جنگ میان اسرائیل و ایران هرگز رخ نخواهد داد!

واشنگتن برجام را بر تل آویو تحمیل می کند

۰۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۸۷۰۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای
توانمندی های ایران برای تحقق "بازدارندگی" و جلوگیری از بروز جنگ کافی است تا دو طرف تنها به جنگ روانی و رسانه ای و برخی عملیات خرابکاری بسنده کنند که مانع توسعه توانمندی های هسته ای ایران نخواهد شد. انتظار می رود که آماده سازی ها و ارعاب رسانه ای طی روزهای آینده افزایش یابد تا نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل اعتراض شدید خود را به توافق هسته ای نشان دهد، توافقی که واشنگتن بر تل آویو تحمیل خواهد کرد.
واشنگتن برجام را بر تل آویو تحمیل می کند

نویسنده: إیلیا ج. مغنایر 

دیپلماسی ایرانی: به دلیل آنکه دست زدن به اقدام نظامی از سوی ایران و اسرائیل دشوار است، دو طرف حملات روانی خود را تشدید کرده‌اند که به کسانی که از تحولات و توانمندی های هر طرف اطلاعی ندارند، این برداشت را می دهد که جنگ قریب الوقوع است و تل آویو هر لحظه ممکن است به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند و تهران هم در پاسخ ده ها هدف در داخل اسرائیل را منهدم خواهد کرد.

این سر و صدا در صحنه رسانه ای تازگی ندارد، صحنه ای که از چند ماه پیش هر گاه امکان تفاهم ایران و آمریکا در پرونده هسته ای نزدیک بوده یا حتی خوش بینی هایی درباره قریب الوقوع بودن توافق یا حتی موفقیت نسبی مذاکرات در وین مطرح بوده، شاهد افزایش سر و صدای اسرائیلی بوده است.

اما اسرائیل به خوبی این نکته را درک می کند که در صورت حمله به ایران تنها خواهد بود، چرا که ایران هرگز در این زمینه دست بسته نخواهد ماند، همانطور که قبلا با ایالات متحده همین کار را انجام داد و در پاسخ به اقدام این کشور در ترور سرلشگر (شهید) قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد، پهپاد گران قیمت و ارزشمند آمریکا را سرنگون کرد و پایگاه آن را هدف قرار داد که این پاسخ مستقیم ایران علیه پایگاه آمریکایی در عین الاسد، جهان را غافلگیر کرد. اولین ضربه ایران از نظر به چالش کشیدن منحصر به فرد نظامی قوی ترین دولت جهان از زمان جنگ جهانی دوم قلمداد شده است. ایران در آن روز انگشتان خود را روی ماشه برای آغاز جنگ تمام عیار علیه پایگاه ها و مراکز استقرار آمریکایی ها در صورت پاسخ واشنگتن به حمله عین الاسد، قرار داده بود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا آمار 110 مجروح در میان نظامیان آمریکایی را پذیرفت بدون اینکه وارد جنگی شود که تل آویو خواهان آن است اما اسرائیل بارها به اهداف ایران با آزادی عمل حمله کرده، دانشمندان هسته ای ایران را به قتل رسانده است و اقدام به خرابکاری در تاسیسات هسته ای کرده و بارها اعلام کرده که برای حمله هوایی گسترده به تهران آماده می شود. 

اما کارشناسان نظامی تاکید می کنند که اسرائیل به تنهایی نمی تواند اهداف ایرانی را مورد حمله قرار دهد، حتی اگر آمریکا به آن کمک کند، در آن صورت پایگاه های نظامی آمریکا هدف موشک های نقطه زن و دوربرد و دقیق ایران قرار خواهد گرفت.

ایران وارد بازی روانی شده که این امر در تیتر روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز نمایان است که نوشته بود فقط یک حرکت اشتباه کافی است. که این مساله به اسرائیل تاکید می کند که ایران آماده حمله دقیق به اهداف متعددی در نقشه فلسطین است. در این مقاله آمده بود که نظام صهیونیستی فراموش کرده که ایران قادر است هر مکانی را هدف قرار دهد. این مطلب در واکنش به آنچه روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشته بود، منتشر شد مبنی بر اینکه آوی کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل با آماده شدن برای حمله به ایران موافقت کرده است. ولی فقیه، آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب ایران گفته بود که نظام صهیونیستی می داند که اگر اشتباهی مرتکب شود، جمهوری اسلامی، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.

نکته قابل توجه این است که رسانه های اسرائیلی به اشتباه، مواضع سازمان اطلاعات نظامی و نیروی هوایی اسرائیل را که سری قلمداد می شود، منتشر کردند. نقشه ایرانی برای این مواضع و ده ها موضع دیگر در طول مرزها با نوار غزه و لبنان و اهداف عمق (مناطق اشغالی) نشان می دهد که بانک اهداف ایران در اسرائیل بسیار دقیق است و تهران می تواند چنان ضربه و زیانی به اسرائیل وارد کند که از زمان اشغال سرزمین های فلسطینی متحمل نشده است.

