قضاوت دشوار است

دشواری ارزیابی کشته های دوره آماده سازی قطر برای جام جهانی

۲۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۵۸۷۳ اخبار اصلی خاورمیانه
در بین علل این مرگ و میرها، «مرگ طبیعی»  غالب است که ۷۰ درصد از علل ذکر شده برای کارگران هندی، نپالی یا بنگلادشی را نشان می دهد، سهمی که برای هندی ها به ۸۰ درصد می رسد، چرا که هیچ کالبد شکافی یا معاینه پزشکی برای تعیین علت واقعی مرگ انجام نمی شود.
دشواری ارزیابی کشته های دوره آماده سازی قطر برای جام جهانی

نویسنده: گری داگورن، اریس دورو

دیپلماسی ایرانی: تعداد کارگرانی که در سایت های جام جهانی جان باختند، 6500 کشته ذکر می شود، اما این طور نیست. ارزیابی رقم واقعی بسیار دشوار است.

نظرسنجی گاردین که در فوریه 2021 منتشر شد، ساکنان غیرقطری را پوشش می‌دهد که بین سال‌های 2011 تا پایان سال 2020 در این کشور فوت کرده‌اند. روزنامه لندن طی این دوره ده ساله 6751 مورد مرگ کارگران را تایید کرد و به طور گذرا تصریح کرد که این تعداد را می توان به وضوح دست کم گرفت. مرگ و میرهای مربوط به ماه های آخر سال 2020 و 2021 نیز در داده های جمع آوری شده توسط گاردین لحاظ نشده است.

در بین علل این مرگ و میرها، «مرگ طبیعی»  غالب است که 70 درصد از علل ذکر شده برای کارگران هندی، نپالی یا بنگلادشی را نشان می دهد، سهمی که برای هندی ها به 80 درصد می رسد، چرا که هیچ کالبد شکافی یا معاینه پزشکی برای تعیین علت واقعی مرگ انجام نمی شود.

نشریه گاردین پس از تحقیقات اولیه در مورد آمادگی قطر برای جام جهانی که در سال 2013 منتشر شد، شرایط «کار اجباری، نوعی برده‌داری مدرن» را که به مرگ ده‌ها نفر در طول تابستان منجر شد، توصیف کرد.

قطر به شدت این ارقام را به چالش می کشد و تأیید می کند که فقط 37 مورد مرگ در بین کارگران حاضر در محل های ساخت و ساز استادیوم ها روی داده که  سه مورد مربوط به کار است و 34 مورد دلایل دیگری دارند و ده مورد از آنها مربوط به مردان 20 تا 40 ساله است.

دولت قطر هر ساله آمار رسمی در این زمینه منتشر می کند. بر اساس این داده ها، 12412 مرد مهاجر بین سال های 2011 تا 2020 جان خود را از دست دادند که تقریبا نیمی از آنها (5935) بین 20 تا 50 سال سن داشتند که نسبتاً جوان است. قطری‌ها به گاردین گفته‌اند که تعداد کشته‌ها متناسب با حجم جمعیت مهاجر است که توسط مقامات فاش نشده است، اما در سال 2020 حدود 2.5 میلیون نفر تخمین زده می‌شود که حدود 330 هزار نفر قطری هستند.

در سال 2020، 25٪ مردان مهاجری که در این کشور جان خود را از دست دادند بین 20 تا 40 سال سن داشتند، در حالی که همین گروه سنی نشان دهنده 10٪ از مرگ و میر در بین مردان قطری ثبت شد. این شکاف در سال 2012 حتی بیشتر است، زمانی که افراد 20 تا 40 ساله تقریباً 40 درصد از مرگ و میرمهاجران را تشکیل می دادند، در حالی که این رقم برای قطری ها 12 درصد بود.

همین روند در بین افراد 40 تا 60 ساله مشاهده می شود. سهم آنها بین 20 تا 26 درصد در بین مرگ و میرهای قطری است، در حالی که بین 35 تا 42 درصد از مرگ و میر مهاجران را شامل می شود.

در سال 2020، افراد 20 تا 39 ساله 10.3 درصد از مرگ و میر مردان قطری و 25 درصد از مرگ و میر مردان مهاجر را تشکیل می دهند.

در بین مردان ملیت قطری، اکثریت قریب به اتفاق مرگ و میرها دربین افراد بالای 55 سال روی می‌دهد، اگرچه اقلیتی را در جمعیت نسبتاً جوان این کشور نشان دهند. اما میزان مرگ و میر مهاجران نیز متفاوت است: اکثریت مردگان زیر 55 سال (حدود 60 درصد) هستند و از هر 5 مرده مهاجر، یک نفر بین 35 تا 44 سال سن دارد.

این مرگ و میرهای زیاد بیشترً به علت قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و گرمای شدید آب و هوای خلیج فارس در بیشتر ایام سال است که کار در فضای باز را بسیار دشوار و برای سلامتی خطرناک می کند.

محققین پیش بینی می کنند با محافظت بهتر از کارگران در برابر گرما، می توان از حدود 35 درصد ایست های قلبی کشنده جلوگیری کرد. مرگ و میر بارز ناشی از حوادث قلبی عروقی در فصول گرم به احتمال زیاد به علت استرس گرمای شدید است.

کارگران مهاجری که در معرض این گرما قرار می‌گیرند همچنین به آسیب کلیوی مزمن جدی مبتلا می‌شوند که بر مردانی که موقعیت‌های شغلی را در صنعت ساخت و ساز اشغال می‌کنند تأثیر می‌گذارد.

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر جام جهانی فوتبال جام جهانی قطر حقوق بشر وضعیت حقوق بشر جام جهانی 2022 تلفات جام جهانی قطر کارگران فعال در قطر


( ۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۹ آبان ۱۴۰۱ | ۰۰:۱۴
اروپا در تدارک واماده سازی شرایط فوق عالی استادیوم ودیگر شرایط برای جام جهانی قطر حسادت میکند۔امارهائی نشان میدهند که اگر واقعی باشد نشان از اهمال کاری ندارد ۔توقع نداشتند که کشور به این کوچکی خلیج فارس شرایطی به این مناسبی برای ساخت وساز واماده سازی جام جهانی پیدا کنند۔زمانی که پول باشد همه چیز مهیا میشود۔این مطلب قبلا مورد اعتقاد اروپائیها نبود۔میگفتند اسرائیل ساخته شده است اعراب نساخته اند۔قبول نمی کردند عامل ساخت اسرائیل پول اعطائی انها بوده است۔اعراب نشان دادند که توان ساخت ومدیریت دارند اگر پول مهیا باشد۔