چهار اولویت اصلی

کاری که لولا داسیلوا باید در برزیل انجام دهد

۲۶ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۵۸۷۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
رئیس جمهوری منتخب در مواجهه با کشوری عمیقاً تقسیم شده، اکنون لحن دوره ای چهار ساله را تعیین می کند که در ژانویه ۲۰۲۳ آغاز می شود. او در سخنرانی پیروزی خود، وعده ایجاد یک دولت مدنی، فراگیر، آشتی جویانه و سبز را داد و با دعوت به همبستگی، تضاد شدیدی با لفاظی تفرقه‌انگیز سلف خود ارائه داد. 
کاری که لولا داسیلوا باید در برزیل انجام دهد

گزارشگر و تهیه کننده: سیدرحمان موسوی عضو ارشد انجمن مطالعات سازمان ملل متحد 

دیپلماسی ایرانی: رئیس‌جمهوری منتخب برزیل با کشوری عمیقاً تقسیم شده و بحران‌های سیستماتیک جهانی رو به رو است. پیروزی لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری سابق برزیل بر ژایر بولسونارو، پیامی قدرتمند به بقیه جهان ارسال می‌کند. لولا تنها با اختلاف اندکی و با ایجاد یک ائتلاف دموکراتیک گسترده که از سمت چپ افراطی تا راست میانه را در بر می گرفت، به پیروزی رسید. 

رئیس جمهوری منتخب در مواجهه با کشوری عمیقاً تقسیم شده، اکنون لحن دوره ای چهار ساله را تعیین می کند که در ژانویه 2023 آغاز می شود. او در سخنرانی پیروزی خود، وعده ایجاد یک دولت مدنی، فراگیر، آشتی جویانه و سبز را داد و با دعوت به همبستگی، تضاد شدیدی با لفاظی تفرقه‌انگیز سلف خود ارائه داد. 

اشتباه نکنید: لولا در اداره چهارمین دموکراسی بزرگ جهان با بادهای مخالف بزرگی روبه رو خواهد شد. اگرچه محکومیت های وی تمام شد، بسیاری از برزیلی ها از اینکه مردی که قبلاً در رسوایی های فساد نقش داشته، به ریاست جمهوری بازمی گردد، خشمگین هستند. 

لولا همچنین باید با بلوک قابل توجهی از قانونگذاران راست افراطی، چالش های اقتصادی دلهره آور و جنگ فرهنگی در حال جوشش که توسط بولسونارو و حامیان مبارزش راه انداخته شده، دست و پنجه نرم کند. 

با این حال، لولا فرصتی برای تبدیل شدن به یک رئیس‌جمهوری متحول را دارد؛ با روش‌هایی فراتر از آنچه در طول دوره ریاست‌جمهوری بسیار محبوب خود از سال 2003 تا 2010 به دست آورده بود. او باید طرحی ارائه دهد که بر چهار اولویت اصلی تأکید دارد. 

برای شروع، لولا باید برزیل را به عنوان یک ابرقدرت سبز و یک رهبر جهانی در گذار به یک اقتصاد بدون کربن قرار دهد. برزیل که بیش از 60 درصد از جنگل های استوایی جهان، 20 درصد از آب شیرین و حداقل 10 درصد از تنوع زیستی کره زمین را در خود جای داده، به ویژه برای ایفای نقش رهبری زیست محیطی مناسب است. اما هر دو بخش دولتی و خصوصی باید تجارت معمول خود را کنار بگذارند و از فرصت های ارائه شده توسط اقتصادهای سبز و نارنجی (خلاق) جهانی استفاده کنند. این به معنای حمایت از سیاست‌ها برای همسوسازی بازارهای کشاورزی، دام، دارو و کالا با اهداف حفاظتی و سرمایه‌گذاری در فناوری‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای حمایت از اقتصاد زیستی، بیوتکنولوژی و خدمات زیست‌محیطی و بازسازی است. 

برزیل با انگیزه‌های مناسب می‌تواند یک شبکه صد درصد انرژی تجدیدپذیر و یک سیستم تولید مواد غذایی پایدار را بسازد. به همان اندازه مهم، جنگل زدایی باید پایان یابد، به ویژه در آمازون، جایی که 94 درصد از این گونه فعالیت ها به صورت غیرقانونی انجام می شود. 

