وحدتی که در حال از هم پاشیدن است

غرب مستاصل در برابر هجوم روسیه

۱۴ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۲۹۸۳ اخبار اصلی اروپا
بوریس جانسون، نخست وزیر طی یک نشست دوجانبه در حاشیه این اجلاس صریحا به امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هشدار داد که به دنبال راه حلی برای این جنگ از طریق امتیازات بیش از حد به روسیه نباشد. در بیانیه بریتانیا آمده است: «هر گونه تلاش برای حل و فصل مناقشه اکنون بی‌ثباتی پایدار ایجاد کرده و پوتین را قادر می‌سازد تا به طور دائم دولت‌های مستقل و بازارهای بین‌المللی را دستکاری کند». ماکرون بارها از امکان راه حل مذاکره حمایت کرده و تاکید کرده است که روسیه نباید در توافق صلح "تحقیر" شود.
غرب مستاصل در برابر هجوم روسیه

نویسنده ها: جولیا لوهر و فرانکا ویتنبرینک

دیپلماسی ایرانی: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا پیش از دیدار با اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان در حاشیه اجلاس G-7، وعده اتحاد در غرب را داد. بایدن صبح یکشنبه در آغاز گفت وگوهای دوجانبه با صدراعظم که قبل از اولین نشست این اجلاس برگزار شد، گفت: «ما باید با هم متحد باشیم.»

پس از دیدار شولتز و بایدن در روز یکشنبه، کاخ سفید اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا از "تعهد تاریخی" آلمان برای افزایش قابل توجه هزینه های دفاعی در مذاکرات دوجانبه استقبال کرده است. بایدن و شولتز تاکید کردند که به حمایت نظامی، اقتصادی، بشردوستانه و دیپلماتیک از اوکراین ادامه خواهند داد. موضوع دیگر گفت وگو این بود که چگونه می توان تأثیرات جنگ در اوکراین بر امنیت جهانی غذا و انرژی را کاهش داد. چالش های ناشی از چین نیز مورد بحث قرار گرفت.

به گفته دولت آلمان، جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین بخش بزرگی از بحث ها را شکل خواهد داد. بوریس جانسون، نخست وزیر طی یک نشست دوجانبه در حاشیه این اجلاس صریحا به امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هشدار داد که به دنبال راه حلی برای این جنگ از طریق امتیازات بیش از حد به روسیه نباشد. در بیانیه بریتانیا آمده است: «هر گونه تلاش برای حل و فصل مناقشه اکنون بی‌ثباتی پایدار ایجاد کرده و پوتین را قادر می‌سازد تا به طور دائم دولت‌های مستقل و بازارهای بین‌المللی را دستکاری کند». ماکرون بارها از امکان راه حل مذاکره حمایت کرده و تاکید کرده است که روسیه نباید در توافق صلح "تحقیر" شود.

اندکی پیش از آغاز اجلاس سران G-7، بریتانیا، آمریکا، ژاپن و کانادا اعلام کردند که تحریم های خود را علیه روسیه گسترش خواهند داد. دولت بریتانیا روز یکشنبه اعلام کرد که این چهار کشور «به زودی» ممنوعیت واردات طلای روسیه را اجرایی خواهند کرد. بایدن نیز در این نشست سه روزه چنین تصمیمی را اعلام کرد.

روز دوشنبه، ولودیمیر زلنسکی نیز از طریق لینک ویدیویی در این اجلاس شرکت کرد. عصر شنبه او دوباره خواستار تحویل تسلیحات بیشتر شد. وزیر امور خارجه اوکراین نیز روز یکشنبه در توئیتی نوشت: «اجلاس G-7 باید با تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و تسلیحات سنگین بیشتر برای اوکراین پاسخ دهد».

روند اقدامات بعدی علیه روسیه، شامل بحث در مورد سقف واردات احتمالی نفت است. کشورهای صنعتی تحت فشار هستند تا به افزایش شدید قیمت انرژی رسیدگی کنند. هدف فقط این نیست که شهروندان و شرکت ها را از هزینه های بالای بنزین و نفت و گاز خلاص کرد، بلکه باید دید چگونه می توان روسیه را از نظر اقتصادی تضعیف کرد و چگونه می توان ادامه تأمین مالی جنگ را برای پوتین دشوارتر کرد. 

دولت های غربی در دوراهی قرار دارند: چشم انداز اقتصادی اروپا و آمریکا در حال حاضر مبهم است. تعرفه‌های واردات انرژی از روسیه ایده‌ای برای کند کردن افزایش قیمت‌ها در غرب بود. اکنون آمریکایی ها برای تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه فشار آورده اند. مشکل این است که برای اثربخشی آن، همه مشتریان باید مشارکت کنند. اما هند و چین اخیرا واردات خود از روسیه را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند. علاوه بر این، نفوذ G7 محدود است، حتی اگر این هفت کشور موضع مشترکی اتخاذ کنند، تنها کمتر از نیمی از تولید اقتصاد جهانی را تشکیل می دهند.

منبع: فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه جنگ اوکراین روسیه و اوکراین فرانسه و روسیه انگلیس و روسیه روسیه و آلمان اروپا اتحادیه اروپا اروپا و روسیه حمله روسیه به اوکراین


( ۶ )

نظر شما :