امریکا همچنان ناخرسند از ترکیه

پهپادها در حال شکل دهی سیاست خارجه اردوغان هستند

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۱۶۱۶ اخبار اصلی اروپا
حتی اگر دخالت ترکیه در اوکراین دوباره سیاست خارجی ترکیه را به غرب نزدیک‌تر کند، این خطر برای اردوغان وجود دارد که بایدن و برخی از رهبران اروپایی آنقدر مشتاق خلاص شدن از شر او باشند که هرگونه ارتباط نزدیک با آنکارا را به بعد از سال ۲۰۲۳ بیاندازند. هم به این دلیل که بازارها از کشوری که در آن حاکمیت قانون یک طنز است فرار می کنند و هم به خاطر رویارویی با روسیه احتمال می رود که اقتصاد ترکیه فروپاشی بیشتری را شاهد باشد.
پهپادها در حال شکل دهی سیاست خارجه اردوغان هستند

نویسنده: سونر کاگاپتای و ریچ اوتزن

دیپلماسی ایرانی: در دفاع خیره کننده ارتش اوکراین در برابر روسیه در حمله چهاردهم آوریل، ترکیه در کمک به اوکراینی ها برای فرار از رادار کشتی های روس و ارائه اطلاعات دقیق هدفگذاری برای موشک های اوکراینی نقش قابل ملاحظه ای داشت. این اولین بار نیست که پهپادهای ترکیه در مقاومت اوکراین در برابر تهاجم مسکو تعیین کننده هستند.

پهپاد TB2 ساخت یک شرکت ترکیه، با روابط نزدیک با رجب طیب اردوغان، نقش قابل ملاحظه ای را در جنگ اوکراین بر عهده گرفته است. در سال های اخیر پهپادها، نقش تعیین کننده ای در شماری از درگیری ها در قفقاز، آفریقا و خاورمیانه داشته اند. آنکارا با فروش پهپادهایش به کشورهای با درآمد پایین و متوسط توانسته نفوذ ژئوپلتیکی اش را افزایش دهد. 

دیپلماسی پهپادی آنکارا بدون چالش هم نبوده است. دخالت نظامی رو به رشد ترکیه در لیبی، ائتلاف یونان و مصر با هدف تضعیف قدرت ترکیه را شکل داده و در اوکراین پهپادها خشم مسکو را بر می انگیزند.

ترکیه حالا توانسته از پهپادهایش برای تغییر چهره بین المللی اش پس از سال ها یکجانبه گرایی بهره گیرد. در خاورمیانه پهپادها به کمک آمده اند تا ترکیه با منابع دیپلماتیک نسبتا محدود منافع خود را حفظ کند. کمک نظامی آنکارا به اوکراین دست اردوغان برای نفوذ دوباره در ناتو را باز می کند. اگر ترکیه بتواند با موفقیت به مدیریت و توسعه برنامه هواپیماهای بدون سرنشین خود ادامه دهد، ممکن است شکل تازه ای از نفوذ و جنگ پهپادها را در این فرآیند بازتعریف کند.

برنامه پهپادی ترکیه با ناامیدی از دریافت آنها از عرضه کنندگان خارجی شروع شد. ترکیه در ابتدا تلاش کرد به فناوری آمریکا برای مقابله با پ.ک.ک دست یابد. سپس در سال 2005 به سمت اسرائیل چرخش کرد اما ناامید شد. در سال های بعد آنکارا برای خرید پهپادهای پیشرفته امریکایی تلاش کرد و سرانجام توانست نسخه خودش را توسعه دهد. در سال 2012، یک شرکت دولتی ترکیه نمونه اولیه هواپیمای بدون سرنشین را توسعه داد و تا سال 2016 توانست شناسایی موثری را انجام دهد.

در سال 2017 ترکیه صادرات TB2 را آغاز و طی پنج سال به نزدیک له 22 کشور پهپاد فروخت. اگرچه این معاملات جنگ افزاری با ترکیبی از کاسبکاری و ژئوپلتیک صورت گرفت اما ترکیه تقریبا در همه کشورهایی که به آنها پهپاد فروخته، منافع راهبردی دارد.

تعدادی از کشورها از جمله اتیوپی، سومالی و تونس هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه را بدون سیستم‌های فنی کامل برای راه‌اندازی آنها خریداری کرده‌اند. از این رو این کشورها ممکن است در برابر دشمنی که به خوبی آموزش دیده یا از نظر شمار برتر است، نتایج قاطعی به دست نیاورند و گاهی اوقات حتی اشتباه کنند. این موضوع موجب پیدایش این درک می شود که ترکیه به یک تکثیر کننده پهپادی تبدیل شده است. 

