سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران:

کنعانی: منتظر زمستان برای توافق نیستیم/حضور نیروهای ایرانی در کریمه را شدیدا تکذیب می کنیم

۰۲ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۵۳۹۸ اخبار اصلی اخبار داخلی
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: با پیش نویس ها و مذاکراتی که صورت گرفته زمینه برای جمع بندی توافقات و بازگشت طرف‌ها به توافق فراهم است. اگر در طرف مقابل اراده سیاسی وجود داشته باشد زمینه برای احیای توافق مهیاست. اگر این اراده شکل بگیرد، اسناد رد و بدل شده و جزئیات فنی و گام‌های طرفین واضح است ولی به نظر می‌آید اراده سیاسی آمریکا همچنان محل تردید است. ما منتظر زمستان نیستیم و در اولین روزی که آمریکا اراده خود را نشان دهد ایران برای از سرگیری توافق نیاز به بازه زمانی و فرصت ندارد. اثبات کردیم پایبند به میز مذاکره هستیم و بازگشت به توافق یک انتخاب است و مذاکره می‌کنیم که به اجرای توافق برگردیم در عین حال ایران کشوری است که نشان داده اگر توافق کند به روند اجرای توافق پایبند است و به تعهداتش عمل کرده است. با طرفی مواجهیم که از توافق خارج شد و به آن عمل نکرد. برای توافق نیازمند تضمین هستیم.
کنعانی: منتظر زمستان برای توافق نیستیم/حضور نیروهای ایرانی در کریمه را شدیدا تکذیب می کنیم

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) دوم آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی  در پاسخ به سؤالی درباره حمایت آمریکا از ائتلاف براندازان و اغتشاشگران و اینکه گفته‌اند مذاکرات  از دستورکار خارج شده است، گفت: رفتار آمریکایی‌ها بسیار ریاکارانه است و هم ریاکاری می‌کنند و هم رسما دروغ می‌گویند. آمریکایی‌ها بارها و بارها از پیام‌های مختلف پیام می‌دهند و از آمادگی برای بازگشت به توافق سخن می‌گویند. مذاکرات انجام شده و صورت مسئله روشن است و پاسخ ایران واضح است. دیدگاه‌ها و مطالبات ایران کاملا قانونی، روشن و منطقی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: اینکه آمریکایی ها می گویند مذاکرات متوقف شده و ... پس چرا از طریق واسطه‌ها پیغام می‌دهند و چرا برای آمادگی ازسرگیری مذاکرات پیام می‌دهند. آمریکایی‌ها هم می‌خواهند به توافق برگردند و هم هزینه‌های توافق را پرداخت نکنند. اقدام آمریکایی ها در حمایت مستقیم از اغتشاشات اخیر در داخل ایران تکرار سیاست اشتباهی است که سالیان سال در قبال ایران انجام داده و نتیجه نگرفتند. آمریکا الان یک سوی اغتشاش و حمایت از اغتشاشگران در ایران هستند. آمریکایی‌ها باید راجع به دوگانگی به افکار عمومی پاسخ دهند. اگر به توافق علاقه‌مندند برگردند و زمینه‌های بازگشت به توافق کاملا روشن است. به نظر می‌آید آمریکایی‌ها دچار دوگانگی هستند و احیانا به مسائل داخلی خود نگاه می‌کنند و هم نگاهی به تحولات داخلی ایران دارند. آمریکایی‌ها نمی‌توانند ایران را با تهییج، ارعاب و تحریک وادار به امتیازات یکجانبه کنند. مسیر توافق دوجانبه است. تعهد در مقابل تعهد پیام واضح ماست. ایران متعهد به برجام است مشروط به اینکه آمریکا متعهد به شروط برجام و توافق باشد. می‌دانند ایران از شرایط جاری عبور کرده است چون مسائل را رصد می‌کنند اگر روی تحولات داخلی ایران شرط بندی کردند اشتباه می‌کنند.

وی گفت که دولت انگلیس در قبال تحولات داخلی ایران رفتار غیرسازنده‌ای داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحریم اخیر مقامات و نهادهای انگلیسی از سوی ایران و اعمال تحریم علیه رسانه‌ نماهایی چون بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال که اسم رسانه دارند، بیان کرد: ایران در واکنش به اقدامات غیرسازنده اقدام متناسب و متقابل انجام خواهد داد.

