها خصومت با نتانیاهو و حذف وی است. از این جهت، به احتمال زیاد در صورت تشکیل دولت و حذف بی بی، دولت ناپایداری خواهند داشت و بعید است بتواند دوام بیاورد.

نتانیاهو که خطر حذف از قدرت را بیش از هر زمانی حس می‌کند، در ساعات اخیر خواستار نشست فوری با بنت و ساعر و تقسیم دوره نخست وزیری با آنها شد، اما فعلا پاسخی نشنیده است. البته در آن سو هم بنت به خاطر ائتلاف با راست میانه، چپ‌ها و غیر مستقیم با منصور عباس، رئیس حزب رعام به خاطر حمایتش از تشکیل این دولت بدون مشارکت در آن به شدت مورد انتقاد بخش بزرگی از راست‌گرایان تندرو قرار گرفته است و همین احتمالا جایگاه وی را در این جریان در آینده تضعیف کند.

فعلا باید منتظر ماند و دید آیا کار تشکیل دولت به وسیله ائتلاف تغییر نهایی می‌شود و نفتالی بنت دوباره تغییر جهت می‌دهد یا خیر؟ اما حذف احتمالی نتانیاهو از سپهر سیاست اسرائیل برآیندی در جهت تغییر سیاست‌های آن نخواهد داشت؛ چه در قبال فلسطینی‌ها چه مسائل منطقه‌ای. چهره‌های تندروتر از نتانیاهو همچون ساعر، بنت و لیبرمن در ائتلاف مقابل حضور دارند که عملا احتمال هر گونه تحولی را ناممکن می‌سازد.

کلید واژه ها: صابر گل عنبری اسرائیل بنیامین نتانیاهو انتخابات اسرائیل


( ۳ )

نظر شما :