وجود شبهات متعدد فساد

نگرانی ها از جام جهانی قطر همچنان وجود دارد

۳۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۴۷۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
یکشنبه یازدهم سپتامبر، وزیر انتقال انرژی فرانسه به هیئت بزرگ داوران شبکه رادیویی عمومی در فرانسه گفت: «تحریم جام جهانی متأسفانه باعث تغییر انتشار گازهای گلخانه ای این رویداد نمی شود.»
نگرانی ها از جام جهانی قطر همچنان وجود دارد

نویسنده: پیر لان
 
دیپلماسی ایرانی:
وزیر انتقال انرژی فرانسه توضیح داد: «تیم هایی هستند که خود را از سال ها پیش آماده می کنند.» 

با افزایش استدلال‌های مشکوک، وزیر انتقال انرژی احتمال تحریم جام جهانی در قطر را که همچون فاجعه اجتماعی و زیست محیطی به نظر می رسد، رد کرد.

یکشنبه یازدهم سپتامبر، وزیر انتقال انرژی فرانسه به هیئت بزرگ داوران شبکه رادیویی عمومی در فرانسه گفت: «تحریم جام جهانی متأسفانه باعث تغییر انتشار گازهای گلخانه ای این رویداد نمی شود.»

در سال 2010، تصمیم به اعطای مسابقه به قطر «در شرایط اقلیمی دیگری» گرفته شد. در سال 2010 هیچ‌کس تصور نمی کرد که برگزاری جام جهانی با ورزشگاه های مجهز به تهویه هوا، در کشوری که تقریباً تمام برق خود را با نیروگاه های حرارتی تولید می کند، مقدار نجومی دی اکسید کربن را رد نکند.

این تصور وجود دارد که این فقط برای جلوگیری از خشم متحد پردردسر، قطر و ذخایر گازی آن که در این شرایط نگران کننده هستند، است. ولو این که روی آب و هوا و حقوق بشر تاکید کنیم، در حالی که روابط مشکوکی که قطر با اسلام گرایی افراطی دارد، را نادیده بگیریم.

قطر و فیفا به جرات قول می دهند که این رویداد بی کربن خواهد بود. قطر وعده می دهد که آلودگی تا حد امکان محدود می شود و با تامین مالی طرح های توسعه انرژی های تجدیدپذیر جبران خواهد شد.

ژیل دوفراسن، کارشناس سازمان غیردولتی دیده بان بازار کربن در این باره گفت: «شواهد نشان می دهد که انتشار گازهای گلخانه ای از این جام جهانی به طور قابل توجهی بیشتر از انتظار برگزارکنندگان خواهد بود. و اعتبار کربن خریداری شده برای جبران این انتشارات احتمالاً تأثیر مثبت کافی بر آب و هوا نخواهد داشت. انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به ساخت ورزشگاه ها «به طور بالقوه تا هشت برابر» بیشتر از میزان اعلام شده است.»

استدلال قوی اگنس پنیه روناچر این است  که اهدای جام جهانی  به دولت فرانسه مربوط نیست، این یک تصمیم بین المللی است. این بدین معنی است که مسائلی را که دادگاه فرانسه در این مورد مطرح می کند، فراموش کنیم.

دفتر دادستانی مالی ملی  در سال 2016 تحقیقاتی را به ویژه در مورد ناهار عجیب و غریب بیست و سوم نوامبر 2010 در کاخ الیزه آغاز کرد. میشل پلاتینی و تمیم بن حمد آل ثانی، در آن زمان گرد نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری اسبق فرانسه جمع شدند. قطر هرگز نباید این برگزاری جام جهانی را به دست می آورد! در نهایت فیفا مجبور شد اعتراف کند که رشوه ها به طور گسترده پرداخت شده است. نه روز بعد، قطر به عنوان میزبان جام جهانی تعیین شد و شش ماه بعد، قطر با سرمایه گذاری ورزشی خود باشگاه پاری سن ژرمن فرانسه را خرید. لوران، پسر میشل پلاتینی، در آن زمان در یکی از شرکت های تابعه ورزشی قطر استخدام شده بود. دادگاه به انعقاد پیمان فساد در این ناهار مشکوک است. البته روند دادگاه همچنان ادامه دارد.

منبع: ماریان (فرانسه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: جام جهانی قطر قطر فرانسه جام جهانی 2022 قطر و فرانسه گازهای گلخانه ای حقوق بشر


( ۳ )

نظر شما :

علوی ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۹
غرب فقط خودش رو آدم حساب میکنه مشکل اینجاست وگرنه کل قطر چقدر گاز گلخانه ای تولید میکنه که چهار تا ورزشگاهش تولید کنند ؟ اینها هنوز نمیخوان به شکست اعتراف کنند و مدام در حال لجن پراکنی به قطر هستند. کافیه قطر شش ماه زمستان گاز رو ببنده همین اروپاییها بیش از قبل ادب میشوند و درست صحبت کردن رو یاد میگیرند