سیلویو برلوسکونی در رویای ریاست جمهوری ایتالیا

قابل توجه جدی سیاستگذاران تهران!

۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۸۵۰۰ اروپا انتخاب سردبیر
در ژانویه ۲۰۲۲، مجمعی شامل هزاران رای دهنده در پارلمان و نمایندگان مناطق ایتالیا باید برای ۷ سال رئیس جمهوری جدید ایتالیا و جانشین سرجیو ماتارلا را انتخاب کنند. ماتارلا علی رغم دارا بودن شرایط ریاست جمهوری مجدد، از آن اجتناب کرده است. برلوسکونی ۸۵ ساله بلندپروازی هایش برای حضور در رقابت بدون کاندیدای رسمی را پنهان نکرده است. نتیجه این انتخابات می تواند تاثیر مهم بر صحنه سیاست خارجی ایتالیا داشته باشد.
قابل توجه جدی سیاستگذاران تهران!

نویسنده: آنجلو آمانته

دیپلماسی ایرانی: سیلیویو برلوسکونی بدون توجه به سن و سال خود، مشکلات عدیده مربوط به سلامتی و رسوایی های متعدد، روی قولی که به مادرش داده حساب کرده است: روزی رئیس جمهور ایتالیا خواهم شد.

در ژانویه 2022، مجمعی شامل هزاران رای دهنده در پارلمان و نمایندگان مناطق ایتالیا باید برای 7 سال رئیس جمهوری جدید ایتالیا و جانشین سرجیو ماتارلا را انتخاب کنند. ماتارلا علی رغم دارا بودن شرایط ریاست جمهوری مجدد، از آن اجتناب کرده است. برلوسکونی 85 ساله بلندپروازی هایش برای حضور در رقابت بدون کاندیدای رسمی را پنهان نکرده است. نتیجه این انتخابات می تواند تاثیر مهم بر صحنه سیاست خارجی ایتالیا داشته باشد.

گرچه پست ریاست جمهوری در ایتالیا اساسا دارای اختیارات و عناوین افتخاری است اما در صورت وقوع بحران قانون اساسی و فلج کننده در پارلمان، نقش اساسی ایفا خواهد کرد. سیلویو برلوسکونی علی رغم موانع زیادی که بر سر راهش وجود دارد، همان تمایلی را نشان می دهد که به او اجازه داد ابتدا از طریق رسانه ها ثروتمند شود و سپس در سه انتخابات پارلمانی پیروز شود، تا جایی که ماندگارترین رئیس شورا از زمان جنگ جهانی دوم شد.

یک نماینده پارلمان و هم حزبی برلوسکونی از حزب محافظه کار فورزا که نخواست نامش فاش شود می گوید: در دو هفته گذشته من با او دو بار ملاقات کردم و او به شدت تحت فشار است.

با این حال، شخصیت این مرد تاجر (برلوسکونی) همچنان در ایتالیا بحث‌برانگیز است، در حالی که پست ریاست‌جمهوری باید در اختیار شخصیتی مشورت محور باشد تا بتواند دیگران را گرد هم آورد. این موضوع در شرایط کنونی که اکثر احزاب اصلی در یک ائتلاف گسترده برای غلبه بر بحران بهداشتی COVID-19 و پیامدهای اقتصادی آن به رهبری ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا گرد هم آمده‌اند، صادق است. 

در سال 2013، برلوسکونی به علت فساد مالی در زمان مدیریتش بر امپراطوری عظیم Mediaset به چندین سال محرومیت از مسئولیت های دولتی محکوم شد و پرونده های متعددی برای روابط جنسی با دختران زیر سن قانونی داشت. انریکو لتا، دبیر ملی حزب دموکرات چپ مرکزی نیز پیش از این حمایت از آقای برلوسکونی را رد کرده بود. از دید وی، انتخاب رئیس دولت باید بر اساس یک اکثریت بزرگ باشد در غیر این صورت دولت سریعا سقوط خواهد کرد. انتخاب رئیس جمهوری با اکثریت دو سوم آراء در سه رای اول و سپس در صورت لزوم با اکثریت مطلق ساده انجام می شود. اگر همه نمایندگان راست‌گرای پارلمان به او رای بدهند، که در حال حاضر به دور از قطعیت است، سیلویو برلوسکونی همچنان به رای حداقل 50 رای‌دهنده اصلی برای دسترسی به کاخ کویرینال نیاز خواهد داشت.

منبع: لا تریبیون (la tribune.fr) / ترجمه: مسعود نوری، کارشناس ارشد حقوق بین الملل

کلید واژه ها: سیلویو برلوسکونی ایتالیا ایران و ایتالیا انتخابات ایتالیا اتحادیه اروپا


( ۱۰ )

نظر شما :