وی همچنین گفت: در خصوص تحریم‌های اتحادیه اروپا به طور قطع طی روزهای آینده اقدام متقابل و متناسب انجام خواهیم داد. ایران دولت مسئول و پایبند به تعهدات بین‌المللی است. رفتارهای برخی کشورهای غربی علیه ایران غیرقانونی و غیرمشروع است. حمایت از اغتشاش و آشوب و ناامنی و بی ثباتی در کشورها رفتار غیرقانونی است. حمایت از اغتشاشگران و ایجاد فضای رسانه‌ای و تبلیغی و میدان دادن به جریان‌هایی که سابقه فعالیت تروریستی دارند اقدام غیرمسئولانه است. ایران مبتنی بر عرف بین‌الملل و قوانین ملی و سرزمینی خود و با استفاده از چارچوب‌های حقوق بین‌الملل اقدام متناسب و متقابل علیه هر طرفی انجام خواهد داد که رفتار غیرمسئولانه علیه ایران انجام دادند.

به گزارش فارس، کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره آزادی باقر نمازی و بحث آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و زمان آزادسازی این دارایی‌ها گفت:‌ ایران بر مبنای توافقی که از طریق واسطه ها با دولت آمریکا انجام داد اعلام کرد آمادگی داریم بر مبنای نگاه انسانی تبادل زندانیان را انجام دهیم و قبلا اعلام کردیم که موضوع تبادل زندانیان به عنوان اقدام انسانی هیچ ارتباطی با موضوعات دیگر از جمله توافق برجام و مذاکرات برای رفع تحریم‌ها ندارد. دولت آمریکا توافق را پذیرفت و تعهدات را پذیرفت ایران به عنوان اقدام مبتنی بر حسن نیت و انساندوستانه یکی از زندانیان دوتابعیتی که جرم جاسوسی آن محرز بود و دولت آمریکا می‌دانست آن را آزاد کردیم و برای تکمیل روند آزادی زندانیان اعلام آمادگی کردیم و منتظر اقدام دولت آمریکا هستیم کمه در بحث تبادل زندانیان اقدام لازم و متقابل را انجام دهد.

وی گفت: مذاکرات در طرق مختلف در حال انجام است و پیشرفت هایی حاصل شده و در مسیر پیشرفت قرار داریم بحث آزادسازی دارایی‌های ایران موضوع فنی است مذاکرات فنی ادامه دارد و خوشبین هستیم این در بازه زمانی معقول و نزدیکی بحث آزادسازی دارایی‌های ایران صورت بگیرد. این درخواست قانونی ایران است برای آزادسازی منابع مالی ایران که متعلق به ملت است و این موضوع هیچ ارتباطی با برجام و هیچ موضوع دیگری ندارد. کشورهایی که دارنده دارایی‌های ایران هستند باید بدون قید و شرط این دارایی ها را آزاد کنند.

وی درباره دلیل تاخیر در موضع گیری در خصوص رد ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه گفت: ما تاخیری نداشتیم ایران بارها و بارها دیدگاه خود را در ارتباط با جنگ جاری در اوکراین اعلام کرده و مواضع ما صریح و روشن است. آمریکا و اروپا خودشان با اقدامات تحریک آمیز مشخصا دول آمریکا آغاز کننده شرایطی شدند که به آغاز جنگ در اوکراین منجر شد و الان با گسترش اطلاعات غلط ایران را متهم به حمایت از یک طرف درگیری و  جنگ می‌کنند. ایران بارها اعلام کرده ما یک طرف جنگ در ارتباط با موضوع اوکراین نیستیم. صادر کننده تسلیحات به یکی از طرف‌ها در جنگ نیستیم. رابطه با دو کشور دوستانه بوده و با اوکراین که با جوسازی طرف‌های دیگر وارد تقلیل رابطه شده روابطمان برقرار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین بیان کرد: طرف‌هایی که ایران را متهم می‌کنند به طرفداری از یک طرف جنگ یک فضاسازی رسانه‌ای است و یک اتهام زنی بی حاصل است صدور میلیاردها دلار تسلیحات به یک طرف جنگ آیا پایان دادن به جنگ است. این رفتار یک طرف جنگ و قرار گرفتن در یک طرف منازعه است. اتهامات بی حاصل علیه ایران را مردود می‌شماریم و نمی‌پذیریم و بارها مواضع و دیدگاه‌های خود را اعلام کردیم.

