بعد از سپری کردن سالی دشوار

سال ۲۰۲۳، سالی سخت تر برای اروپا

۲۴ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۰۰۱ اخبار اصلی اروپا
منطقه یورو احتمالاً شاهد بدترین بحران انرژی بوده است اما پیش‌بینی کردند که با ورود منابع جدید انرژی و وفق دادن کشورها، مشاغل و خانواده‌ها با شرایط تازه، وضعیت بهبود خواهد یافت. آنها معتقدند اروپا خوش اقبال بود که سقوط نسبتاً ملایمی داشت و این یعنی ذخایر گاز طبیعی و سایر سوخت‌های آن نسبتاً دست نخورده باقی می‌ماند.
سال ۲۰۲۳، سالی سخت تر برای اروپا

نویسنده: گیل ارل

دیپلماسی ایرانی: بحران انرژی باعث کوچک شدن اقتصاد اروپا خواهد شد، زیرا تورم بالا باعث کاهش تولید می شود. شمار نوزده کشور عضو اتحادیه اروپا که از واحد یورو استفاده می کنند، در سال ۲۰۲۳  با دشواری مواجه خواهند شد.

اقتصاددانانی که قیمت بالای انرژی را عامل مشکلات منطقه می دانند، معتقدند تورم منطقه یورو افزایش یافته و بیکاری در حال وخیم تر شدن است. این چشم انداز تلخ، حاصل اجماع ۳۷ اقتصاددان است که از سوی روزنامه فایننشال تایمز مورد نظرسنجی قرار گرفته اند. 

حدود ۹۰ درصد از این افراد می گویند که منطقه یورو با رکود مواجه بوده است و تولید ناخالص داخلی در طول سال ۲۰۲۳ هرچه بیشتر کاهش خواهد یافت.

این اقتصاددان ها معتقدند مشکلات منطقه باعث کاهش ارزش املاک و مستغلات خواهد شد و پس از آن که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در طول سال ۲۰۲۲ به میزان ۲.۵ درصد افزایش داده و افزایش بیشتری نیز در راه است، بهای مسکن ۴.۷ درصد کاهش خواهد یافت.

کیارا زنگارلی، اقتصاددان در شرکت مورگان استنلی، می گوید که جنگ روسیه و اوکراین و اختلال در عرضه سوخت های فسیلی از علل اصلی تورم بوده است و همچنان یک مشکل خواهد بود. او می گوید بازار گاز در اروپا همچنان با مشکل مواجه خواهد بود و در فصل زمستان تنش‌ها باعث افزایش دوباره قیمت خواهد شد. 

ولی این اقتصاددان ها همچنین می گویند منطقه یورو احتمالاً شاهد بدترین بحران انرژی بوده است اما پیش‌بینی کردند که با ورود منابع جدید انرژی و وفق دادن کشورها، مشاغل و خانواده‌ها با شرایط تازه، وضعیت بهبود خواهد یافت. آنها معتقدند اروپا خوش اقبال بود که سقوط نسبتاً ملایمی داشت و این یعنی ذخایر گاز طبیعی و سایر سوخت‌های آن نسبتاً دست نخورده باقی می‌ماند.

سیلوین برویر، اقتصاددان ارشد اروپا، خاورمیانه و آفریقا، معتقد است احتمالاً خطر جیره‌بندی گاز برای زمستان امسال وجود نخواهد داشت، ولی مشکل تأمین انرژی برای زمستان آینده هنوز مطرح است.

این اقتصاددان ها می گویند منابع تازه گاز – از سوی خاورمیانه، نروژ و ایالات متحده امریکا – و تاکید دوباره بر انرژی هسته‌ای و افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر جملگی نقش مثبتی بر شرایط داشته اند، ولی هیچ‌کس نمی‌داند که آیا اروپا به اندازه کافی به سوخت خود تنوع بخشیده است که جای خالی سوخت روسیه در زمستان آینده احساس نشود یا خیر؟ 

منبع: چاینا دیلی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: منطقه یورو اقتصاد منطقه یورو سرنوشت اتحادیه اروپا و منطقه یورو اتحادیه اروپا اروپا گاز بحران گاز بحران انرژی بحران انرژی اروپا


( ۱ )

نظر شما :