اوضاع فلسطین حساس تر شد

ورود شورای امنیت

۱۷ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۸۷۳ اخبار اصلی خاورمیانه
چند روز بعد از یورش وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر لزوم حفظ وضعیت کنونی مسجد الاقصی تأکید کردند. 
ورود شورای امنیت

حسین فاطمی: چند روز بعد از یورش وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر لزوم حفظ وضعیت کنونی مسجد الاقصی تأکید کردند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، خالد خیاری، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوس آرام در سازمان ملل در این جلسه گفت:«یورش ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل به مسجد الاقصی با حمایت پلیس یک اقدام تحریک آمیز است. وی قبلاً نیز خواهان تغییر وضعیت کنونی اماکن مقدس شده بود.»

وی تأکید کرد: «یورش بن گویر یک اقدام تحریک آمیز است که احتمالاً به ریخته شدن خون تعداد زیاد دیگری منجر شود. فلسطین و جامعه بین‌المللی این اقدام را محکوم کرده‌اند. وضعیت اماکن مقدس در قدس بسیار شکننده است و هرگونه حادثه یا تنشی می‌تواند خشونت را در تمام اراضی فلسطین و اسرائیل و اماکن دیگر در منطقه تشدید کند.»

خیاری عنوان داشت: «دبیرکل سازمان ملل خواهان خودداری از اتخاذ هرگونه اقدامی است که منجر به تشدید تنش در اماکن مقدس و اطراف آن شود.» وی همچنین بر لزوم حفظ وضعیت کنونی مسجد الاقصی و نقش ویژه اردن تأکید دارد.

نماینده فلسطین چه گفت؟

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل نیز در جلسه شورای امنیت گفت: «باید اسرائیل از چه خطوط قرمزی عبور کند تا شورای امنیت برخوردی داشته باشد؟ اسرائیل به طور کامل حرمت زندگی فلسطینی‌ها و قوانین بین المللی و حرمت مسجد الاقصی را نادیده گرفته و ملت فلسطین، جهان و جامعه بین المللی را به سخره می‌گیرد اما با این حال شورای امنیت هیچ کاری نمی‌کند.»

منصور عنوان داشت: «ملت فلسطین در حال از دست دادن صبر خود است. اصرار اسرائیل بر تشدید اوضاع منجر به صلح نمی‌شود تمام کسانی که خواهان صلح هستند باید اکنون وارد عمل شوند. بن گویر که به حمایت از گروه‌های تروریستی محکوم شده و به رویکردهای افراطی معروف است صرفاً برای بازدید به مسجد الاقصی نیامده بلکه دستورکارهای افراطی دارد که هدف آن تغییر وضعیت تاریخی کنونی مسجد الاقصی است. وی با این دستورکارها وارد دولت اسرائیل شده است آیا دولت اسرائیل برخوردهای وی را محکوم کرد؟ خیر، بلکه از آن حمایت کرد. حتی بعد از اینکه جهان برخوردهای وی را محکوم کرد، دولت اسرائیل این کار را نکرد.»

نماینده فلسطین در سازمان ملل خاطر نشان کرد: «امروز در اسرائیل دولتی وجود دارد که دستورکارهای نژادپرستانه‌ای علیه فلسطینی‌ها دارد. اگر اقدامی برای حاکمیت قانون و عدالت صورت نگیرد صلح محقق نخواهد شد.»

ورود مسکو و پکن

پنج شنبه جلسه فوق‌العاده شورای امنیت درباره تحولات کنونی قدس و مسجد الاقصی به درخواست فلسطین و اردن و حمایت امارات و چین برگزار شد. در این جلسه نماینده روسیه نیز بیان کرد: «یورش بن گویر به مسجد الاقصی یک اقدام تحریک آمیز است و این حادثه شبیه حوادثی است که در سال ۲۰۰۰ رخ داد؛ زمانی که شارون با صدها تن از نیروهای پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی رفت و همین مسئله موجب وقوع انتفاضه دوم فلسطین شد که به کشته شدن هزاران نفر منجر شد. ما با نقض وضعیت کنونی قدس مخالفیم. هرگونه تنشی در قدس موجب بی‌ثباتی نه فقط در اراضی فلسطینی بلکه در کل منطقه می‌شود برای همین از دو طرف می‌خواهیم خویشتن داری خود را حفظ کرده و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز یک جانبه خودداری کنند.»
وی گفت: «آمریکایی‌ها در کمیته چهارجانبه با همکاری برای ازسرگیری روند صلح مخالفت کردند و در واقع آنها با روند صلح بازی می‌کنند و از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند اما این مسئله به هیچ گونه راهکار مناسبی منجر نخواهد شد.»

نماینده چین نیز تاکید داشت: «چیزی که الان شاهد آن هستیم بهترین راه برای آغاز سال جدید نیست. من به مسئولان دولتی اسرائیل که وارد مسجد الاقصی شده‌اند می‌گویم ما نگران هرگونه برخورد یا اقدامات یکجانبه هستیم که به افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها منجر می‌شود. ما هر گونه تدابیری را درباره تغییر وضعیت کنونی قدس محکوم می‌کنیم و از تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ حمایت می‌کنیم.»

