احتمال حضور احمد مسعود، عبدالله عبدالله و حامد کرزی در دولت جدید فراگیر

ابتکار عمل های تهران برای افغانستان

۲۴ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۰۷۶۲۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
در حال حاضر، در کابل شایعاتی منتشر شده مبنی بر این که زبدگان سیاسی سابق و از جمله، عبدالله عبدالله و حامد کرزای وارد دولت جدید فراگیر خواهند شد. این روند، باعث می شود تا کابل قادر باشد به وضعیت قانونی دست یابد و مشروعیت خود را تضمین کند. برخی از کارشناسان معتقدند که عناصری در پشت پرده توافق ها در دوشنبه – تهران – اسلام آباد حضور دارند. افزون بر آن، گفته می شود که عمران خان، نخست وزیر پاکستان، نیز از احمد مسعود حمایت می کند.
ابتکار عمل های تهران برای افغانستان

نویسنده: ستانیسلاف تاراسوف

دیپلماسی ایرانی: زمانی که سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سفر احمد مسعود به تهران را تائید کرد، پرسش های بسیاری مطرح شد. پس از به قدرت رسیدن طالبان، احمد مسعود شروع به متحد کردن ارتش، نیروهای ویژه و همچنین گروه های شبه نظامی در پنجشیر کرد.

احمد مسعود، رهبری جبهه مقاومت ملی افغانستان را برعهده دارد و از آغاز مبارزه مسلحانه علیه طالبان سخن گفته است. در روزهای اخیر، خبرهایی منتشر شده بود مبنی بر این که هر روز بر تعداد افرادی که به جبهه مقاومت می پیوندند، بیشتر می شود و این جبهه در حال توسعه است و بیش از پنج ولایت افغانستان را تحت کنترل خود درآورده اند.

در خصوص حضور احمد مسعود در تاجیکستان گفته شده که او در افغانستان است و برای انجام دیدارها و مذاکرات به برخی کشورها سفر می کند. اما، او با دولت کابل در ارتباط نیست. منابعی از محافل احمد مسعود خبر داده اند که او فعالانه با نیروهای بین المللی مذاکره می کند تا حمایت های آنان را برای تشکیل ائتلاف ضد طالبان جلب کند. اما خطیب زاده این خبر را تکذیب کرد. به گفته خطیب زاده، سفر احمد مسعود با توافق کابل انجام شده و با صادرات نیروی برق به افغانستان مرتبط بوده است. شخص احمد مسعود با حضور در مشهد پیام امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان را به اسماعیل خان، والی سابق هرات، که به ایران فرار کرده است، ابلاغ کرد. در این بین، بیانیه مهم آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، منتشر شد: «تنها راه حل و فصل مناقشه و ممانعت از تراژدی های بعدی در افغانستان – تشکیل دولت فراگیر با مشارکت تمامی نیروهای سیاسی و از جمله، جبهه مقاومت ملی است». یک روز بعد، طالبان اعلام کرد که کریم خلیل، محمد محقق و صادق مدبر، رهبران جامعه هزاره، مشمول عفو هستند و حق دارند در افغانستان زندگی کنند.

مولوی عبدالکریم، معاون نخست وزیر در امور سیاسی طالبان، اعلام کرده که شخصا امنیت این افراد را تضمین می کند. در حال حاضر، در کابل شایعاتی منتشر شده مبنی بر این که زبدگان سیاسی سابق و از جمله، عبدالله عبدالله و حامد کرزای وارد دولت جدید فراگیر خواهند شد. این روند، باعث می شود تا کابل قادر باشد به وضعیت قانونی دست یابد و مشروعیت خود را تضمین کند. برخی از کارشناسان معتقدند که عناصری در پشت پرده توافق ها در دوشنبه – تهران – اسلام آباد حضور دارند. افزون بر آن، گفته می شود که عمران خان، نخست وزیر پاکستان، نیز از احمد مسعود حمایت می کند.

در رابطه با ایران باید گفت که این کشور مخالف تصرف انحصاری قدرت توسط طالبان است و بر رعایت اصول حضور تمامی نمایندگان با هدف حفظ ثبات نسبی در افغانستان پافشاری دارد. تهران از تجربه ارتباط با طالبان و اتحاد شمالی برخوردار است. در ایران چندان باور ندارند که طالبان تغییر کرده است و معتقدند که سخنان آشتی جویانه آن خطاب به کشورهای همسایه و اقلیت های دینی یک ترفند تاکتیکی است. افزون بر آن، در میان ایرانی ها، طرفداران طالبان حضور دارند که این خطر را ایجاد می کنند که در شرایط مشخصی در کشور، دست به شورش هایی با کمک عربستان سعودی و پاکستان بزنند. طالبان ترک ها را مردم برادر می نامد. در صورت ضرورت، احتمال دارد آنکارا از طالبان برای اعمال فشار بر تهران استفاده کند. از این رو ایران خواهان تشکیل دولت ثابت در افغانستان و با مشارکت نمایندگان اقلیت های قومی و شیعیان است.

