در خاورمیانه به ترکیه ای نیاز است که با همه صحبت کند

ترکیه و لزوم حل مشکلات منطقه ای اش

۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۴۶۵۴ اخبار اصلی خاورمیانه
بسیار مهم است که در سیاست خارجی باعث ترس شرکای خود نشویم، دشمن تراشی نکنیم و از کارها و گفته هایی که باعث اتحاد رقبا می شود تا حد ممکن پرهیز کنیم. به طور قطع، هرچیزی که احتیاج باشد باید برای حفظ حقوق و امنیت خود انجام دهیم. اگرچه باید گفت که موثرترین راه برای حفظ منافع ملی یک سیاست عاقلانه، منسجم و و عاری از انگیزه های ایدئولوژیکی و ارتجاعی است. در غیر این صورت، کشور و منافع ملی ما زیان خواهد دید.
ترکیه و لزوم حل مشکلات منطقه ای اش

عمر اُون هُن – آقای اون هن متولد سال ۱۹۶۰ در پاریس است.  وی در سال ۱۹۸۵ وارد وزارت امور خارجه ترکیه شد. در سفارتخانه های این کشور در ریاض و دمشق و همچنین در نمایندگی های دائمی ترکیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا و ناتو مشغول به کار بوده است. ایشان همچنین به عنوان سرکنسول در نیویوک و سفیر در دمشق و مادرید هم خدمت کرده است. در دو مسئولیت آخر خود، آقای اون هن به عنوان قائم مقام معاون وزیر در امور خاورمیانه و آسیا و همچنین در اداره کل امور امنیت بین الملل حضور داشته است.

دیپلماسی ایرانی: پس از بهار عربی، مشکلاتی جدی در روابط میان ترکیه و اعراب که از سال های ۱۹۹۰ میلادی به بعد در همه زمینه ها توسعه یافته بود، به وجود آمد.

بسیاری از کشورهای عربی منطقه ادعا کردند که ترکیه از سیاست های اخوان المسلمین پیروی و در امور داخلی اعراب مداخله می کند. یک نوع تصور «تهدید از سوی ترکیه» ایجاد شد. روابط ما با اسرائیل، کشور غیر عرب منطقه نیز در حال حاضر به پایین ترین حد خود رسیده است. کشورهای فرامنطقه ای که با افزایش نفوذ ترکیه در منطقه آشفته شده بودند به این نگرانی ها دامن زدند. چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ به گفته برخی، این ها همه بازتاب سیاست اصولی و اخلاق مدار و صدای مظلوم بودن است. برای برخی دیگر، این ها پیامدهای طبیعی سوء مدیریت و شکست سیاست خارجی است. بعضی ها هم می گویند که پرده ها کنار رفته و عیوب آشکار شده است.

بسیار مهم است که در سیاست خارجی باعث ترس شرکای خود نشویم، دشمن تراشی نکنیم و از کارها و گفته هایی که باعث اتحاد رقبا می شود تا حد ممکن پرهیز کنیم. به طور قطع، هرچیزی که احتیاج باشد باید برای حفظ حقوق و امنیت خود انجام دهیم. اگرچه باید گفت که موثرترین راه برای حفظ منافع ملی یک سیاست عاقلانه، منسجم و و عاری از انگیزه های ایدئولوژیکی و ارتجاعی است. در غیر این صورت، کشور و منافع ملی ما زیان خواهد دید.

برای مثال، باید پرسید که آیا وخامت روابط ما با اسرائیل باعث خدمت به آرمان های فلسطینیان و همچنین پیشبرد سیاست های ما شده است؟ نخیر! برعکس، باعث شده است تا ترکیه در خارج از بازی بماند. در پایان سال ۲۰۰۸ ، ترکیه سهم عمده ای در پذیرش توافقنامه در شرم الشیخ داشت که بباعث پایان یافتن حمله اسرائیل به غزه شد. اما در ماه مه ۲۰۱۲ ما فقط نظاره گر حوادث میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها بودیم. تنها مشارکت آشکار ترکیه تظاهرات هزاران نفر در مقابل نمایندگی های اسرائیل و در زمانی بود که ممنوعیت های همه گیری کرونا به سخت ترین شیوه ممکن اجرا می شد. 

