تاثیراتی که برزیل می تواند بر فضای بین المللی بگذارد

آغاز کار لولا داسیلوا در فضایی به شدت دو قطبی

۱۵ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۶۸۳۹ اخبار اصلی آمریکا
در مراسم تحلیف این بار شاهد صحنه هایی بودیم که نماد گسترش تفرقه است. ژئیر بولسونارو، رئیس جمهوری پیشین در مراسم تحلیف غایب بود و به همین علت نصب نشان بر شانه های رئیس جمهوری جدید را یکی از شهروندان برزیل انجام داد. گفته می شود حامیان رئیس جمهور پیشین که مخالف برگزاری مراسم تحلیف لولا داسیلو بودند، پیش از برگزاری مراسم تحلیف،‌ مواد منفجره در شهر برزیلیا کار گذاشته بودند. 
آغاز کار لولا داسیلوا در فضایی به شدت دو قطبی

دیپلماسی ایرانی: لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، سیاستمدار چپگرای برزیل،‌ که در انتخابات سال گذشته پیروز شد، روز اول ماه ژانویه به عنوان رئیس جمهوری برزیل معرفی شده و سوگند یاد کرده است. لولا داسیلوا علاوه بر ایالات متحده آمریکا برای روابط با چین نیز اهمیت زیادی قائل است. 

هم اکنون نقش لولا داسیلوا در آشتی ملی در اثر مبارزات انتخاباتی دچار دو دستگی شده است. او که نماینده جریان چپ برزیل محسوب می شود، بر راستگراترین فرد دست کم دو دهه اخیر این کشور پیروز شد. 

افزون بر این تاثیر رئیس جمهوری برزیل بر اوضاع بین المللی نیز نظرها را به سوی خود جلب کرده است.

لولا داسیلوا سیاستمدار چپگرای برزیل که از سال 2003 برای دو دوره و به مدت هشت سال رئیس جمهوری برزیل بود، بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری برزیل که ماه اکتبر سال گذشته برگزار شد، شرکت کرد. لولا داسیلوا در این انتخابات این بار با اختلاف کمتر از دو درصد ژائیر بولسونارو، رقیب راستگرای افراطی خود را شکست داد و پس از دوازده سال بار دیگر به مقام رئیس جمهوری برزیل نائل شده است.

مراسم تحلیف لولا داسیلوا روز یکم ماه ژانویه در برزیلیا پایتخت برزیل برگزار شد. این مراسم در حالی برگزار شد که صدها هزار نفر از شهروندان برزیل گرد هم آمدند و از رئیس جمهوری استقبال کردند و او را راهی ساختمان ریاست جمهوری کردند. لولا داسیلوا در سخنرانی مراسم تحلیف با اشاره به اینکه: «دموکراسی یک پیروزی بزرگ بدست آورده است و امید و بازسازی کشور پیام ماست» بر تلاش خود برای ریشه کنی فقر و حفاظت از جنگل های بارانی آمازون تاکید کرده است. لولا داسیلوا علاوه بر آمریکا برای روابط با چین نیز اهمیت زیادی قائل است و افزون بر این برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین نیز تمایل نشان داده است.

از سوی دیگر در مراسم تحلیف این بار شاهد صحنه هایی بودیم که نماد گسترش تفرقه است. ژئیر بولسونارو، رئیس جمهوری پیشین در مراسم تحلیف غایب بود و به همین علت نصب نشان بر شانه های رئیس جمهوری جدید را یکی از شهروندان برزیل انجام داد. گفته می شود حامیان رئیس جمهور پیشین که مخالف برگزاری مراسم تحلیف لولا داسیلو بودند، پیش از برگزاری مراسم تحلیف،‌ مواد منفجره در شهر برزیلیا کار گذاشته بودند. 

لولا داسیلوا این بار ریاست جمهوری خود را در فضایی متفاوت آغاز کرده است. افزون بر اینکه کشورش دچار دو دستگی شدید شده صحنه بین المللی نیز دست خوش کش مکش های سنگین است و بوی جنگ به مشام همه می رسد. بنابراین رئیس جمهوری جدید برزیل کار سختی در پیش دارد.

منبع: ‌ان اچ کی / تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: برزیل لولا داسیلوا انتخابات ریاست جمهوری برزیل ژایر بولسونارو برزیل و امریکا امریکا و برزیل چین و برزیل چین امریکا ایالات متحده امریکا


( ۱ )

نظر شما :