روندی که جنگ اوکراین تسریع کرد

جهش تامین سلاح در سراسر قاره اروپا

۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۰۹۳۵ اخبار اصلی اروپا
موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم در آخرین گزارش خود گفت که اروپا قاره ای است که واردات تسلیحات در آن در پنج سال گذشته بیشترین افزایش را داشته است.
جهش تامین سلاح در سراسر قاره اروپا

نویسنده: تئو ماری-کورتوا

دیپلماسی ایرانی: در گزارشی که روز دوشنبه چهاردهم مارس منتشر شد، موسسه سوئدی سیپری به افزایش آشکار واردات تسلیحات در اروپا تاکید می کند. با حمله روسیه به اوکراین تجهیز دوباره تسریع شد.

موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم در آخرین گزارش خود گفت که اروپا قاره ای است که واردات تسلیحات در آن در پنج سال گذشته بیشترین افزایش را داشته است.

پیتر ویزمن، محقق سیپری، خاطرنشان می‌کند: «وخامت شدید روابط بین اکثر کشورهای اروپایی و روسیه عامل مهمی برای افزایش واردات تسلیحات به اروپا بوده است. این میزان در دوره 2017-2021 حدود 19 درصد افزایش یافته است.»

از نظر لئو پریا-پینه، محقق مؤسسه فرانسوی روابط بین‌الملل، این افزایش به ویژه با سرمایه‌گذاری مجدد در زمینه نظامی و تلاش برای مدرن‌سازی ارتش‌های اروپایی قابل توجیه است. بسیاری از تسلیحات دوران جنگ سرد در حال حاضر قدیمی هستند و باید جایگزین شوند و اروپایی ها سرمایه گذاری های تازه ای را در این زمینه آغاز کرده اند.

لئو پریا-پینه یادآوری می کند: «بسیاری از کشورهای اروپایی صنعت دفاعی خود را دارند، واردات اغلب بر اساس عناصر نسبتاً خاصی انجام می شود. به عنوان مثال، انگلیس ده‌ها موتور دیزل تولید شده در آلمان را برای تجهیز ناوچه‌های نظامی خود که در خاک خود تولید می‌شوند، وارد می‌کند.»

اگرچه اوکراین چندین سال در تضاد با روسیه بوده است، اما سلاح های «مهم» اندکی وارد کرده است. کی یف که برای مدت طولانی یکی از صادرکنندگان پیشرو تسلیحات بود، ظرفیت تولید نظامی بسیار زیادی دارد که از دوران اتحاد جماهیر شوروی به ارث رسیده است.

حمله روسیه به اوکراین، راهبردهای نظامی کشورهای اروپایی را متزلزل کرده است. سیمون ویزمن، محقق سیپری در این باره گفت: «ما به طور قابل توجهی هزینه های نظامی خود را افزایش خواهیم داد، ما به سلاح های جدید زیادی نیاز داریم و بخش زیادی از آن از طریق واردات تامین خواهد شد.»

آلمان اعلام کرده است که یکصدمیلیارد یورو برای مدرنیزه کردن ارتش خود اختصاص می دهد.

در طول درگیری در قره باغ، آذری ها از هواپیماهای بدون سرنشین برای مشاهده و حمله به مواضع و ارتش ارمنستان در مقیاسی که قبلاً دیده نشده بود، استفاده کردند. غربی ها از عدم حفاظت ارتش های خود در برابر این سلاح های «جدید» آگاه شده اند و حالا دست به کار شده اند تا نقاط ضعف خود را رفع کنند. نقاط ضعفی که با آغاز جنگ اوکراین بیش از پیش خود را نشان داده است.

منبع: لاکروا / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا اروپا واردات سلاح خرید اسلحه جنگ اوکراین روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین روسیه و اروپا اوکراین روسیه آلمان فرانسه انگلیس


( ۳ )

نظر شما :

ناشناس ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۹
اول ناتو را به سمت روسها گسترش می دهند تا روسها به طور طبیعی واکنش نشان دهند بعد این واکنش را بهانه ای قرار می دهند برای نظامی کردن فضای بین المللی . در قاموس غرب یک قانون وجود دارد . یا تنها می خورم و یا هیچ کسی نمی خورد . اگر زمانی قرار شد جنگ جهانی سوم رخ دهد ، آن جنگ توسط دول غربی در پاسخ به کوچک شدن سفره عریض و طویلشان ، آغاز خواهد شد .