طرف هایی که پیغام ها را گرفتند

پیام های حمله ایران به اربیل

۰۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۰۷۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
کارشناسان در گفت وگو با اسکای نیوز عربی می گویند که هدف از این حمله موشکی، ارسال چندین پیام به شکل خاص به عراق و ایالات متحده و روسیه است.
پیام های حمله ایران به اربیل

دیپلماسی ایرانی: تنها چند روز پس از اظهارات آیت الله خامنه ای، رهبر عالی ایران مبنی بر اینکه کشورش هرگز از حضور منطقه‌ای خود کوتاه نخواهد آمد، در اشاره به حمایت آن از گروه های مسلح در چندین کشور، سپاه پاسداران که ناظر بر این شبه نظامیان است، یک هدف در عراق را موشکباران کرد، این اقدام چندین پیامی به همراه دارد که سیاست رهبر آن را مورد تاکید قرار می دهد.

کارشناسان در گفت وگو با اسکای نیوز عربی می گویند که هدف از این حمله موشکی، ارسال چندین پیام به شکل خاص به عراق و ایالات متحده و روسیه است.

سپاه پاسداران در بیانیه ای دست داشتن خود در این حمله موشکی را که صبح یکشنبه شهر اربیل مرکز کردستان عراق را هدف قرار داد، اعلام کرد و گفت مرکز استراتژیک توطئه اسرائیلی را هدف قرار داده است.

پیام به عراق: محمد الزغول، پژوهشگر مسائل ایران می گوید اولا این اولین بار نیست که اربیل هدف حملات موشکی چه از سوی داعش یا شبه نظامیان حشد شعبی وابسته به ایران در عراق قرار می گیرد، اما این بار این حمله پیامش همزمانی با انتخاب رئیس جمهور عراق است به ویژه در سایه تلاش های قدرت های منطقه ای و بین المللی که برای مانع تراشی در برابر مسیر قانون اساسی در این کشور صورت می گیرد.

الزغول با اشاره به رابطه این عملیات با مسیر مذاکرات وین درباره برنامه هسته ای ایران خاطرنشان می کند که تهران از طریق این عملیات خواسته تاکید کند که هرگز از حمایت خود از گروه های طرفدارش در منطقه دست برنخواهد داشت و نیز خواسته واکنش واشنگتن را بیازماید به ویژه در سایه ارزیابی هایی که به این اشاره می کند که کنسولگری آمریکا هم در این حمله هدف قرار گرفته است.

پیام به روسیه: الزغول پژوهشگر مسائل ایران می گوید این حمله همچنین پیامی خطاب به روسیه داشته تا اهتمام و توجه آن را در شرایط کنونی برانگیزد به طوری که نخبگان امنیتی و نظامی بانفوذ در تهران بلندپروازی قدرتمندی دارند تا روسیه، ایران را به عنوان همپیمان خود به رسمیت بشناسد و خواستار کمک آن شود که در این صورت تهران در اعزام جنگجویانی از سپاه پاسداران به اوکراین تردید به خود راه نخواهد داد به ویژه با توجه به اینکه مسکو آنها را در سوریه آزموده است.

این تحلیلگر سیاسی ابراز عقیده می کند که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تهران را به ادامه حرکت در این راه پس از سستی در اجرای تحریم ها علیه ایران و خالی کردن فشارهای حداکثری که دونالد ترامپ پیش از وی اعمال می کرد که این مساله از ارزش مذاکرات با آن درباره برنامه هسته ای اش کاسته، چرا که بسیاری از تحریم ها شکل نمادین و ظاهری به خود گرفته است.

دیدگاه عبدالسلام القصاص، پژوهشگر علوم سیاسی هم شبیه الزغول است که ابراز عقیده می کند که حمله ایران نشان دهنده سیاست آینده این کشور در منطقه است که بر ادامه حمایت از شبه نظامیان مسلح وابسته به خود در چنین کشوری تاکید می کند و اینکه هرگز در خصوص این مساله در توافق هسته ای چانه زنی و سازش نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که عملیات اربیل در زمانی صورت گرفت که ایران سالروز ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس و ابومهدی المهندس، نایب رئیس گروه های مسلح تحت پرچم حشد شعبی عراق در حمله آمریکایی در سال 2020 را گرامی داشته است.

منبع: اسکای نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حمله ایران به اسرائیل حمله به اربیل ایران و عراق عراق اقلیم کردستان عراق ایران و امریکا ایران و اسرائیل


( ۲۸ )

نظر شما :

Ali ۰۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۱
کشوری که باید مدعی حقوق کردها در منطقه باشد، دیواری کوتاهتر از کردها پیدا نمی‌کند و چشم بر اتحاد علنی باکو با اسراییل بسته است
مجید ۰۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۱:۰۴
تحلیل آبکی و چرتی بود جمهوری باکو و نخجوان طعم موشک های ایران رو چشیدند فقط رسانه ای نشده
علی ۰۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۷
تحلیل کشکی بود برای انتخاب کننده مقاله متاسفم.
صهیب بابایی توسکی ۰۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۵۲
این همچنین پیامی بود به امارات و بحرین که در حال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.