بر اساس این مفهوم، توانمندی های ایران برای تحقق "بازدارندگی" و جلوگیری از بروز جنگ کافی است تا دو طرف تنها به جنگ روانی و رسانه ای و برخی عملیات خرابکاری بسنده کنند که مانع توسعه توانمندی های هسته ای ایران نخواهد شد. انتظار می رود که آماده سازی ها و ارعاب رسانه ای طی روزهای آینده افزایش یابد تا نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل اعتراض شدید خود را به توافق هسته ای نشان دهد، توافقی که واشنگتن بر تل آویو تحمیل خواهد کرد.

واشنگتن معتقد است که ایران به کشوری تبدیل شده که توانمندی های نظامی هسته ای در اختیار دارد و در صورت عدم توافق، در وضعی قرار می گیرد که دیگر نمی توان سطح تهدید را با این کشور به سطح جدی افزایش داد، زیرا در چنین حالتی، ایران خود را به عنوان کشوری هسته ای بر صحنه بین المللی تحمیل خواهد کرد در نتیجه توافق با ایران، همراه با بار سنگین تحریم های اقتصادی برای آمریکا آسانتر است، اگر بخواهد از گزینه های متعدد تنش زا علیه آن در آینده استفاده کند.

منبع: الرای / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل ایران و اسرائیل برجام بازگشت امریکا به برجام احیای برجام مذاکرات وین نفتالی بنت جنگ با ایران تهدید نظامی ایران


( ۱۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۷
واشنگتن چنین توانائی ندارد۔ وهم چنین اسرائیل چنین حرف شنوی از واشنگتن ندارد۔عملیات اسرائیل در سوریه نشان ان است که اسرائیل حملات خود را بدون توجه به ملاحظات بین المللی هر زمان که مناسب ببیند وتوانائی داشته باشد با سلاح های پیشرفته دریافتی انجام میدهد۔در مقابل اسرائیل هم توان دفاع همه جانبه زمینی،هوائی و هم توان پاسخ گوئی اهمیت دارد۔بی تفاوتی های روسیه در مقابل اسرائیل جای صحبت دارد۔ سوریه توان حمله متقابل را ندارد۔اسرائیل به روسیه نشان داد استقرار انها مبتواند نا امن باشد۔ایا روسیه قابلیت دفاع در مقابل این حملات را دارد؟ سئوالی است که فرماندهان روسی باید پاسخ دهند۔تصاوی نشان میدهد کانتینرها حاوی موار منفجره نبوده اند۔
امیر ۱۰ دی ۱۴۰۰ | ۰۰:۲۴
«اما اسرائیل به خوبی این نکته را درک می کند که در صورت حمله به ایران تنها خواهد بود» یکی از خطرناکترین و احمقانه ترین تحلیل هایی تابحال خوانده بودم! نویسنده هیچ آشنایی با فضای سیاسی و داخلی آمریکا و روابط استراتژیک آمریکا با اسرائیل ندارد! نویسنده دارد تخیلات ذهنی اش را به عنوان تحلیل به خورد ما میدهد! اگر اسراییل به ایران حمله کند جو بایدن ابتدا به نزدیکترین سرویس بهداشتی خواهد رفت و بعد از کمی فریاد و گریه و نفس عمیق، سر و صورتش را خواهد شست و با چهره ای آرام به میز کارش بر خواهد گشت و دستور دفاع تمام و کمال از اسراییل را خواهد داد! در غیر این صورت حداقل نیمی از کارمندان کاخ سفید به اعتراض به عدم حمایت از اسراییل استعفاء خواهند داد بماند که حزب خودش چه بلایی سرش می آورد!!!‌ وقتی همچین تحلیلی ارائه میکنید یعنی شناخت شما از سیاست و جامه آمریکا در حد صفر هست!‌ اسرائیل تا وقتی که دیگران جلوی ایران ایستاده اند احتیاجی به حمله به ایران نمیبیند و دلیل اینکه تا الان حمله نظامی گسترده نکرده هم همین است! مسئولین ایرانی گول تحلیل های براندازان خارج نشین در شبکه های انگلیسی و سعودی را نخورند که جدیدا در شیپور اسراییل به تنهایی قدرت حمله به ایران را ندارند میتپند!‌ اینها و همکارانشان در اسراییل که دارند همین فریب را در رسانه های اسراییلی هم بازتاب میدهند همانهایی هستند که مخالف شدید برجام بودند و ترامپ رو به سمت خروج از برجام هول دادند!‌ حالا هم برای فریب مسئولین ایرانی همچین داستانی را علم کردن تا ما به برجام برنگردیم! اسراییل لازم باشه حمله میکنه و آمریکا هم مجبور به حمایت میشه!