موضع ما در مورد مسائل مربوط به فلسطین هم مورد استقبال کشورهای عربی قرار نگرفت. دقیقاً برعکس! صدای ترکیه آن قدر بلند بود که به ویژه بخش ایدئولوژیک مخالفان در خیابان های کشورهای عربی از آن برای انتقاد از رهبران کشورهای خود استفاده کرد. این وضعیت باعث شد تا دولت های عربی از دست ترکیه عصبانی شوند. واکنش های ما هنوز درون خودمان مانده است. البته کودتا و حوادث دردناک مصر در سال ۲۰۱۳ بسیار بد بود، اما آیا باید باعث می شد تا روابط ما تا این حد وخیم شود؟ وخامت روابط پیامدهای منفی در هر زمینه ای از سیاست تا تجارت و از امنیت تا گردشگری داشته است.

وزنه های سنگین در شرق دریای مدیترانه اسرائیل و مصر و وزنه های سنگین جهان عرب عربستان و مصر هستند. تا حد ممکن، حفظ روابط خوب با این کشورها و یا حداقل حفظ روابط معقولانه بسیار مهم است. روابط معقولانه به معنای نادیده گرفتن یا پذیرفتن اشتباهات کشور مقابل نیست. برعکس، این نوع رابطه برای بررسی اعتراضات و پیشنهادات ما در جهت اصلاح اشتباهات مفید خواهد.

سوریه و همچنین لیبی از جهات مختلف برای ما کشورهای بسیار مهمی محسوب می شوند. در اینجا، حرکت های صحیح مزایایی را به همراه خواهد داشت و حرکت های اشتباه مشکلات بیش تری را به وجود خواهد آورد.

این روزها، ما در حال تلاش برای توسعه روابط خود با کشورهای منطقه هستیم. خیلی دیر این کار صورت گرفت اما تصمیم درستی بود. برخی سوالات در ارتباط با این تلاش ها به ذهن خطور می کند. به عنوان مثال، در کدام یک از دلایل وخامت روابط ما با مصر تغییر مثبتی وجود داشته و یا به دنبال اصلاح آن بوده ایم؟ ویا اینکه، در دوره ای که روابط ما با مصر، اسرائیل، یونان، بخش روم نشین قبرس جنوبی و امارات متحده عربی رو به وخامت نهاد، آن ها در قالب های مختلف گرد هم آمدند و مشارکت هایی را حول محور «ترکیه، کشوری که باعث ایجاد مزاحمت می شود» به وجود آوردند. آن ها مجمع گازی شرق مدیترانه را تشکیل دادند. آن ها در زمینه انرژی با یکدیگر وارد همکاری شدند. همکاری های نظامی و تمرینات مشترک داشتند و دست به اعزام نیرو زدند. حتی اگر روابط خود را در حال حاضر ترمیم کنیم، آیا امکان جبران این زیان ها وجود دارد؟ آیا حتما باید این خسارت ها را متحمل می شدیم؟

اگرچه این ها سوالاتی بی اهمیت نیستند، اما نکته مهم تر در حال حاضر این است که اقدامات مناسب را در جهتی درست اتخاذ کنیم و از دوره فراز و نشیب خارج شویم. آسان نخواهد بود! درست کردن همیشه سخت تر از خراب کردن است. امیدواریم تلاش ها نتایج مثبتی به همراه داشته باشند.

پشت کردن به منطقه خاورمیانه نه به نفع ما است و نه واقع بینانه خواهد بود. اما ما نباید تفاوت مهم بین علاقه مندی به منطقه و توسعه همکاری ها در هر زمینه ای را با ورود به روابط و مسائل میان اعراب نادیده بگیریم. همچنین، فراموش نکنیم ترکیه ای که روابط خوبی با غرب و سایر کشورها داشته باشد مقبولیت بیش تری نسبت به ترکیه ای که دارای روابط بد با آن ها است، خواهد داشت. باید تلاش کنیم تا اطمینان حاصل شود که کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای ترکیه را نه به عنوان یک تهدید مشترک، بلکه باز هم به عنوان یک کشور شریک و یک فرصت بینند.

منبع: مرکز سیاست های آنکارا / ترجمه: علی مفتح

کلید واژه ها: رجب طیب اردوغان ترکیه سیاست خارجی ترکیه آنکارا


( ۲۳ )

نظر شما :

