مناسبات جدید منطقه ای مطابق با نظر پکن پیش خواهد رفت

چین حامی ایران در برابر زیاده خواهی های امریکا

۱۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۷۹۹۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
در سایه تردیدها درباره توافق ربع قرن با ایران، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین سفری به کشورهای عربی خلیج (فارس) با هدف اطمینان بخشی به دوستان انجام داد و ابتکاری برای حمایت از خاورمیانه اعلام کرد. کشورهای این منطقه در آن زمان به وزیر چینی گفتند که مشارکت آنها در مذاکرات مهم است، بر خلاف دولت اوباما که آنها را در چارچوب آنچه نقشه خاورمیانه جدید خوانده می شد، کنار گذاشت.
چین حامی ایران در برابر زیاده خواهی های امریکا

نویسنده: یوسف مبارک

دیپلماسی ایرانی: وانگ کین، نماینده چین در آژانس بین المللی انرژی اتمی با لحن اعتراض آمیز سئوال کرده است که چرا ایالات متحده آمریکا و انگلیس می گویند که ایران نباید اورانیوم را با درصد غنایی فراتر از 3.7% تولید کند در حالی که چندین تن اورانیوم با قابلیت تسلیحاتی و غنی شده تا سطح 90 درصد را تحویل استرالیا می دهند؟

یکی از بندهای توافق ربع قرن میان چین و ایران، چانه زنی برای حمایت و معامله ژئو سیاسی است، این مقدمه ای برای از هم گسستگی صحنه عملیات آمریکا در منطقه اقیانوس های آرام و هند است که بر چین تمرکز کرده تا ایالات متحده را به زور به خاورمیانه ای برگرداند که تمایل به کاهش تمرکز بر آن دارد.

کشورهای عربی خلیج (فارس) و منطقه خاورمیانه و آفریقا روابط دوستانه ای با چین دارند و همه آنها روابط مشابهی با ایالات متحده دارند، اما در حال حاضر در مرحله مغایر و متضادی قرار دارد که دو دوست منطقه با هم اختلاف دارند.

برنامه ریزی قبلی متمرکز بر تحلیل و ارزیابی قدرت و ضعف دشمن یا گروه های مشابه آن برای مقابله با تهدیدهای وارده از سوی آنها بود، اما گام فعلی مستلزم ارزیابی و تحلیل روابط حمایتی چین از نقش ایران و وظایف فعلی و قابل انتظار آن است.

در سایه امیدواری بایدن به همکاری عربستان سعودی با وی برای کاهش بهای نفت و کاهش بار آن بر شهروند آمریکایی، عربستان سعودی هم در مقابل خواهان توقف سیاست‌هایی از سوی آمریکاست که یکسره کردن و حل نهایی (بحران) در یمن را به تاخیر انداخته است، که اگر به طور کامل با خواست ایرانی در هم آمیخته شود، چین هم فورا از آن تبعیت خواهد کرد که مخالف آمریکاست. در آن صورت کشورهای شورای همکاری را نمی توان سرزنش کرد اگر دست در دست چین بنهند و امور منطقه ای را با این کشور تدبیر کنند به جای همپیمان قدیمی تری که حماقت و کوتاهی کرد.

در سایه تردیدها درباره توافق ربع قرن با ایران، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین سفری به کشورهای عربی خلیج (فارس) با هدف اطمینان بخشی به دوستان انجام داد و ابتکاری برای حمایت از خاورمیانه اعلام کرد. کشورهای این منطقه در آن زمان به وزیر چینی گفتند که مشارکت آنها در مذاکرات مهم است، بر خلاف دولت اوباما که آنها را در چارچوب آنچه نقشه خاورمیانه جدید خوانده می شد، کنار گذاشت، اما این نقشه شکست خورد، بنابراین، ایالات متحده در سایه رئیس جمهور دموکرات باید تمام مسئولیت را در صورت تشکیل خاورمیانه جدید برعهده بگیرد، خاورمیانه ای که در آن با موازنه چینی، صلح عربی اسرائیلی و ایران مهار شده با در نظر گرفتن منافع ملتش و توسعه پرشتاب شکل بگیرد.

منبع: اسکای نیوز عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: خاورمیانه ایران و چین ایران و چین و کشورهای عربی روابط ایران و کشورهای عربی روابط چین و کشورهای عربی ایران و امریکا ایران و چین و امریکا چین و امریکا


( ۱۲ )

نظر شما :