وی درباره عدم صدور روادید برای شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه پلاستیک آلمان اظهار داشت: رابطه با ایران برای اروپا یک فرصت است به ویژه اروپا که در شرایط بحران انرژی و مطالبات اقتصادی مردم خود قرار دارد. آنها یا می توانند رفتار سازنده داشته باشند و از فرصت‌های همکاری‌های تجاری و صنعتی با ایران استفاده کنند یا می‌توانند منافع و مصالح مردم خود را با مسائل سیاسی بی حاصل گره بزنند. ایران را سال ها تحریم کردند نتیجه آن برای اروپا چیست. چه منافعی از تحریم متوجه دولت‌های اروپایی شده‌ است. این رفتارهای سیاسی استمرار رفتارهای بی حاصل و غلط گذشته است. توصیه ما به آنها اتخاذ رفتار سازنده و مناسب با ملت و دولت ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سرشماری و احراز هویت اتباع افغانستان گفت: این در زمره وظایف وزارت کشور است. ایران براساس وظایف انسانی خود و مناسبات برادرانه با ملت افغانستان به مسئولیت‌های انسانی خود بیش از وظایف قانونی عمل کرده است.

کنعانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سفارت آلمان در جریان اغتشاشات اخیر نقش هماهنگ کننده داشته و جلساتی را با نمایندگان دیگر سفارتخانه‌های خارجی داشته است گفت: برخی از سفارتخانه‌های خارجی مقیم در تهران در طول اغتشاشات اخیر در ایران رفتارهای غیردیپلماتیک داشتند که با رصدی که به عمل آمد تذکرات لازم داده شده و توجه لازم به سفارتخانه‌ها برای التزام به شروط دیپلماتیک داده شده است. برخی سفرا احضار و در این ارتباط اعتراض جدی صورت گرفت و توجه و تذکر لازم داده شد. ایران هم دقت و اشراف لازم را دارد و دستگاه دیپلماسی به وظیفه خود عمل کرده است.

وی درباره خلبان و چهار خدمه ایرانی هواپیمای توقیف شده در ونزوئلا نیز گفت: در یک کارزار مشترک حقوقی، سیاسی و کنسولی بین ایران و ونزوئلا خدمه و کروی ایرانی هواپیمای متعلق به دولت ونزوئلا که در آرژانتین به صورت غیرقانونی و با ادعاهای واهی برخی طرف‌ها از جمله لابی‌های صهیونیستی بازداشت شده بودند آزاد شدند. خدمه ایرانی این هواپیما در دو مرحله آزاد شدند دو نفر در بازه زمانی کمتر از ۲۰ روز گذشته و سه نفر دیگر در هفته گذشته آزاد شدند و زمینه برای ورودشان به ایران مهیاست. خبری که داشتم قرار بود عصر دیروز وارد ایران شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: مذاکرات در فضای مثبتی  بین دو کشور صورت گرفته و خوشبختانه زمینه برای ورود به مرحله دیگری که گفت وگوهای سیاسی بین مقامات دو کشور باشد مهیا و فراهم است و با اجرای توافقات در نتیجه ۵ دور مذاکرات گذشته به عنوان ایران معتقدیم امکان ورود دو کشور به یک مرحله بهتر و سازنده تر وجود دارد.

