فروش پهپادهای ایرانی به روسیه

چرا خرید پهپاد برای کی‌یف مجاز است و برای مسکو ممنوع؟

۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۳۶۲۷ اروپا انتخاب سردبیر
کارشناس روسی از علت هیاهوی واشنگتن در خصوص همکاری نظامی میان ایران و روسیه سوال می‌پرسد، در حالی که به گفته‌ او هم زمان این کشور و متحدان اروپایی‌اش روزانه و به صورت علنی اوکراین را به تسلیحات پیشرفته برای مقابله با روسیه تجهیز می‌کنند.
چرا خرید پهپاد برای کی‌یف مجاز است و برای مسکو ممنوع؟

نویسنده: فهیم الصورانی

دیپلماسی ایرانی: تکذیب خبر مذاکرات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با مقامات ایرانی درخصوص فروش پهپاد به مسکو از سوی یوری اوشاکوف، معاون رئیس جمهوری روسیه به بحث و جدل در این‌ خصوص پایان نداد و رسانه‌ها همچنان در این‌باره صحبت می‌کنند.

کارشناسان روس می‌گویند ایران پیشرفت خوبی در صنعت پهپاد داشته و هم زمان باور دارند در حال حاضر دشوار است از آنچه عملا میان مسکو و تهران در این زمینه اتفاق می‌افتد، آگاه شد؛ چرا که همکاری نظامی – تکنولوژیک میان دو کشور اکثرا محرمانه است و در برخی مواقع تنها بعد از گذشت سال‌ها برخی قراردادها در این زمینه افشا می‌شود. وقتی که دیگر پنهان‌کاری ممکن نیست.

آندری اونتیکوف، کارشناس امور خارومیانه در گفت وگو با سایت «الجزیره» گفت که با توجه به تحریم‌ها احتمالا امضای هیچ قراردادی در زمینه نظامی – تکنولوژیک افشا نشود و احتملا تا جایی که امکان دارد این قراردادها محرمانه باقی بمانند.

اونتیکوف باور دارد صرف نظر از موضوع پهپادها دو طرف امکاناتی برای ارائه به طرف مقابل خود دارند. در این زمینه ایران به جنگنده‌ها و بالگردهای هجومی روسیه توجه دارد. در مقابل این کارشناس روسی توجه کشورش به پهپادهای ایران را بعید ندانست. به نظر او موضوع ساخت پهپاد برای ایران اولویت به شمار می‌رود و توانسته است طیف وسیعی از پهپادها را برای اهداف شناسایی، بمباران و پهپادهایی موسوم به «کامی‌کازه» را تولید کند.

طبق نظر او این توجه مسکو بعد از حمله پهپادی حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان و سرنگونی یک پهپاد ایرانی (نسخه‌ای کاملا مشابه لاکهید مارتین آمریکا) از سوی اسرائیل در حریم هوایی‌اش افزایش یافته است.

بیوتر اکوبزوف، تحلیلگر سیاسی روسی بعید نمی‌داند موضوع پهپادهای ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته باشد و چه بسا این موضوع در جریان سفرهای هیئت‌های روسی با همین هدف به تهران بحث و بررسی شده است.

اکوبزوف احتمال امضای چنین توافقی و نیز عدم افشای آن را به این مسئله نسبت می‌دهد که دو کشور با توجه به شرایط بین المللی و تحریم‌های غربی منفعتی در تحریک غرب نمی‌بینند.

او هم زمان از علت هیاهوی واشنگتن در خصوص همکاری نظامی میان ایران و روسیه سوال می‌پرسد، در حالی که به گفته‌ او هم زمان این کشور و متحدان اروپایی‌اش روزانه و به صورت علنی اوکراین را به تسلیحات پیشرفته برای مقابله با روسیه تجهیز می‌کنند.

این تحلیلگر می‌گوید وقوع چنین توافقی میان روسیه و ایران درخصوص پهپادهای ایران عجیب نیست به ویژه در پرتو رویکرد دو کشور برای امضای توافقنامه همکاری های راهبردی همه جانبه به مدت بیست الی بیست و پنج سال که احتمالا در سال جاری امضا می‌شود.

او بر این باور است که تجربه ایران در این زمینه در حال حاضر برای روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است، به ویژه پس از این‌که تهران نشان داد از سطح بالایی که در این زمینه برخوردار است و در سال 2011 توانست پهپاد پیشرفته آمریکایی "لاکهید مارتین" را رهگیری کند و فراتر این‌که آن را در یک پایگاه هوایی ایران فرود آورد و به دقت مورد مطالعه قرار داد.

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و روسیه روسیه و اوکراین اروپا و روسیه اروپا و اوکراین فروش پهپاد ایران فروش پهپاد ایرانی به روسیه


( ۹۸ )

نظر شما :