نگاه واشنگتن و پاریس

نماینده آمریکا نیز بر پایبندی این کشور به راهکار تشکیل دو کشور تأکید کرد و عنوان کرد: «ما نگران این هستیم که هرگونه اقدامات یکجانبه راهکار تشکیل دو کشور را از بین ببرد. همانطور که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه گفتند ما از وضعیت تاریخی کنونی مسجد الاقصی حمایت و از نقش ویژه درباره قیمومیت بر اماکن مقدس قدردانی می‌کنیم.»

نماینده فرانسه از نگرانی عمیق این کشور درباره یورش به مسجد الاقصی خبر داد و گفت: «باید برای ممانعت از تشدید اوضاع تلاش کرد. فرانسه خواهان احترام به وضعیت تاریخی کنونی در قدس و مسجدالاقصی است. یورش به مسجد الاقصی هیچ کمکی به تحقق صلح نمی‌کند. باید سیاست شهرک سازی متوقف شود. ما به راهکار تشکیل دو کشور پایبند هستیم.»

وتوی آمریکا، سلاح استراتژیکی به نفع صهیونیست ها 

سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل تأکید کرد که وتوی آمریکا در شورای امنیت یک سلاح استراتژیک به نفع این رژیم است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، گلعاد آردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل گفت: «ما قبل از نشست شورای امنیت برای ممانعت از صدور یک بیانیه مشترک یا قطعنامه‌ای علیه اسرائیل و استفاده از حق وتو در صورت صدور یک قطعنامه با آمریکا به توافق رسیدیم. وتوی آمریکا یک سلاح استراتژیک به نفع ما است. اسرائیل و دولت کنونی هرگز از حقوق یهود برای ورود به مسجد الاقصی کوتاه نمی‌آیند.»

وی تاکید کرد: «من هیچ تماسی با ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل ندارم. او نماینده یک قدرت دشمن است که از تروریست‌ها حمایت مالی می‌کند.» ریاض منصور در جلسه شورای امنیت خطاب به نماینده رژیم صهیونیستی گفته بود: «شما باید بدانید که اگر شورای امنیت شما را متوقف نکند و قوانین بین المللی را درباره شما اجرایی نکند ملت فلسطین این کار را خواهد کرد. آردان اظهارات منصور را تحریک به خشونت و تروریسم دانست.»

وی از صادر نشدن یک قطعنامه در محکومیت اقدامات اسرائیل یا یک بیانیه مشترک از سوی شورای امنیت ابراز خرسندی کرد و گفت: «این مسئله موجب ناکامی طرف فلسطینی شده است. دولت اسرائیل زمانی که بعد از اشغال بخش شرقی قدس در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ به توافق‌هایی با اداره اوقاف اسلامی در قدس رسید و وضعیت کنونی مسجد الاقصی را تصویب کرد که به موجب آن از ورود یهودیان به محوطه مسجد الاقصی برای انجام آداب دینی ممانعت به عمل آمد، اشتباه بزرگی کرد.»

«عرین‌الاسود» مرکز پلیس و برج دیده‌بانی صهیونیستی را به گلوله بست

مبارزان گروه مقاومت «عرین الاسود» یک مرکز پلیس شهرک صهیونیست‌نشین براخا در جنوب نابلس و همچنین یک برج دیده‌بانی ارتش رژیم صهیونیستی در شهرک کدومیم واقع در جاده قلقیلیه را هدف تیراندازی قرار داده و به سلامت از این مناطق عقب‌نشینی کردند.

تعدادی از فلسطینیان پنج شنبه شب به سوی یک مرکز پلیس در شهرک «براخا» واقع در جنوب نابلس آتش گشودند. گروه مقاومت «عرین الاسود» مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و اعلام کرده که پاسگاه «حواره» و ایست بازرسی «عورتا» را هدف حمله قرار داده است.

در پی این تیراندازی‌ها، الجزیره خبر داد که نیروهای اشغالگر در جنوب نابلس، وضعیت آماده‌باش اعلام کردند. مبارزان عرین الاسود همچنین یک برج دیده‌بانی ارتش رژیم صهیونیستی در شهرک کدومیم واقع در جاده قلقیلیه را هدف تیراندازی قرار داده و سپس از این مناطق عقب‌نشینی کردند.

گروه مقاومت عرین الاسود اعلام کرد که «به لطف خداوند مبارزان العرین روز پنج شنبه، دو شهرک براخا و شهرک کدومیم در جاده قلقیلیه را هدف حمله قرار داده و سپس به سلامت عقب نشینی کردند».

پیش‌تر و پس از هتک حرمت مسجدالاقصی توسط ایتمار بن‌گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، چند جوان فلسطینی به یک مرکز پلیس حمله کرده و آنجا را به آتش کشیدند./ایران


( ۵ )

نظر شما :