فدوی ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۱
چهارصد و پنجاه میلیارد یورو بدهی درجای خارجی بجز سود سالیانه . چندین برابر همین مبلغ بدهی داخلی . با هر بار نگاه چپ اتحادیه اروپا ، لیره به کما می رود آنگاه مانند خوداژدها پندار عنوان می کند که نباید کاری کنیم دیگران از ما بترسند . لفظی که حتی آمریکاییها هم به زبان نمی آورند . البته اینکه از دولت می خواهد که با دیگران رفع تنش نماید ، در کل سخن بجاییست اما نه از بابت قدرت که بابت ضعف شان است . کافیست درجه ریسک توسط موسسه خطر سنج sos یک درجه بالا پایین شود تا در ترکیه بیش از ده بیست میلیون نفر در صنعت گردشگری در جا بیکار شوند . این بنده ی خدا یا مولفه های قدرت و ترس آوری کشورها را نمی شناسد و یا عرق ملی بر او چیره شده است . اگر جناب کاخ سفید اراده کند تا بلایی که بر سر اقتصادهای ظاهری شرق آسیا با چند سفته بازی ساده آورد بر سر ترکیه بیاورد ، چه کنیم باز هم ایران می شود مجمع مهاجرین جویای آب و نان از یکی دیگر از کشورهای همسایه .
به فدوی ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰
عزیز چرا ما مجبوریم خرعبلات جنابعالی رو زیر هر عنوان خبری بخونیم ادمین تایید میکنه تو هم خوشت میاد دهان به وقتش گشا نه همه جا
آتیلا ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۹
فدوی جان شما اگر راه حل بلدی و مشکل شناسی بهتر است راه حلی برای کوهی از مشکلات و فلاکتهای کشور خودمان راه حل پیدا کنی لازم نیست  مشکلات و ضعف های ترکیه را غلو کنی آره می بینیم ترکیه از ترس مهاجرت شهروندانش به ایران در مرز های خودش دیوارکشی می کند.آقای محترم همه فن حریف که در خصوص همه موضوعات افاضه می فرمایید عینک تنفر و حسادت را بر دار و کمی به دور برت نگاه کن این نوع رفتار شما قطعا یک نوع مشکل و بیماری روانی است دوستانه و صمیمانه برایت توصیه می کنم به یک روان درمان مراجعه نمایید.
اشکان ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۳
مساله افغانها و بر افراشتن پرچم طالبان در محله زیتون بورنی استانبول و سه و نیم مهاجر سوری که برای خودشان حتی شورای شهری تشکیل داده اند در محله قدیمی اولوس و التین داغی آنکارا اتش زیر خاکستری هستند برای اردوغانی که با کمک آل ثانی قطر رویای ام القری اسلام و حتی جهان را دارد
شاهرخ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۸
((برای مثال، باید پرسید که آیا وخامت روابط ما با اسرائیل باعث خدمت به آرمان های فلسطینیان و همچنین پیشبرد سیاست های ما شده است؟ نخیر! برعکس، باعث شده است تا ترکیه در خارج از بازی بماند. در پایان سال ۲۰۰۸ ، ترکیه سهم عمده ای در پذیرش توافقنامه در شرم الشیخ داشت که بباعث پایان یافتن حمله اسرائیل به غزه شد. اما در ماه مه ۲۰۱۲ ما فقط نظاره گر حوادث میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها بودیم. )) فقط همین پاراگراف دلایل به اصطلاح حمایت ترکیه از فلسطین ،چچن ،باکو و اویغور را اذعان می‌کند ،اصولا سیاست خارجی ،اقتصادی و .....بر پایه دلالی و منافق و سهم بردن از کیک پیروزی دیگران است ،حال حتی فلسطینیان هم فهمیده اند عربدههای توخالی اردوغان نو عثمانی ، نصیحت به شما قومگرا ها روزی ترکیه و اردوغان شما را خواهد فروخت یا سپر بلای خود میکند ،هنوز هیجان اردوغان از سخنان مرسی مخلوع در حمایت از تروریست‌های اخوانی سوری در نشست جنبش عدم تعهد تهران که حامیان رسانه ای ترکیه به نواختن سیلی به ایران تعبیر کردند نگذشت ،که مرسی را چنان کله پا کردند سگته ناقص کرد ترکیه و اردوغان ،حال به هشدارها و سخنان رهبر انقلاب و پیش بینی‌ها بیشتر ایمان میدارم ،نعمت ولی فقیه آگاه زمانه کمتر از پیامبر یا امام حی و حاضر نیست تا باشد عده ای که قدردان این نعمت و عبرت گیر گذشته باشند
علی ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۳
