اتهام‌زنی‌ها با وجود تکذیب‌ها ادامه دارد

همکاری‌های تسلیحاتی ایران و روسیه، عامل تیرگی روابط تهران - کی‌یف

۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۶۸۳۵ اخبار اصلی اروپا
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در سفر غیرمنتظره خود به آمریکا روز بیست و یکم ماه دسامبر در کنگره این کشور سخنرانی کرد و گفت: «پهپادهای قاتل ساخت ایران به روسیه ارسال شده است که می تواند زیر ساخت های حیاتی اوکراین را تهدید جدی کند.»‌ رئیس جمهوری اوکراین در ادامه با اشاره به اینکه: «فقط مسئله زمان در حمله ایران به متحدان آمریکا مطرح است»‌ آمریکا را به اقداماتی علیه ایران ترغیب کرده است. از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بارها ادعا کرده که این کشور به روسیه سلاح صادر نکرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در ادامه هشدار داد: «آقای زلنسکی باید بداند که ما در برابر اتهامات بی اساس تا ابد صبر راهبردی نخواهیم داشت.»
همکاری‌های تسلیحاتی ایران و روسیه، عامل تیرگی روابط تهران - کی‌یف

نویسنده: هیتوشی اومائه 

دیپلماسی ایرانی: در حالی که وابستگی روسیه به سلاح های ساخت ایران افزایش یافته، دولت اوکراین بارها از ایران خواسته است که صادرات سلاح به روسیه را متوقف کند. ایران با رد ارائه تسلیحات به روسیه به شدت از اوکراین انتقاد کرده و به این ترتیب وخیم شدن روابط میان و کشور بیش از پیش نمایان شده است. میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین روز بیست و چهارم ماه دسامبر در توئیتی به تلاش ایران برای افزایش صادرات هواپیمای بدون سرنشین به روسیه اشاره کرده است. مشاور رئیس جمهوری اوکراین با اشاره به اینکه تحریم های جامعه جهانی علیه ایران کارساز نیست،‌ گفت: «باید دست به اقداماتی خشن مانند تخریب کارخانجات تولید تسلیحات ایران و بازداشت تامین کنندگان بزنیم.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در سفر غیرمنتظره خود به آمریکا روز بیست و یکم ماه دسامبر در کنگره این کشور سخنرانی کرد و گفت: «پهپادهای قاتل ساخت ایران به روسیه ارسال شده است که می تواند زیر ساخت های حیاتی اوکراین را تهدید جدی کند.»‌ رئیس جمهوری اوکراین در ادامه با اشاره به اینکه: «فقط مسئله زمان در حمله ایران به متحدان آمریکا مطرح است»‌ آمریکا را به اقداماتی علیه ایران ترغیب کرده است. 

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بارها ادعا کرده که این کشور به روسیه سلاح صادر نکرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در ادامه هشدار داد: «آقای زلنسکی باید بداند که ما در برابر اتهامات بی اساس تا ابد صبر راهبردی نخواهیم داشت.»

به نظر می رسد که روسیه از ماه سپتامبر از پهپادهای ساخت ایران در حمله به زیرساخت های اوکراین استفاده کرده است. کایرلو بودانوف، مسئول سازمان اطلاعات ارتش اوکراین در همین زمینه به نیویورک تایمز گفت، روسیه هزار و هفتصد فروند پهپاد ساخت ایران را وارد کرده و از این تعداد پانصد و چهل فروند آن را در جبهه جنگ مستقر کرده است. بنابراین بر اساس تحلیل های طرف اوکراینی، به نظر می رسد که روسیه همچنان شمار زیادی از پهپادهای ساخت ایران را در اختیار دارد.

اوکراین همچنین از تصمیم ایران در فروش موشک های بالستیک به روسیه سخت نگران است. از زمان حمله به اوکراین روسیه به شدت از طرف کشورهای غربی تحریم شده و به همین علت ادامه تولید موشک برای روسیه بسیار دشوار شده است. گفته می شود با توجه به مشکلات روسیه در تولید موشک، واردات موشک های ساخت ایران در حال بررسی و مذاکره میان دو کشور در این زمینه در حال انجام است. به گفته کایرلو بودانوف، مسئول سازمان اطلاعات ارتش اوکراین، ایران از آنجا که نمی خواهد تحریم ها علیه کشور خود را تشدید کند،‌ تصمیمی برای صادرات موشک های بالستیک به روسیه ندارد. این در حالی است که رشته توئیت های میخائیلو پودولیاک درباره تهدید صادرات موشکی ایران به روسیه نشان می دهد که اوکراین برای مقابله با موشک های بالستیک ایران در حالت آماده باش قرار دارد.

منبع:‌ ماینچی (ژاپن)/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اوکراین روسیه ایران و روسیه ایران و روسیه و اوکراین ایران و اوکراین فروش پهپاد از ایران به روسیه فروش پهپاد ایران فروش پهپاد ایرانی به روسیه حمله روسیه به اوکراین ولودیمیر زلنسکی


( ۱ )

نظر شما :

ناشناس ۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۸
امان از پروپاگاندا . رسما کار رو به جایی رسوندن که انسان احساس می کنه روسیه کشوریست از نظر نظامی جزو ده پانزده تای آخر . بشر امروز علی رغم دسترسی به انواع منابع خبری ، باز هم استادانه توسط مراکز قدرت ، مدیریت ذهنی می شود . در مورد روسیه ، صاحبان رسانه اصلا نگران نیستند مخاطبان ذره ای به اراجیفشان شک کنند . " با تحریم ساخت موشک در روسیه به مشکل خورده ؟ " ایران خودمان علی رغم چهل سال تحریم ، موشک ساز است . روسیه با چند ماه تحریم ، که آنهم نصف و نیمه است ، به ناگاه در ساخت موشک به مشکل برخورده ؟ آیا کسی می داند که قضیه چیه که فقط امریکا ، انگلیس ، فرانسه ، استرالیا و ژاپن و یکی دو تای دیگه از این گروه ، خبر دارند که پوتین مریض است یا موشکهایشان دارد تمام می شود ؟ تیم امپریالسم عجب نیم متحدیه !