اهداف مقتدی صدر با اعلام خروج از انتخابات

مردی که در هر حالت سایه سنگینی دارد

۲۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۴۱۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می نویسد: مقتدی صدر از فضای سیاسی کشور دور نخواهد ماند. حتی عدم شرکت در انتخابات نیز کنشی سیاسی از سوی او برای انداختن سایه سنگین خود بر عرصه سیاسی کشور است.
مردی که در هر حالت سایه سنگینی دارد

دیپلماسی ایرانی: مقتدی صدر روز پنج شنبه در سخنرانی غرائی اعلام کرد که جریانش در انتخابات پیش رو شرکت نخواهد کرد. در پی اعلام این خبر، طرفداران او در شهرهای مختلف عراق به ویژه در شهرک صدر که پایگاه اصلی مردمی او محسوب می شود، کارت های انتخاباتی خود را آتش زدند تا به این ترتیب به ندای رهبر خود پاسخ گفته باشند. 

اما این نخستین بار نیست که مقتدی صدر به چنین سیاستی رو می آورد. وی در سال های 2013، 2014 و 2018 مشابه چنین اقداماتی را انجام داده بود و حالا چهارمین بار است که به این سناریو رو می آورد. 

مقتدی صدر از این کار دو هدف را دنبال می کند؛ نخست، با غوغاسالاری و جنجال سازی می خواهد فضایی به نفع خود ایجاد کند تا به واسطه آن موجی ایجاد شود تا بتواند از آن سواری بگیرد. در همین راستا دیدیم که احزاب و مقامات سیاسی عراق از او خواستند حتما در انتخابات حضور داشته باشد و فعالیت های خود را متوقف نکند وهمچنان در صحنه باقی بماند. این کنش و واکنش و خروج و دعوت از او، جوی ایجاد می کند که مقتدی صدر گمان می کند به نفع اوست و می تواند از آن بهره برداری کند و در بحبوحه فضای انتخاباتی کشور نهایت بهره را به سود سبد انتخاباتی خود ببرد. 

هدف دیگر مقتدی صدر، فرار رو به جلو از سایه خشم مردمی و اتهاماتی است که متوجه اوست. در عراق برای همه روشن است که او در دولت ها نفوذ دارد. بعد از حادثه تلخ بیمارستان امام حسین (ع) که جان دست کم 62 نفر را گرفت، خشم عمومی متوجه مقتدی صدر شد تا آنجا که در تشییع قربانیان این حادثه تشییع کنندگان علیه او شعار دادند و او را مسئول اتفاقات جاری دانستند. چرا که وزارت بهداشت در کنترل یاران اوست و اکثر مسئولین در این وزارتخانه از نزدیکان او محسوب می شوند. در این فضا مقتدی صدر تلاش کرد با صدور بیانیه عدم شرکت در انتخابات، افکار عمومی را از اتهاماتی که به او وارد می کند دور کند و توجه ها را به مساله عدم شرکت خود در انتخابات متوجه کند. به این ترتیب او گمان می کند هم از خشم عمومی می کاهد و هم توجه ها بابت خبرسازی جدید او می شود.

مقتدی صدر از فضای سیاسی کشور دور نخواهد ماند. حتی عدم شرکت در انتخابات نیز کنشی سیاسی از سوی او برای انداختن سایه سنگین خود بر عرصه سیاسی کشور است. مقتدی صدر خوب می داند چگونه موج ایجاد کند و در بحبوحه فضاسازی ها علیه خود فضا را تغییر دهد و افکار عمومی را متوجه چیز دیگری کند تا به هدف خود برسد. این بار نیز قطعا چیزی غیر از این را دنبال نمی کند و می خواهد به نوعی دیگر در فضای سیاسی کشور نقش آفرینی کند./اطلاعات

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مقتدی صدر جایگاه مقتدی صدر در عراق عراق انتخابات عراق


( ۶ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۷ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۳
مقتدی صدر را جدی نگیرید۔ هوای بهاری درسرش دارد۔۔ توانائی هائی مطمئنا این خانواده دارند ولی با توجه به تغییرات دائمی نظرات ورفتارها توان او قابل پیش بینی ومحاسبه نیست و توان او همواره در کاهش ونه افزایش است۔در اصطلاح ما با یک غوره سردیش میکند و ضد اشغالگر میگردد وبا یک مویز گرمیش ودر طرف دوستان اشغالگر است۔ ارزوهائی دارد۔جوان است وجویای نام۔۔ارزو بر جوانان عیب نیست۔هنوز نه بعد از چله نشینی ها واعتکاف عارف شده است ونه با شرکت ور مجالس بحث وتحصیل به زهد رسیده است۔هنوز خام است وپخته نیست۔