از تحریم المپیک زمستانی چین تا نشست نه چندان موفق دموکراسی

هفته ای با شکست های متعدد دیپلماتیک برای امریکا

۲۵ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۸۳۶۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
خلاصه اینکه ایده برگزاری این کنفرانس، ترفندی مضحک بیش نیست چون جوانان آمریکایی می دانند که در این کشور دموکراسی حاکم نیست. اما این هفته شاهد شکست چشمگیر دموکراسی آمریکاست چون دولت این کشور تصور می کرد که با برگزاری آن  کنفرانس پیروزی خیره کننده ای به دست خواهد آورد.
هفته ای با شکست های متعدد دیپلماتیک برای امریکا

نویسنده: بلنکنشیپ بردلی

دیپلماسی ایرانی: این هفته شاید شاهد بزرگترین شکست دیپلماتیک آمریکا بودیم. دولت آمریکا اعلام کرد مسابقات المپیک زمستانی سال 2022 پکن را تحریم می کند و هم زمان اجلاسی دو روزه در زمینه دمکراسی برگزار کرد که در واقع کنفرانس ایجاد اختلاف و شکاف بود. این گونه تحولات نشان می دهد که عموسام دیگر آن اعتبار و حیثیت پیشین را ندارد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد هفته گذشته با صدور قطعنامه ای خواستار خودداری از تحریم المپیک ماه فوریه پکن شد. یکصد و هفتاد سه کشور عضو این سازمان به ان قطعنامه رای مثبت دادند که اکثریت قاطع کشورهای جهان را تشکیل می دهد. دفتر دبیر کل سازمان ملل نیز اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان نیز در این المپیک حضور پیدا خواهد کرد.

فرانسه که قدیمی ترین متحد آمریکا محسوب می شود اعلام کرده است که در تحریم بازی های المپیک زمستانی پکن مشارکت نخواهد کرد.

البته هنوز تا شروع بازی های پکن زمان زیادی باقی است و تحریم این رویداد ورزشی ماهیت بین المللی پیدا نخواهد کرد و فقط آمریکا، انگلیس، کانادا و استرالیا این رویداد را تحریم کرده اند.

نکته جالب توجه دیگر این که تحریم اعلام شده از سوی آمریکا و متحدان نزدیکش تحریم کامل بازی ها نیست چون این کشورها قرار است ورزشکاران خود را به این بازی ها اعزام کنند. البته دیپلمات ها نیز در مراسم گشایش این بازی ها و تماشای بازی ها از سوی کشور میزبان دعوت می شوند ولی دولت چین از دیپلمات های این کشورها برای تماشای بازی ها دعوت نکرده است.

از قرار آمریکا و سه کشور متحد آن به بهانه نقض حقوق بشر در منطقه خود مختار سین کیانگ، این رویداد ورزشی را تحریم کرده اند. امریکا مدعی است که در این منطقه از چین نسل کشی جریان دارد اما چون خود حقوقدانان آمریکایی وقوع نسل کشی در سین کیانگ را تائید نکرده اند، واشنگتن ناگزیر شده است تا اتهام خود را به سطح کشتار فرهنگی کاهش دهد که معنی خاصی نمی دهد.

کنفرانسی که آمریکا تحت عنوان کنفرانس سران برای دمکراسی برگزار کرده کنفرانسی است که هدف آن ایجاد شکاف و اختلاف میان کشورهاست و بسیاری از کشورها با آن مخالفت نشان داده اند و برخی نیز همچون پاکستان از شرکت در آن خودداری کرده اند.

تردیدی وجود ندارد که کنفرانس دمکراسی با شکست روبه رو خواهد شد و ثابت خواهد شد که برتری آمریکا رو به زوال گذاشته است.

خلاصه اینکه ایده برگزاری این کنفرانس، ترفندی مضحک بیش نیست چون جوانان آمریکایی می دانند که در این کشور دموکراسی حاکم نیست. اما این هفته شاهد شکست چشمگیر دموکراسی آمریکاست چون دولت این کشور تصور می کرد که با برگزاری آن  کنفرانس پیروزی خیره کننده ای به دست خواهد آورد.

منبع: چاینا دیلی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: چین ایالات متحده امریکا چین و امریکا دموکراسی المپیک زمستانی


( ۸ )

نظر شما :

سید آرش کاظمی ۲۵ آذر ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۳
نکته جالب در روابط چین و آمریکا و از طرف دیگر در روابط ایران و آمریکا نشان میدهد که با همه اختلافات شدید مادی بین چین و آمریکا و جنگ نرم موجود ، ولی روابط و مبادلات به طور عظیمی ادامه دارد ولی ایران به دلیل اختلاف ایدئولوژیک و الهی با آمریکا، کلا روابط از جانب دو طرف قطع است و مسئله شایان توجه انکار الهیات و ایدئولوژی الهی از جانب فیلسوفان و متفکران غرب است که در فلسفه پوزیتویسم عملگرا محور خود همه ماوراء را نفی میکنند ولی انگار در مرحله عمل ماوراء مهمتر از اقتصاد است ، یعنی اقتصادی که رکن غرب است و ماورایی که در غرب نفی میشود و این یعنی تناقضی دیگر در غرب.
اشکان ۲۶ آذر ۱۴۰۰ | ۰۲:۳۸
چین پس از واگذاری مقام اول المپیک به امریکا پس از چندین دوره المپیک (که ناشی از پیامدهای کووید-19میباشد) شاید در عدم حضور این کشورها اول بشود و امریکا با تحریم المپیک زمستانی که بیشک اول میشد مقام اولی را به چین تقدیم میکند اما اینکه کیفیت مسابقات کاهش میبابد شکی در آن نیست همانگونه که هر تورنمنت بین المللی کشتی بدون تیم ایران دستکم 15% غنا و ارزشش را از دست میدهد