وی درباره اعزام سفیر ایران به یمن اظهار داشت: با بهبود شرایط امنیتی و سیاسی در یمن سفیر ایران اعزام خواهد شد و اعزام سفیر به یمن از اولویت‌های ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: با پیش نویس ها و مذاکراتی که صورت گرفته زمینه برای جمع بندی توافقات و بازگشت طرف‌ها به توافق فراهم است. اگر در طرف مقابل اراده سیاسی وجود داشته باشد زمینه برای احیای توافق مهیاست. اگر این اراده شکل بگیرد، اسناد رد و بدل شده و جزئیات فنی و گام‌های طرفین واضح است ولی به نظر می‌آید اراده سیاسی آمریکا همچنان محل تردید است. ما منتظر زمستان نیستیم و در اولین روزی که آمریکا اراده خود را نشان دهد ایران برای از سرگیری توافق نیاز به بازه زمانی و فرصت ندارد. اثبات کردیم پایبند به میز مذاکره هستیم و بازگشت به توافق یک انتخاب است و مذاکره می‌کنیم که به اجرای توافق برگردیم در عین حال ایران کشوری است که نشان داده اگر توافق کند به روند اجرای توافق پایبند است و به تعهداتش عمل کرده است. با طرفی مواجهیم که از توافق خارج شد و به آن عمل نکرد. برای توافق نیازمند تضمین هستیم.

وی گفت: چین از بزرگترین شرکای ایران در حوزه منطقه و آسیاست. رابطه با چین برای ما مهم است نقش مهم منطقه‌ای چین برای ما حائز اهمیت است و از آنچه به منافع ملت چین منجر شود استقبال می‌کنیم. روند مناسبات رو به گسترش است. در حوزه روابط دوجانبه در شرایط بسیار خوبی قرار داریم و روند مناسبات تجاری رو به رشد است و اراده سیاسی رهبران مبتنی بر توسعه مناسبات است. آینده روشنی در افق مناسبات وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات امیرعبداللهیان درباره مشخص شدن چارچوب همکاری با آژانس و پاسخ به سؤالات آژانس گفت: رابطه ایران با آژانس سازنده است و به رغم اشکالات و خللی که در خصوص برخی موضوعات فنی و در نتیجه شیطنت لابی رژیم صهیونیستی در روند تعامل و مناسبات ایران و آژانس رخ داده بود با نگاه سازنده ایران به همکاری با آژانس مجددا در مسیر خوبی قرار داریم. در سفر چندی پیش آقای اسلامی به وین و دیدار دوجانبه سازنده با گروسی خوشبختانه در مسیر مذاکرات فنی و همکاری با آژانس در مسیر خوبی قرار داریم. معتقدیم همکاری در مسیر خوبی قرار دارد و می‌توانیم در چارچوب همکاری و گفت‌وگوهای سازنده گام‌های مثبت و خوبی را به سمت جلو برداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره همکاری‌ نظامی ایران و روسیه نیز اظهار داشت: رابطه ایران و روسیه یک رابطه همه جانبه و در زمینه های مختلف و رو به رشد و مبتنی بر منافع و مصالح دو کشور و چارچوب‌‌های قانونی است و متعارض با هیچ روند بین‌المللی نیست. کشورها آزادند روابط خود را مبتنی بر مصالح و منافع دو کشور پیش ببرند. رابطه ایران و روسیه علیه هیچ جهت و طرفی و ناقض هیچ چارچوب بین‌المللی نیست. ایران مغلوب جوسازی‌ها نخواهد شد. کارزار رسانه‌ای غربی و آمریکایی درباره مناسبات ایران و روسیه یک کارزار رسانه‌های ناظر به دستیابی به اهداف سیاسی خاص و فرافکنی و انحراف افکار عمومی از نقش سازنده خود در موضوع جنگ اوکراین است. رفتار ایران سازنده و مسئولانه است و در چارچوب منافع و مصالح روابط خود را با کشورهای مختلف ادامه می‌دهد.

وی درباره قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF گفت: مقامات بانک مرکزی در این زمینه توضیحات لازم را دادند و خواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رایزنی‌های ایران با دولت جدید عراق عنوان کرد: از روند تحولات سیاسی مثبت در عراق استقبال می‌کنیم وانچه رخ می‌دهد تامین کننده منافع و مصالح مردم عراق است.