منبع: رگنیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: افغانستان طالبان حامد کرزی احمد مسعود ایران و افغانستان افغانستان و پاکستان کابل عبدالله عبدالله


( ۱۳ )

نظر شما :

ناشناس ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۸
به طالبان امیدی نیست در نهایت همه افراد نامبرده رو از بین میبرن اما فعلا آمریکا تمایل داره بجای بمباران وزیرستان پاکستان و نابودی تروریسم پاکستانی اجازه رشدش در خاک افغانستان و بده تا از طریقش بتونه ایران و روسیه و چین و تحت فشار قرار بده در نهایت اما پاکستان تو چاله ای که برای افغانستان ساخت غرق میشه نرخ زاد و ولد پاکستانیها به شدت بالاست و ناگزیر فرزندان مازادشون جذب گروههای سلفی و وهابی میشن چه گزینه ای بهتر از پاکستانیهای وهابی و سلفی برای آمریکا که هم کشته بشن و هم بکشن و منافع چین و روسیه و ایران و تهدید کنن
ابراهیم قدیمی ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۹
در اختیار قرار دادن این افراد کلیدی خود را در اختیار طالبان طبق هر تعهدی ایمن بنظر نمی رسد۔تاریخ مملو از این اعتماد ها وسپس از بین رفتن ها است۔بهتر است نمایندگانی از اینها در حکومت حاضر باشند وخود ایشان در محل امن هدایت کننده۔
فرهاد ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | ۲۳:۲۹
«طالبان ترکها را برادر می نامد»! البته داعش و تکفیریها هم چنین نظری دارند.
فدوی ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۵
همیشه فکر می کنم این عبارت " طالبان بر ایران فشار بیاورد " یعنی چه ؟ اگر منظور به هم ریختن افغانستان و سیل آورگان به سمت ایران است که چهل سال است با آن دست به گریبانیم . اگر مواد مخدر است که چه بگویم که نگفتنم بهتر است . اگر نظامی و امنیتی است که برای این مورد طالبان توان و قطعا هیچ تصمیمی ندارد . حالا چرا یک عده دوست دارند از طالبان برای ایران لولو بتراشند خود از عجایب است . طالبان لولوی مردم افغانستان شاید باشد اما برای همسایگانش خیر . لااقل اگر هم قرار باشد شری هم به همسایگانش برساند از دولتهای بی لیاقت قبلی کابل ، بیشتر نخواهد بود . شاید عده ای بگویند که پای خارجی ها را به افغانستان باز می کند . پاکستان که از قبل بود . عربستان و امارات هم با پول و تفکراتشان از قبل بودند . ترکیه اگر بیاید که به نفع ایران یه سور به خودش زده کاری که در یونان و قبرس می کند . مهم آمریکاست که فعلا رفته و شاید هم دیگر برنگردد . بهترین گزینه برای ایران پذیرفتن طالبان به عنوان نیروی مسلط ( لااقل طی چند سال آینده ) و تلاش برای نفوذ دادن شیعیان به داخل دستگاه های مختلف حکومت افغانستان بویژه بخش نظامی و آموزشی است .
ابراهیم قدیمی ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۹
محمد نادرشاه غدا ر بچه سقا (کل کانی)در همین افغانستان پشت قران امضا کرد که تسلیم شود کاری با اوندارد۔تسلیم شد اعدامش کرد۔
به فرهاد ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۴
پس فکر کردی برای چی لابی ترکی در قدرت همه تلاشش و کرد ایران طالبان و به رسمیت بشناسه چون متحد دیگه طالبان هم پاکستانه که متحد ترکیه و باکوست ضمن اینکه تروریستهای اویغور چین هم دسته دسته عضو داعش و طالبان شدن در مورد طالبان که تاسیسش با پاکستان و عربستان بود سوال اینجاست پای داعش و چه کشوری به افغانستان باز کرد ؟ غیر از ترکیه و قطر که متحد هم هستن و از حامیان داعش در سوریه بودن کشور دیگه ای میتونست تکفیریهای داعش و از سوریه به افغانستان منتقل کنه ؟
به فدوی ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۰
لطفا برای دریافت پاسخ سوال خود به سخنان استاد رائفی پور درمورد نقشه آخرالزمانی صهیونیست ها در خراسان مراجعه کنید.
به پاسخ دهنده به فدوی ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۸
من فدوی نیستم بجای رائفی پور احادیث آخرالزمانی در مورد آذرباییجان و آتشی که ازش برمیخزد و بخون دوست صهیونیستها هم همونان رائفی پور جرات گفتن اینا رو نداره
من همونم که به فدوی جواب داد ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۵
البته دوست عزیز فرمایش شما هم درسته من در مورد موضوع آقا یا خانم فدوی جواب دادم.
عبدالصمد ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۶
در نظام اسلامی افغانستان جایی برای قدرت طلبان ارگ نشین و تجمل گرا وجود ندارد ما از چهره های تکراری مثل عبدالله عبدالله و کرزی و احمد مسعود خسته شده ایم سوابق آنها نشان داده است که فقط برای منفعت خود و اربابانشان تلاش کرده اند و نه برای ملت مظلوم افغانستان ما! فقط کسانی می توانند در قدرت سهیم باشند که درد ملت را کشیده باشند و بر علیه حضور اجانب در وطن از جان و مال خود گذشته باشند.