داستان ناتمام اسناد محرمانه در آمریکا

جنجال بایدن

۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۶۹۷۸ اخبار اصلی آمریکا
یک وکیل کاخ سفید دوشنبه (نهم ژانویه) گفت که اسناد طبقه‌بندی شده (محرمانه) دوران معاونت جو بایدن، ماه نوامبر در یک اندیشکده در واشنگتن توسط وکلای شخصی رئیس‌جمهور کشف شد که می تواند جنجال تازه برای بایدن باشد.
جنجال بایدن

حسین فاطمی، رزوانه نگار

دیپلماسی ایرانی: یک وکیل کاخ سفید دوشنبه (نهم ژانویه) گفت که اسناد طبقه‌بندی شده (محرمانه) دوران معاونت جو بایدن، ماه نوامبر در یک اندیشکده در واشنگتن توسط وکلای شخصی رئیس‌جمهور کشف شد.

در همین باره شبکه سی‌بی‌اس نیوز گزارش داد که حدود ۱۰ سند در دفتر بایدن در «مرکز دیپلماسی و تعامل جهانی پن بایدن» پیدا شد و افزود مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده از دادستانی در شیکاگو خواسته تا این اسناد محرمانه را که به آرشیو ملی داده شد، بررسی کند.

ریچارد ساوبر، مشاور ویژه رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه در بیانیه‌ای عنوان داشت که مطالب محرمانه توسط وکلای شخصی بایدن دوم نوامبر چند روز قبل از انتخابات میان دوره‌ای کنگره شناسایی شد.

به شکل دقیق تر اسناد محرمانه مذکور در مرکز دیپلماسی و تعامل جهانی پن بایدن، اندیشکده‌ای در واشنگتن یافت شده است. بایدن از فضای این مرکز از اواسط ۲۰۱۷ تا شروع مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری خود در سال ۲۰۲۰ استفاده می‌کرد. ساوبر گفت: «کاخ سفید در روز کشف این اسناد، آرشیو ملی را در جریان گذاشت و صبح روز بعد اسناد در اختیار آن قرار گرفت.» وی افزود که این اسناد موضوع درخواست یا تحقیق قبلی از سوی آرشیو ملی نبوده است.

به گفته وی، وکلای بایدن زمانی این اسناد را کشف کردند که در حال بسته‌بندی فایل‌های داخل یک کمد قفل شده به منظور تخلیه فضای اداری در مرکز مذکور در واشنگتن بودند. وی افزود که کاخ سفید با وزارت دادگستری و آرشیو ملی در این خصوص همکاری می‌کند.

به گزارش رویترز، وزارت دادگستری و آرشیو ملی آمریکا و این اندیکشده به درخواست اظهارنظر پاسخ ندادند. ساوبر در اظهاراتش از تعداد اسناد محرمانه، محتوا و درجه محرمانگی آن‌ها چیزی نگفت. به گزارش سی‌بی‌اس، آن‌ها حاوی اسرار هسته‌ای نیستند. بایدن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ معاون باراک اوباما، چهل و چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا بود و این اسناد مربوط به این دوران است.

جیمی راسکین دموکرات ارشد کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت که به نظر می‌رسد وکلای بایدن بعد از یافتن اسناد، اقدام فوری و مناسبی انجام دادند و افزود که اطمینان دارد دادستان کل درباره اقدام بیشتر مقتضی تصمیم‌ منصفانه خواهد گرفت.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین به طور جداگانه مشغول رسیدگی به کشف اسناد بسیار حساس محرمانه است که دونالد ترامپ در ویلای شخصی خود در فلوریدا بعد از خروج از کاخ سفید، نگهداری می‌کرد. ماموران اف‌بی‌آی هشتم اوت با مجوز دادگاه ویلای ترامپ را مورد بازرسی قرار دادند و ۱۰۰ سند با برچسب محرمانه و برخی دیگر با مهر فوق محرمانه در بین هزاران سند دیگر که تا حدود 11 هزار سند تخمین زده می شود را از ویلای او موسوم به عمارت «مارالاگوی» در فلوریدا کشف و ضبط شد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا که به هجوم اف‌بی‌آی به خانه‌اش واکنش تندی نشان داده بود، در پستی در شبکه اجتماعی سوشال خود در واکنش به کشف اسناد از مرکز مورد استفاده بایدن نوشت: «کی قرار است اف‌بی‌آی به خانه‌های متعدد جو بایدن، شاید حتی به کاخ سفید حمله کند؟ این اسناد قطعناً از طبقه‌بندی خارج نشده بود.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ در ژانویه گذشته زمانی که کاخ سفید را ترک می‌کرد، ده‌ها جعبه حاوی اطلاعات محرمانه و فوق محرمانه را به عمارت تفریحی خود  منتقل کرد. علی‌رغم اتهاماتی که به ترامپ وارد شده، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به طور مداوم اصرار دارد که در ارتباط با هر یک از تحقیقاتی که در خصوص وی می‌شود، مرتکب هیچ اشتباهی نشده است. ترامپ و تیم او ضمن رد هرگونه اتهام، مدعی شدند که این اسناد غیرمحرمانه شده‌ بودند و طبق امتیاز «وکیل–موکل» مصون هستند./ایران

کلید واژه ها: جو بایدن دونالد ترامپ کاخ سفید آمریکا اسناد محرمانه


( ۴ )

نظر شما :

نا شناس ۲۲ دی ۱۴۰۱ | ۰۵:۵۱
دو حزبی و خطر جنگ داخلی