درباره ادعای سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه پرسنل ایرانی در کریمه حضور داشته و به روسیه در استفاده از پهپادها کمک کرده‌انند سؤال شد که کنعانی گفت:‌ شدیدا تکذیب می‌کنیم جنگ رسانه‌ای است برای انحراف افکار عمومی از اقدام خودشان در تسلیح یک طرف جنگ و این خبررسانی کذب است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره گزافه گویی رئیس کمیته امور منطقه‌ای پارلمان جمهوری آذربایجان به اظهارات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره غیرقابل قبول بودن تغییر مرزها در منطقه و همچنین برگزاری مانور در رود ارس خاطرنشان کرد: مقامات رسمی و نظامی ما در ارتباط با مانور نظامی ایران کاملا پاسخ دادند و اهداف آن را توضیح دادند و اینکه این مانور هم از قبل برنامه ریزی شده بود و هم تمرینات دوره‌ای نیروهای مسلح ایران است مانورهای نیروهای مسلح ما علیه هیچ دولت همسایه‌ای نیست و همسایگان برای ما اهمیت و اولویت دارند و توسعه مناسبات با همسایگان برای ما اولویت است. امنیت مرزهای مشترک برای ایران یک انتخاب راهبردی است آنهایی که باید پیام مانورهای نظامی ایران را بگیرند و مخاطب این مانورها هستند، پیام را گرفتند و خواهند گرفت. رابطه ایران و جمهوری آذربایجان دوستانه است و در ارتباط با مانور قبلا اطلاع رسانی از طریق کانال‌های موجود به مقامات آذربایجان صورت گرفته و روابط بین حوزه‌های نظامی دو کشور خوب، سازنده و رو به جلو است. آنچه تاکید داریم این است که مرزهای منطقه و ژئوپلتیک منطقه نباید تغییر کند و حضور بیگاناگان مخالف امنیت و ثبات و منافع جمعی منطقه است. این موضع رسمی ایران است و بر آن تأکید کرده است.

خبرنگاری درباره برگزاری اعتراضات در فرانسه و برخی کشورهای اروپایی در واکنش به قیمت سوخت سؤال کرد که سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در ارتباط با تحولات فرانسه موضع رسمی دستگاه دیپلماسی را اعلام کردیم. قطعا اگر تروریسم بد است، این تروریسم نباید به خوب و بد تقسیم بندی شود. در یک ماه اخیر تمام مقامات اروپایی از جمله مقام‌های دولت فرانسه انگار هیچ مشکل دیگری در هیچ گوشه دنیا از جمله اروپا وجود ندارد و ملت و مردمشان مطالباتی ندارند و همه پیام‌ها و خطاب‌هایشان متوجه داخل ایران بود. در عین حال شاهد ناآرامی و اعتراض عمومی و اعتصاب سندیکایی و صنفی در بیش از ۱۰۰ شهر فرانسه هستیم. شدیدترین برخورد خشونت آمیز از سوی نیروهای امنیتی و پلیس فرانسه علیه شهروندان فرانسه و زنان این کشور را دیدیم.

وی ادامه داد: جالب این است که خشونت هم مثل تروریسم به خشونت بد و خوب تقسیم شده است. اگر همسو و متحد آنها نباشد خیلی بد است ولی اگر در فرانسه اتفاق بیفتد خشونت خوبی است. زنانی که مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند. اگر یک هشتگ حمایت از مطالبات شهروندان فرانسوی و زنان فرانسوی دیدید. این رفتار دوگانه است و حقوق بشر تبدیل به ابزار سیاسی شده است. حقوق زن تبدیل به شعار برای پیگیری منافع سیاسی شده و این یک دورویی آشکار است. آنهایی که علیه ما غیر از فرانسه موضع گرفتند.

کنعانی ادامه داد: در کانادا که پیشتاز کمپین‌های سیاسی و غیرسیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران است. از نخست وزیر کانادا می‌پرسیم آیا حقوق شهروندان فرانسوی با حقوق شهروندان دیگر کشورها که شما مطالبه می‌کنید، جنسشان مشابه است. یک دوگانگی آشکار است و شعار سیاسی برای اهداف سیاسی است. تحولات فرانسه هم رویکرد دوگانه فرانسه را اثبات کرد و هم رویکرد دوگانه کشورهای مدعی حقوق بشر و حقوق زنان را نشان داد.

کلید واژه ها: ناصر کنعانی نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و امریکا ایران و عربستان ایران و آذربایجان ایران و اروپا ایران و فرانسه ایران و کانادا توافق هسته ای مذاکره برای رفع تحریم ها


( ۳ )

نظر شما :