دولت لولا باید اقتصادهای غیرقانونی پیچیده و زنجیره تامین را که به این تخریب دامن می‌زند، مختل کند. اجرای حفاظت از جنگل‌ها، توانمندسازی مقامات محیط‌زیست و گروه‌های بومی، تقویت حاکمیت قانون و اطمینان از اینکه شرکت‌ها قابلیت ردیابی و شفافیت کامل را در زنجیره تامین خود ارائه می‌دهند، همگی ضروری هستند. 

برزیل همچنین می‌تواند و باید کارآفرینی چندجانبه را در جنوب افزایش دهد، از جمله با ترویج قوس‌های بازسازی و اتحاد برای محافظت از جنگل‌های استوایی در سراسر آمازون، دریاچه‌های بزرگ آفریقا، و آسیای جنوب شرقی. 

دوم، لولا باید آشتی و همزیستی را در خانه ترویج کند. همانطور که او در سخنرانی پیروزی خود خاطرنشان کرد قطب بندی سیاسی خطر خشونت را افزایش داده است. دولت جدید باید مشارکت نزدیک‌تری با جامعه مدنی و پلتفرم‌های دیجیتال را تقویت کند تا اطلاعات نادرست را مهار و از حقوق مدنی و دیجیتالی محافظت کند. 

تقسیمات برزیل به طور مداوم در رسانه های اجتماعی و سرویس های پیام رسان تقویت می شود اما راه حل ها در دسترس هستند. 

دادگاه عالی انتخابات برزیل با همکاری هشت پلتفرم رسانه های اجتماعی پیشرو، آژانس های بررسی حقایق و سازمان های جامعه مدنی برای شناسایی و مختل کردن اطلاعات نادرست، نقش مهمی در انتخابات 2022 ایفا کرد. اما پلتفرم زدایی از بازیگران ضد دموکراتیک و تعدیل آسیب های دیجیتال کافی نیست. 

برزیل باید درس های کشورهایی را که قطبی شدن آنلاین و آفلاین را کاهش داده اند، جذب کند. به عنوان مثال، تشویق «تماس بین گروهی»، از جمله از طریق مجامع شهروندی، نشان داده است که تعصبات بین حوزه‌های انتخابیه را کاهش می‌دهد، همانطور که پروژه‌هایی که حول «اهداف برتر» ساخته شده‌اند (مانند تلاش برای تبدیل برزیل به یک ابرقدرت سبز). فراتر از آن، رهبران برزیلی باید فرهنگ سیاسی را تقویت کنند که در آن شهروندان بیشتر بر روی سیاست‌ها تمرکز کنند تا شخصیت‌ها – برای مثال با اجازه دادن به مشاوره‌های بازتر و تصمیم‌گیری مشارکتی. 

سوم، لولا باید تلاش کند تا ابتکارات جهانی را برای مقابله با فقر، نابرابری و ناامنی غذایی تقویت کند. در پی همه‌گیری کووید-19 و جنگ روسیه علیه اوکراین، بسیاری از تلاش‌های توسعه پایدار کشورهای با درآمد پایین‌تر و متوسط با شکست‌های عظیمی روبه رو شده است. 

در نهایت، لولا باید از اعتبار بین المللی برزیل برای تحریک اقدامات چندجانبه علیه خطرات جدید جهانی استفاده کند. رهبری سیاسی و دیپلماتیک برای تقویت هنجارهای شکننده منع تسلیحات کشتار جمعی، کاهش آسیب‌های مرتبط با فناوری‌های جدید و سازگاری مرتبط با اقلیم – به ویژه در کشورهایی که بیشترین هزینه‌ها را از جهان متحمل می‌شوند، مورد نیاز است. 

اگرچه دولت جدید برزیل باید به چالش های داخلی خود رسیدگی کند، اما می تواند این خطرات جهانی و سیستماتیک به هم پیوسته را رهبری کند. جهان به صدای برزیل نیاز دارد، به این معنی که برزیل اکنون باید از سایه چهار سال گذشته خود بیرون بیاید.

کلید واژه ها: برزیل انتخابات ریاست جمهوری برزیل لولا داسیلوا ژایر بولسونارو محیط زیست محیط زیست برزیل راست افراطی جنگل آمازون آمازون


( ۲ )

نظر شما :