سیاست منطقه ای اردوغان واقعا شکست خورده ولی سیاست اقتصادی ترکیه به سرعت پیشرفت کرده و در حال اوج گرفتنه تعداد پروازهای ترکیش ایرلانز در رده اول اروپاست که دو برابر جایگاه کشور دوم هستش ، این رشک و حسادت اروپاییها رو هم برانگیخته، صادرات ۴۰۰ میلیارد دلاری برای کشوری که خالی از هر گونه منبع زیرزمینی هست هنر سیاست ورزی و کشورداری صحیح ان هست ترکیه ۲۰ برابر ظرفیت نیروگاه اتمی بوشهر از باد و ۲۰ برابر ظرفیت ان از نیروگاههای خورشیدی برق تولید می کند ترکیه به زودی به جرگه کشورهای توسعه یافته صعود خواهد کرد هر چند امیدی به اصلاحات سیاست های منطقه ای ان نیست !
حامد ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۴
گزاره درستتر این است که در خاورمیانه اصلا به ترکیه فعلی نیازی نیست! چرا خاورمیانه به کشوری که تروریسم تکفیری وداعش را پشتیبانی میکند، به مسایل قومی و نژادی دامن میزند، و برای همسایگانش مشکل آفرینی میکند باید نیاز داشته باشد؟
حسن ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۵
فدوی نشسته پای صفحه دیپلماسی پان ایرانیستی منتظر هست تا مقاله ای در رابطه با ترکیه چاپ شود خسته نباشی دلاور
سالار ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۳
اقای فدوی شما معنی ۱۸ مین اقتصاد برتر دنیا و دومین قدرت نظامی ناتو‌ رو‌ میفهمید ؟ تازه لیر ترکیه الان سه هزار تومنه یعنی ۳۰ هزار برابر واحد پول ایران ریال ! پس شما حداقل نگید اقتصاد ترکیه به مویی بنده .
ایرانی ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۲
به سالار و حسن : پان ایرانیست بودن مگه بده ؟ مگه عاشق ایران بودن جرمه ؟ ایران که نزاد نیست یا قومیت نیست ایران یک کشوره و عاشقش بودند اتفاقا خیلی هم زیبا و متعهدانه است، جناب سالار فراموش نکنید ایران تحریمه برادر اونم تحریمی که تاریخی هست و مثل فنر اقتصاد ایران رو فشرده کرده ، بعد از برجام رشد اقتصادی انفجاری ایران رو مشاهده کردین که اون رو به قدرتمند ترین اقتصاد اسلامی تبدیل کرد ( دقت کنید اندونزی هم اسلامی است ) این به این معنی هست که آماری که میگید اگر چه درسته اما در شرایط نامتعادل یعنی کوچکترین تغییری در سیاست ایران و امریکا نه تنها این جایگاه رو از ترکیه بلکه حتی از کره جنوبی هم میگیره برادر و نکته اینجاست که همه چیز دست خود ایرانه که تصمیم بگیره ، برادر بزرگوار پتانسیل مهمه پتانسیل اقتصادی و صنعتی ایران فوق العادست ، دومین قدرت ناتو در تعداد تجهیزات و نفرات برادر من هست اونم بعضا تجهیزاتی که اصلا های تک نیستند مثل ناوهواپیمابر یا جنگده ، به این وضعیت پیاده نضام ناتو گفته میشه ، اخه شما حضوری قدرت صنعتی و نظامی مثل آلمان انگلیس فرانسه و حتی کانادا بعضا نروژ رو کتمان میکنید؟ به علی : سیاست اقتصادی درست رو با شما موافقم اما نه در همه زمینه ها گردشگری به شدت با تغییر وضعیت ایران از ترکیه گرفته میشه خودتون میدونید چرا ف ایران هم جنبه باستانی خارق العاده ایی داره هم اثار اسلامیش قویتره یعنی هم باستانی هم اسلامی توامان با هم این موضوع به تجربه میگم چند وقت بعد از برجام بدون کوچکترین سرکایه گذاری در مدت زمان بسیار بسیار کوتاه گردشگران خارجی ایران به 15 میلیون نفر رسید و بعد از تحزیمهای ترامپ دوبار سقوط کرد کل گردشگری ترکیه با سرمایه گذاری زیاد و صرفا دو سه دهه 30 میلیون هست دقت میکنید !!!! مضاف بر اینکه استانبول نون تحریم اصفهان رو میخوره اصفهان از تحریم خارج بشه اونموقع مشخص میشه قدرات یعنی چی
فدوی ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۳
در همین مدت که سالار و حسن به خیال خودشون جواب من رو دادند و ایرانی جواب اون دو تا رو ، یک دهم درصد رفت روی بدهی های خارجی ترکیه . و در ادامه سخنان ایرانی ، بزرگترین برنده تحریمهای ایران اسراییل است و بزرگترین بازنده ی لغو تحرینهای ایران ، ترکیه و عربستان .