مشکل بزرگتر ممکن است تأثیر آن بر کشورهای رقیب باشد. مداخله ترکیه در درگیری هایی مانند لیبی، رقبای خود از جمله مصر، فرانسه و امارات متحده عربی را ناآرام کرده است. در ماه می2020، در حالی که هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه در حال تغییر مسیر جنگ داخلی در لیبی بودند، مصر یک اتحاد غیررسمی با قبرس، فرانسه، یونان و امارات متحده عربی تشکیل داد تا از طریق هماهنگی سیاسی و دیپلماتیک با فعالیت ترکیه در شرق مدیترانه مخالفت کند. حضور نیروی دریایی ایالات متحده اخیراً کمک های نظامی به یونان را به عنوان پوششی در برابر روسیه افزایش داده است - اما تا حدی نیز علیه ترکیه و ردپای نظامی رو به رشد آن در منطقه.

تجاوز پوتین به اوکراین حس واقع گرایی را در ترکیه تقویت کرده است. وقتی نوبت به مسکو، دشمن تاریخی ترکیه می رسد، آنکارا برای اوکراین و دیگر کشورهای دریای سیاه، اکنون بیش از هر زمان دیگری، به عنوان متحد ضروری برای ایجاد یک بلوک در برابر غول روسیه در شمال دریای سیاه ارزش قائل است.

با این حال اگر پوتین در اوکراین موفق شود می تواند اهرم تازه ای علیه ترکیه اعمال کند. مانند تضعیف منافع آنکارا در سوریه و یا محدود کردن صادرات ترکیه به روسیه.

از این رو، ترکیه کمک خود به اوکراین را بی سر و صدا ادامه می دهد تا چه بسا در لیست تحریم های احتمالی روسیه در آینده قرار نگیرد. به علاوه، ترکیه خواهان آن است تا الیگارش های تحریم شده روسی را به ترکیه بکشاند، به این امید که دارایی های آنها بتواند به اقتصاد ترکیه کمک کنند. به این ترتیب، ترکیه از حمایت تحریم های غرب علیه روسیه خودداری می کند و برخلاف غربی ها حریم هوایی اش را به روی پروازهای غیر نظامی روسیه بازنگه داشته است. 

به رغم احترام تازه ای که در نتیجه کمک به اوکراین برای ترکیه در ناتو به ارمغان آمده اما اردوغان هنوز مورد توجه جو بایدن قرار نگرفته است. در نشست سران ناتو در بروکسل در اواخر مارس - یک ماه پس از تهاجم روسیه - بایدن اردوغان را نادیده گرفت و درخواست رئیس جمهور ترکیه برای ملاقات را رد کرد.

حتی اگر دخالت ترکیه در اوکراین دوباره سیاست خارجی ترکیه را به غرب نزدیک‌تر کند، این خطر برای اردوغان وجود دارد که بایدن و برخی از رهبران اروپایی آنقدر مشتاق خلاص شدن از شر او باشند که هرگونه ارتباط نزدیک با آنکارا را به بعد از سال 2023 بیاندازند. هم به این دلیل که بازارها از کشوری که در آن حاکمیت قانون یک طنز است فرار می کنند و هم به خاطر رویارویی با روسیه احتمال می رود که اقتصاد ترکیه فروپاشی بیشتری را شاهد باشد. به رغم آن که کمک به اوکراین اعتبار تازه ای برای ترکیه در بین کشورهای غربی دست و پا کرده اما بعید است که اردوغان در انتخابات آتی ترکیه پیروز شود مگر اینکه اقتصاد این کشور رونق گیرد و به رشدی دو رقمی برسد. در غیر این صورت اردوغان همه تلاش ها برای نفوذ تازه اش را به باد خواهد داد.

