جنگ با تروریسم آنی نیست که کاخ سفید فکر می کند

توهم بایدن در افغانستان

۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰ کد : ۲۰۰۶۷۱۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
سث جونز (Seth Jones)، کارشناس مسائل ضدتروریسم و مقام پیشین وزارت دفاع آمریکا گفت: چالش پیش رو در افغانستان «شبیه هیچ یک از مواردی نیست که در سایر صحنه‌ها شاهدش بوده‌ایم.» جونز ادعاهای دولت بایدن مبنی بر توانمندی‌ جنگ از دوردست را «موهوم و ساختگی» دانست.
توهم بایدن در افغانستان

نویسنده: مایکل هرش (Micheal Hirsh)

دیپلماسی ایرانی: به گفته کارشناسان، سیاست آمریکا برای جنگ با تروریسم در افغانستان از "ورای افق" باعث اقدامات کورکورانه سنتکام در این کشور خواهد شد، و به جای تروریست‌ها، بیگناهان را خواهد کشت. به گزارش سازمان‌های مدنی که اقدامات سنتکام در افغانستان را پیگیری می‌کنند، حتی زمانی که آمریکا هزاران نیرو در افغانستان داشت، بازهم سنتکام در شناسایی تروریست‌ها و تمایز آنها از بیگناهان عملکرد ضعیفی داشت و حتی زحمت رسیدگی به مرگ غیرنظامیان را به خود نمی‌داد.

سث جونز (Seth Jones)، کارشناس مسائل ضدتروریسم و مقام پیشین وزارت دفاع آمریکا گفت: چالش پیش رو در افغانستان «شبیه هیچ یک از مواردی نیست که در سایر صحنه‌ها شاهدش بوده‌ایم.» جونز ادعاهای دولت بایدن مبنی بر توانمندی‌ جنگ از دوردست را «موهوم و ساختگی» دانست.

جونز گفت: «وقتی چالش افغانستان را با عملیات‌ آمریکا در لیبی، سومالی، سوریه و عراق و حتی آفریقا در ساحل مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که این مورد سخت‌ترین کارزار ضدتروریستی‌ای است که باید اجرا شود». به گفته وی، در هر یک از سایر کشورهایی که نام برده شد، آمریکا از امتیاز پایگاه‌های مستقر در مناطق همجوار و شرکای محلی، از جمله شبه نظامیان موافق، برخوردار است که اطلاعات انسانی مهمی را برای اعتبارسنجی سیگنال‌های اطلاعاتی و سایر اشکال پایش‌های تقابلی در اختیار آمریکا قرار می‌دهند.

اما در افغانستان، سنتکام باید ردیابی و کشتن تروریست‌ها را بدون برخورداری از هرگونه اطلاعات انسانی یا حداقل این اطلاعات انجام دهد. این عامل باعث می‌شود که عملیات‌های آتی به جای تروریست‌ها، بیگناهان و غیرنظامیان را هدف بگیرد، همانند حمله پهپادی 29 اوت علیه یک عامل وابسته به داعش که معلوم شد یک مددکار بیگناه بوده است که به جز وی 9 عضو دیگر از خانواده‌اش هم در این حمله کشته شدند.

آنی شیل (Annie Shiel)، عضو مرکز ارزیابی تلفات غیرنظامیان در جنگ‌ها (CIVIC) می‌گوید: «مهم است بدانیم که این تلفات غیرنظامیان موردی استثنایی نیست. تلفات غیرنظامیان یکی از ویژگی‌های بارز حملات هوایی آمریکاست، نه یک نقص موردی.» شیل می‌گوید حتی در مناطقی مانند یمن و سومالی که واشنگتن دسترسی بهتری به پایگاه‌ها و اطلاعات دارد، «آمریکا پیشینه ضعیفی در رسیدگی، شناسایی و پاسخگویی نسبت به تلفات غیرنظامیان داشته است.»

کوهستان‌ها و مناطق مرزی صعب العبور افغانستان که بهترین مکان برای پنهان شدن تروریست‌ها هستند، اکنون با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و عدم حضور افغان‌های متحد آمریکا، برای سنتکام نقاط کور اطلاعاتی به شمار می‌روند. 

همچنین ایالات متحده در حال حاضر باید حملات دوربرد را از مناطق دوردستی در خلیج فارس و دریای عربی هدایت کند که شامل پروازی شش الی 8 ساعته برای پهپادها است. جونز می‌گوید: «ما هیچ پایگاهی در افغانستان، پاکستان و آسیای میانه نداریم.»

با توجه به آنچه گفته شد، اعتبار بایدن زیر سوال رفته چرا که او برای بیش از یک دهه ادعا کرده است که آمریکا می‌تواند با حضوری اندک از عملیات تروریست‌ها در افغانستان پیشگیری کند. دب فیشر (Deb Fischer)، سناتور جمهوریخواه گفت: «به نظر من رئیس جمهوری با مردم آمریکا صادق نبوده است. او با گفتن این که جنگ با تروریسم از دوردست آسان است، مردم را گمراه کرده است.»

کریس وودز (Chris Woods) از مرکز جنگ های هوایی در انگلیس که معتبرترین پیگیری‌ها در زمینه تلفات انسانی حملات آمریکا در سراسر جهان را انجام می‌دهد، گفت: «شفافیت و پاسخگویی سنتکام در برابر آسیب‌های غیرنظامی ناشی از حملات هوایی آمریکا در نیمه آخر دوران ریاست جمهوری ترامپ به شدت افت کرد – و متاسفانه هنوز هیچ نشانه‌ای از بهبود این شرایط از زمان ورود بایدن به کاخ سفید دیده نمی‌شود. ما هنوز منتظر یک موضع یکپارچه از سوی دولت در برابر رسیدگی به آسیب‌های غیرنظامی هستیم – و حملات همچنان ادامه دارد.»

منبع: فارن پالسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: افغانستان ایالات متحده امریکا امریکا و افغانستان طالبان امریکا و طالبان مبارزه با تروریسم تروریسم


( ۶ )

نظر شما :