منبع: فارن افرز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه ایالات متحده امریکا رجب طیب اردوغان ترکیه و امریکا جنگ اوکراین روسیه و ترکیه ترکیه و اوکراین


( ۲۲ )

نظر شما :

ناشناس ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۲
لوله بالدارهای مونتاژی را رها کنید از تورم هفتاد درصد بگویید . حالا تصور کنید پول گردشگری یک طرفه ایرانیها ، ملک خریدن ساده لوح ها و نفت دزدی شمال عراق نبود ، چه خاکی بر سرشان می کردند بعضی نمک نشناسهای داخلی برای توجیه اوضاع این بادکنک سوراخ شده .‌ این رو هم اضافه کنم که اگر نبود تحریم ایران مخصوصا تحریم تسلیحاتی ، همین ترکیه تو صف می ایستاد برای خریدن پهپاد از ایران .
ناشناس ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۴
باید صبر کرد و دید چه دسیسه ای از طرف غربیها پشت صحنه برای ترکیه ردیف شده است که اینگونه غلو آمیز این پهپاد را و البته سایر تحرکات ترکیه را مدام در تیتر خبرها جا می دهند . به نظر می رسد گوشت کبابی بعدی از حالا در پیاز و آبلیمو خوابانده شده است . از ترکیه متشکریم که در حال احداث دیوار است و ممنون می شویم که زودتر تمامش کند . به اندازه ی کافی مهاجر در ایران داریم ، دیگه نانی برای بیشترش نداریم .
شهروند ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۲:۴۲
قدیما کتاب داشتیم آغا محمد خان چهره حیله گر تاریخ..با توجه به این مطالب باید این عنوان به اردوغان تعلق بگیره. تا به اینجا حساب شده عمل کرده و فعلا سیاستهای موذیانه اش جواب داده.تا آینده چه پیش بیاد.اما یک اشتباه میتونه پایان رویاهای عثمانی گریش باشه.دقیقا عین پوتین که معلوم نیست قمارش بر سر اوکرایه عاقبت به کجا می انجامه.
آتیلا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۷
همین امروز یک مقاله ای در سایت defense here خواندم با عنوان چگونه پهپاد های بایراکدار ترکیه از قاتل به سلاحهای امید تبدیل شد که در آن دو رویی و سیاستهای مزورانه غرب در برخورد با سیاستهای پهپادی ترکیه در قره باغ و لیبی و سایر نقاط انتقاد و بی ثبات کننده نام می بردند ولی همین پهپادها را در اوکراین سلاح امید می نامند.
خسرو ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۶
به احتمال زیاد در انتخابات یک سال بعد -- مخالفین اردوغان به قدرت میرسند و روابط با غربیها بهتر خواهد شد و اقتصاد ترکیه قدرتمندتر گردیده و با استفاده از میراث تسلیحات و روابط منطقه ای اردوغان ، ترکیه برجسته تر خواهد شد فقط مخالفین اردوغان با جمهوری اسلامی ایران دشمن تر هستند به صلاح ایران است که اردوغان اسلام گرا در قدرت باشد
ناشناس ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۳
اول تعجب کردم که چگونه احتمال داره که یک پانترک انگلیسی بلد باشه بعد که جستجو کردن دیدم این سایت defensehere مال ترکیه است و زبان اصلیش هم معلومه چیه . خب بنده ی خدایی که وقتت رو تلف این سایت می کنی ، پیش خودت فکر نکردی که ماست بند هیچوقت نمی گه که ماستم ترشه .
ناشناس ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۲
سایت دفنس هیر متعلق به ترکیه است پس در مورد پهپاد ساخت ترکیه نظرش قابل اتکا نیست و باید سایتهای مرجع بین المللی نظر بدهند .‌
ابراهیم قدیمی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۲:۰۵
کمک های اطلاعاتی به اوکراین همانکونه که رسانه های خودشان میگویند توسط ماهواره ها با دقت وسرعت صورت میگبیرد۔نیاز به بهپاد ترکیه ندارد۔ممکن است بهپادها اطلاعات اولیه را که یک کشتی در حال حرکت است راداده باشند۔اطلاعات کامل را ماهواره ها دادهاند۔امروز در دنیای تکنولوژی ساخت غرب تمام ماشبن الات تولیدای نوعی مونتاژ بر اساس طراحی خود است۔کارخانه ها وکارگاههای تخصصی کوچک کار تولید قطعات و بهینه کردن انها را انجام میدهند۔
ابراهیم قدیمی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۲:۰۹
در غرب صنعتی دوچیز معنی ندارد۔یکی مرز ودوم تخصص همه جانبه در زیر یک سقف ومدیریت۔
آتیلا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۷
آنهایی که اعتراض داشتند سیات Defense here ترکیه ای هست سایت نشنال انترست را که دیگه نمی توانید بگید برا ترکیه هست این سایت هم همین مقاله را نشر داده اگه اینقدر اهل تحقیق و مطالعه هستید برید از آنجا بخوانید